-6-
De heer Boertjes memoreert dat dit agendapunt reeds uitvoerig is besproken in een
vergadering van de commissie algemene bestuurlijke zaken, in welke vergadering hel
compromis-voorstel door alle fracties werd gesteund.
Hij is van mening dat sprake is van een dure oplossing hetgeen gevolgen heeft voo
de post onvoorziene uitgaven.
Desondanks kan de V.V.D.-fractie zich verenigen met dit voorstel, waarbij de schoi
besturen een bepaalde mate van vrijheid wordt gelaten.
In dit verband verdient het wellicht aanbeveling het profijtbeginsel te hanteren
zodat van de ouders een bijdrage wordt gevraagd in de kosten die voor de gemeente
zijn verbonden aan het continueren van het schoolzwemmen.
De heer Tuinman vindt dat de voorzitter heeft opgemerkt dat de commissie algemene
bestuurlijke zaken in de vergadering van 2 juli 1987 zich niet kon verenigen met
het voorstel van het college om voor een bedrag van 10.720,twee leergroepen
van de Willemstadse basisscholen te laten zwemmen.
De fractie van de Partij van de Arbeid waardeert het zeer dat het college een con-
promisvoorstel doet dat qua kostenberekening het midden houdt tussen het voorstel
van de schoolbesturen en het aanvankelijke voorstel van het college onder de voor
waarde dat drie leergroepen zouden kunnen gaan zwemmen.
De heer Tuinman vindt namens zijn fractie dat zoveel mogelijk voldaan moet worden
aan doelstellingen die aan schoolzwemmen gesteld mogen worden. Men denkt dat het
laten schoolzwemmen van drie leergroepen, ideaal te beginnen bij groep 2, gedurent
25x in de wintermaanden en ongeveer llx in de zomermaanden leerlingen in staat kan
stellen watervrij te worden.
Anderzijds heeft de P.v.d.A. ook een verantwoordelijkheid ten aanzien van de ge
meentebegroting. Het voorstel van de schoolbesturen legt een te groot beslag op
de post onvoorzien. Ook vanuit deze optiek wordt het compromis-voorstel van burge
meester en wethouders gewaardeerd.
Een enigszins ander verhaal wordt gehouden als de berekening van het schoolzwemmen
op jaarbasis voor 25 weken bekeken wordt. Afgezien van details als het ontbreken
van de geboortejaren 1975/1974/1973, het feit of geboortejaren hetzelfde zijn als
leergroepen en een typefoutje in de berekening van de budgetverdeling bij de open
bare basisschool merkt hij op dat de voorgestelde totaal-berekening vooral en vrij
wel uitsluitend een financieel-administratieve aangelegenheid is. De fractie van!
Partij van de Arbeid zet vraagtekens bij de praktische uitvoering van het geheel,
De "Klundertse" oplossing is verreweg de goedkoopste voor de gemeentelijke schatki
Toch vraagt men zich af of de scholen met de voorgestelde berekening uitkomen.
Het college neemt aan dat de offerte van de voorgestelde vervoersmaatschappij, 4
365,voor 5 groepen, zodanig geïnterpreteerd mag worden dat-het vervoer voor
groepen nu 146,zal gaan kosten.
Gevraagd wordt naar de offerte van de Willemstadse vervoersmaatschappij en of ge
ïnformeerd is naar het organisatievermogen van het Klundertse bad in verband me
vervoer.
Het meest voor de hand liggend in de "Klundertse" variant is dat één lestijd wor
gereserveerd voor "De Singel" en de andere voor "De Ruigenhil" in combinatie.
Voor zowel "De Singel" enerzijds, als "De Ruigenhil" en de openbare basisschool
anderzijds is 4.775,nodig. In de door het college voorgestelde budgetverde
die uitgaat van leerlingenaantallen, zou "De Singel" 89,teveel en de andere
scholen 89,te weinig krijgen. De heer Tuinman vraagt in dit verband hoevee
personen (leerlingen en begeleiders)in een bus kunnen.
In de "Fijnaartse" oplossing zijn twee lestijden gereserveerd voor "De Singel' e
twee voor "De Ruigenhil".
Volgens de heer Tuinman is dit vanwege roostertechnische omstandigheden echter
lijk te realiseren. t
Erzou ook gedacht kunnen worden "De Ruigenhil" en de openbare basisschool me
eigen clubje te laten zwemmen. Spreker vraagt zich af of "De Ruigenhil" daar ge
kig mee zou zijn. Van die school zouden dan minimaal 7 leerlingen "thuis" moete^
blijven. Overigens heeft die school daaromtrent niet gereageerd, zodat aangcnom
moet worden dat er geen bezwaren zijn qua praktische consequenties.
Uitgaande van het feit dat de scholen apart zwemmen, zou de openbare basissc o
1.825,(vervoer) ƒ.1.750,(entree) 3.575,nodig hebben. In de
het college voorgestelde budgetverdeling komt deze school 1.106,tekor
-De-
-7-
"De Ruigenhil" zou, geen bezwaar hebbend tegen het achterlaten van minimaal 7 leer
lingen, eenzelfde bedrag nodig hebben als de openbare basisschool. Volgens de budget
verdeling zou die school 973,overhouden.
"De Singel" tenslotte heeft nodig: 3.650,(vervoer) 3.500,(entree)
7.150,Volgens de budgetverdeling houdt deze school 133,over.
Bovenstaande commentaren betreffen volgens de heer Tuinman telkens de situatie dat
alle scholen naar hetzelfde bad gaan, maar de scholen willen hun schoolzwemplan
zelf invullen waarmee het college en de commissieleden zich in principe kunnen
verenigen.
Met moet zich dan wel realiseren dat dit geld gaat kosten. Immers, de bijzondere
basisscholen hebben een principe-voorkeur voor het bad in Fijnaart en de openbare
basisschool, vanwege te waarderen zwemdidactische overwegingen, voor het bad in
Klundert.
Begrotingstechnisch gezien zou zwemmen van de drie scholen in Klundert het meest
aan te bevelen zijn.
Het praktisch verhaal, gebruik makend van de geboden keuze-vrijheid, zal volgens
de P.v.d.A.-fractie waarschijnlijk luiden:
de Christelijke scholen zwemmen in Fijnaart. Zij hebben nodig ƒ.5.250,(3 x 25 x
70,aan entree 5.475,(vervoer), dat is samen 10.725,Er is in
de budgetverdeling 11.831,beschikbaar. De scholen houden dus 1.106,over.
De openbare basisschool zwemt in Klundert. Die school heeft nodig 2.950,(en
tree: 25 x 118,1.825,(vervoer) 4.775,In de budgetverdeling
is beschikbaar 2.469,Deze school komt dus 2.306,tekort.
Een rekensom 2.306,1.106,leert dat de duurste oplossing (niet afge
rond) van ƒ.14.300,met 1.200,verhoogd zou moeten worden.
Het bedrag op jaarbasis wordt dan 15.500,Voor de resterende 15 weken zou dan
een bedrag^gevoteerd moeten worden van 9.300,Dat is dus, 300,meer dan
het college nu voorstelt.
De PvdA-fractie stelt tenslotte vast dat de scholen dan hun keuze-vrijheid be
houden, dat ongeveer 135 leerlingen kunnen zwemmen, dat er in ieder geval een andere
budgetverdeling moet komen (die de scholen in staat stelt daadwerkelijk te gaan
zwemmen)dat er nu (de zomervakantie is begonnen, de roosters zijn gemaakt) nauwe
lijks ruimte is voor overleg, en voor 1988 overleg zal moeten plaatsvinden tussen
de drie schoolbesturen. De keuze-vrijheid kan dan ter discussie staan. De fractie
van de P.v.d.A. vindt het pertinent onjuist dat het schoolzwemmen op jaarbasis
4.750, meer kost omdat er in verschillende baden gezwommen wordt.
Voor de resterende 15 weken in 1987 wil men evenwel voor één keer nog een uitzonde
ring maken, besluit de heer Tuinman zijn betoog.
De voorzitter antwoordt dat deze laatste opmerking door het college wordt onder
schreven. Hij deelt de heer Maris mede dat in het zwembad te Klundert speciale voor
zieningen worden getroffen om met kinderen uit groep 2 te gaan zwemmen.
Vandaar dat de directeur van de openbare basisschool dit zwembad prefereert boven dat
van Fijnaart.
Naar de mening van de voorzitter kan echter ook worden gevraagd waarom de bijzondere
scholen in Fijnaart willen zwemmen en niet in Klundert.
Met recht kan men zich afvragen om welke reden de verschillende basisscholen van di
verse baden gebruik willen maken. Dit heeft tot gevolg dat de kosten verbonden aan
het schoolzwemmen onevenredig stijgen. Vanwege roostertechnische redenen heeft het
college daarom gemeend voor het aanstaande halfjaar een budget beschikbaat te moeten
stellen, waarmee de scholen zelf hun schoolzwemplan kunnen invullen.
Dat budget bedraagt op jaarbasis 15.000,en is op puur theoretische wijze be
rekend, hetgeen verband houdt met de situatie dat de bijzondere scholen via het be
drag per leerling recht hebben op eenzelfde bedrag dat aan de openbare school wordt
verstrekt.
Samenvattend adviseert de voorzitter het gevraagde budget beschikbaar te stellen
waarna de portefeuillehouder onderwijszaken met de directeuren van de basisscholen
overleg gaat plegen omtrent een optimale verdeling van de gelden die zijn gevoteerd.
Dat is ook het karakter van budgetfinanciering. De directeur van de openbare basis
school is reeds in schriftelijke vorm indringend op deze kwestie ingegaan.
-Deze-