Vervolgens stemt de CDA-fractie in met het voorstel van het college om in
plan Kloosterblokje in plaats van 8 sociale huurwoningen te bouwen deze
grond uit te geven als 3 kavelB vrije sector bouwgrond.
Ook het voorstel om op de 2 kavels waar 10 aaneengesloten premiekoop-A-wo-
ningen zijn gepland, 6 halfvrijstaande premiekoopwoningen te realiseren
heeft de goedkeuring van het CDA, aldus de heer Groeneveld.
Dan is het woord aan de heer Hoekwater namens de fractie van de V.V.D
Deze zegt het aan de orde zijnde voorstel een bijzonder doorwerkt stuk te
vinden. Helaas is ondanks de toezegging bij de behandeling van dit punt vo
rig jaar geen wijziging gebracht in de cijfermatige opstelling op blz. 8.
De V.V.D. betreurt dit temeer daar het college geen aanleiding heeft gevon
den in de tekst om de kritiek van vorig jaar te ontzenuwen.
Een tweede punt van kritiek is de berekening van het aantal leegstaande
woningen dat door het college op 12 wordt gebaseerd.
Wanneer het college zich baseert op statische gegevens van het C.B.S. en het
daarna gaat extrapoleren, naar Willemstad die dat getal dan weer terug geeft
voor statistische verwerking naar het ministerie van V.R.O.M. die dat op
zijn beurt weer doorspeelt naar C.B.S. dan is de gemeente op een verkeerde
manier bezig.
"Volgens de heer Hoekwater dienen alle mogelijke middelen te worden aangewend
om alle getallen die geproduceerd worden te baseren op werkelijke cijfers.
Overigens kan de V.V.D. zich vinden in het voorstel van het college. Zij
wordt echter geacht te hebben gestemd tegen de cijfermatige opstelling op
blz. 8.
Namens de fractie van de P.v.d.A. merkt de heer MKamp op dat de laatste
jaren mag worden geconstateerd dat tussen de plannen voor woningbouw en de
uiteindelijke realisering daarvan een behoorlijke verschuiving kan plaats
vinden. Soms als gevolg van economische omstandigheden en soms als gevolg
van hele specifieke ontwikkelingen in het kader van het rijksbeleid dan-
wel dat men in de loop der jaren tot een heel ander type woningen komt
dan al of niet betaalbaar is voor bepaalde categoriën van de bevolking.
Vanuit dit gegeven heeft de heer M. Kamp gekeken naar de planningslijst om
dat enerzijds landelijk wordt vernomen dat de realisering van de bouwprogram
ma's in de sociale woningbouw problemen geeft omdat institutionele beleggers
er weinig voor voelen.
Dat kan leiden tot een bepaald overschot bij herverdeling.
Anderzijds, wanneer hij kijkt naar de lijst van woningzoekenden moet hij con
stateren dat er veel Willemstadters zijn die graag weer terug willen keren
naar Willemstad.
Zeker wanneer we kijken naar de ouderen blijkt dat het Steunpunt zo'n aan
trekkingsfunctie heeft dat met name daar een forse stijging te zien is. Die
trend zou zich wellicht nog wat kunnen doorzetten tot het moment dat dus het
aanbod externen uitgeput is.
Het is wel zo, aldus de heer M. Kamp dat de gemeente met ontwikkelingen te
maken kan krijgen waardoor als gevolg van wijziging in de bouwplanning de
animo van de eigen bevolking minder is waardoor dan toch weer mensen van
buiten de gemeente aan bod komen. Dit kan er weer toe leiden dat de gemeente
vanuit de groeiklasse waarin ze is ingedeeld voor de Willemstadse bevolking
minder mogelijkheden kan bieden.
De heer Kamp is van mening dat op het moment dat er keuzes gemaakt moeten
worden, de behoefte van de eigen inwoners primair voorop staat.
Vandaar ook dat hij akkoord gaat met het voorstel maar wel met de kantteke
ning dat het college heel adequaat moet kunnen inspelen op de concrete be
hoeften en mogelijkheden die zich aandienen.
Wethouder A. Kamp merkt op gedacht te hebben dat de raad hem deze laatste
vergadering wel wat met rust zou laten maar ze hebben het vanavond juist
allemaal op hem gemunt.
Hij wordt daar gelukkig niet zenuwachtig van.
Hij kan voor wat de beantwoording betreft van het aan de orde zijnde agenda
punt vrij kort zijn.
-Inhoudelijk-
-9-
Inhoudelijk zijn de fracties het wel eens met het voorstel van het college
op een kanttekening van de V.V.D. na over de woningzoekenden.
De woningtoewijzing is momenteel in een stadium dat de groep waar de heer
M. Kamp op doelde ook al in aanmerking komt voor woningtoewijzing in Willem
stad
Hieruit moge duidelijk zijn dat de behoefte in Willemstad zelf niet meer zo
groot is.
Door het college wordt de woningtoewijzing nauwlettend gevolgd.
Voor wat betreft het verkrijgen van extra contingenten i.v.m. de verdere ont
wikkeling van de bjaardenwoningen heeft het college inmiddels al gesprek
ken gevoerd met de heer Jacobs van de provinciale griffie.
De voorzitter geeft vervolgens nog een aanvulling op hetgeen door de wet
houder al is gezegd en dan met name in de richting van de heer M. Kamp be
treffende het volgen van de behoefte.
De omzetting van de plannen in het Kloosterblokje geeft naar het oordeel van
de voorzitter genoegzaam aan dat de behoefte gevolgd wordt door het college
en dat tevens rekening wordt gehouden met de taakstelling van de gemeente in
het groeiklassebeleid van de provincie. Het is echter juist dat er een span
ningsveld zit tussen datgene wat de gemeente wil en de looptijd van het plan,
de exploitatie en het financieel-economische gebeuren. In het Kloosterblokje
heeft de gemeente geruime tijd een aantal vrije-sector kavels gehad waar
gedurende enkele jaren van Willemstadse zijde geen belangstelling voor was.
Vorig jaar is er een aantal kavels verkocht in plan Kloosterblokje en plan
Noordlangeweg en nu er zo goed als geen kavels meer beschikbaar zijn komen
langs alle kanten Willemstadse verzoeken voor grond binnen.
Het college heeft zich nu voorgenomen dat de kavels grond die nu beschikbaar
komen primair worden gereserveerd voor Willemstadters. Dat zal wellicht de
looptijd van het plan, dus de financiële uitkomst niet ten goede komen maar
dat is een politieke keuze die is gemaakt.
Wel is het zo dat wanneer de kavels gedurende drie a vier jaar onverkocht
blijven deze op de vrije markt zullen worden aangeboden ook aan niet— Willem
stadters.
Dit beleid is nu ten aanzien van deze kavels uitgezet en hoe dat uitpakt zal
de toekomst leren.
Anders is het gesteld met kavels waar direct door aannemers op gebouwd wordt,
bijv. premiekoopwoningen of anderszins.
Daarvan kan gezegd worden dat 80% moet worden verkocht aan Willem
stadse. Wanneer echter blijkt dat dat voor die mensen niet haal
baar is kan je ze moeilijk met die woningen laten zitten. Al met al is dit
een gevoelige materie maar gelet op de functie die Willemstad heeft binnen
het Streekgewest zal zoveel mogelijk worden getracht om de koopwoningen aan
Willemstadters te slijten, evenals het geval is met de huurwoningen.
De cijfermatige opzet waar de heer Hoekwater over gesproken heeft is een wat
theoretisch iets. Namelijk het doen inschrijven van mensen van buiten de
gemeente die toch niet of nooit voor een woning in Willemstad in aanmerking
komen. In Willemstad is de Woonruimte-wet 1947 niet van toepassing dus men
kan niet anders dan die mensen opnemen op de lijst voor woningzoekenden
óndanks het gegeven dat ze geen hoop krijgen op een woning.
Overigens is de woningnood niet meer zo groot, aldus de voorzitter. Het komt
steeds vaker voor dat één woning twee of drie maal wordt toegewezen alvorens
de woning wordt geaccepteerd. Dan kan het voorkomen dat een woning wordt toe
gewezen aan iemand die terug wil naar de gemeente Willemstad, een zgn. spijt
optant
Het wordt in dat opzicht de komende jaren allemaal wat makkelijker.
Dat is ook de reden geweest waarom in plan Noordlangeweg 4 hat-woningen wor
den gebouwd in plaats van de eengezinswoningen.
-De-