-4- Gelukkig is vanwege het door het college gevoerde beleid thans sprake van een meej valler die bestaat uit een aantal éénmalige posten. Hij hoopt dat duidelijk kan worden gemaakt dat sprake is van incidentele baten, In dit verband haalt de heer Hoekwater een bericht uit de krant van 7 juli j.l.r waarin het hoofd van de afdeling financiën een aantal belangwekkende uitspraken Betreurd wordt dat deze suggesties niet ter sprake zijn gebracht in de laatstge houden vergadering van de commissie algemene bestuurlijke zaken, wat daarvan ook de oorzaak mag zijn. Naar de mening van de heer Hoekwater kan de ambtelijke inbreng tijdens commissie vergaderingen de discussie alleen maar verhogen. Op deze kwestie wordt door de V.V.D.-fractie bij de begrotingsbehandeling onder h item "voorjaarsnota" teruggekomen. Reeds in dit stadium deelt de heer Hoekwater namens zijn fractie mede dat eventa overschotten niet in hetzelfde jaar als besteedbare posten mogen worden opgenomen tenzij sprake is van heel bijzondere omstandigheden. Vervolgens vraagt hij zich af of de begroting moet worden bijgesteld indien zichi de tweede helft van het jaar tegenvallers voordoen. Indien mee-en tegenvallers meteen worden verwerkt in meer of minder uitgaven, loop men de kans dat de begroting de vorm van een jojo aanneemt en dat kan niet de bedol ling zijn. De heer Hoekwater vraagt tenslotte of het accountantsrapport dat ten grondslag Hgj aan de jaarcijfers 1986, onderwerp van discussie zal vormen in de volgende vergadij ring van de commissie algemene bestuurlijke zaken. De heer Van der Sluijs deelt namens de C.D.A.-fractie mede dat men zich kan veren gen met de voorgestelde verdeling. Tevens vraagt hij of al een indicatie kan worden gegeven over de jaarrekening 1981 Betreft het een voor- of nadelig saldo? Men stelt er tenslotte prijs op tussentijds geïnformeerd te worden omtrent deze ita De voorzitter veronderstelt dat de heer M. Kamp uitgaat van de gemeentelijke bevoj kingsadministratie (g.b.a.) die per 1 januari 1989 zijn beslag moet krijgen. Hij tekent hierbij evenwel aan dat voor gemeenten nog niet per die datum de verplicht ontstaat om hiertoe in geautomatiseerde vorm over te gaan. Voorts antwoordt de voorzitter dat volgens de intern opgestelde planningslijst, «t| oktober 1987 de ambtelijke voorbereiding op het gebied van de automatisering moe zijn afgerond. Om het automatiseringsproces te begeleiden, wordt bovendien een commissie ad-hoc ingesteld die mede uit raasleden bestaat. Met de invoering van de automatisering zijn grote bedragen gemoeid. Vervolgens wijst de voorzitter erop dat het gunstiger is een overschot te moeten verdelen dan bezuinigingen aan te brengen. Een overschot ter grootte van 200.000,— a 300.000,— op de begroting van» lemstad is acceptabel zowel wat betreft de taakstelling als de bedragen die in geding zijn. Er zijn overigens ook taken die niet zijn gerealiseerd in het betreffende beSr0* tingsjaar; in dit geval is dan geen sprake van een overschot omdat de betreffen® activiteit op een later tijdstip moet worden uitgevoerd. Overigens worden in een volgende vergadering van de commissie algemene bestuurlij zaken de exacte cijfers van de overschotten ter sprake gebracht, alvorens de raa hiervan kan kennisnemen. Deze opgave dient ook als uitgangspunt voor de opstelling van de begroting 19 In dit verband is de voorzitter van mening dat de kosten van schoolzwemmen struc reel van aard zijn en niet kunnen en mogen worden bekostigd uit een eenmalig re ningoverschot. Vervolgens deelt hij mede dat berichten uit de pers geen onderwerp van beraads vormen tijdens raadsvergaderingen. De voorzitter is thans echter wel bereid hierop nader in te gaan en zegt dat o voor kort, jaarrekeningen van 3 a 4 jaren geleden werden vastgesteld. Nu is de tuatie dat jaarrekeningen het daaropvolgende jaar worden vastgesteld. De (volgende) stap naar de voorjaarsnota is daarom wel erg groot omdat daarvoor 5 a 6 maanden al een inzicht in de jaarcijfers noodzakelijk is. -Echter- -5- Echter, een groot aantal onzekere factoren speelt hierbij een rol waaronder de hoogte van de algemene uitkering uit het gemeentefonds. Niettemin verwacht de voorzitter na de vakantieperiode een juist beeld te kunnen verschaffen van de post "onvoorzien", waarin de mee- en tegenvallers, voor zover mogelijk, zijn verwerkt. De voorzitter antwoordt de heer Van der Sluijs dat inderdaad wordt getracht tussen tijds inzicht te geven in de stand van zaken, doch wijst er nogmaals op dat een voorjaarsnota vooralsnog niet in het verschiet ligt. Voor de motivering hiervan wordt verwezen naar de vorige beantwoording. De heer M. Kamp complimenteert het college met het zuinige beleid dat is gevoerd en is voorts van mening dat het accent van de begroting bij de begrotingsbehandeling zelf ligt. Overigens vertonen de overschotten een dalende tendens. Mede gelet op toekomstige financiële problemen getuigt het van een verstandig beleid indien de exploitatielasten worden verlaagd. Gelet op de situatie in andere gemeenten heeft de heer M. Kamp niet veel vertrouwen in voorjaarsnota's die voor de aanvang van de vakantieperiode verschijnen en waarmee vervolgens niets wordt gedaan. De ontwikkelingen binnen de gemeente moeten niettemin nauwlettend in het oog worden gehouden. Gezien de overgelegde stand van de posten "onvoorziene uitgaven" en "reservering ka- pitaallasten van toekomstige investeringen" gebeurt dit ook. De heer Hoekwater beseft ook dat een krantenartikel geen onderwerp van beraadslaging kan zijn in de gemeenteraad. Hij blijft het jammer vinden dat goede suggesties over structurele aangelegenheden via de pers worden geventileerd en deze om wat voor reden dan ook, niet in een com missievergadering ter sprake worden gebracht. Hij hoopt hiermede een bijdrage te hebben geleverd aan de discussie omtrent de ambte lijke ondersteuning tijdens commissievergaderingen waardoor het niveau van de ver gaderingen kan worden verhoogd. Voorts zet de heer Hoekwater uiteen dat het voor de inwoners uit Willemstad zeer moeilijk te verstaan is indien men zeer kort achtereen uit de pers verneemt dat een overschot van 50.000,— aanwezig is en anderzijds bezuinigd moet worden op het schoolzwemmen. Dit was de achtergrond van zijn betoog. Om misverstanden te voorkomen kan hieraan wellicht aandacht worden besteed in het gemeentelijk voorlichtingsblad de Brillant, besluit de heer Hoekwater. De voorzitter antwoordt dat het college de ontwikkelingen op het'gebied van de auto matisering alert blijft volgen. Voorts wordt maandelijks een liquiditeitsoverzicht gemaakt om zodoende o.a. tot rentebesparingen te komen. Tevens vindt periodiek een evaluatie plaats met de af delingshoofden waardoor per kwartaal een juist inzicht wordt verkregen in de finan ciële stand van zaken. De tijd wordt echter nog niet rijp geacht om hiermede reeds in dit stadium in de openbaarheid te treden. Overigens hebben de raadsleden ook zelf tot taak de burgers voor te lichten over bepaalde aangelegenheden. Juist het verschil tussen incidentele baten en structu rele lasten is in dit verband belangrijk. Tenslotte wordt zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besloten het batig rekeningsaldo 1986 van 501.038,54 conform het voorstel van burgemeester en wethouders te verdelen. 8. Schoolzwemmen in de wintermaanden. De voorzitter stelt dit agendapunt aan de orde. De heer Maris is namens zijn fractie verheugd dat het college nog voor de aanvang van het nieuwe schooljaar, dit voorstel ter sprake brengt. De CDA-fractie is bereid te kiezen voor die oplossing waarmee 15.000,is ge moeid, waarbij men zich afvraagt wat de consequenties hiervan in de volgende jaren zullen zijn. Voorts wordt gevraagd waarom de leerlingen van de openbare basisschool gaan zwemmen in het bad te Klundert en niet te Fijnaart. Overigens biedt het schoolzwemmen te Willemstad ook voordelen. -De-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1987 | | pagina 81