-8- De voorzitter stelt dit agendapunt aan de orde en verzoekt in te stemmen met het notitie geschetste beleid ten aanzien van de in deze gemeente gevestigde horecabi drijven. De heer M. Kamp merkt in dit verband op dat middels deze notitie een eerste aanz« wordt gegeven om de toeristisch-recreatieve functie van Willemstad nader te ont wikkelen In dit kader formuleert hij enige uitgangspunten. Ten eerste moet worden voorkomen dat Willemstad een pretpark wordt. Ten tweede mag de recreatieve ontwikkeling van deze gemeente geen éénzijdig karal dragen. Uit de rapportage van het N.W.I.T. kan worden geconcludeerd dat een markt open li voor horecafaciliteiten doch met name de oudere bezoekers vinden het historischl rakter van het stadje een belangrijk element. In het te voeren beleid moet een juiste balans tussen deze ontwikkelingen worden gevonden De heer M. Kamp is van mening dat het horeca-beleid een onderdeel moet zijn vanl bredere beleid en de notitie als discussiestuk kan hiertoe een aanleiding vormen, Daarnaast fungeert deze notitie als uitgangspunt in het overleg met de gezamenlij horeca-ondernemers en de P.v.d.A.-fractie is van mening dat vooruitlopend op dit leg, deze maand met de bewoners in oriënterende zin een gesprek moet plaatsvindei over de voorgenomen maatregelen. Vervolgens gaat de heer M. Kamp in op de inhoudelijke aspecten van de notitie. Allereerst is hij van mening dat de term "evenementen" een vrij groots karakterI en ter zake kan een drie-deling worden aangebracht. Ten eerste noemt hij activiteiten, vrij groot van opzet, die ruim van tevoren mot worden gepland (braderie e.d.). Op dit punt mag de horeca-ondernemers geen vrijheid worden gelaten en is een taal weggelegd voor de evenementen-commissie. Daarnaast noemt hij activiteiten die worden georganiseerd door het plaatselijk vt enigingsleven en eveneens worden gepland door de evenementencommissie. Tenslotte is er het nieuwe fenomeen van de muzikale horeca-activiteiten De heer M. Kamp rekent laatstgenoemde activiteiten niet graag tot het begrip "evt menten"Dit begrip kan zowel "eng" als "ruim" worden uitgelegd. De P.v.d.A.-fractie opteert voor een smalle hantering van het begrip en in dit ve band wijst hij erop geschrokken te zijn van het in de notitie genoemde aantal. K maximalisering van de voorhanden zijnde mogelijkheden tot het organiseren van e»t menten door horeca-ondernemers ontstaat wellicht een kakofonie van geluid waardot overlast voor omwonenden is verzekerd. Behoedzaamheid hierbij is derhalve geboden Een volgend punt betreft het terras op de Parade. De P.v.d.A.-fractie kan hiermede in de vorm van een experiment accoord gaan mits aantal voorwaarden in acht worden genomen, zodat ook overlast op dat punt wordt voorkomen In dit verband denkt hij aan het reguleren van de tijdstippen binnen welke de Po' als terras mag worden gebruikt. Een sterke beheersing staat hierbij voorop welke overigens niet behoeft te leid61 tot de situatie dat Willemstad een doodse stad wordt waarbinnen niets zou kunnen plaatsvinden. Tenslotte sluit de heer M. Kamp zijn betoog af door te concluderen dat het hore£! beleid onderdeel moet uitmaken van een totaal recreatief beleid waarbij met na« evenwicht tussen de verschillende zaken niet uit het oog mag worden verloren. In de volgende vergadering ziet hij een rapportage van het overleg met de bewon® en de gezamenlijke horeca-ondernemers tegemoet. De voorzitter geeft vervolgens het woord aan de heer Boertjes. Hij stelt vast dat het N.W.I.T. in juni 1986 een rapport heeft uitgebracht dat raad werd aangeboden door het op de lijst met ingekomen stukken te plaatsen. Te zijner tijd zou behandeling van dit rapport plaatsvinden in een raadsvergadering Volgens de heer Boertjes is dit helaas niet gebeurd maar wordt thans een horeca' notitie voorgelegd welke onderdeel uitmaakt van voornoemd rapport en naar aarüel daarvan is opgesteld. -Naar- -9- Naar zijn mening is hierbij sprake van een omgekeerde volgorde. Ook heeft de gemeente raad een standpunt ingenomen met betrekking tot de toeristische druk op de gemeente. Terughoudendheid dient te worden betracht en zonodig moet een kwalitatieve verbete ring van het toerisme plaatsvinden. Daarop is het beleid gericht. In onderhavige notitie wordt een verruiming en versoepeling van het horeca-beleid voorgestaan, omdat in deze nota wordt gesteld dat te weinig terrasruimte aanwezig is. De heer Boertjes vraagt zich af binnen welke ruimte met deze versoepeling is te werken. Het is de V.V.D.-fractie niet geheel duidelijk nu wordt gesproken over "in principe is besloten" en "er dient nog overleg plaats te vinden met de gezamenlijke horeca ondernemers en de plaatselijke groepscommandant". Dit roept naar zijn mening vragen op. In deze notitie wordt de nadruk gelegd op evenementen in de openlucht en eventueel in combinatie met het gebruik van de Parade. Daarbij worden de kosten doorberekend. Onder het begrip "evenementen" verstaat hij die activiteiten (met levende muziek) welke in grootschalig verband plaatsvinden. In dit kader verwijst de heer Boertjes naar hetgeen de heer M. Kamp hieromtrent heeft opgemerkt. Een versoepeling van de afgifte van muziekvergunningen wordt voorgestaan, zoals uit de notitie blijkt. De V.V,D.-fractie heeft hier enige problemen mee. De voorgestane verkorte aanvraag procedure op zich ontmoet geen bezwaar doch men vraagt zich wel af op welke wijze controle op voorschriften moet plaatsvinden en het eventuele overleg met de politie gestalte krijgt. Het voorgestelde systeem gaat volgens de heer Boertjes uit van grote evenementen in de openlucht en dat vindt hij nogal vergaand. Ingeval van maximalisering van het aantal evenementen in één weekend, kunnen in dit verband twaalf activiteiten aan de Benedenkade worden georganiseerd. Dit stuit bij de V.V.D.-fractie op bezwaren omdat zodoende érnstige geluidsoverlast kan worden veroorzaakt en het is te verwachten dat de bewoners zich daarmee niet kunnen verenigen. Zoals in de aanbiedingsbrief reeds is vermeld, mogen de belangen van omwonenden niet uit het oog worden verloren. Het doorberekenen van de kosten verband houdende met de organisatie van grote evene menten, acht de V.V.D.-fractie een gezonde zaak. Het profijtbeginsel ligt hieraan ten grondslag en derhalve is men van mening dat alle kosten moeten worden doorbe rekend aan degenen die profiteren van de voorzieningen. Betwijfeld wordt of de hoogte van het voorgestelde bedrag kostendekkend zal zijn. De inning van het verschuldige bedrag langs privaatrechtelijke weg ontmoet geen be zwaar. Wat betreft het gebruik van de Parade als terrasruimte merkt de heer Boertjes op dat dit onderwerp reeds uitgebreid ter sprake is gebracht in de commissie algemene be stuurlijke zaken. Geadviseerd is een eventueel gebruik als terrasruimte, ten hoogste 3 a 4 maal per jaar te laten plaatsvinden. Naar zijn mening wordt de Parade in voorkomende gevallen ingericht door de horeca ondernemer. Hij vraagt zich af welke voorwaarden worden opgelegd ter voorkoming van beschadigingen. Aan dit aspect zijn kosten verbonden en tevens dienst controle plaats te vinden. De V.V.D.-fractie eist duidelijkheid omtrent het bovenstaande doch is bereid, tesamen met bewoners, mee te werken aan een oplosing ter zake. Eerst indien een aantal vaagheden uit de notitie zijn geconcretiseerd, kan een duide lijker toeristisch produkt van Willemstad worden bereikt, besluit de heer Boertjes zijn betoog. Hierna geeft de voorzitter het woord aan de heer Dane. Hij merkt naar aanleiding van onderhavige notitie op dat in 1986 door het Nederlands Wetenschappelijk Instituut voor Toerisme en Recreatie een rapport is samengesteld over "Het toeristisch produkt Willemstad". -Door-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1987 | | pagina 70