-6- De heer Boertjes memoreert dat dit agendapunt reeds uitvoerig is besproken in een vergadering van de commissie algemene bestuurlijke zaken, in welke vergadering hel compromis-voorstel door alle fracties werd gesteund. Hij is van mening dat sprake is van een dure oplossing hetgeen gevolgen heeft voo de post onvoorziene uitgaven. Desondanks kan de V.V.D.-fractie zich verenigen met dit voorstel, waarbij de schoi besturen een bepaalde mate van vrijheid wordt gelaten. In dit verband verdient het wellicht aanbeveling het profijtbeginsel te hanteren zodat van de ouders een bijdrage wordt gevraagd in de kosten die voor de gemeente zijn verbonden aan het continueren van het schoolzwemmen. De heer Tuinman vindt dat de voorzitter heeft opgemerkt dat de commissie algemene bestuurlijke zaken in de vergadering van 2 juli 1987 zich niet kon verenigen met het voorstel van het college om voor een bedrag van 10.720,twee leergroepen van de Willemstadse basisscholen te laten zwemmen. De fractie van de Partij van de Arbeid waardeert het zeer dat het college een con- promisvoorstel doet dat qua kostenberekening het midden houdt tussen het voorstel van de schoolbesturen en het aanvankelijke voorstel van het college onder de voor waarde dat drie leergroepen zouden kunnen gaan zwemmen. De heer Tuinman vindt namens zijn fractie dat zoveel mogelijk voldaan moet worden aan doelstellingen die aan schoolzwemmen gesteld mogen worden. Men denkt dat het laten schoolzwemmen van drie leergroepen, ideaal te beginnen bij groep 2, gedurent 25x in de wintermaanden en ongeveer llx in de zomermaanden leerlingen in staat kan stellen watervrij te worden. Anderzijds heeft de P.v.d.A. ook een verantwoordelijkheid ten aanzien van de ge meentebegroting. Het voorstel van de schoolbesturen legt een te groot beslag op de post onvoorzien. Ook vanuit deze optiek wordt het compromis-voorstel van burge meester en wethouders gewaardeerd. Een enigszins ander verhaal wordt gehouden als de berekening van het schoolzwemmen op jaarbasis voor 25 weken bekeken wordt. Afgezien van details als het ontbreken van de geboortejaren 1975/1974/1973, het feit of geboortejaren hetzelfde zijn als leergroepen en een typefoutje in de berekening van de budgetverdeling bij de open bare basisschool merkt hij op dat de voorgestelde totaal-berekening vooral en vrij wel uitsluitend een financieel-administratieve aangelegenheid is. De fractie van! Partij van de Arbeid zet vraagtekens bij de praktische uitvoering van het geheel, De "Klundertse" oplossing is verreweg de goedkoopste voor de gemeentelijke schatki Toch vraagt men zich af of de scholen met de voorgestelde berekening uitkomen. Het college neemt aan dat de offerte van de voorgestelde vervoersmaatschappij, 4 365,voor 5 groepen, zodanig geïnterpreteerd mag worden dat-het vervoer voor groepen nu 146,zal gaan kosten. Gevraagd wordt naar de offerte van de Willemstadse vervoersmaatschappij en of ge ïnformeerd is naar het organisatievermogen van het Klundertse bad in verband me vervoer. Het meest voor de hand liggend in de "Klundertse" variant is dat één lestijd wor gereserveerd voor "De Singel" en de andere voor "De Ruigenhil" in combinatie. Voor zowel "De Singel" enerzijds, als "De Ruigenhil" en de openbare basisschool anderzijds is 4.775,nodig. In de door het college voorgestelde budgetverde die uitgaat van leerlingenaantallen, zou "De Singel" 89,teveel en de andere scholen 89,te weinig krijgen. De heer Tuinman vraagt in dit verband hoevee personen (leerlingen en begeleiders)in een bus kunnen. In de "Fijnaartse" oplossing zijn twee lestijden gereserveerd voor "De Singel' e twee voor "De Ruigenhil". Volgens de heer Tuinman is dit vanwege roostertechnische omstandigheden echter lijk te realiseren. t Erzou ook gedacht kunnen worden "De Ruigenhil" en de openbare basisschool me eigen clubje te laten zwemmen. Spreker vraagt zich af of "De Ruigenhil" daar ge kig mee zou zijn. Van die school zouden dan minimaal 7 leerlingen "thuis" moete^ blijven. Overigens heeft die school daaromtrent niet gereageerd, zodat aangcnom moet worden dat er geen bezwaren zijn qua praktische consequenties. Uitgaande van het feit dat de scholen apart zwemmen, zou de openbare basissc o 1.825,(vervoer) ƒ.1.750,(entree) 3.575,nodig hebben. In de het college voorgestelde budgetverdeling komt deze school 1.106,tekor -De- -7- "De Ruigenhil" zou, geen bezwaar hebbend tegen het achterlaten van minimaal 7 leer lingen, eenzelfde bedrag nodig hebben als de openbare basisschool. Volgens de budget verdeling zou die school 973,overhouden. "De Singel" tenslotte heeft nodig: 3.650,(vervoer) 3.500,(entree) 7.150,Volgens de budgetverdeling houdt deze school 133,over. Bovenstaande commentaren betreffen volgens de heer Tuinman telkens de situatie dat alle scholen naar hetzelfde bad gaan, maar de scholen willen hun schoolzwemplan zelf invullen waarmee het college en de commissieleden zich in principe kunnen verenigen. Met moet zich dan wel realiseren dat dit geld gaat kosten. Immers, de bijzondere basisscholen hebben een principe-voorkeur voor het bad in Fijnaart en de openbare basisschool, vanwege te waarderen zwemdidactische overwegingen, voor het bad in Klundert. Begrotingstechnisch gezien zou zwemmen van de drie scholen in Klundert het meest aan te bevelen zijn. Het praktisch verhaal, gebruik makend van de geboden keuze-vrijheid, zal volgens de P.v.d.A.-fractie waarschijnlijk luiden: de Christelijke scholen zwemmen in Fijnaart. Zij hebben nodig ƒ.5.250,(3 x 25 x 70,aan entree 5.475,(vervoer), dat is samen 10.725,Er is in de budgetverdeling 11.831,beschikbaar. De scholen houden dus 1.106,over. De openbare basisschool zwemt in Klundert. Die school heeft nodig 2.950,(en tree: 25 x 118,1.825,(vervoer) 4.775,In de budgetverdeling is beschikbaar 2.469,Deze school komt dus 2.306,tekort. Een rekensom 2.306,1.106,leert dat de duurste oplossing (niet afge rond) van ƒ.14.300,met 1.200,verhoogd zou moeten worden. Het bedrag op jaarbasis wordt dan 15.500,Voor de resterende 15 weken zou dan een bedrag^gevoteerd moeten worden van 9.300,Dat is dus, 300,meer dan het college nu voorstelt. De PvdA-fractie stelt tenslotte vast dat de scholen dan hun keuze-vrijheid be houden, dat ongeveer 135 leerlingen kunnen zwemmen, dat er in ieder geval een andere budgetverdeling moet komen (die de scholen in staat stelt daadwerkelijk te gaan zwemmen)dat er nu (de zomervakantie is begonnen, de roosters zijn gemaakt) nauwe lijks ruimte is voor overleg, en voor 1988 overleg zal moeten plaatsvinden tussen de drie schoolbesturen. De keuze-vrijheid kan dan ter discussie staan. De fractie van de P.v.d.A. vindt het pertinent onjuist dat het schoolzwemmen op jaarbasis 4.750, meer kost omdat er in verschillende baden gezwommen wordt. Voor de resterende 15 weken in 1987 wil men evenwel voor één keer nog een uitzonde ring maken, besluit de heer Tuinman zijn betoog. De voorzitter antwoordt dat deze laatste opmerking door het college wordt onder schreven. Hij deelt de heer Maris mede dat in het zwembad te Klundert speciale voor zieningen worden getroffen om met kinderen uit groep 2 te gaan zwemmen. Vandaar dat de directeur van de openbare basisschool dit zwembad prefereert boven dat van Fijnaart. Naar de mening van de voorzitter kan echter ook worden gevraagd waarom de bijzondere scholen in Fijnaart willen zwemmen en niet in Klundert. Met recht kan men zich afvragen om welke reden de verschillende basisscholen van di verse baden gebruik willen maken. Dit heeft tot gevolg dat de kosten verbonden aan het schoolzwemmen onevenredig stijgen. Vanwege roostertechnische redenen heeft het college daarom gemeend voor het aanstaande halfjaar een budget beschikbaat te moeten stellen, waarmee de scholen zelf hun schoolzwemplan kunnen invullen. Dat budget bedraagt op jaarbasis 15.000,en is op puur theoretische wijze be rekend, hetgeen verband houdt met de situatie dat de bijzondere scholen via het be drag per leerling recht hebben op eenzelfde bedrag dat aan de openbare school wordt verstrekt. Samenvattend adviseert de voorzitter het gevraagde budget beschikbaar te stellen waarna de portefeuillehouder onderwijszaken met de directeuren van de basisscholen overleg gaat plegen omtrent een optimale verdeling van de gelden die zijn gevoteerd. Dat is ook het karakter van budgetfinanciering. De directeur van de openbare basis school is reeds in schriftelijke vorm indringend op deze kwestie ingegaan. -Deze-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1987 | | pagina 82