-S.
Nee j zegt de voorzittermaar het college stelt dit bedrag beschikbaar als
schoolbestuur en de bijzondere scholen doen zulks als schoolbestuur uit het
bedrag dat zij krijgen voor de leermiddelen.
Waar het college nu van mening is dat de raad zoveel als mogelijk is betrok
ken moet zijn bij datgene wat rondom het openbaar onderwijs gebeurt legt het
college dit voorstel de raad voor, mede ook omdat er een begrotingswijziging
aan ten grondslag moet liggen. Een bestuur van een bijz.school hoeft dat ech
ter niet meer aan de gemeente te vragen, zoals dat voor heen gebeurde op
grond van artikel 72 L.O.-VJet 1920. Dergelijke schoolbesturen hebben daar,
conform de Londo-normenimmers zelf middelen voor beschikbaar. Hoe zij die
uitgeven kunnen die schoolbesturen zelf bepalen.
Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt vervolgens
overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten een kre
diet ad 1.059,72 beschikbaar te stellen voor de aanschaf van een nieuwe
geschiedenismethode ten behoeve van de openbare basisschool en de begroting
1987 hiermede in overeenstemming te brengen.
5. Overdracht grond, gelegen aan de ZrLankhaarlaan in bestemmingsplan
"Noordlangeweg" aan de heer R.I-'.A.VJ. van Haasteren.
Namens de fraktie van de P.v.d.A vraagt de heer Tuinman een verduidelijking
van de bijgevoegde tekening. Met zal allemaal wel niet zo schokkend zijn,
maar de heer Tuinman heeft ter plaatse geconstateerd dat er garages staan
aan de achterzijde van percelen Zr. Lankhaarlaan nrs. 10 t/m 28. Die garages
staan evenwel niet op de tekening aangegeven. Mag hij aannemen dat de gara
ges zijn gesitueerd op de plaats waar de stippellijn op de tekening staat.
De voorzitter laat de tekening zien die bij de raadsstukken ter inzage heeft
gelegen en waar de garages wel op ingetekend staan.
De heer van Haasteren heeft met de mensen die daar een garage-box bezitten
overleg gevoerd of zij er bezwaar tegen hebben om van de andere ontsluiting
van het binnenterrein gebruik te gaan maken, te weten de ontsluiting aan de
andere zijde van het bouwterrein Cluster F. Daar heeft niemand bezwaar tegen
gemaakt. Reden waarom het college voorstelt dit strookje grond te verkopen.
De heer Tuinman vraagt vervolgens of er ook inderdaad een andere ontsluiting 'is.
De voorzitter antwoordt dat er een ontsluiting komt via de nieuwe "garage-
doorgang" welke vanaf de P.v. Oldenborghlaan naast de plaats waar de school
komt, zal worden aangelegd.
Zonder verdere beraadslaging en zondere hoofdelijke stemming wordt dan over
eenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten aan de heer
R.M.A.W. van Haasteren te Willemstsad te verkopen en in volle en vrije eigen
dom over te dragen:
een strook grond, groot 42 nr gelegen in het bestemmingsplan "Noordlangeweg"
aan de Zuster Lankhaarlaan, deel uitmakende van het perceel bekend gemeente
Willemstad sectie D nummer 1424, voor de prijs van éénduizendvijftig gulden
(f. 1.050,-) exclusief omzetbelasting onder de bij koop en verkoop algemeen
gebruikelijke bepalingen en bedingen alsmede onder die bijzondere voorwaar
den welke door burgemeester en wethouders noodzakelijk worden geacht.
6Verlenen van gemeente-garanties per 1 januari 1987 op grond van de nieuwe
"Regeling deelneming van het Rijk in garanties voor eigen woningen"
De heer de Visser zegt namens de Pvd.A.-fraktie akkoord te kunnen gaan met
de overdracht van de bevoegdheid tot het verlenen van gemeente-garantie aan
het college.
Er bestaan echter wel bezwaren tegen de in het voorstel vermelde opmerking
luidende: "Het biedt ook betere bescherming van persoonlijke gegevens die bij
een raadsbesluit, waarbij voor elk geval afzonderlijk tot garantie wordt be
sloten, licht in de openbaarheid kunnen komen". Dit impliceert dat raadsle
den vertrouwelijke gegevens naar buiten zouden brengen.
Destijds, in juli 1974, is het delegatie-besluit genomen, alleen met de be
doeling, sneller ten behoeve van de aanvrager te kunnen besluiten.
De voorzitter kan zich voorstellen dat genoemde zinsnede de heer de Visser
wat prikkelt: dat zou het de voorzitter ook gedaan hebben, wanneer hij daar
snel overheen leest.
Men dient zich echter wel te realiseren dat wanneer raadsvoorstellen worden
gedaan tot bijv. het verstrekken van gemeente-garanties, deze voorstellen
niet alleen bij de raadsleden komen, doch ook verder worden verspreid.
Raadsvergaderingen zijn in beginsel nu eenmaal openbaar en daarmee ook de
stukken.
Bij wijze van spreken zou maandelijks in de krant kunnen worden gepubliceerd
wie gemeente—garantie heeft gevraagd en voor welk bedrag. Dat is natuurlijk
niet de bedoeling.
Daar slaat de betreffende zinsnede op en dus niet op een suggestie dat leden
van de raad met gegevens over straat zouden gaan. Deze opmerking hoeft dus
niet zo negatief te worden opgevat.
De heer de Visser zegt. dat dit niet het enige probleem is. In het verleden
is tijdens een bespreking al eens aan de orde geweest dat stukken in de
openbaarheid zouden kunnen komen wanneer zij bij de raadsvoorstellen in de
portefeuille ter inzage zouden liggen. Toen is nadrukkelijk afgesproKen dat
vertrouwelijke stukken niet in de raadsportefeuille zouden worden gelegd om
te voorkomen dat derden die stukken onder ogen zouden krijgen.
Waarschijnlijk kunnen de overige raadsleden zich nog herinneren dat dit
probleem destijds aan de orde is geweest.
Redenerend vanuit hetgeen toen is besproken dat vertrouwelijke stukken al
leen voor de raadsleden ter inzage zouden liggen, gaat de heer de Visser er
nu vanuit dat met, de opmerking dat persoonlijke gegevens licht in de open
baarheid kunnen komen dus niets anders kan worden bedoeld dan dat de raads
leden deze informatie naar buiten zouden brengen.
De voorzitter zegt nogmaals dat de achterdocht van de heer de Visser toch
wat voorbarig is
Raadsstukken, stukken waar de raad een besluit over moet nemen zijn in prin
cipe openbaar.
Wanneer stukken betrekking hebbende op voorstellen, aan de raadsportefeuille
zouden worden onttrokken, zou een juiste besluitvorming niet kunnen plaats
vinden.
De voorzitter zegt wederom dat dus de zinsnede niet bedoelt is voor de raads
leden doen in zijn algemeenheid.
De heer de Visser zou in derde termijn graag van de andere raadsleden horen
dat datgene wat zojuist door hem naar voren is gebracht ten aanzien van de
vertrouwelijkheid van stukken, juist is.
Zo niet, dan hoort hij dat ook graag.
De voorzitter zegt dat de heer de Visser argwaan heeft doch de heer de Vis
ser is van mening dat dit geen kwestie van argwaan is. Hem is destijds dui
delijk gemaakt dat dit soort zaken niet publiekelijk bekeken kunnen worden.
Bij deze opmerking is hij daarvan uitgegaan.
De voorzitter antwoordt dat gedurende zijn voorzitterschap slechts éénmaal
eenTaadsvoorstel aan de orde is geweest waar informaties vertrouwelijk aan
de raadsleden ter inzage werden gegeven. Op zichzelf is daar niets op tegen.
Het wordt anders als een raadsvoorstel wordt gedaan waar in het voorstel
zelf naam en toenaam en bedragen moeten worden vermeld, omdat juist over die
bedragen en dat soort zaken een besluit genomen moet worden.
Die gegevens kunnen natuurlijk niet worden achtergehouden, voor niets en
niemand niet,want het is een openbaar stuk van een openbare vergadering.
Het: is.dx)chcniet'!.mcfeeLLïjte'èèftrbeeluitf tel némen zonder in dat. besluit op te ïSêmë8%aar het overgaat.Dat gaat
'nu eenmaal niet.Het is precies zoalsöte voorzitter zegt en dat is niet de maar
één van de redenen waarom het college vraagt om dit raadsbesluit.
Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt vervolgens
overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten onder
intrekking van de raadsbesluiten van 9 juli 1974 en 14 augustus 1984 het
garanderen van rente en aflossing van leningen ten behoeve *"van het ver
krijgen in eigendom van door begunstigden te bewonen nieuwe"dan wel reeds
bestaande eigen woningen onder voorwaarden, waaronder die welke zijn vervat
in het "Besluit geldelijke steur. Volkshuisvesting"de Regeling deelneming
van het rijk in garanties van de gemeente voor eigen woningen" en de bij
deze regeling behorende bijlagen 1 en 11, voor elk geval afzonderlijk aan
burgemeester en wethouders over te laten.
-7.-