-36-
Wanneer het sanitaire ponton vervangen gaat worden dient dat goed te gebeuren
en het nieuwe ponton dient aan kwalitatief hoge eisen te voldoen. Vanuit dat
oogpunt is 200.000,echt niet aan de hoge kant zoals de VVD veronderstelt.
Ditzelfde gaat op voor de 90.000,t.b.v. de vervanging van het havenkantoor.
Onder hetzelfde hoofdstuk vraagt de VVD wie het onderzoek gaat verrichten naar
de mogelijkheden voor ligplaatsen voor grotere schepen. Uit een oogpunt van
kostenbesparing doet de gemeente dat zelf, aldus de heer Munters. Dit, echter
in veelvuldig overleg met de watersportvereniging.
De eerste aanzet is enkele weken terug reeds gegeven. Gedacht wordt aan twee
zaken, nl. ligplaatsen voor de echte grote schepen en voor de grotere schepen.
De praktijk heeft geleerd dat er geen wachtlijst meer is voor kleinere scheepjes.
De heer Munters stapt vervolgens over naar het hoofdstuk Volksgezondheid. Hij
is geschrokken van het bedrag ad 7.000,dat is uitgegeven aan vuilniszakken.
De informatie over die 7.000,was echter niet volledig want ook het vernieuwen
van de ophangbeugels met containers langs de haven zal op die post worden verant
woord
Ten aanzien van de uitbreiding van het containergebruik zegt de heer Munters
toe dat voor de vergadering van de commissie openbare werken van 24 november
a.s. op dit gebied nogal wat agendapunten zullen worden opgevoerd, met name
de onderwerpen composteren, bedrijfsafval en containergebruik alsmede het gebruik
van chemische onkruidbestrijdingsmiddelen zullen dan aan de orde komen. Hopelijk
zullen tijdens de commissievergadering wat beslissingen genomen worden en antwoor
den gevonden worden voor deze problematiek.
Onder hetzelfde hoofdstuk zegt de VVD dat het plan van het ministerie van V.R.O.M.
om te komen tot een vuilverbrandingsinstallatie op Moerdijk hun fractie met
grote zorgen vervult. De heer Munters heeft dat niet helemaal begrepen,
uit de notulen van de raadsvergadering van augustus jl. waarin het Provinciaal
Afvalstoffenplan (PAP II) aan de orde is geweest blijkt dat de VVD dit plan
een goed uitgangspunt vindt om de toekomst voor eenieder zeker te stellen. Daarom
kon de WD ook instemmen met dat afvalstoffenplan.
Deze opmerking staat wat haaks op datgene wat in de algemene beschouwingen nu
naar voren wordt gebracht.
Ten aanzien van het gebruik van minicontainers merkt de heer Munters op dat
dat onderwerp ook aan de orde komt in de commissievergadering van 24 november
a.s., evenals de compostering door particulieren. Over dit laatste onderwerp
zij nog opgemerkt dat nog niet zo lang geleden onder de inwoners een enquête
is gehouden over compostering. Dat heeft toen erg weinig response gegeven.
De VVD is van mening dat de burger niet zwaarder mag worden belast dan voor
het bedrag dat momenteel voor vuilverwerking wordt betaald.
Dat staat echter haaks op de grafiek die is opgenomen in de algemene beschouwingen
want daar gaat de fractie voor de komende jaren uit van een stijging van minstens
10%.
Aangekomen bij hoofdfunctie 8 Ruimtelijke Ordening merkt de VVD op dat het zo
jammer is dat de explosieve groei van de woningbouw er op dit moment uit is.
Dit is niet helemaal in overeenstemming met de werkelijkheid, want wanneer wordt
geïnventariseerd wat er in 1988 is gebouwd dan komen daar toch behoorlijke aantal
len uit. Er zijn nl. 4 HAT—woningen gebouwd, 6 bejaardenwoningen, 8 premiekoop-
A-woningen en 3 appartementen. Daarnaast zijn er al 5 woningen in de vrije sector
gerealiseerd.
Ook 1989 ziet er beslist niet ongunstig uit, want met zekerheid kan worden gesteld
dat er 6 bejaardenwoningen worden gebouwd en als de voortekenen niet bedriegen
kan er bovendien vanuit worden gegaan dat er ook 11 vrije-sectorwoningen
worden gerealiseerd.
In het kader van de ruimtelijke ordening zegt de VVD gelukkig te zijn met de
ontwikkelingen in de woningbouw.
Echter toch.een waarschuwende vinger. Er dient, voor gezorgd te worden dat bij
een volgend uitbreidingsplan een zodanige opzet te worden gemaakt dat er niet
meer geschoven hoeft te worden met types woningen zoals gebeurs is in plan "Kloos-
terblokje" in plan "Noordlangeweg".
-Het-
-37-
Het college kan daar best mee instemmen en zal zijn uiterste best doen om dat
te bereiken, alhoewel dat in de praktijk niet altijd haalbaar zal zijn. Het
is nl. ook zaak dat goed ingespeeld wordt op de woningbehoefte die er is. En
die behoefte kan zich veranderen.
Overigens weet de VVD ook niet goed hoe een en ander in elkaar steekt want zij
complimenteert het college met de gang van zaken in plan "Noordlangeweg"
Wel nu, als er één plan is waar gechangeerd is met woningen dan is het wel plan
"Noordlangeweg"
Dan gaat de heer Munters over tot beantwoording van de vragen van de P.v.d.A.
Aangaande het onderhoud sportvelden vraagt deze fractie een kostenvergelijking.
Inderdaad is de prijs erg belangrijk. Echter ook de kwaliteit staat hoog in
het vaandel van het college. Dit is misschien op korte termijn prijzig, doch
zal op langere termijn toch kostenbesparend werken.
Vervolgens vraagt de P.v.d.A. onder hoofdfunctie 2 verkeer, vervoer en waterstaat,
wat het kost om het onderhoud van de bermen in eigen beheer uit te voeren.
Daar is een rekensommetje op los gelaten. Het is echter niet verstandig daar
nu uitgebreid op in te gaan.
Er moet nlnog onderhandeld worden met het Waterschap over wat dat onderhoud
gaat kosten.
Het aantal meters weg moet zijn 6740. De 6470 m. is een type-fout. Overigens
doet dat verder niets af aan de kosten van 0,87 per m2
Over de waterbeheersing in de vesting zijn a.g.v. de concentratie van waterschap
pen met het waterschap Vierlinghpolders de volgende concrete afspraken gemaakt.
- het arbeidsloon wordt op declaratiebasis doorberekend;
- de vaste lasten van het gemaal, zoals o.a. electra, worden doorberekend;
- ook het onderhoud wordt doorberekend.
De declaratie die eind van het jaar zal worden ingediend zal om en nabij de
11.000,bedragen. De waterschapslasten zullen 9.000,belopen.
Betreffende een douchevoorziening bij het gymnastieklokaal zij opgemerkt dat
met een extra investering deze ruimte wel te creëren is. Alvorens daar echter
toe wordt overgegaan dient er duidelijkheid te zijn over de positie van de gymzaal
op langere termijn.
Ten aanzien van de gasbesparing in het zwembad is een grafiek opgesteld door
de badmeester. Gebleken is dat er exact 3.000,is bespaard op gas.
De mogelijkheid om wasmachines en droogtrommels te plaatsen op het sanitair
ponton bij de jachthaven is besproken met de watersportvereniging. Er blijkt
wel wat behoefte te bestaan aan deze voorzieningen.
Wanneer zou worden overgegaan tot plaatsing van deze apparatuur zal dat waarschijn
lijk niet gebeuren op het sanitaire ponton maar zal dat worden ingebouwd in
de Tagrijn.
Er zal toch wat voorzichtigheid moeten worden betracht, omdat er meerdere machines
geplaatst zullen moeten worden om voldoende capqciteit te waarborgen. Het is
voor het college in ieder geval een bespreekbare investering.
Er zijn geen verhogingen gepland voor de havengelden. Dit wil natuurlijk niet
zeggen dat deze ook nooit meer verhoogd zullen worden.
Getracht wordt nl. het hele havengebeuren bedrijfsmatig te exploiteren. Dat
betekent dat de inkomsten minstens in overeenstemming moeten zijn met de uitgaven.
Alles moet kostendekkend verlopen.
Verhoging van de havengelden wordt dus voor een groot gedeelte beïnvloed door
de exploitatie-opzet.
Dan komt de heer Munters bij het hoofdstuk milieu en wel met name bij de gemeente
reiniging.
De P.v.d.A. merkt op dat voor het gebouw opslag van chemisch afval geen
inkomsten zijn opgenomen.
-Dat-