-4- Het idee is nu gelanceerd om alle gemeenten f. 0,25 per inwoner te laten bij dragen in de kosten van een waakvlamovereenkomst, voor het stand-by hebben van een compleet uitgerust hulpverleningsvaartuig. Binnen het college en anders zins is daar over gesproken en vooralsnog is het standpunt ingenomen dat de hulpverlening op de Schelde-Rijnverbinding een taak is van de rijksoverheid. De rijksoverheid zal de hulpverlening dienen te bekostigen. Voor Willemstad komt daar eigenlijk nog een complicerende factor bij. Vroeger had de gemeente een zogenaamd aanvalsplan voor het Volkeraksluizencomplex inge val zich daar calamiteiten zouden voordoen. In het nieuwe plan voor de veilig heid van de Schelde-Rijnverbinding is het Volkeraksluizencomplex opgenomen. Het plan omvat de vaarwegen vanaf de Schelde tot en met het Volkeraksluizencomplex. Daarmee is het aanvalsplan sluizencomplex vervallen. Voor de vaarwegen Noorde lijk van het sluizencomplex is men doende om tot eenzelfde soort regeling te komen en daarover zullen volgende maand besprekingen plaatsvinden. Wanneer nu ja wordt gezegd tegen de regeling zuidelijk van de Voleraksluizen moet ook ja worden gezegd tegen de regeling noordelijk daarvan en moet er dus twee keer betaald worden. Uit een en ander moge duidelijk zijn dat het college vooralsnog deelname in de financiering afwijst. Als daarmee de hele zaak zou stranden dan moet worden nagegaan wat meer waard is. Overigens ligt het gezien het bovenstaande voor de hand dat de voorzitter de geplande vergaderingen zal bijwonen. Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming worden vervolgens de ingekomen subsidie-verzoeken nrs. 17 en 18 overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders afgewezen en worden de overige stukken voor kennis geving aangenomen. 4- Onderzoek geloofsbrief nieuw benoemd lid van de raad en toelating C. Slabbekoorn De voorzitter schorst de vergadering en stelt daarmee de fractievoorzitters van het CDA, de P.v.d.A en de VVD in de gelegenheid de geloofsbrief van de heer C.H. Slabbekoorn te onderzoeken. De voorzitter heropent de vergadering en geeft vervolgens het woord aan de woordvoerder van de commissie van onderzoek, de heer Van der Sluijs. Deze zegt dat de papieren zijn gecontroleerd en in orde bevonden en als zodanig staat er dus niets in de weg om de heer Slabbekoorn tot de raad toe te laten. De voorzitter geeft vervolgens de raad de gelegenheid tot bespreking van de geloofsbrief. Hiervan wordt geen gebruik gemaakt. Vervolgens constateert hij dat de heer Slabbekoorn toegelaten is als lid van de raad. Na de beroepstermijn van 7 dagen ingevolge de wet Arob kan in de volgende reguliere vergadering dan worden overgegaan tot beëdiging. 5* Uitbreiding deelname aandelenkapitaal n.v. Bank van Nederlandsche Gemeenten. Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten de 1620 aandelen A van f. 1, toe te voegen aan het aandelenbestand en voor deze toename ten laste van hoofdfunctie 0 kapitaaldienst begroting 1987 een bijdrage te verlenen aan het eigen kapitaal op hoofdfunctie 9 van de kapitaaldienst. De begroting 1987 wordt hiermee in overeenstemming gebracht. 6- Bonusuitkering van de n.v. Bouwfonds Nederlandse Gemeenten. Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten om voor de bonusuitkering een bijdrage ad f. 187,50 beschikbaar te stellen ten behoeve van het eigen kapitaal op hoofdfunctie 9 kapitaaldienst en dit ten laste te brengen van hoofdfunctie 8 kapitaaldienst. De begroting 1987 wordt hiermede in overeenstemming gebracht. Beschikbaar stellen van een "bulk"-krediet t.b.v. nieuwe aansluitingen op de c.a.i. Namens de P.v.d.A. zegt de heer M. Kamp akkoord te gaan met het voorstel. Bij de start van de aanleg van de centrale antenne is destijds gesteld dat er een minimum aantal aansluitingen moest zijn om de zaak rendabel te laten functioneren. -Wat ziji -5- Wat zijn op dit moment de verwachtingen ten aanzien daarvan. Dan vraagt de heer M. Kamp of, gezien de ontwikkelingen in Fijnaart ten aanzien van de centrale antenne, de commissie C.A.I. Willemstad op korte termijn bij elkaar komt. Het is namelijk al geruime tijd geleden dat er een vergadering is geweest van deze commissie. Ook de V.V.D. is akkoord met het voorstel van het college en is aldus de heer Hoekwater in blijde verwachting van de eerstvolgende vergadering van de commissie C.A.I.Zodoende is ook de raad in de gelegenheid de ontwik kelingen te volgen in het randgemeentelijke gebeuren en ook in Roosendaal. Misschien dat er op korte termijn de mogelijkheid bestaat om tevens de Engelse zenders te ontvangen. De heer Maris zegt dat ook het CDA akkoord is met het voorstel. Zij vindt echter het achterwege laten van een advies van de C.A.1.-commissie jammer en hoopt met de overige raadsfracties op een spoedige bijeenkomst van deze commissie De voorzitter beaamt dat de commissie C.A.I. niet de commissie is die het meest frequent bij elkaar komt. Op het gebied van de C.A.I. gebeurt er ook niet zoveel. Vrij recent zijn er op bestuurlijk zowel als op ambtelijk niveau bespre kingen gevoerd in Fijnaart over wat ontwikkelingen.Gekristalliseerd is die zaak echter nog geenszins. Er kan namelijk ontzettend veel ten aanzien van meer zenders doch dit heeft nogal was kostenconsequenties. Anderzijds is het zo dat de Duitse zenders zwakker worden en de gemeente zichzelf uit de markt prijst door hoge tarieven te berekenen terwijl er nauwelijks aanbod is. Verhoudingsgewijs kost meer aanbod niet zoveel meer. Deze afweging vindt plaats in Fijnaart, van welke gemeente Willemstad af hankelijk is voor signaallevering. Ten aanzien van hetgeen door de heer Hoekwater is gezegd over de Engelse zenders merkt de voorzitter op dat dit punt ook aan de orde is geweest in Fijnaart. De ontvangst van Engelse zenders dient te gebeuren via een straalzender. De kosten die daarmee gemoeid zijn zouden over aanzienlijk meer abonnee's moeten worden uitgesmeerd dan nu het geval is. Deze voor ziening zou erg veel geld kosten want men denkt dan al aan zo'n 50.000,= a 60.000,per jaar. Wanneer dit bedrag gedeeld wordt op het huidige aantal aansluitingen is de tariefsverhoging vrij fors. Er zijn echter nog wel andere mogelijkheden. De voorzitter denkt dan on der meer aan, Super Chanel en T.V. 5 etc. Er is nog wel wat ruimte binnen het net maar technisch is de zaak nog niet in orde. Er zullen nog wat belangen tegenover elkaar moeten worden afge wogen. Zodra er over de hele materie wat meer helderheid ontstaat zal niet worden nagelaten de commissie C.A.I. bijeen te roepen. Voor wat betreft het aansluitpercentage antwoordt de voorzitter dat Wil lemstad 1092 aansluitingen heeft gemaakt. Daarvan zijn 861 panden ook in derdaad abonnee wat dus een aansluitpercentage geeft van 79%. In totaal kunnen 1132 aansluitingen worden gemaakt maar dat is nog niet gebeurd en dan zou het aansluitpercentage dus 76% bedragen. Deze bereke ning is echter niet reëel omdat de investeringen voor de resterende aan sluitingen nog niet zijn gedaan. Nadat de nieuwe aansluitingen in plan Noordlangeweg en in plan Klooster blokje zijn gerealiseerd wordthet dekkingspercentage weer gunstiger. Alle nieuwe investeringen die gedaan worden hebben een dekkingspercentage van 100% omdat die bewoners van nieuwbouwwoningen geen antenne meer plaatsen. De voorzitter verwacht dit jaar nog een klein verlies op de C.A.I. maar dat zal zeker de 10.000,niet te boven gaan en vanaf volgend jaar zal de zaak op break-even zitten zonder dat daarvoor tariefsverhogingen moeten plaatsvinden -Zonder-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1987 | | pagina 86