-4- Dat betekent dus dat in financiële zin de gemeente wat kunstgrepen heeft moeten toepassen in die zin dat de aankoop van de oude school is geschied door het grondbedrijf. De kosten daarvan worden verwerkt in de grondprijzen van het plan "In de Veste". Daarmee kwam een bedrag vrij van 100.000,dat de gemeente aanvankelijk moest afschrijven. Dat bedrag is verhoogd met 2 x 35.000,zijnde het bedrag dat de gemeente jaarlijks overhield op de exploitatie van de openbare school. Het resultaat van de verschillende rekensommen is dan dat het tekort in de ver goedingen wordt gedekt door de opbrengsten van de eerdergenoemde zaken. Hen kan zich overigens afvragen of het een goede zaak is dat jaarlijks zo'n 30.000,wordt overgehouden op de exploitatie van de schoolgebouwen, aldus de voorzitter. Welnu, die 30.000,— is nu komen te vervallen en daarenboven stijgen de kapi taal lasten per jaar met ongeveer 6.000, De eerste aanzetten die het college maakte lieten zien dat er jaarlijks ƒ.25.000,meer aan kapitaallasten zou ontstaan. Dit is dus nu teruggebracht tot 6.000, Vervolgens verwacht het college dat een gedeelte van de meerkosten die de ge meente de komende jaren krijgt vanwege de hogere lasten kan worden terugverdiend door de lagere lasten van de exploitatie. Met name denkt de voorzitter dan aan verwarming en onderhoud etc. Het bedrag voor het droogstoken dat is opgenomen, namelijk ƒ.4.500,zit in het I normbedrag van het ministerie. Het is hier dus niet zo, zoals kennelijk in het verleden het geval was dat men achteraf nog eens geconfronteerd wordt met kosten voor het droogstoken. Zo zijn ook de kosten van inrichting meegenomen. Dit betekent dat voor het bedrag ad 845.000,niet alleen wordt gebouwd maar dat ook bijvoorbeeld klimrekken I etc. daarvan betaald worden. Het zal de raad overigens duidelijk zijn dat de normbedragen zodanig krap en laag zijn dat, gelet op de tijd die rest om een en ander te realiseren, de ge meente niet het risico wil lopen dat er inschrijvingen zouden komen die het norm bedrag zouden overschrijden. Dat zou geen verdere onderhandelingsruimte meer geven Wanneer nu wordt gehandeld met één aannemer die werkt met een open begroting onder afstandsverklaring en die zou 50.000,boven het bedrag uitkomen is er altijd nog gelegenheid tot onderhandelen. Dit neemt niet weg dat de voorzitter het met de raadsfracties eens is dat een en ander niet de gebruikelijke gang van zaken is. Echter in zo een specifiek geval waar alles op de rails staat en tot nu toe geen vertraging heeft onder vonden mag de gemeente zeker in het zicht van de haven niet stranden. I De voorzitter wijst er dan nog op dat op zijn vroegst eind april misschien wel I begin mei met de bouw kan worden begonnen. Van de tijd die dan nog rest tot de- j cember gaat nog 3 a 4 weken vakantie af. Dus de tijd vraagt buitengewone inspan ning om alles rond te krijgen. Tot slot zegt de voorzitter de heer Tuinman erkentelijk te zijn voor de lovende woorden in de richting van het college. In tweede termijn merkt de heer Boertjes op dat op bladzijde 2 van het college- voorstel gesoroken wordt over een rente-percentage van 7°V. Dat moet zijn 'Iet verheugt de heer Boertjes dat de eerste inrichting ook van het te voteren krediet kan worden betaald. Doch wanneer de voorzitter zegt dat alle vergoedingen aan de krappe kant zijn ontstaan er bij hem twijfels of inderdaad alles wel kan worden gerealiseerd binnen het krediet. In tweede termijn merkt de heer Maris op begrepen te hebben dat de heer Tuinman het college nog meer financiële ruimte wil geven nadat een en ander dan in de commissie A.B.Z. besproken is. De heer Maris vindt echter dat wanneer het college meer armslag nodig heeft dit in de raad besproken moet worden en niet in de commissie A.B.Z. De voorzitter antwoordt dat de raad het beleid uitstippelt en vervolgens het college opdracht geeft tot uitvoering van dat beleid. Tussentijds zal het college de commissie A.B.Z. volledig op de hoogte houden van een en ander. -Mocht- Mocht er onverhoopt sprake zijn van een kredietoverschrijding dan zal daar na tuurlijk de raad mee worden geconfronteerd. Overigens verwacht de voorzitter vooralsnog geen overschrijdingen. Aangaande de twijfels van de heer Boertjes over het al dan niet toereikend zijn van het te voteren krediet ad 345.000,merkt de voorzitter op dat dit voldoende moét zijn. Dit bedrag is overigens niet alleen gebaseerd op de normen van het ministerie doch tevens op berekeningen van de architect. In laatste termijn merkt de heer Tuinman op teleurgesteld te zijn door de op merkingen van de heer Maris. Deze doet namelijk voorkomen alsof de P.v.d.A. alles goed vindt zolang het over het openbaar onderwijs gaat; maar zodra het bijzonder onderwijs aan de orde komt zou de P.v.d.A. bezwaren maken. De heer Tuinman merkt op dat dat niet het geval is. Hij kan zich nog situaties herinneren dat zijn fractie in afwijking van het advies van de Inspecteur voor het onderwijs positief besloot op voorstellen aan gaande het bijzonder onderwijs. Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt dan overeen komstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten ten behoeve van de bouw van de openbare basisschool een krediet te voteren ad 845.000,en de begroting 1937 hiermede in overeenstemming te brengen. 3» Vaststelling van de verordening zwembadtarieven 19S7. De heer Tuinman zegt namens de fractie van de P.v.d.A. dat in de vergadering van 2 december 1986 de leden van de fractie van de V.V.D'. en de niet-collegeleden van de P.v.d.A.-fractie een motie hebben ingediend om de retributies en tarieven met 5% te verhogen in plaats van met 7%. Die motie werd verworpen met 5 stemmen voor en 6 stemmen tegen. Daarna werd het voorstel van het college van b. en w. aanvaard. Met dit gegeven heeft ook de fractie van de P.v.d.A. te maken en vanuit de wil tot een constructieve opstelling heeft de P.v.d.A. zich nader beraden. Tijdens de commissievergadering A.B.Z. heeft de P.v.d.A. geconstateerd dat de ge raamde opbrengst bijna 8%% meer was dan vorig jaar. Een ander punt van over weging was dat het aanzienlijk vereenvoudigen en beter hanteerbaar maken van de tarieven voor de portemonee van de mensen een verhoging van de kosten van vaak veel meer dan 7% betekende. liet het oog hierop heeft het college de voorge stelde tarieven herzien en daar heeft de fractie waardering voor. Nu vooral in de sfeer van de abonnementen oplossingen zijn gevonden die het prijspeil draaglijker maken kan de fractie van de P.v.d.A. zich in eerste termijn vinden in het voorstel van het college. Namens de fractie van de V.V.D. zegt de heer Boertjes dat ook zijn fractie zich niet heeft kunnen verenigen met een verhoging van de tarieven met 7zoals reeds door de heer Tuinman is gezegd. Nu hier een zaak aan de orde komt aangaande het gemeentelijk zwembad dat jaar lijks te kampen heeft met een groot exploitatietekort, is het college in over leg met de badmeester, de heer P. Kreeft, gaan onderzoeken of er geen gunstigere tariefstelling mogelijk was. De heer Boertjes begrijpt dat het college eventuele aanpassingen wil doorvoeren eer garantie van een beter zwembadbezoek. De gezinsabonnementen zijn in zekere zin afgeschaft., alhoewel deze vorm nog in verkapte zin aanwezig is. Het wordt overigens wel aantrekkelijker om een abonnement te nemen. De verhoging van de dagkaarten vindt de V.V.D.-fractie aan de foree kant en de aag rijst of het wel zo zinvol is om de dagkaarten in die mate in prijs te verhogen. Mede gezien het grote aantal dagkaarten dat jaarlijks wordt verkocht, volg misschien een vermindering van de verkoop van de dagkaarten tot ge- mentenr/°^rtjeS h°°Pt inderdaad de aanpassing van de tarieven voor abonne menten de teruggang in de dagkaarten kan opvangen. de hTZ Wii "^enS de fractie v^n het CDA zijn waardering uitspreken voor Pewerkt- deel Van de tarieven door hem onderzocht en uit- bii her' i 0rOm J at de ambtenaren van de gemeente nauw betrokken zijn meente groot^ar^zijn. mStad VOOPb~ld kleine -Verder-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1987 | | pagina 41