-4-
Gelukkig is vanwege het door het college gevoerde beleid thans sprake van een meej
valler die bestaat uit een aantal éénmalige posten.
Hij hoopt dat duidelijk kan worden gemaakt dat sprake is van incidentele baten,
In dit verband haalt de heer Hoekwater een bericht uit de krant van 7 juli j.l.r
waarin het hoofd van de afdeling financiën een aantal belangwekkende uitspraken
Betreurd wordt dat deze suggesties niet ter sprake zijn gebracht in de laatstge
houden vergadering van de commissie algemene bestuurlijke zaken, wat daarvan ook
de oorzaak mag zijn.
Naar de mening van de heer Hoekwater kan de ambtelijke inbreng tijdens commissie
vergaderingen de discussie alleen maar verhogen.
Op deze kwestie wordt door de V.V.D.-fractie bij de begrotingsbehandeling onder h
item "voorjaarsnota" teruggekomen.
Reeds in dit stadium deelt de heer Hoekwater namens zijn fractie mede dat eventa
overschotten niet in hetzelfde jaar als besteedbare posten mogen worden opgenomen
tenzij sprake is van heel bijzondere omstandigheden.
Vervolgens vraagt hij zich af of de begroting moet worden bijgesteld indien zichi
de tweede helft van het jaar tegenvallers voordoen.
Indien mee-en tegenvallers meteen worden verwerkt in meer of minder uitgaven, loop
men de kans dat de begroting de vorm van een jojo aanneemt en dat kan niet de bedol
ling zijn.
De heer Hoekwater vraagt tenslotte of het accountantsrapport dat ten grondslag Hgj
aan de jaarcijfers 1986, onderwerp van discussie zal vormen in de volgende vergadij
ring van de commissie algemene bestuurlijke zaken.
De heer Van der Sluijs deelt namens de C.D.A.-fractie mede dat men zich kan veren
gen met de voorgestelde verdeling.
Tevens vraagt hij of al een indicatie kan worden gegeven over de jaarrekening 1981
Betreft het een voor- of nadelig saldo?
Men stelt er tenslotte prijs op tussentijds geïnformeerd te worden omtrent deze ita
De voorzitter veronderstelt dat de heer M. Kamp uitgaat van de gemeentelijke bevoj
kingsadministratie (g.b.a.) die per 1 januari 1989 zijn beslag moet krijgen. Hij
tekent hierbij evenwel aan dat voor gemeenten nog niet per die datum de verplicht
ontstaat om hiertoe in geautomatiseerde vorm over te gaan.
Voorts antwoordt de voorzitter dat volgens de intern opgestelde planningslijst, «t|
oktober 1987 de ambtelijke voorbereiding op het gebied van de automatisering moe
zijn afgerond.
Om het automatiseringsproces te begeleiden, wordt bovendien een commissie ad-hoc
ingesteld die mede uit raasleden bestaat.
Met de invoering van de automatisering zijn grote bedragen gemoeid.
Vervolgens wijst de voorzitter erop dat het gunstiger is een overschot te moeten
verdelen dan bezuinigingen aan te brengen.
Een overschot ter grootte van 200.000,— a 300.000,— op de begroting van»
lemstad is acceptabel zowel wat betreft de taakstelling als de bedragen die in
geding zijn.
Er zijn overigens ook taken die niet zijn gerealiseerd in het betreffende beSr0*
tingsjaar; in dit geval is dan geen sprake van een overschot omdat de betreffen®
activiteit op een later tijdstip moet worden uitgevoerd.
Overigens worden in een volgende vergadering van de commissie algemene bestuurlij
zaken de exacte cijfers van de overschotten ter sprake gebracht, alvorens de raa
hiervan kan kennisnemen.
Deze opgave dient ook als uitgangspunt voor de opstelling van de begroting 19
In dit verband is de voorzitter van mening dat de kosten van schoolzwemmen struc
reel van aard zijn en niet kunnen en mogen worden bekostigd uit een eenmalig re
ningoverschot.
Vervolgens deelt hij mede dat berichten uit de pers geen onderwerp van beraads
vormen tijdens raadsvergaderingen.
De voorzitter is thans echter wel bereid hierop nader in te gaan en zegt dat o
voor kort, jaarrekeningen van 3 a 4 jaren geleden werden vastgesteld. Nu is de
tuatie dat jaarrekeningen het daaropvolgende jaar worden vastgesteld.
De (volgende) stap naar de voorjaarsnota is daarom wel erg groot omdat daarvoor
5 a 6 maanden al een inzicht in de jaarcijfers noodzakelijk is.
-Echter-
-5-
Echter, een groot aantal onzekere factoren speelt hierbij een rol waaronder de
hoogte van de algemene uitkering uit het gemeentefonds.
Niettemin verwacht de voorzitter na de vakantieperiode een juist beeld te kunnen
verschaffen van de post "onvoorzien", waarin de mee- en tegenvallers, voor zover
mogelijk, zijn verwerkt.
De voorzitter antwoordt de heer Van der Sluijs dat inderdaad wordt getracht tussen
tijds inzicht te geven in de stand van zaken, doch wijst er nogmaals op dat een
voorjaarsnota vooralsnog niet in het verschiet ligt. Voor de motivering hiervan wordt
verwezen naar de vorige beantwoording.
De heer M. Kamp complimenteert het college met het zuinige beleid dat is gevoerd en
is voorts van mening dat het accent van de begroting bij de begrotingsbehandeling
zelf ligt.
Overigens vertonen de overschotten een dalende tendens.
Mede gelet op toekomstige financiële problemen getuigt het van een verstandig beleid
indien de exploitatielasten worden verlaagd.
Gelet op de situatie in andere gemeenten heeft de heer M. Kamp niet veel vertrouwen
in voorjaarsnota's die voor de aanvang van de vakantieperiode verschijnen en waarmee
vervolgens niets wordt gedaan.
De ontwikkelingen binnen de gemeente moeten niettemin nauwlettend in het oog worden
gehouden.
Gezien de overgelegde stand van de posten "onvoorziene uitgaven" en "reservering ka-
pitaallasten van toekomstige investeringen" gebeurt dit ook.
De heer Hoekwater beseft ook dat een krantenartikel geen onderwerp van beraadslaging
kan zijn in de gemeenteraad.
Hij blijft het jammer vinden dat goede suggesties over structurele aangelegenheden
via de pers worden geventileerd en deze om wat voor reden dan ook, niet in een com
missievergadering ter sprake worden gebracht.
Hij hoopt hiermede een bijdrage te hebben geleverd aan de discussie omtrent de ambte
lijke ondersteuning tijdens commissievergaderingen waardoor het niveau van de ver
gaderingen kan worden verhoogd.
Voorts zet de heer Hoekwater uiteen dat het voor de inwoners uit Willemstad zeer
moeilijk te verstaan is indien men zeer kort achtereen uit de pers verneemt dat
een overschot van 50.000,— aanwezig is en anderzijds bezuinigd moet worden op
het schoolzwemmen.
Dit was de achtergrond van zijn betoog.
Om misverstanden te voorkomen kan hieraan wellicht aandacht worden besteed in het
gemeentelijk voorlichtingsblad de Brillant, besluit de heer Hoekwater.
De voorzitter antwoordt dat het college de ontwikkelingen op het'gebied van de auto
matisering alert blijft volgen.
Voorts wordt maandelijks een liquiditeitsoverzicht gemaakt om zodoende o.a. tot
rentebesparingen te komen. Tevens vindt periodiek een evaluatie plaats met de af
delingshoofden waardoor per kwartaal een juist inzicht wordt verkregen in de finan
ciële stand van zaken.
De tijd wordt echter nog niet rijp geacht om hiermede reeds in dit stadium in de
openbaarheid te treden.
Overigens hebben de raadsleden ook zelf tot taak de burgers voor te lichten over
bepaalde aangelegenheden. Juist het verschil tussen incidentele baten en structu
rele lasten is in dit verband belangrijk.
Tenslotte wordt zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming besloten
het batig rekeningsaldo 1986 van 501.038,54 conform het voorstel van burgemeester
en wethouders te verdelen.
8. Schoolzwemmen in de wintermaanden.
De voorzitter stelt dit agendapunt aan de orde.
De heer Maris is namens zijn fractie verheugd dat het college nog voor de aanvang
van het nieuwe schooljaar, dit voorstel ter sprake brengt.
De CDA-fractie is bereid te kiezen voor die oplossing waarmee 15.000,is ge
moeid, waarbij men zich afvraagt wat de consequenties hiervan in de volgende jaren
zullen zijn.
Voorts wordt gevraagd waarom de leerlingen van de openbare basisschool gaan zwemmen
in het bad te Klundert en niet te Fijnaart. Overigens biedt het schoolzwemmen te
Willemstad ook voordelen.
-De-