-52-
Met betrekking tot het intergemeentelijke samenwerkingsverband benadrukt de
heer Kamp nog dat ten aanzien van de besprekingen in de raad. en de commissie
A.B.Z., door hem gedoeld is op bevoegdheden die des raads zijn'. Door hem is
niet gesproken over de dagelijkse gang van zaken binnen het Streekgewest-, maar
over zaken die rechtstreeks afgeleid zijn van de bevoegdheid van de gemeenteraad.
Inderdaad zijn er in 1988 meerdere voorstellen van het Streekgewest aan de
orde geweest. Daar waar er meer geld wordt ingepompt zal er ook meer activiteit
van het Streekgewest te verwachten zijn. De komende tijd zal daar meer aandacht
aan worden besteed. Het past dan goed om een actievere rol te spelen vanuit
de gemeenteraad.
Niet om de fysieke belasting van de vertegenwoordigers daarmee te verhogen
maar juist om een klankbord te zijn voor de inbreng die kan worden geleverd.
Met de maximale bijdrage bedoelt de P.v.d.A.-fractie dat dat het maximum is
voor de gemeente Willemstad..
Mocht het in de procedure zo zijn dat het meerendeel van de aangesloten gemeenten
in het streekgewest besluit om toch een verhoging toe te passen dan wordt dat
een gedwongen extra uitgave en valt daar niet aan te ontkomen.
Onder het hoofdstuk Welzijn"is de vraag geopperd of de P.v.d.A.-fractie in
zou zijn voor een systeem van budgetfinanciering.
De heer Kamp vindt een oordeel daarover op dit moment nog te prematuur. Er
is opgemerkt dat het welzijnsplan, dat er in 1988 zou komen, te laat aan de
raad zal worden voorgelegd.
Die mening deelt de fractie van de P.v.d.A. niet. De opvatting van de fractie
is dat het plan beslist niet te laat is, omdat zelfs tot na de zomervakantie
1988 er grote onduidelijkheid was over de effecten van de financiering en decen
tralisatie van de zijde van'de rijksoverheid
Het was ook tot vrij laat in dit jaar nog niet bekend welke voorzieningen wel
of niet onder de werking van de Welzijnswet zouden komen te vallen, atuurlijk
dient er voor het komende jaar wel een welzijnsplan te komen, omdat aan dat
welzijnsplan activiteiten zijn gekoppeld. Daar hoort nu eenmaal ook een hoeveel
heid geld bij dat je voor die activiteiten over hebt. Als lokale overheid ben
je daarbij weer afhankelijk van de financiële ruimte die er is.
De optelsom binnen de kaders zou dus de budgetfinanciering kunnen zijn.
Dat betekent dat op het moment dat zo'n welzijnsplan is vastgesteld de P.v.d.A.
niet in is voor uitbreiding van activiteiten die hogere uitgaven op het welzijns
terrein tot gevolghebbenmaar op zich wel in is voor "nieuw" voor "oud".
Daarbij wordt wel een uitzondering gemaakt voor het ouderenwerk, omdat het
wat prematuur is daar nu al kaders voor aan te geven.
Er ligt een overeenkomst voor de komende periode die nog nader bekeken moet
worden. Dat zou in de loop van het komende jaar moeten gebeuren. Temeer omdat
het kan zijn dat er door toename van de zorgbehoefte er extra financiële middelen
uitgetrokken moeten worden. Op dit moment is daar nog geen oordeel over te
geven maar het is algemeen bekend dat de vergrijzing toeneemt en dat door
vergrijzing binnen de groep ouderen er ook een toename is van de zorgbehoefte.
In dit verband moet er veel vanuit de eerste li.jn-zorg komen en daar ligt
dan ook een stuk verantwoordelijkheid voor de gemeente.
Namens de fractie van de P.v.d.A. krijgt vervolgens de heer Slabbekoorn het
woord
Deze zegt met betrekking tot het gymlokaal dat de fractie van mening is dat
de voorgenomen investeringen daadwerkelijk gedaan moeten worden en dat de daarmee
verband houdende huurverhoging ook moet worden doorgevoerd. Dit ondanks het
gegeven dat diverse verenigingen niet zullen juichen over die verhoging. Zij
zullen echter nog minder juichen wanneer er geen investeringen gedaan worden
om tot minimale voorzieningen te komen, waarbij enkele douches zijn inbegrepen.
Bij het onderdeel havens en met name de ligplaatsen voor grotere schepen, kwam
bij de heer Slabbekoorn gelijk de vraag naar boven: "wat heeft het college
gedaan met de informatie van vorig jaar over de overname van de werkhaven van
Rijkswaterstaat?" Heeft het college nog nader geïnformeerd en zo ja, kan zij
daar nader over berichten.
-Onder-
Onder het hoofdstuk Volksgezondheid is vorig jaar al de opmerking geplaatst
dat de inzameling van bedrijfsafval kostendekkend moet zijn.
Wethouder Munters heeft al aangegeven dat het hier om belastingheffing e.g.
rechten gaat en dat het moeilijk is om de bedrijven onder de aanslagregeling
te krijgen.
Daaruit heeft de heer Slabbekoorn begrepen dat er gezocht wordt naar een aanslag
regeling, waarbij bedrijven meer gaan betalen dan de individuele burger.
Tot slot neemt mevrouw Struijt het woord namens.de fractie van de P.v.d.A.
Zij memoreert de opmerking van de heer Munters dat er in het zwembad exact
3.000,was bespaard aan gas.
Deze 3.000,geeft echter niet een duidelijk beeld van het aantal bespaarde
ui3 omdat ook de gasprijs nogal wat is verlaagd.
Met het oog op gebouw "Irene" is de P.v.d.A. van mening dat binnen de vesting
in ieder geval een gemeenschapshuis met de huidige functies bewaard moet blijven.
Dan geeft vervolgens de voorzitter het woord aan de fractie van de WD voor
haar tweede termijn.
Het college heeft in eerste termijn een vrij uitvoerig betoog gehouden naar
aanleiding van de op- en aanmerkingen gemaakt door de WD-fractie, aldus de
^eer BoertjesDesondanks zijn er nog wat vraagtekens gebleven.
De opmerking over het geheim van de Hofstraat is, zo denkt de heer Boertjes,
de voorzitter wat "in het verkeerde keelgat geschoten". Er zijn geen geheimen
zegt de voorzitter.
Dit bestrijdt de fractie van de WD, want er zijn wel degelijk zaken waar de
fractie niet in zijn totaliteit van op de hoogte is.
De fractie heeft bij haar opmerking niet expliciet op zaken gedoeld die de
voorzitter naar voren brengt' zoals uitkeringen en' gemeentegaranties etc. De
fractie wil die zaken op een rijtje hebben, die door het college worden afgedaan.
Over het reglement van orde voor de raad zegt de voorzitter dat herziening
geen prioriteit heeft gehad.
De WD is het eens met de voorzitter dat een herziening normaal ook geen priori
teit hoeft te hebbenIn dit geval echter is het reglement van orde al 18 jaar
oud en bijstelling of volledige herziening is dan ook best op zijn plaats.
De voorzitter interumpeert de heer Boertjes en zegt andermaal toe dat nog dit
jaar een nieuw reglement van orde aan de raad zal worden voorgelegd.
Door de WD is gevraagd of de "Brillant" niet op een andere wijze uitgebracht
kan worden. Een en ander vanwege de hoge kosten die ermee- gemoeid zijn nl.
33.000,per jaar.
De inkomsten die daar tegenover staan zijn 12.500,Dan rest er altijd
nog ruim 20.000,aan kosten.
Om deze reden is ook voorgesteld te onderzoeken of de "Brillant" kan worden
uitgegeven via een ander plaatselijk blaadje of om alles te privatiseren. Daarmee
worden 95 arbeidsuren bespaard. Regelmatig wordt de raad geconfronteerd met
opmerkingen van het college dat bepaalde zaken niet tijdig worden afgewerkt
vanwege tijdgebrek. Welnu met 95 uren extra komt men dan aardig in de richting.
Over het toeristisch-recreatief beleid is ook door de WD gezegd dat een meer
professionele aanpak van de V.V.V.-functie een goede zaak zou zijn.
Door de suggestie van het college om 25.000,aan te wenden voor dat doel
is reeds aangegeven dat de raad zowel als het college op een lijn zitten.
De P.v.dA-fractie heeft daar ook al een aanzet toe gegeven.
Voor wat betreft de bestemming van het oude raadhuis zegt de heer Boertjes
dat ook de WD zich hier kan vinden in een uitbreiding van de "zachte" horeca.
De heer Groeneveld interumpeert op dit punt de heer Boertjes en vraagt of die
uitbreiding dan geldt voor elk willekeurig pand of slechts voor het oude raadhuis.
-De heer-