1 H JULI 1987 -24- - de intergemeentelijke samenwerking ten aanzien van basiseducatie gestalte te geven overeenkomstig het voorstel op de pagina's 53 en 54 van het eindadvies; - in het algemeen in te stemmen met de aanbevelingen van de werkgroep basiseducat zoals verwoord op de pagina's 55 tot en met 58 van het eindadvies; - in principe akkoord te gaan met de subsidiëring van de nieuw op te richten in stelling van basiseducatie als enig uitvoerende instelling terzake; zulks even wel pas definitief nadat een beter inzicht is verkregen in het programma en eer meer uitgewerkte begroting wordt overgelegd; - het rijkssubsidie inzake de basiseducatie te aanvaarden. 13. Krediet voor bemonstering baggerspecie. Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig het voor stel van burgemeester en wethouders besloten het benodigde krediet beschikbaar te stellen voor de monstername en analyse van het baggerspecie. De begroting 1987 zal hiermede in overeenstemming worden gebracht. Rondvraag De heer Hoekwater constateert dat regelmatig tuin- en huishoudelijk afval wordt verbrand op een bepaalde plaats in de Grote Singel. Hij is van mening dat dit vanuit milieu-hygiënisch oogpunt niet langer kan worden toegestaan en vraagt of het college bereid is: a. maatregelen te nemen en controle te laten uitvoeren, opdat een einde wordt ge maakt aan de verbranding ter plaatse; b. de verbrandingsrestanten te verwijderen; c. de omgeving aldaar, door herplant weer in overeenstemming te laten brengen mei het geheel van de- Grote Singel. De heer Munters antwoordt dat het college zich reeds meerdere malen heeft afge vraagd of er behoefte bestaat aan een opslag- c.q. verbrandingsruimte voor verscli lende soorten organisch afval. De kosten hiervan bedragen 5.000,-tot 10.000, Tevens is gezocht naar een alternatieve locatie aan de Oostdijk. Vanuit verkeerstechnisch oogpunt is deze plaats echter minder geschikt omdat door de veelvuldig voorkomende westelijke wind, het verkeer ter plaatse door de vrij komende rook zal worden gehinderd. Er wordt in de Grote Singel ook huishoudelijk afval gestort dat niet van gemeente wege afkomstig is. Middels het ondervangen van adres-bandjes worden betrokkenen opgespoord, zodat voor toekomstige stortingen door deze personen niet meer hoeft te worden gevreesi Het blijft echter de vraag of het financieel verantwoord is de brand-opslagplaat in de Grote Singel te verwijderen. De heer Munters wijst er op dat een houtversnipperaar alleen soulaas biedt voort dunne snoeihout. Hij concludeert dat dit jaar nog gebruik moet worden gemaakt van de locatie in Grote Singel, hetgeen overigens niet bestempeld kan worden als een ideale situati Alternatieven hiervoor zijn thans niet voorhanden. Wellicht dat in het najaar kan worden gezocht naar andere mogelijkheden om onder- havige problematiek te ondervangen. De heer Hoekwater stelt vast dat ter plaatse herhaaldelijk verfblikken en verfres worden verbrand en bovendien tuinafval wordt gestort. Naar zijn mening moet terzake een tweesporenbeleid worden gevolgd. Enerzijds moet het afval dusdanig worden verwerkt dat verbranding c.q. storting hiervan kan worden beëindigd en anderzijds moeten maatregelen worden getroffen0 einde te voorkomen dat bewoners de locatie als vuilnisbelt aanwenden. In dit verband moet de vervuiler betalen. De heer Hoekwater verwijst in dit verband naar enkele situaties waarbij de ëemett Willemstad een voorbeeld heeft gesteld op het terrein van de afvalverwijdering- -Ook- -25- Ook in dit geval dient de gemeente als zodanig op te treden door bijvoorbeeld een afsluitboom te plaatsen in de Grote Singel waardoor de locatie enkel bereikbaar wordt voor het personeel van de afdeling openbare werken. De heer Hoekwater spreekt de hoop uit dat binnen een periode van één jaar, passende maatregelen worden getroffen. Voor dit doel moet het benodigde geld beschikbaar worden gesteld. De heer Munters vindt allereerst dat niet slordig wordt omgegaan met het afval dat door de gemeente wordt geproduceerd. Wat betreft de vergoeding van die betreffende kosten is de V.V.D.-fractie wellicht bereid de onroerend-goedbelastingen met enkele procenten te verhogen, oppert de heer Munters. Tenslotte is hij van mening dat potentiële vervuilers zich niet zullen laten af schrikken door een afsluitboom. Men gaat dan andere plaatsen zoeken om er het afval te deponeren. Hierbij kan met name worden gedacht aan het poldergebied. De heer Hoekwater vindt dat, voor wat betreft de vergoeding van de kosten, moet worden gezocht naar beschikbare middelen binnen de begroting en zijns inziens komen hiervoor andere posten in aanmerking dan de onroerend-goedbelastingen. De voorzitter deelt mede dat deze kwestie kan worden bezien bij de begrotingsbehan deling voor 1988 en besluit hiermede de discussie. Mevrouw Kroon-Klink vraagt of het college op de hoogte is met de vernielingen die aan (ondergrondse) bunkers zijn aangebracht. Voorts verzoekt zij het college mede te delen welke stappen ondernomen gaan worden om het hierdoor ontstane gevaar te bestrijden. De heer Munters antwoordt dat de bunkers kunnen worden aangemerkt als een waardevol en gelet op de instandhouding ervan, kostbaar bezit. De hieraan verbonden kosten zijn opgenomen in het investeringsschema voor 1989. Op korte termijn wordt het geconstateerde gat in de betreffende bunker dusdanig afgeschermd dat geen gevaar meer bestaat voor spelende kinderen en wandelaars. Mevrouw Kroon-Klink is verheugd dat spoedig actie wordt ondernomen. De heer Groeneveld vraagt het college of men geïnformeerd kan worden over de finan ciële gevolgen voor de gemeente met betrekking tot de (voormalige) waterput die on er het schoolplein bij de Wilem de Zwijgerschool is gevonden. De heer Munters antwoordt dat de extra financiële gevolgen kunnen variëren van J. 4.000,tot 8.000, Sluiting. Onder dankzegging voor ieders inbreng sluit de voorzitter de vergadering. gehoudenSooaStSeSteld °P6nbare verêadering van de raad der gemeente Willemstad, de secretaris, 1 1 itter,

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1987 | | pagina 78