-2-
Graag zouden zij "dit anders zien, maar omdat de commissie algemene bestuurlijke
zaken hierover positief heeft geadviseerd aan het college zal de V.V.D. zich
daartegen niet verzetten.
Voordat het college echter definitief accoord gaat met één aannemer onder,af
standsverklaring zou de V.V.D. het op prijs stellen dat het college eerst nog
in overleg gaat met de commissie a.b.z. zoals informeel ook is afgesproken.
Wanneer de vragen van de fractie van de V.V.D. positief beantwoordt kunnen
worden staat de V.V.D. niets meer in de weg om accoord te gaan met het voorstel,
De heer Tuinman zegt vervolgens namens de P.v.d.A.-fractie het volgende:
Het gemeentebestuur vervult op het onderwijsterrein een dubbelrol. Enerzijds
is het bevoegd gezag voor het openbaar onderwijs, anderzijds is het subsidie
verlener aan het bijzonder onderwijs. Bovendien heeft het een bestuurlijke ver
antwoordelijkheid voor het functioneren voor het geheel aan onderwijsvoor
zieningen in de gemeente. Dat is overigens het algemeen aanvaarde uitgangspunt
waarop de fractie van de P.v.d.A. in deze raad zich steeds heeft gebaseerd bij
het beoordelen van onderwerpen van onderwijskundige aard.
Met betrekking tot de bouw van scholen, heeft de P.v.d.A. zich in haar ver
kiezingsprogramma voor 1978-1932 uitgesproken voor huisvesting in hetzelfde ge
bouw van wat toen nog kleuteronderwijs en gewoon lager onderwijs heette. In de
praktijk heeft de fractie zich ook conform dat program opgesteld.
Toen de gebouwelijke integratie van de scholen in Helwijk en die van de
kleuterschool in de vesting met de C.N.S. aan de orde was heeft de P.v.d.A.
van ganser harte daar haar medewerking aan gegeven.
Voor wat betreft het openbaar onderwijs waren er aanvankelijk in'Willemstad niet
de voorzieningen die er voor het bijzonder onderwijs wel waren.
De heer Tuinman denkt daarbij aan het ontbreken van een openbare kleuterschool.
Destijds heeft de fractie van de P.v.d.A. een motie ingediend die stichting van
zo'n school inhield. Die motie werd aanvaard met de steun van de V.V.D. waarna
het CDA aan de uitvoeringsbesluiten haar medewerking heeft verleend. Uiteinde
lijk heeft dat allemaal geleid tot de situatie zoals die nu is.
In het verkiezingsprogramma van de P.v.d.A.-fractie voor de periode 1986-1990
doet de fractie de volgende concrete uitspraak: t proces van inhoudelijke in
tegratie moet begeleid blijven worden. De ruimtelijke integratie dient in deze
periode haar beslag te krijgen door een nieuw gebouw voor de openbare basis
school op een centraal gelegen plaats in de gemeente.
Onze eerste voorkeur gaat hierbij uit naar plan Noordlangeweg."
Het aanwezig zijn van dergelijke passages in een verkiezingsprogramma vormt op
zich geen garantie dat het ook tot een realisatie komt, aldus de heer Tuinman.
Voor wat betreft dat laatstgenoemde is men, ook wat betreft de lokale democratie,
afhankelijk van wat anderen willen en waar anderen toe bereid zijn.
De omstandigheden spelen eveneens een rol en die waren gunstig. De P.v.d.A.
denkt hierbij vanzelfsprekend aan het realiseren van het steunpunt en de woon
voorzieningen voor de oudere medemens in de Kerkring en de W. de Zwijgerstraat
en de verworven-grond in plan "Noordlangeweg".En last but not least speelt de
al of niet aanwezige daadkracht van een college van B. en Ween rol
Dat laatste geeft, althans voor dit onderwerp, geen reden tot klagen.
De heer Tuinman Spreekt dan ook namens de P.v.d'.A.-fractie zijn waardering uit
voor de voortvarendheid van dit college.
Eveneens waardering voor allen die tot nu toe de schouders onder deze zaak heb
ben gezet.
Het beschikbaar stellen van een krediet voor de bouw van een nieuwe openbare
basisschool is een mijlpaal, een historische gebeurtenis, en de fractie van de
P.v.d.A. wil daar van ganser harte aan meewerken.
In de vergadering van de commissie A.B.Z. van 9 maart j.l. heeft de P.v.d.A.
voor wat betreft de aanbesteding van het werk in eerste instantie gedacht aan
een tweetal aannemers of meer met onderhandse inschrijving.
De voorzitter heeft de heer Tuinman er toen van overtuigd dat in dit specifieke
geval 't werken met een bouwbedrijf met een open begroting onder afstandsver-
klaring de voorkeur verdient. n
-3-
De fractie van de P.v.d.A. is ook tot dit standpunt gekomen.
'lét de voorzitter is de fractie van mening dat voorkomen moet worden dat het
schip in het licht van de haven zal stranden. Het gaat nu om de flexibiliteit.
Vanwege het vergoedingensysteem moet de bouw van de school binnen de gestelde
termijn gerealiseerd zijn.
Dat wil zeggen voor het eind van dit kalenderjaar. Bovendien gaat het om een be
paalde prijs. Een prijs trouwens, die overleg nodig zal maken.
Er moet een kwalitatief goede school komen.
Tengevolge van deze omstandigheden zou de fractie van de P.v.d.A. het collepe
wat meer handelingsvrijheid willen geven.
Uitdrukkelijk vraagt de fractie nog wel zoveel als mogelijk is, op momenten van
bezinning de commissie A.B.Z. met de meeste spoed bijeen te roepen,
oor wat betreft voortgang en kredietbewaking dient het college in eerste in
stantie met de commissie, in gesprek te blijven.
De voorzitter zegt vervolgens verheugd te zijn met de betogen zoals die door de
verschillende fracties zijn gehouden. Op voorhand leidt hij hieruit af dat de
raad op zich geen bezwaren heeft tegen de bouw van een nieuwe openbare basis
school en ook niet tegen het beschikbaar stellen van een krediet daarvoor.
Door een aantal raadsleden is het steunpunt met de daarbij behorende zorrwonineen
genoemd
De voorzitter gaat daarom even terug in de geschiedenis.
Een aantal jaren geleden heeft de raad het spoor uitgezet om te komen tot een
steunpunt en, als logisch gevolg daarvan het bouwen van een aantal bejaarden-
woningen in de naaste omgeving van dat steunpunt.
De consequentie daarvan was dat de school moest worden geamoveerd omdat er
binnen de vesting anders geen plek was om die bejaardenwoningen te realiseren.
Een en ander leek op een gegeven moment een beetje vast te lopen omdat de ge
meente nog niet over grond beschikte en ook de middelen niet onbeperkt waren
Door allerlei omstandigheden in het afgelopen jaar is het lot de gemeente gunstiP
gezind geweest. Vandaar nu dit onderhavig voorstel met daarbij de opmerking dat
gelet op de verschillende subsidiestromen en beperkingen van het ministerie in
de vergoedingen, de school voor het einde van dit jaar moet zijn gerealiseerd,
aarmee is dan tevens een van de redenen aangegeven waarom het college de raad
vraagt om wat meer vrijheid van handelen om met één aannemer in zee te gaan.
at laat natuurlijk onverlet de plicht van het college om de raad middels de
teTouden Sta? verdere procedure volledig op de hoogte
Door de verschillende fracties is ook duidelijk naar voren gebracht dat krediet-
overschrijdingen gemeld moeten worden.
'anneer van overschrijdingen sprake zal zijn wordt dat natuurlijk gemeld, doch
vooralsnog gaat de voorzitter er vanuit dat er van een overschrijding geen sprake
lrI1Jn en school zal kunnen worden gerealiseerd binnen de daarvoor ge
stelde normen.
In antwoord op hetgeen door de heer Maris is gezegd ten aanzien van de finan
ciering van het hele verhaal merkt de voorzitter het volgende op.
n erdaad is in de begroting 1937 een bedrag geraamd van 755.000,Dat be-
ag was gebaseerd op globale cijfers daar de normen van het ministerie ten
On V ^an de ,°pstelling van de begroting nog niet helemaal bekend waren.
•ant dïe'f 845n0d0 f.755.000,- of 0A5.000,- niet to interessant,
«eer de verbet gebaseerd op de normen van het ministerie waar ook
fcer ae vergoedingen op, gebaseerd zijn.
^olgenX! Spe°iflek mee 2lt te" "an dit soort bedragen is
ÏaE^1difhetam-ei' :a"UiVat de «*«>1 »°bdt gerealiseerd binnen de normbe-
dat ris. het ministerie daarvoor hanteert. In elke andere situatie is het zo
niet z0Veomdat1hgr daar,dan °ok op gebaseerd zijn. Echter in dit geval is dat
verlenen aah L hi*1" T* Sle?tS VOOr een Svelte medewerking wenst te
schooïTh T en wel om reden dat het stenen gedeelte van het huidige
olgebouw nog voldoet aan de normen tot het geven van onderwijs.
-Dat-