fl
-16-
In - de Brillant van, januari 1987 - die overigens ook later dan gebruikelijk
in de bus viel - lezen we dat vanwege de bezuinigingen de Brillant voortaan
uit hooguit 20 redaktionele pagina's zal bestaan.
In dezelfde Brillant constateren we echter dat u dikker en gladder papier ge
bruikt dan gewoonlijk. Volgens ons ook duurder papier.
Meneer de voorzitter, waar zijn we mee bezig?
Tijdens de raadsvergaderingen in september, oktober en november 1985 is er nog
al wat te doen geweest over de aanschaf van nieuwe repró-apparatuur c.q. een
stencil-machine, een stencilinbrander en een vergaarmachine.
Wij hebben toen onder uw aandacht gebracht dat met de apparatuur van het door
u voorgestelde merk bijna zeker alleen papier van dezelfde leverancier te
verwerken zou zijn. Erg duur papier weliswaar.
We zouden Voortaan de verbruiksmaterialen toch bij een ander bedrijf en wel
tegen 2/3 van de prijs die voorheen werd betaald gaan kopen? Ook dat stencil
papier voldeed toch aan de daarvoor gestelde normen?
Waarom dan nu toch duurder papier?
Voldoet de stencilmachine niet? Zijn er veel storingen? Kan de vergaarmachine
het goedkopere papier niet verwerken?
Moeten we weer terug naar het duurdere papier van de machine-leverancier?
Meneer de voorzitter, u heeft destijds ook de toezegging gedaan dat een evaluatil
zou plaats vinden nadat een tijd is gedraaid met de toen aan te schaffen
apparatuur
Is het htans niet hoogtijd voor deze evaluatie?", besluit de heer Dane zijn
vraagstelling.
De voorzitter antwoordt dat juist is geconstateerd dat de vergaderstukken een
halve dag later zijn thuisbezorgd dan gebruikelijk. Hiervoor biedt hij zijn
verontschuldigingen aan.
De reden hiervan was te wijten aantechnische mankementen aan de stencil
machine
Zo waren de rollen van de stencilmachine uitgesleten als gevolg waarvan geen
gelijkmatige druk op het papier werd verkregen. Deze rollen zijn vervangen.
Toen bleek dat de inktpomp niet in staat was om de inkt gelijkmatig over het
stencil te verdelen. Ook deze inktpomp is vervangen.
Vervolgens scheurden de koppen van de stencils af. Als gevolg hiervan heeft
men echt afgezien met de apparatuur.
Dit gebeurde juist op een moment dat de notulen van de algemene beschouwingen,
de notulen van een commissievergadering, de, raadsnotulen van januari j.l. en
de "Brillant" moesten worden vermenigvuldigd.
Overigens ligt aan de mededeling dat vanwege de bezuinigingen "de Brillant"
voortaan uit hooguit 20 pagina's zal bestaan, een raadsbesluit- ten grondslag.
De in "De Brillant" opgenomeh mededeling die hièrop betrekking had, was be
doeld als informatie voor dé lezers.
De mindere kwaliteit van de geproduceerde stukken is' volgens de voorzitter
mede, een gevolg van het feit dat het typen van de stencils geschiedt met be
hulp van een typemachine-welke"eigenlijk is uitgerust met een tè lichte aan
slag hiervoor.
Echter, door de gigantische hoeveelheid typewerk bestond er geen andere keus
dan deze typemachine te gebruiken.
Vanwege de' bij het personeel aanwezige economische instelling worden dan alle
daarvoor in aanmerking komende machines aangewend.
Ten aanzien van het gedeelte van de vraag wat betrekking heeft op het duurder
papier antwoordt de voorzitter dat eind 1985 de mechanische stencil
machine is vervangen door een electronischeHiermede werd geavanceerde
apparatuur in huis gehaald.
Op de mechanische machine werd Gestetner-papier (90 gram) aangewend gelijk de
leverancier heeft aanbevolen.
Dat papier kostte toen 17,(excl. b.t.w.) voor 500 vel.
Voor de electronische stencilmachine wordt Riem en Honig papier (90 gram) ge
bruikt. Eenzelfde pak papier kost 7,(excl. b.t.w.).
Dat papier bleek evenwel ongeschikt voor "De Brillant" te zijn, zodat dit al
leen wordt gebruikt voor vermenigvuldiging van de raadstukken.
De problemen spitsen zich toe op het vergaren en de droogtijd van de grote
inktvlakken van de advertenties welke voorkomen in "De Brillant".
Het papier dat daarom thans wordt gebruikt kost 8,40 per pak van 500 vel
hetgeen betekent dat hiermede nog niet de helft van de prijs is verschuldigd,
welke moest worden betaald voor het Gestetner-papier.
Samenvattend stelt de voorzitter vast dat de stencilmachine best voldoet.
Er zijn echter een aantal storingen van technische aard.
Daarnaast speelt een rol dat verscheidene personen van deze machine gebruik
maken, hetgeen defecten kan veroorzaken.
Dat is een gegeven.
De vergaarmachine kan het Riem en Honig-papier uitstekend verwerken maar het
bedrukte papier moet dan 24 uur hebben gedroogd.Anderszins ontstaan er acuut
problemen volgens de voorzitter.
Deze machine voldoet overigens ook naar zijn mening.
Tevens is inmiddels gebleken dat de synchronisatie tussen de stencil- en het
vergaarmachine niet optimaal is gelet op de droogtijd van het papier.
Bovendien zijn beide machines niet van dezelfde fabrikant afkomstig.
De heer Dane vraagt of was- te voorzien dat de rollen en de inktpomp al na een
jaar aan vervanging toe zouden zijn;
De voorzitter deelt mede op deze technische vraag het antwoord schuldig te
moeten blijven. Naar zijn mening wórdt de machine wel intensief gebruikt en
overigens rust op de stencilmachine nog garantie. Het onderhoudscontract zal
daarentegen wel moeten worden betaald.
De heer Dane vraagt de voorzitter of afgezien van alle recente problemen, men
tevreden is met de apparatuur die zoals die thans ingebruik is.
De voorzitter zegt dat hij daar zelf niet uiterst tevreden over is.
Machines moeten aangewend kunnen worden en als op eenzelfde dag zowel de sten
cil- als copieermachine het laten afweten, mede door toedóen van de monteur
en er dan een hoeveelheid werk ligt te wachten, hoef je met geen enkele machine
tevreden te zijn, vertolkt- de vóórzitter.
Hij spreekt de hoopt uit dat terZöke een oplossing wordt gecreëerd zowel wat
de machine als de leverancier aangaat.
De heer Dane vraagt tot slot of alle recente mankementen binnen de garantie
termijn- vallen. Immers, hij herinnert eraan dat destijds de afspraak is ge-
maak tr dat bepaalde zaken eerst een proefperiode zouden doorstaan alvorens tot
aanschaf ervan zou worden overgegaan
De voorzitter antwoordt dat dé stencilmachine uit de garantie was.
De heer Groeneveld stelt dan de volgende vraag.
"Met betrekking tot de Centrale Antenne Installatie heeft mijn fractie een
aantal, vragen en opmerkingen die wellicht te stellen waren in een vergadering
an de C.A.I.-commissie, maar omdat een vergadering voor deze commissie nog
niet is gepland, willen we ze hier stellen.
1. In december 1986 besloot de raad om met ingang van 1 maart 1987 de tarieven
voor de C.A.I. met 0,85 te verhogen en tevens accöord te gaan met uit
breiding van het programma-pakket.
De haalbaarheid om Duitsland III te vervangen door Music-Box en Europa T.V
zou uit een haalbaarheidsonderzoek moeten blijken.
Inmiddels is Music-Box Super Channel geworden en ging Europa T.V. uit de
de ether° Persberichten komt Europa T.V. echter eind april opnieuw in
Kunt u ons al mededelen wat onze abonnee's te wachten staat en wanneer?
2. Dat de beeldkwaliteit van Duitsland III niet erg best zou zijn of worden is
bij alle abonnee's bekend.
Ünjvür ^lefonische enquete is ons gebleken dat de kwaliteit van
Duitsland I en II en BRT I ook tegenvalt.
ervarên^ofzïïré3 d<\huldiEe ""Idealiteit van deze zenders als "normaal»
ervaren, oi zijn er andere oorzaken?
-Is-