2-
Wat het delegatiebesluit betreft stelt de voorzitter voor om de raad eens
per jaar een overzicht te verstrekken waarin alle besluiten die bij delega!
tie genomen zijn staan opgenomen.
Op zich is de heer M. Kamp het daar mee eens. Echter wanneer zich zaken voi
doen waar een prioriteitsafweging dient plaats te vinden zou dat vooraf ia
de commissievergadering of tijdens de raadsvergadering besproken kunnen #o
den.
De voorzitter zegt toe dat wanneer het op keuzes maken aankomt dat vooraf
de functionele commissie aan de orde zal worden gesteld.
Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt dan over
eenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten tot vast
stelling van het meerjarenprogramma restauratie monumenten voor 1987 t/m j
1992.
12. Besluit tot het nemen van een raambesluit ter uitvoering van de "Regeling
geldelijke steun voorzieningen aan huurwoningen 1987".
Namens het CDA zegt de heer Groeneveld te hopen dat doordat zij steun geef
aan dit voorstel de rijksgelden zo optimaal mogelijk benut zullen worden,
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig
het voorstel van burgemeester en wethouders een raambesluit genomen ter ui
voering van de "Regeling geldelijke steun voorzieningen aan huurwoningen
1987".
13.Rondvraag.
Namens de CDA-fractie stelt de heer Groeneveld de eerste vraag, luidende;
"Rondom de vaststelling van de Havengeldverordening is nog al wat te doen
geweest.
Reden temeer waarom wij er nieuwsgierig naar zijn of en hoe met deze nieui
verordening in de praktijk valt te werken.
Kunt u ons enige informatie daarover verschaffen?"
Wethouder Munters zegt dat ook het college met enige spanning heeft uitge
keken naar hoe de verordening aan zou slaan bij de mensen die gebruik makel
van de jachthaven en hoe hun reakties zouden zijn.
Vastgesteld kan worden dat alles erg is meegevallen en dat er weinig nega
tieve reakties zijn geweest.
De mensen die in de winter een ligplaats hebben, hebben de verhoging pro
bleemloos geaccepteerd.
Hier heeft het dus niet geleid tot een echte uittocht van schepen.
Enkele van de eigenaren van de grotere schepen hebben gezucht bij de ver
hoging van de tarieven. Wethouder Munters denkt dat deze mensen ook' gezuch
zouden hebben wanneer de tarieven met de helft waren verlaagd.
Hij noemt deze groep dan ook de bekende notoire zuchters.
De maatregel dat vaartuigen vanaf 16.00 uur havengeldplichtig zijn blijkt
een gouden greep te zijn geweest.
In het verleden kwamen de jachtjes omstreeks 14.00 uur de haven binnen en
vertrokken weer rond 20.00 uur. Dit gaf nogal eens aanleiding tot proble*1
Er moesten steeds schepen worden verhaald. Nu vertrekken drie vaartuigenvt
16.00 uur om de betaling van havengeld te ontlopen. Na dit tijdstip kunnen
havenmeesters de ligplaatsen voor overnachters zonder problemen toewijzejy
Met name de havenmeesters zijn bijzonder gelukkig met deze wijziging. Ge
constateerd mag verder worden dat er beduidend meer cruiseschepen hebben afgerot1
in de aanloophaven. De toename is niet zodanig dat de opbrengst aan haven
geld dekkend is voor de kapitaallasten van het verbreden van de haven, ®aal
dat was ook niet ingecalculeerd.
Vastgesteld moet worden dat het aantal passanten wat achter is gebleven bi]
vorig jaar, nl. op dit moment 800 schepen minder.
Daaraan liggen waarschijnlijk twee oorzaken ten grondslag.
Ten eerste zijn de vakanties wat later van start gegaan, maar daarentegen
lo.pen de vakanties ook wat langer door.
Ten tweede heeft ook het slechte weer zondermeer invloed gehad.
Misschien kan nog een derde reden worden aangegeven.
Bij de Philipsdam is een nieuwe jachtensluis aangelegd. In deze sluis kunn01
slechts 15 middelgrote schepen en 20 kleine schepen en 10 grote schepen êe'
schut worden.
-Het-
Het schutten daar is dus een hopeloze situatie en aangenomen mag worden dat
dat mensen ervan weerhoudt richting Willemstad te varen en misschien een
nachtje te overnachten in onze haven.
Nog even terugkomend op het minder bezoek door passanten.
Men zou geneigd zijn te denken dat dit te wijten is aan het flink verhoog
de tarief voor grote schepen. Opmerkelijk is echter dat het aantal grotere
schepen niet is afgenomen. Wat minder is binnengekomen zijn de kleinere
schepen.
Al met al mag worden geconstateerd dat de betrokken partijen vrij gelukkig
zijn met het havenreglement en de nieuwe heffingsverordening.
Wanneer in november a.s. het havengebeuren zal worden geëvalueerd zal blij
ken dat in januari dit jaar het huiswerk zo slecht nog niet was gemaakt.
Namens de P.v.d.A. stelt de heer M. Kamp de volgende rondvraag, luidende:
"Kan het college aangeven hoe lang de werkzaamheden nabij de Hofstraat en
Kerkring in beslag zullen nemen.
Kan het college vermelden waarom gekozen is voor een uitvoering van werk
zaamheden, die tot gevolg hebben dat de Kerksloot moest worden leeggepompt,
terwijl bij een andere uitvoering van werkzaamheden dit niet nodig zou zijn
geweest.
Met name bij warm weer zal er voor omwonenden veel stankoverlast kunnen ont
staan"
Wethouder Munters antwoordt dat de werkzaamheden ongeveer 20 werkbare dagen
zullen duren, dus ongeveer 4 weken. Dit wordt ongeveer aangegeven omdat
vooraf niet te voorzien was wat zich onder de waterspiegel bevond en of
daar nog veel werk verricht moest worden. Zoals de zaak er nu uitziet kan
ook inderdaad tinnen 4 weken het werk geklaard worden.
Waarom is voor deze manier van werken gekozen? Volgens wethouder Munters
liggen daar een paar uitgangspunten aan ten grondslag.
Ten eerste wilde de aannemer verzekerd zijn van een droge bouwput gedurende
meerdere werkdagen.
Er was wel een alternatief voor het leegmaken van de sloot rond de kerk.
Men had dan twee dammen moeten zetten. Bekend is dat het slaan van een dam-
wand een kostbare geschiedenis is. Voor de kerksloot zou dat 10.000,
gekost hebben.
Tevens moeten op meerdere plaatsen werkzaamheden worden uitgevoerd.
Dit alles overziende is uiteindelijk gekozen voor deze manier van werken.
Overigens hoopt de wethouder dat het probleem van de stankoverlast mee zal
vallen.
Een bijkomend voordeel is nog dat, nu de sloot droog staat, deze kan worden
opgeschoond.
De heer Groeneveld stelt dan de tweede rondvraag namens het CDA, luidende:
"In 1986 heeft er een her-taxatie plaats gevonden van alle voor de heffing
van onroerend-goedbelasting in aanmerking komende onroerende goederen in
onze gemeente.
Deze taxatie-werkzaamheden zijn in opdracht van de gemeente verricht door
de Stichting voor Kadastrale en Financiële Administratie (KAFF1).
Begin augustus zijn eigenaars en gebruikers van onroerend goed in onze ge
meente door u in kennis gesteld van de nieuwe waarde die aan het onroerend
goed is toegekend.
Bij de vaststelling van het tarief voor 1987 was reeds bekend dat de totale
waarde van het onroerend goed in onze gemeente ruim 26% hoger was dan de
tot 1987 gebruikte waarde.
Om (overeenkomstig het besluit van de raad) de verhoging van het totaal van
de onroerend-goedbelasting met 7% te realiseren konden de tarieven per
3000,getaxeerde waarde omlaag en wel als volgt:
a. voor de gebruikers oud tarief 1986 3,85
nieuw tarief 1987 3,30
b. voor de zakelijk gerechtigden oud tarief 1986 4,80
nieuw tarief 1987 4,10
-Ons-