fl -16- In - de Brillant van, januari 1987 - die overigens ook later dan gebruikelijk in de bus viel - lezen we dat vanwege de bezuinigingen de Brillant voortaan uit hooguit 20 redaktionele pagina's zal bestaan. In dezelfde Brillant constateren we echter dat u dikker en gladder papier ge bruikt dan gewoonlijk. Volgens ons ook duurder papier. Meneer de voorzitter, waar zijn we mee bezig? Tijdens de raadsvergaderingen in september, oktober en november 1985 is er nog al wat te doen geweest over de aanschaf van nieuwe repró-apparatuur c.q. een stencil-machine, een stencilinbrander en een vergaarmachine. Wij hebben toen onder uw aandacht gebracht dat met de apparatuur van het door u voorgestelde merk bijna zeker alleen papier van dezelfde leverancier te verwerken zou zijn. Erg duur papier weliswaar. We zouden Voortaan de verbruiksmaterialen toch bij een ander bedrijf en wel tegen 2/3 van de prijs die voorheen werd betaald gaan kopen? Ook dat stencil papier voldeed toch aan de daarvoor gestelde normen? Waarom dan nu toch duurder papier? Voldoet de stencilmachine niet? Zijn er veel storingen? Kan de vergaarmachine het goedkopere papier niet verwerken? Moeten we weer terug naar het duurdere papier van de machine-leverancier? Meneer de voorzitter, u heeft destijds ook de toezegging gedaan dat een evaluatil zou plaats vinden nadat een tijd is gedraaid met de toen aan te schaffen apparatuur Is het htans niet hoogtijd voor deze evaluatie?", besluit de heer Dane zijn vraagstelling. De voorzitter antwoordt dat juist is geconstateerd dat de vergaderstukken een halve dag later zijn thuisbezorgd dan gebruikelijk. Hiervoor biedt hij zijn verontschuldigingen aan. De reden hiervan was te wijten aantechnische mankementen aan de stencil machine Zo waren de rollen van de stencilmachine uitgesleten als gevolg waarvan geen gelijkmatige druk op het papier werd verkregen. Deze rollen zijn vervangen. Toen bleek dat de inktpomp niet in staat was om de inkt gelijkmatig over het stencil te verdelen. Ook deze inktpomp is vervangen. Vervolgens scheurden de koppen van de stencils af. Als gevolg hiervan heeft men echt afgezien met de apparatuur. Dit gebeurde juist op een moment dat de notulen van de algemene beschouwingen, de notulen van een commissievergadering, de, raadsnotulen van januari j.l. en de "Brillant" moesten worden vermenigvuldigd. Overigens ligt aan de mededeling dat vanwege de bezuinigingen "de Brillant" voortaan uit hooguit 20 pagina's zal bestaan, een raadsbesluit- ten grondslag. De in "De Brillant" opgenomeh mededeling die hièrop betrekking had, was be doeld als informatie voor dé lezers. De mindere kwaliteit van de geproduceerde stukken is' volgens de voorzitter mede, een gevolg van het feit dat het typen van de stencils geschiedt met be hulp van een typemachine-welke"eigenlijk is uitgerust met een tè lichte aan slag hiervoor. Echter, door de gigantische hoeveelheid typewerk bestond er geen andere keus dan deze typemachine te gebruiken. Vanwege de' bij het personeel aanwezige economische instelling worden dan alle daarvoor in aanmerking komende machines aangewend. Ten aanzien van het gedeelte van de vraag wat betrekking heeft op het duurder papier antwoordt de voorzitter dat eind 1985 de mechanische stencil machine is vervangen door een electronischeHiermede werd geavanceerde apparatuur in huis gehaald. Op de mechanische machine werd Gestetner-papier (90 gram) aangewend gelijk de leverancier heeft aanbevolen. Dat papier kostte toen 17,(excl. b.t.w.) voor 500 vel. Voor de electronische stencilmachine wordt Riem en Honig papier (90 gram) ge bruikt. Eenzelfde pak papier kost 7,(excl. b.t.w.). Dat papier bleek evenwel ongeschikt voor "De Brillant" te zijn, zodat dit al leen wordt gebruikt voor vermenigvuldiging van de raadstukken. De problemen spitsen zich toe op het vergaren en de droogtijd van de grote inktvlakken van de advertenties welke voorkomen in "De Brillant". Het papier dat daarom thans wordt gebruikt kost 8,40 per pak van 500 vel hetgeen betekent dat hiermede nog niet de helft van de prijs is verschuldigd, welke moest worden betaald voor het Gestetner-papier. Samenvattend stelt de voorzitter vast dat de stencilmachine best voldoet. Er zijn echter een aantal storingen van technische aard. Daarnaast speelt een rol dat verscheidene personen van deze machine gebruik maken, hetgeen defecten kan veroorzaken. Dat is een gegeven. De vergaarmachine kan het Riem en Honig-papier uitstekend verwerken maar het bedrukte papier moet dan 24 uur hebben gedroogd.Anderszins ontstaan er acuut problemen volgens de voorzitter. Deze machine voldoet overigens ook naar zijn mening. Tevens is inmiddels gebleken dat de synchronisatie tussen de stencil- en het vergaarmachine niet optimaal is gelet op de droogtijd van het papier. Bovendien zijn beide machines niet van dezelfde fabrikant afkomstig. De heer Dane vraagt of was- te voorzien dat de rollen en de inktpomp al na een jaar aan vervanging toe zouden zijn; De voorzitter deelt mede op deze technische vraag het antwoord schuldig te moeten blijven. Naar zijn mening wórdt de machine wel intensief gebruikt en overigens rust op de stencilmachine nog garantie. Het onderhoudscontract zal daarentegen wel moeten worden betaald. De heer Dane vraagt de voorzitter of afgezien van alle recente problemen, men tevreden is met de apparatuur die zoals die thans ingebruik is. De voorzitter zegt dat hij daar zelf niet uiterst tevreden over is. Machines moeten aangewend kunnen worden en als op eenzelfde dag zowel de sten cil- als copieermachine het laten afweten, mede door toedóen van de monteur en er dan een hoeveelheid werk ligt te wachten, hoef je met geen enkele machine tevreden te zijn, vertolkt- de vóórzitter. Hij spreekt de hoopt uit dat terZöke een oplossing wordt gecreëerd zowel wat de machine als de leverancier aangaat. De heer Dane vraagt tot slot of alle recente mankementen binnen de garantie termijn- vallen. Immers, hij herinnert eraan dat destijds de afspraak is ge- maak tr dat bepaalde zaken eerst een proefperiode zouden doorstaan alvorens tot aanschaf ervan zou worden overgegaan De voorzitter antwoordt dat dé stencilmachine uit de garantie was. De heer Groeneveld stelt dan de volgende vraag. "Met betrekking tot de Centrale Antenne Installatie heeft mijn fractie een aantal, vragen en opmerkingen die wellicht te stellen waren in een vergadering an de C.A.I.-commissie, maar omdat een vergadering voor deze commissie nog niet is gepland, willen we ze hier stellen. 1. In december 1986 besloot de raad om met ingang van 1 maart 1987 de tarieven voor de C.A.I. met 0,85 te verhogen en tevens accöord te gaan met uit breiding van het programma-pakket. De haalbaarheid om Duitsland III te vervangen door Music-Box en Europa T.V zou uit een haalbaarheidsonderzoek moeten blijken. Inmiddels is Music-Box Super Channel geworden en ging Europa T.V. uit de de ether° Persberichten komt Europa T.V. echter eind april opnieuw in Kunt u ons al mededelen wat onze abonnee's te wachten staat en wanneer? 2. Dat de beeldkwaliteit van Duitsland III niet erg best zou zijn of worden is bij alle abonnee's bekend. Ünjvür ^lefonische enquete is ons gebleken dat de kwaliteit van Duitsland I en II en BRT I ook tegenvalt. ervarên^ofzïïré3 d<\huldiEe ""Idealiteit van deze zenders als "normaal» ervaren, oi zijn er andere oorzaken? -Is-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1987 | | pagina 26