-4-
Dat betekent dus dat in financiële zin de gemeente wat kunstgrepen heeft moeten
toepassen in die zin dat de aankoop van de oude school is geschied door het
grondbedrijf. De kosten daarvan worden verwerkt in de grondprijzen van het plan
"In de Veste". Daarmee kwam een bedrag vrij van 100.000,dat de gemeente
aanvankelijk moest afschrijven.
Dat bedrag is verhoogd met 2 x 35.000,zijnde het bedrag dat de gemeente
jaarlijks overhield op de exploitatie van de openbare school.
Het resultaat van de verschillende rekensommen is dan dat het tekort in de ver
goedingen wordt gedekt door de opbrengsten van de eerdergenoemde zaken.
Hen kan zich overigens afvragen of het een goede zaak is dat jaarlijks zo'n
30.000,wordt overgehouden op de exploitatie van de schoolgebouwen, aldus
de voorzitter.
Welnu, die 30.000,— is nu komen te vervallen en daarenboven stijgen de kapi
taal lasten per jaar met ongeveer 6.000,
De eerste aanzetten die het college maakte lieten zien dat er jaarlijks
ƒ.25.000,meer aan kapitaallasten zou ontstaan. Dit is dus nu teruggebracht tot
6.000,
Vervolgens verwacht het college dat een gedeelte van de meerkosten die de ge
meente de komende jaren krijgt vanwege de hogere lasten kan worden terugverdiend
door de lagere lasten van de exploitatie. Met name denkt de voorzitter dan aan
verwarming en onderhoud etc.
Het bedrag voor het droogstoken dat is opgenomen, namelijk ƒ.4.500,zit in het I
normbedrag van het ministerie.
Het is hier dus niet zo, zoals kennelijk in het verleden het geval was dat
men achteraf nog eens geconfronteerd wordt met kosten voor het droogstoken. Zo
zijn ook de kosten van inrichting meegenomen. Dit betekent dat voor het bedrag
ad 845.000,niet alleen wordt gebouwd maar dat ook bijvoorbeeld klimrekken I
etc. daarvan betaald worden.
Het zal de raad overigens duidelijk zijn dat de normbedragen zodanig krap en
laag zijn dat, gelet op de tijd die rest om een en ander te realiseren, de ge
meente niet het risico wil lopen dat er inschrijvingen zouden komen die het norm
bedrag zouden overschrijden. Dat zou geen verdere onderhandelingsruimte meer
geven
Wanneer nu wordt gehandeld met één aannemer die werkt met een open begroting
onder afstandsverklaring en die zou 50.000,boven het bedrag uitkomen is er
altijd nog gelegenheid tot onderhandelen.
Dit neemt niet weg dat de voorzitter het met de raadsfracties eens is dat een
en ander niet de gebruikelijke gang van zaken is. Echter in zo een specifiek
geval waar alles op de rails staat en tot nu toe geen vertraging heeft onder
vonden mag de gemeente zeker in het zicht van de haven niet stranden. I
De voorzitter wijst er dan nog op dat op zijn vroegst eind april misschien wel I
begin mei met de bouw kan worden begonnen. Van de tijd die dan nog rest tot de- j
cember gaat nog 3 a 4 weken vakantie af. Dus de tijd vraagt buitengewone inspan
ning om alles rond te krijgen.
Tot slot zegt de voorzitter de heer Tuinman erkentelijk te zijn voor de lovende
woorden in de richting van het college.
In tweede termijn merkt de heer Boertjes op dat op bladzijde 2 van het college-
voorstel gesoroken wordt over een rente-percentage van 7°V. Dat moet zijn
'Iet verheugt de heer Boertjes dat de eerste inrichting ook van het te voteren
krediet kan worden betaald. Doch wanneer de voorzitter zegt dat alle vergoedingen
aan de krappe kant zijn ontstaan er bij hem twijfels of inderdaad alles wel kan
worden gerealiseerd binnen het krediet.
In tweede termijn merkt de heer Maris op begrepen te hebben dat de heer Tuinman
het college nog meer financiële ruimte wil geven nadat een en ander dan in de
commissie A.B.Z. besproken is. De heer Maris vindt echter dat wanneer het college
meer armslag nodig heeft dit in de raad besproken moet worden en niet in de
commissie A.B.Z.
De voorzitter antwoordt dat de raad het beleid uitstippelt en vervolgens het
college opdracht geeft tot uitvoering van dat beleid. Tussentijds zal het college
de commissie A.B.Z. volledig op de hoogte houden van een en ander.
-Mocht-
Mocht er onverhoopt sprake zijn van een kredietoverschrijding dan zal daar na
tuurlijk de raad mee worden geconfronteerd. Overigens verwacht de voorzitter
vooralsnog geen overschrijdingen.
Aangaande de twijfels van de heer Boertjes over het al dan niet toereikend
zijn van het te voteren krediet ad 345.000,merkt de voorzitter op dat dit
voldoende moét zijn. Dit bedrag is overigens niet alleen gebaseerd op de normen
van het ministerie doch tevens op berekeningen van de architect.
In laatste termijn merkt de heer Tuinman op teleurgesteld te zijn door de op
merkingen van de heer Maris.
Deze doet namelijk voorkomen alsof de P.v.d.A. alles goed vindt zolang het over
het openbaar onderwijs gaat; maar zodra het bijzonder onderwijs aan de orde komt
zou de P.v.d.A. bezwaren maken. De heer Tuinman merkt op dat dat niet het geval
is. Hij kan zich nog situaties herinneren dat zijn fractie in afwijking van het
advies van de Inspecteur voor het onderwijs positief besloot op voorstellen aan
gaande het bijzonder onderwijs.
Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt dan overeen
komstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten ten behoeve van de
bouw van de openbare basisschool een krediet te voteren ad 845.000,en de
begroting 1937 hiermede in overeenstemming te brengen.
3» Vaststelling van de verordening zwembadtarieven 19S7.
De heer Tuinman zegt namens de fractie van de P.v.d.A. dat in de vergadering van
2 december 1986 de leden van de fractie van de V.V.D'. en de niet-collegeleden
van de P.v.d.A.-fractie een motie hebben ingediend om de retributies en tarieven
met 5% te verhogen in plaats van met 7%.
Die motie werd verworpen met 5 stemmen voor en 6 stemmen tegen. Daarna werd het
voorstel van het college van b. en w. aanvaard.
Met dit gegeven heeft ook de fractie van de P.v.d.A. te maken en vanuit de wil
tot een constructieve opstelling heeft de P.v.d.A. zich nader beraden.
Tijdens de commissievergadering A.B.Z. heeft de P.v.d.A. geconstateerd dat de ge
raamde opbrengst bijna 8%% meer was dan vorig jaar. Een ander punt van over
weging was dat het aanzienlijk vereenvoudigen en beter hanteerbaar maken van de
tarieven voor de portemonee van de mensen een verhoging van de kosten van vaak
veel meer dan 7% betekende. liet het oog hierop heeft het college de voorge
stelde tarieven herzien en daar heeft de fractie waardering voor.
Nu vooral in de sfeer van de abonnementen oplossingen zijn gevonden die het
prijspeil draaglijker maken kan de fractie van de P.v.d.A. zich in eerste termijn
vinden in het voorstel van het college.
Namens de fractie van de V.V.D. zegt de heer Boertjes dat ook zijn fractie zich
niet heeft kunnen verenigen met een verhoging van de tarieven met 7zoals reeds
door de heer Tuinman is gezegd.
Nu hier een zaak aan de orde komt aangaande het gemeentelijk zwembad dat jaar
lijks te kampen heeft met een groot exploitatietekort, is het college in over
leg met de badmeester, de heer P. Kreeft, gaan onderzoeken of er geen gunstigere
tariefstelling mogelijk was.
De heer Boertjes begrijpt dat het college eventuele aanpassingen wil doorvoeren
eer garantie van een beter zwembadbezoek.
De gezinsabonnementen zijn in zekere zin afgeschaft., alhoewel deze vorm nog
in verkapte zin aanwezig is. Het wordt overigens wel aantrekkelijker om een
abonnement te nemen.
De verhoging van de dagkaarten vindt de V.V.D.-fractie aan de foree kant en de
aag rijst of het wel zo zinvol is om de dagkaarten in die mate in prijs te
verhogen. Mede gezien het grote aantal dagkaarten dat jaarlijks wordt verkocht,
volg misschien een vermindering van de verkoop van de dagkaarten tot ge-
mentenr/°^rtjeS h°°Pt inderdaad de aanpassing van de tarieven voor abonne
menten de teruggang in de dagkaarten kan opvangen.
de hTZ Wii "^enS de fractie v^n het CDA zijn waardering uitspreken voor
Pewerkt- deel Van de tarieven door hem onderzocht en uit-
bii her' i 0rOm J at de ambtenaren van de gemeente nauw betrokken zijn
meente groot^ar^zijn. mStad VOOPb~ld kleine
-Verder-