-34- In het slot stelt het CDA nog dat het college ook wat betreft de financiële zijde een goed beleid heeft gevoerd. Het doet de voorzitter deugd dit te kunnen vernemen, daar dit in tegenstelling is tot hetgeen reeds eerder door het CDA in de commissie A.B.Z. is gezegd. De heer Van der Sluijs zegt het in de commissie-vergadering wat ongelukkig verwoord te hebben en is blij een en ander vanavond recht te kunnen zetten. Dan is de voorzitter gekomen aan het eind van zijn beantwoording en geeft dan vervolgens het woord aan wethouder Munters voor de beantwoording van vragen over diens portefeuilles. De heer Munters zal dezelfde volgorde aanhouden als de voorzitter reeds heeft gedaan Op blz1 en ook nog verder in de algemene beschouwingen van de WD wordt gesprokeij over een budget voor de dienst openbare werken. Voor alle duidelijkheid wil de heer Munters nog eens aangeven dat de gemeente Willemstad géén dienst openbare werken kent. De gemeente heeft een afdeling financiën, een afd. bevolking, een afdeling sociale zaken, een afdeling algemene j zaken en ook een afdeling openbare werken. Die afdeling openbare werken fuctioneert precies eender als bijv. de afdeling bevolking functioneert. Waarom zou er dan een apart budget moeten komen voor de afdeling openbare werken? I Deze afdeling doet datgene wat onder andere door de raad wordt opgedragen. Ook zou het college een unieke kans hebben laten liggen door de personeelslasten 1 niet structureel te verlagen. Het college is het met deze stelling beslist niet eens. De VVD zegt dat onderzocht! had moeten worden of de vacature die ontstaan was door het vertrek van de hovenier! daadwerkelijk opnieuw moest .worden opgevuld. Deze fractie heeft misschien een kritisch oog maar dat reikte dan toch niet ver genoeg om te kunnen constateren dat er wel degelijk kritisch i's onderzocht of het inderdaad noodzakelijk was om de betreffende vacature op te vullen. De werkdruk binnen de buitendienst van openbare werken neemt met het jaar toe. Er is in de loop van de laatste drie jaren weer een hele nieuwe wijk bijgekomen en dat brengt ook voor openbare werken weer de nodige werkzaamheden met zich mee. Wat de kwantitei t betreft is het dus zonder meer dringend nodig dat de leeggevallem plaats wordt opgevuld. Echter ook de kwaliteit vraagt om opvulling van de vacature! Op blz. 2 spreekt de WD over het zwembad wat een zachte dood zou sterven. Bedoelt de VVD nu, het zwembad móet die zachte dood maar sterven of moet er euthanasie gepleegd worden. Wanneer deze opmerkingen nu worden afgezet tegen hetgeen door de VVD reeds in februari van dit jaar is gezegd over het zwembad, nl. dat de hele maand mei het zwembad niet verwarmd moet worden en dat een lagere watertemperatuur moet worden aangehouden, vraagt de heer Munters zich af wat voor het zwembad een snellere dood betekent. Is dat: a. datgene wat we nu doen in stand houden of b. het voorstel van de VVD van februari 1988 overnemen. Het college-standpunt is duidelijk hierover nlgeen langzame dood, geen eutha nasie, doch een voortbestaan van het zwembad zoals het nu functioneert, weliswaar I in de wetenschap dat er jaarlijks 100.000,bij moet. Op blz. 4 zegt de VVD de vervangingsinvesteringen af te stemmen op de mankracht die bij de afdeling openbare werken aanwezig is. Het college is het daarmee eens. Wanneer de meerjarenbegroting van dit jaar wordt vergeleken met de meerjarenbegroting van vorige jaren zal duidelijk zijn dat daar in is gesnoeid. Met name omdat nu alleen datgene is opgevoerd wat met de aanwezige mankracht kan worden uitgevoerd. De WD claimt met trots dat de vervangingsinvestering voor de brandweerauto is teruggebracht naar 75.000, -Waarschijnlijk- -35- Waarschijnlijk heeft de WD-fractie dan in voorgaande jaren een andere begroting ontvangen dan de leden van het college. Daarin was nl. steeds sprake van een investering van 200.000,i.p.v. de door de VVD-fractie bedoelde 400.000, Verder spreekt de fractie over de lastendruk die het rioolrecht en de afvalstoffen heffing met zich brengt. Zij vraagt zich tevens, af óf het college niet te optimis tisch is in haar stelling dat na 1989 de lastendruk weinig stijgt. De WD is nl. van mening dat een verhoging van 10% zelfs nog aan de schrale kant is, gezien de stortkosten die de Kragge II straks met zich meebrengt. Het college is inderdaad wat optimistischer. De afspraken die destijds gemaakt zijn met de V.V.R. en Heeren zullen nl. nog een hele poos hard zijn. Onder het hoofdstuk Verkeer, vervoer en waterstaat zegt de VVD dat zij al jaren hebben voorgesteld om te reserveren voor die wegen die nu via de ruilverkaveling in beheer bij de gemeente zijn gekomen. Het geheugen van de heer Munters liet hem hierbij in de steek dus hij heeft er de beschouwingen van de VVD van de laatste vijf jaren op teruggelezen en daar geen woord over kunnen vinden. Ook in de raadsverslagen is daarover niets terug te vinden. Dit is ook begrijpelijk, want in alle besprekingen is er altijd vanuit gegaan dat de gemeente die wegen niet zou krijgen. Verderop in de beschouwingen zegt de VVD dat er nu gelden voor het, onderhoud gereserveerd moeten worden en dat die reserve extra gevoed moet worden. Wethouder Munters meent niet dat in de begroting een extra voeding was opgenomen. Wat wel is gedaan is een verhoging van het budget dat in overeenstemming is met het aantal kilometers weg wat de gemeente meer in beheer en onderhoud heeft gekregen Het college is blij met het compliment van de VVD over de kwaliteit en de verzor ging van de sportterreinen. Aansluitend vraagt de fractie een relatie te leggen tussen de kosten van dat onderhoud en de huuropbrengst. in dat opzicht zitten zowel de WD als het college op één lijn. Er wordt aan gewerkt om die relatie tot een bepaald niveau op te voeren. Vorig jaar heeft reeds een drastische verhoging van de huren plaatsgevonden en ook dit jaar vindt er weer een verhoging plaats. Overigens is het college van mening dat voor beide partijen die gelegde relatie acceptabel moet zijn. Het is overigens niet de bedoeling van de verenigingen zo veel te vragen dat een verder functioneren onmogelijk wordt gemaakt. Betreffende de tennisbanen kan worden medegedeeld dat het college in een vergevor derd stadium is met (de besprekingen over) de privatisering van de tennisbanen. Naar alle waarschijnlijkheid zal in december a.s. daaromtrent een concreet voorstel aan de raad worden gedaan. Met betrekking tot het gymnastieklokaal is het allemaal wat moeilijker. Het is bekend dat het gymnastieklokaal amper aan de te stellen eisen voldoet en er mag best worden uitgezien naar een ander soort accommodatie. Dit is op korte termijn echter niet realiseerbaar. Daarnaast moeten er nog gesprekken gevoerd worden met de"hoQfdgebruiker"vande gymzaal nl. de Malthastars. Duidelijk is wel dat het onderhoud eigenlijk niet langer kan worden uitgesteld. Het positief voordeel dat de VVD qua efficiency niet kan halen uit het onderbrengen van de exploitatie van de haven op één nummer, haalt de afdeling financiën er wel degelijk uit. Aan de hand van een voorbeeld licht de heer Munters een en ander nader toe. Het salaris van de havenmeester moest nl. tot voor kort worden gesplitst naar oude haven - jachthaven. Zo ook het electriciteitsverbruik en de havengelden van de passanten, hetgeen allemaal extra werk met zich brengt. -Wanneer-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1988 | | pagina 103