-S. Nee j zegt de voorzittermaar het college stelt dit bedrag beschikbaar als schoolbestuur en de bijzondere scholen doen zulks als schoolbestuur uit het bedrag dat zij krijgen voor de leermiddelen. Waar het college nu van mening is dat de raad zoveel als mogelijk is betrok ken moet zijn bij datgene wat rondom het openbaar onderwijs gebeurt legt het college dit voorstel de raad voor, mede ook omdat er een begrotingswijziging aan ten grondslag moet liggen. Een bestuur van een bijz.school hoeft dat ech ter niet meer aan de gemeente te vragen, zoals dat voor heen gebeurde op grond van artikel 72 L.O.-VJet 1920. Dergelijke schoolbesturen hebben daar, conform de Londo-normenimmers zelf middelen voor beschikbaar. Hoe zij die uitgeven kunnen die schoolbesturen zelf bepalen. Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt vervolgens overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten een kre diet ad 1.059,72 beschikbaar te stellen voor de aanschaf van een nieuwe geschiedenismethode ten behoeve van de openbare basisschool en de begroting 1987 hiermede in overeenstemming te brengen. 5. Overdracht grond, gelegen aan de ZrLankhaarlaan in bestemmingsplan "Noordlangeweg" aan de heer R.I-'.A.VJ. van Haasteren. Namens de fraktie van de P.v.d.A vraagt de heer Tuinman een verduidelijking van de bijgevoegde tekening. Met zal allemaal wel niet zo schokkend zijn, maar de heer Tuinman heeft ter plaatse geconstateerd dat er garages staan aan de achterzijde van percelen Zr. Lankhaarlaan nrs. 10 t/m 28. Die garages staan evenwel niet op de tekening aangegeven. Mag hij aannemen dat de gara ges zijn gesitueerd op de plaats waar de stippellijn op de tekening staat. De voorzitter laat de tekening zien die bij de raadsstukken ter inzage heeft gelegen en waar de garages wel op ingetekend staan. De heer van Haasteren heeft met de mensen die daar een garage-box bezitten overleg gevoerd of zij er bezwaar tegen hebben om van de andere ontsluiting van het binnenterrein gebruik te gaan maken, te weten de ontsluiting aan de andere zijde van het bouwterrein Cluster F. Daar heeft niemand bezwaar tegen gemaakt. Reden waarom het college voorstelt dit strookje grond te verkopen. De heer Tuinman vraagt vervolgens of er ook inderdaad een andere ontsluiting 'is. De voorzitter antwoordt dat er een ontsluiting komt via de nieuwe "garage- doorgang" welke vanaf de P.v. Oldenborghlaan naast de plaats waar de school komt, zal worden aangelegd. Zonder verdere beraadslaging en zondere hoofdelijke stemming wordt dan over eenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten aan de heer R.M.A.W. van Haasteren te Willemstsad te verkopen en in volle en vrije eigen dom over te dragen: een strook grond, groot 42 nr gelegen in het bestemmingsplan "Noordlangeweg" aan de Zuster Lankhaarlaan, deel uitmakende van het perceel bekend gemeente Willemstad sectie D nummer 1424, voor de prijs van éénduizendvijftig gulden (f. 1.050,-) exclusief omzetbelasting onder de bij koop en verkoop algemeen gebruikelijke bepalingen en bedingen alsmede onder die bijzondere voorwaar den welke door burgemeester en wethouders noodzakelijk worden geacht. 6Verlenen van gemeente-garanties per 1 januari 1987 op grond van de nieuwe "Regeling deelneming van het Rijk in garanties voor eigen woningen" De heer de Visser zegt namens de Pvd.A.-fraktie akkoord te kunnen gaan met de overdracht van de bevoegdheid tot het verlenen van gemeente-garantie aan het college. Er bestaan echter wel bezwaren tegen de in het voorstel vermelde opmerking luidende: "Het biedt ook betere bescherming van persoonlijke gegevens die bij een raadsbesluit, waarbij voor elk geval afzonderlijk tot garantie wordt be sloten, licht in de openbaarheid kunnen komen". Dit impliceert dat raadsle den vertrouwelijke gegevens naar buiten zouden brengen. Destijds, in juli 1974, is het delegatie-besluit genomen, alleen met de be doeling, sneller ten behoeve van de aanvrager te kunnen besluiten. De voorzitter kan zich voorstellen dat genoemde zinsnede de heer de Visser wat prikkelt: dat zou het de voorzitter ook gedaan hebben, wanneer hij daar snel overheen leest. Men dient zich echter wel te realiseren dat wanneer raadsvoorstellen worden gedaan tot bijv. het verstrekken van gemeente-garanties, deze voorstellen niet alleen bij de raadsleden komen, doch ook verder worden verspreid. Raadsvergaderingen zijn in beginsel nu eenmaal openbaar en daarmee ook de stukken. Bij wijze van spreken zou maandelijks in de krant kunnen worden gepubliceerd wie gemeente—garantie heeft gevraagd en voor welk bedrag. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Daar slaat de betreffende zinsnede op en dus niet op een suggestie dat leden van de raad met gegevens over straat zouden gaan. Deze opmerking hoeft dus niet zo negatief te worden opgevat. De heer de Visser zegt. dat dit niet het enige probleem is. In het verleden is tijdens een bespreking al eens aan de orde geweest dat stukken in de openbaarheid zouden kunnen komen wanneer zij bij de raadsvoorstellen in de portefeuille ter inzage zouden liggen. Toen is nadrukkelijk afgesproKen dat vertrouwelijke stukken niet in de raadsportefeuille zouden worden gelegd om te voorkomen dat derden die stukken onder ogen zouden krijgen. Waarschijnlijk kunnen de overige raadsleden zich nog herinneren dat dit probleem destijds aan de orde is geweest. Redenerend vanuit hetgeen toen is besproken dat vertrouwelijke stukken al leen voor de raadsleden ter inzage zouden liggen, gaat de heer de Visser er nu vanuit dat met, de opmerking dat persoonlijke gegevens licht in de open baarheid kunnen komen dus niets anders kan worden bedoeld dan dat de raads leden deze informatie naar buiten zouden brengen. De voorzitter zegt nogmaals dat de achterdocht van de heer de Visser toch wat voorbarig is Raadsstukken, stukken waar de raad een besluit over moet nemen zijn in prin cipe openbaar. Wanneer stukken betrekking hebbende op voorstellen, aan de raadsportefeuille zouden worden onttrokken, zou een juiste besluitvorming niet kunnen plaats vinden. De voorzitter zegt wederom dat dus de zinsnede niet bedoelt is voor de raads leden doen in zijn algemeenheid. De heer de Visser zou in derde termijn graag van de andere raadsleden horen dat datgene wat zojuist door hem naar voren is gebracht ten aanzien van de vertrouwelijkheid van stukken, juist is. Zo niet, dan hoort hij dat ook graag. De voorzitter zegt dat de heer de Visser argwaan heeft doch de heer de Vis ser is van mening dat dit geen kwestie van argwaan is. Hem is destijds dui delijk gemaakt dat dit soort zaken niet publiekelijk bekeken kunnen worden. Bij deze opmerking is hij daarvan uitgegaan. De voorzitter antwoordt dat gedurende zijn voorzitterschap slechts éénmaal eenTaadsvoorstel aan de orde is geweest waar informaties vertrouwelijk aan de raadsleden ter inzage werden gegeven. Op zichzelf is daar niets op tegen. Het wordt anders als een raadsvoorstel wordt gedaan waar in het voorstel zelf naam en toenaam en bedragen moeten worden vermeld, omdat juist over die bedragen en dat soort zaken een besluit genomen moet worden. Die gegevens kunnen natuurlijk niet worden achtergehouden, voor niets en niemand niet,want het is een openbaar stuk van een openbare vergadering. Het: is.dx)chcniet'!.mcfeeLLïjte'èèftrbeeluitf tel némen zonder in dat. besluit op te ïSêmë8%aar het overgaat.Dat gaat 'nu eenmaal niet.Het is precies zoalsöte voorzitter zegt en dat is niet de maar één van de redenen waarom het college vraagt om dit raadsbesluit. Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt vervolgens overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten onder intrekking van de raadsbesluiten van 9 juli 1974 en 14 augustus 1984 het garanderen van rente en aflossing van leningen ten behoeve *"van het ver krijgen in eigendom van door begunstigden te bewonen nieuwe"dan wel reeds bestaande eigen woningen onder voorwaarden, waaronder die welke zijn vervat in het "Besluit geldelijke steur. Volkshuisvesting"de Regeling deelneming van het rijk in garanties van de gemeente voor eigen woningen" en de bij deze regeling behorende bijlagen 1 en 11, voor elk geval afzonderlijk aan burgemeester en wethouders over te laten. -7.-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1987 | | pagina 4