-8- 7Wijziging van inrijverbod van de Grote Singel. De heer van der Sluljs zegt namens de fraktie van het CDA zich te kunnen ver enigen met het voorstel van het college. De fraktie vraagt zich overigens wel af of het aantal ontheffingen vermin derd kan worden. De heer Hoekwater zegt dat de fraktie van de V.V.D. van mening is dat het wandelgebied bij uitstek, nl. de Grote Singel, zoveel mogelijk gevrijwaard moet worden van motorvoertuigen. De fraktie vindt wel dat aan hulpbehoevende c.q. invalide beoefenaars van de hengelsport ontheffing verleend kan worden. Zelfs kan zij zich voorstellen dat, indien er een visconcours is, er een al gehele ontheffing wordt gegeven, zelfs misschien wel tot 400 meter in de Singel. Wat nu wordt toegestaan, indien dit voorstel wordt aangenomen, is dat een ieder voor alle mogelijke andere doeleinden 400 meter de Grote Singel in mag rijden tot een punt waar het goed. keren is. Ook voor zaken die niets met de hengelsport uitstaande hebben. Het liefst zou de V.V.D. dan ook zien dat het bord aan het begin van de Grote Singel werd geplaatst. Dit, in tegenstelling tot het voorstel van het college. Tot slot vraagt de heer Hoekwater, er even vanuit gaande dat dit voorstel wel wordt aangenomen, of beide borden die nu op de Grote Singel zijn ge plaatst op 200 meter afstand te rekenen vanaf de Lantaarndijk, hun rechts grond verliezen. De heer de Visser zegt namens de P.v.d.A. fraktie dat hij graag zou zien dat een snelheidsbeperking wordt ingesteld, zodat duidelijk wordt aangegeven dat men te maken heeft met een wandelgebied. De heer Munters antwoordt dat er in het verleden reeds ontheffingen zijn ge geven aan mindervalide personen die toch graag dicht bij hun visstekkie de auto neerzetten om zo gemakkelijk de visattributen uit te kunnen laden en zo voor 100% te kunnen genieten van hun visaktiviteiten. Dit is niet in de overweging meegenomen toen het voorstel op papier werd gezet. De heer Munters zegt wel toe dat op korte termijn zal worden bekeken of het aantal ontheffingen, welke voor 1387 nog niet zijn verleend, kan worden teruggebracht. 2r blijven echter altijd personen aan wie nu eenmaal onthef fing moet worden gegeven, met name controleurs van het viswater. Ten aanzien van de opmerking van de heer Hoekwater dat men hier te maken heeft met een uniek wandelgebied zegt de heer Munters dat zulks ook in de verkeerscommissie is besproken. Verwacht wordt dat dit wandelgebied niet zal worden aangetast. 'Me moeten ons goed realiseren dat ofschoon recreanten dit stukje Singel zullen gaan berijden, net gebruik waarschijnlijk beperkt zal blijven tot de vissers, aldus de heer ounters. De angst dat het een racecircuit zal worden is naar de mening van de heer Munters ongegrond. Het is de heer unters niet duidelijk wat precies door de heer Hoekwater wordt bedoeld met de rechtskracht van het bord aan de Lantaarr.dijk' De Singel is bereikbaar vanaf één kant nlvanaf de Hoge Weg en wat daar dan de Lantaarndijk mee van doen heeft is hem ontgaan. Maar misschien kan de heer Hoekwater dit nog nader toelichten. De heer Hoekwater zegt dat als men de Grote Singel inloopt vanaf de Lan taarndijk, men eerst door een hek moet,waarna de route naar boven loopt en ver volgens een slinger maakt, die weer bij een hek uitkomt. Daar staat dan een bord 'verboden inrit voor auto's op 200 meter'. Als je dan 200 meter de Grote Singel door loopt vanaf die kant vind je daar weer een bord ver boden inrit voor auto's' Is het betreffende bord dar daar geplaatst is rechtsgeldig. De vraag is nu: wanneer het onderhavige voorstel wordt aangenomen wat ge- oeurd er dan met ae borden aan de kant van de Lantaarndijk. Wanneer deze borden geen functie hebben kunnen ze beter worden weggehaald. De heer Munters zegt dat de plaatsing van het bord aan de ingang van de Hogeweg duidelijk is. Daar wordt de "inrijlengte van 200 meter aan de weggebruikers kenbaar gemaakt. -Hij- Hij is met de heer Hoekwater van mening dat de borden vanaf de Lantaarn dijk zichzelf hebben overleefd. Overigens is de toegang tot de Singel vanaf de Lantaarndijk in verband met de ruilverkaveling aan de openbaarheid ont trokken. Het is dus zo wie zo niet meer toegestaan langs deze kant de Grote Singel in te gaan. Toegezegd worde dan ook deze borden :e laten weghalen. In antwoord op de opmerkingen van de heer de Visser zegt de heer Munters dat net beslist niet de bedoeling is de aantrekkelijkheid van dit gebied weg te halen. Ook naar zijn oordeel is net beter om bij de ingang van de Grote Singel een snelheidsbeperking op te leggen. De heer Hoekwaeer zegt in tweede termijn door het betoog van wethouder Munters nog niet overtuigd te zijn van het feit of er inderdaad in de Grote Singel niet of minder zal worden gereden. Om deze reden onthoudt de fraktie van de V.V.D. dan ook naar goedkeuring aan het voorstel. Zonder verdere .beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt vervol gens overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten: 1. tot intrekking van het raadsbesluivan 6 augustus 1S74;: II. een gedeelte van de Grote Singel over een lengte van 400 meter, gezien, vanaf de Hogeweg gesloten te verklaren voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen, door plaatsing van borden model 17 van Bijlage 11 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens. 8Aanpassing van een parkeerverbod voor een gedeelte van de oostelijke zijde van de Voorstraat Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten tot wijziging van het bestaande parkeerverbod aan de huizenzijde van de oostelijke rijbaan van de Voorstraat door instelling van een parkeerverbod vanaf de perceelgrens Voorstraat 63/65 tot de hoek Landpoortstraat/Voorstraat, de betreffende weggebruikers kenbaar te maken door een "gele streep" als bedoeld in art. 126 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens. 9. Gesloten-verklaring van de brug voor het Mauritshuis voor vrachtverkeer. De heer Hoekwater zegt namens de fraktie van de V.V.D. begrip te heboen voor het standpunt van het college om middels dit voorstel beschadiging/ vernieling van de brug door vrachtwagens tegen te gaan. Toch moet het hem van het hart dat er dan wel weer een aantal verkeersborden aan het straat beeld van Willemstad wordt toegevoegd. Met name in de omgeving van het Mauritshuis, waar veel foto's worden ge maakt, zal dat geen verfraaiing zijn. Is het mogelijk om op tijdelijke basis op de hoek van de Kerkring-Land- poortstraat en Hofstraat-Groenstraat, borden te plaatsen waaruit blijkt dat de verkeerssituatie gewijzigd is. Een vrachtwagenchauffeur moet nl nogal wat capriolen uithalen om te keren wanneer hij te laat in de gaten heeft dat hij niet over de brug mag. Wethouder Munters antwoordt dat echt veel aandacht is besteed aan de pro blemen die'een eenmaal bij de brug aangekomen vrachtwagenchauffeur zal onder vinden Het is echter de bedoeling zoals ook in het voorstel is verwoord, dat de (vaste) leveranciers over de verkeersmaatregel zullen worden aangeschreven en dat hen dus aan de hand van een tekening duidelijk wordt gemaakt, welke route zij moeten volgen. Voor deze leveranciers zal deze verkeersmaatregel zodoende geen problemen opleveren Verwacht wordt niet, dat er wagens met oplegger bij het gemeentehuis moeten zijn. Dus voor de enkele leverancier die niet op de hoogte is van deze maatregel is keren waarschijnlijk geen probleem. Duidelijk moge zijn dat er niet gesproken wordt over tientallen vrachtauto's die dagelijks bij het Mauritshuis moeten zijn, maar dat het zich beperkt tot een enkele vracht auto in de week. -Zonder-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1987 | | pagina 5