Vervolgens stemt de CDA-fractie in met het voorstel van het college om in plan Kloosterblokje in plaats van 8 sociale huurwoningen te bouwen deze grond uit te geven als 3 kavelB vrije sector bouwgrond. Ook het voorstel om op de 2 kavels waar 10 aaneengesloten premiekoop-A-wo- ningen zijn gepland, 6 halfvrijstaande premiekoopwoningen te realiseren heeft de goedkeuring van het CDA, aldus de heer Groeneveld. Dan is het woord aan de heer Hoekwater namens de fractie van de V.V.D Deze zegt het aan de orde zijnde voorstel een bijzonder doorwerkt stuk te vinden. Helaas is ondanks de toezegging bij de behandeling van dit punt vo rig jaar geen wijziging gebracht in de cijfermatige opstelling op blz. 8. De V.V.D. betreurt dit temeer daar het college geen aanleiding heeft gevon den in de tekst om de kritiek van vorig jaar te ontzenuwen. Een tweede punt van kritiek is de berekening van het aantal leegstaande woningen dat door het college op 12 wordt gebaseerd. Wanneer het college zich baseert op statische gegevens van het C.B.S. en het daarna gaat extrapoleren, naar Willemstad die dat getal dan weer terug geeft voor statistische verwerking naar het ministerie van V.R.O.M. die dat op zijn beurt weer doorspeelt naar C.B.S. dan is de gemeente op een verkeerde manier bezig. "Volgens de heer Hoekwater dienen alle mogelijke middelen te worden aangewend om alle getallen die geproduceerd worden te baseren op werkelijke cijfers. Overigens kan de V.V.D. zich vinden in het voorstel van het college. Zij wordt echter geacht te hebben gestemd tegen de cijfermatige opstelling op blz. 8. Namens de fractie van de P.v.d.A. merkt de heer MKamp op dat de laatste jaren mag worden geconstateerd dat tussen de plannen voor woningbouw en de uiteindelijke realisering daarvan een behoorlijke verschuiving kan plaats vinden. Soms als gevolg van economische omstandigheden en soms als gevolg van hele specifieke ontwikkelingen in het kader van het rijksbeleid dan- wel dat men in de loop der jaren tot een heel ander type woningen komt dan al of niet betaalbaar is voor bepaalde categoriën van de bevolking. Vanuit dit gegeven heeft de heer M. Kamp gekeken naar de planningslijst om dat enerzijds landelijk wordt vernomen dat de realisering van de bouwprogram ma's in de sociale woningbouw problemen geeft omdat institutionele beleggers er weinig voor voelen. Dat kan leiden tot een bepaald overschot bij herverdeling. Anderzijds, wanneer hij kijkt naar de lijst van woningzoekenden moet hij con stateren dat er veel Willemstadters zijn die graag weer terug willen keren naar Willemstad. Zeker wanneer we kijken naar de ouderen blijkt dat het Steunpunt zo'n aan trekkingsfunctie heeft dat met name daar een forse stijging te zien is. Die trend zou zich wellicht nog wat kunnen doorzetten tot het moment dat dus het aanbod externen uitgeput is. Het is wel zo, aldus de heer M. Kamp dat de gemeente met ontwikkelingen te maken kan krijgen waardoor als gevolg van wijziging in de bouwplanning de animo van de eigen bevolking minder is waardoor dan toch weer mensen van buiten de gemeente aan bod komen. Dit kan er weer toe leiden dat de gemeente vanuit de groeiklasse waarin ze is ingedeeld voor de Willemstadse bevolking minder mogelijkheden kan bieden. De heer Kamp is van mening dat op het moment dat er keuzes gemaakt moeten worden, de behoefte van de eigen inwoners primair voorop staat. Vandaar ook dat hij akkoord gaat met het voorstel maar wel met de kantteke ning dat het college heel adequaat moet kunnen inspelen op de concrete be hoeften en mogelijkheden die zich aandienen. Wethouder A. Kamp merkt op gedacht te hebben dat de raad hem deze laatste vergadering wel wat met rust zou laten maar ze hebben het vanavond juist allemaal op hem gemunt. Hij wordt daar gelukkig niet zenuwachtig van. Hij kan voor wat de beantwoording betreft van het aan de orde zijnde agenda punt vrij kort zijn. -Inhoudelijk- -9- Inhoudelijk zijn de fracties het wel eens met het voorstel van het college op een kanttekening van de V.V.D. na over de woningzoekenden. De woningtoewijzing is momenteel in een stadium dat de groep waar de heer M. Kamp op doelde ook al in aanmerking komt voor woningtoewijzing in Willem stad Hieruit moge duidelijk zijn dat de behoefte in Willemstad zelf niet meer zo groot is. Door het college wordt de woningtoewijzing nauwlettend gevolgd. Voor wat betreft het verkrijgen van extra contingenten i.v.m. de verdere ont wikkeling van de bjaardenwoningen heeft het college inmiddels al gesprek ken gevoerd met de heer Jacobs van de provinciale griffie. De voorzitter geeft vervolgens nog een aanvulling op hetgeen door de wet houder al is gezegd en dan met name in de richting van de heer M. Kamp be treffende het volgen van de behoefte. De omzetting van de plannen in het Kloosterblokje geeft naar het oordeel van de voorzitter genoegzaam aan dat de behoefte gevolgd wordt door het college en dat tevens rekening wordt gehouden met de taakstelling van de gemeente in het groeiklassebeleid van de provincie. Het is echter juist dat er een span ningsveld zit tussen datgene wat de gemeente wil en de looptijd van het plan, de exploitatie en het financieel-economische gebeuren. In het Kloosterblokje heeft de gemeente geruime tijd een aantal vrije-sector kavels gehad waar gedurende enkele jaren van Willemstadse zijde geen belangstelling voor was. Vorig jaar is er een aantal kavels verkocht in plan Kloosterblokje en plan Noordlangeweg en nu er zo goed als geen kavels meer beschikbaar zijn komen langs alle kanten Willemstadse verzoeken voor grond binnen. Het college heeft zich nu voorgenomen dat de kavels grond die nu beschikbaar komen primair worden gereserveerd voor Willemstadters. Dat zal wellicht de looptijd van het plan, dus de financiële uitkomst niet ten goede komen maar dat is een politieke keuze die is gemaakt. Wel is het zo dat wanneer de kavels gedurende drie a vier jaar onverkocht blijven deze op de vrije markt zullen worden aangeboden ook aan niet— Willem stadters. Dit beleid is nu ten aanzien van deze kavels uitgezet en hoe dat uitpakt zal de toekomst leren. Anders is het gesteld met kavels waar direct door aannemers op gebouwd wordt, bijv. premiekoopwoningen of anderszins. Daarvan kan gezegd worden dat 80% moet worden verkocht aan Willem stadse. Wanneer echter blijkt dat dat voor die mensen niet haal baar is kan je ze moeilijk met die woningen laten zitten. Al met al is dit een gevoelige materie maar gelet op de functie die Willemstad heeft binnen het Streekgewest zal zoveel mogelijk worden getracht om de koopwoningen aan Willemstadters te slijten, evenals het geval is met de huurwoningen. De cijfermatige opzet waar de heer Hoekwater over gesproken heeft is een wat theoretisch iets. Namelijk het doen inschrijven van mensen van buiten de gemeente die toch niet of nooit voor een woning in Willemstad in aanmerking komen. In Willemstad is de Woonruimte-wet 1947 niet van toepassing dus men kan niet anders dan die mensen opnemen op de lijst voor woningzoekenden óndanks het gegeven dat ze geen hoop krijgen op een woning. Overigens is de woningnood niet meer zo groot, aldus de voorzitter. Het komt steeds vaker voor dat één woning twee of drie maal wordt toegewezen alvorens de woning wordt geaccepteerd. Dan kan het voorkomen dat een woning wordt toe gewezen aan iemand die terug wil naar de gemeente Willemstad, een zgn. spijt optant Het wordt in dat opzicht de komende jaren allemaal wat makkelijker. Dat is ook de reden geweest waarom in plan Noordlangeweg 4 hat-woningen wor den gebouwd in plaats van de eengezinswoningen. -De-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1987 | | pagina 88