Ten aanzien van het Streekgewest heeft de P.v.d.A. opmerkingen gemaakt over
de rol van de gemeente daarin en de betrokkenheid van de raad bij verlengd lokaal I
bestuur.
Op zich onderschrijft het college deze opmerkingen. De voorzitter plaatst daar
echter wel graag een opmerking bij
Natuurlijk begint e.e.a. bij de plaatselijke afgevaardigde die alles moet terugkop!
pelen naar de raad. Fysiek moet dat natuurlijk ook mogelijk zijn. De Commissie
A.B.Z. zou inderdaad een goed forum kunnen zijn voor die besprekingen.
Het college heeft in het afgelopen jaar getracht de betrokkenheid van de raad
in zijn algemeenheid bij het Streekgewest te vergroten.
Er is nl. nog geen jaar geweest waarin zoveel voorstellen m.b.t. het Streeekgewestl
in de raad aan de orde zijn gesteld.
De voorzitter kan zich niet aan de indruk onttrekken dat men in de praktijk
wat zweeft tussen verlengd lokaal bestuur en vierde bestuurslaag.
De P.v.d.A. verzet zich tegen verdere verhogingen in het kader van streekgewesteJ
lijke activiteiten. Het college kan nauwelijks meer doen dan dat voor kennisgevinj
aannemen en in uitspraken daar gestalte aan geven.
Bekend, is dat in het Streekgewest democratische besluiten genomen worden en
zo die genomen worden is ook Willemstad gehouden zich daarbij neer te leggen.
Vervolgens vraagt de fractie naar de stijging van de contrSlekosten van de V.N.G.l
Die kosten van 14.000,zijn een gevolg van het feit dat de gemeente een
aantal taken van het rijk op het bord heeft gekregen, ter zake waarvan het rijk I
dan vervolgens accountantsverklaringen vraagt aan de hand waarvan wordt nagegaan I
of de betreffende taken naar behoren zijn uitgevoerd.
Een gedeelte van die 14.000,wordt overigens wel gecompenseerd.
Aan de hand van een voorbeeld licht de voorzitter toe dat er inmiddels ingevolge 1
69 regelingen accountantsverklaringen moeten worden afgegeven.
Willemstad heeft deze regelingen natuurlijkniet allemaal in uitvoering, maar
een en ander verklaart wel de stijging van de controlekosten.
Over de Brillant en het kostenaspect zegt de voorzitter dat zo'n 3 jaar terug
bij de aanschaf van een nieuwe stencilmachine een kostenopzet is gemaakt.
Inmiddels is een W.V.S.—kracht volledig in dienst van de gemeente. Deze kracht j
houdt zich volledig bezig met "de Brillant". Daardoor zijn de kosten gedaald
omdat de uurlonen van deze kracht niet in verhouding staan tot de kosten die
destijds ter zake zijn geraamd.
Totaal komt de uitgave van de Brillant op 2.600,per maand.
Op zichzelf is dat best een groot bedrag, maar de voorzitter denkt dat Willemstad!
met deze uitgave vrij uniek is.
Het zou buitengewoon triest zijn wanneer dat niet meer zou gebeuren. Men mag
zich best in iets onderscheiden van andere gemeenten en dat doet Willemstad
met "de Brillant".
Het college is er vooralsnog geen voorstander van om "de Brillant" te integreren I
in een plaatselijk reclameblad.
Het zou best wel voordelen kunnen hebben maar vooralsnog denkt het college daar j
nog niet aan.
Onder het hoofdstuk Openbare Orde en Veiligheid vraagt de P.v.d.A. nog naar
de Waakvlamovereenkomst.
Dat alles ligt nog onder een mantel van beslotenheid en een dezer dagen zal
dat nader aan de orde worden gesteld.
Over de T.G.V. heeft vanmorgen een bespreking plaatsgevonden uitgaande van het 1
Ministerie van Verkeer en Waterstaat, de Nederlandse Spoorwegen en een Belgische 1
organisatie van beide disciplines.
De beide tracé's die eerder zijn besproken mochten tijdens deze bijeenkomst
niet ter discussie worden gesteld. De aanwezigen mochten kenbaar maken welke
knelpunten de N.S. mogelijk zou kunnen tegenkomen bij het ontwikkelen van de
tracés.
-Voor een-
-33-
Voor een groot deel is daar de visie van Willemstad verwoord en voor een deel
bij de verschillende instanties op schrift ingeleverd.
Er komt een milieu-effectrapportagealsmede een nota van het ministerie waar
al dat soort zaken in verwerkt zijn en dan komt er nog een formeel moment waarop
weer over de zaak gesproken kan worden.
Het heeft de voorzitter een beetje geïrriteerd over de manier waarop met gemak
gesproken wordt over stiltegebieden. Het is eenieder bekend dat nauwelijks met
een tractor gereden mag worden door de gorzen, omdat dat teveel lawaai maakt
en zo'n T.G.V. wordt dan eigenlijk als. het ware even gedropt.
Over de voorlichting aan potentiële klanten van Intergas is gesproken met Intergas.
Op 17 november a.s. zal met alle betrokkenen een gesprek plaatsvinden, waarbij
alle mogelijkheden en onmogelijkheden alsmede de kosten van aansluitingen aan
de orde zullen komen.
Tot slot komt de voorzitter dan aan het hoofdstuk sociale voorzieningen en maat
schappelijk werk.
Hij is het volledig eens met de opmerking dat de bijdragen van gemeenten in
het in stand houden van sociale voorzieningen en met name de uitkeringen hoger
zou moeten worden, opdat dan de verantwoordelijkheid van die gemeenten groter
zou zijn.
Onlangs heeft zich zo'n zelfde situatie voorgedaan bij dé actie 25% minder verkeers
slachtoffers
De voorzitter is van mening dat de gemeenten zelf zodanig verantwoordelijk moeten
zijn en dat dat niet moet worden gestimuleerd door eerst hogere bijdragen te
vragen van de gemeenten opdat zij dan mogelijk zorgvuldiger zijn met het verstrek
ken van uitkeringen.
Door de wijze van beantwoording realiseert de voorzitter zich dat1er misschien
nu aan de fractie van het CDA niet veel meer te beantwoorden valt.
Het CDA vraagt om de data voor de behandeling van de begroting wat eerder vast
te leggen dan nu het geval is geweest. Op zich is daar niets op tegen. Echter,
wanneer die data al in een zo vroeg stadium wordt vastgelegd blijkt meestal
een en ander uiteindelijk toch niet haalbaar.
Door de hele beschouwing heen heeft het CDA termijnen gevraagd voor nota's.
Inmiddels is de raad een planning uitgereikt, waarin wordt aangegeven wanneer
die nota's tegemoet kunnen worden gezien.
De voorzitter zegt met enige voorzichtigheid toe dat het meerendeel van die
nota's dit jaar zal worden gerealiseerd.
Ten aanzien van de tijdelijke arbeidskracht merkt de voorzitter op dat er inderdaad
sprake is van een éénmalige uitgave.
Over het paspoort zegt de voorzitter dat er gefaseerd een ander paspoort ingevoerd
wordt. Dus niet in alle provincies gelijktijdig.
Met betrekking tot de verhuur van het oude raadhuis antwoordt de voorzitter
dat er inmiddels al een stukje van de sluier is opgelicht. De gemeente heeft
echter de handen niet helemaal vrij
Met de huidige huurder is afgesproken dat hij tot het komende voorjaar de gelegenheid
heeft om zelf een nieuwe exploitant voor te dragen.
Wanneer die termijn is verstreken zal de gemeente met acquisitie beginnen binnen
het kader dat de raad aangeeft aan de hand van de nota toeristisch-recreatief
beleid en horecabeleid.
Aangaande de V.V.V. vraagt de voorzitter of het CDA bedoelt dat de gemeente
financieel niets meer moet bijdragen omdat de V.V.V. als vereniging zou moeten
functioneren.
De heer Van der Sluijs zegt inderdaad dat het V.V.V. moet functioneren als vereni
ging maar dat impliceert niet dat er van gemeentewege geen financiële middelen
meer beschikbaar gesteld moeten worden.
-In-