-50- De vraag is of er een totaalplaatje moet komen van al datgene wat kan worden geautomatiseerd in de gemeente of moeten er deeloplossingen komen, zodanig dat er open einden blijven naar een verdere vervolmaking van het automati seringsplan, dat zal worden opgesteld in gezamenlijkheid met in eerste instan tie een commissie ad hoc en later met de hele raad. Aangaande de electriciteitsvoorziening van de markt merkt de voorzitter op dat middels de marktverordening de kooplieden kunnen worden gedwongen gebruik te maken van de electravoorziening, zoals de gemeente die heeft aangebracht. In overleg met de marktmeester zal worden bekeken hoe dat het beste kan wor den geëffectueerd. De c.a.i.is door velen van de raad aangekaart. Het doet de voorzitter deugd dat de raad zich kan vinden in de beantwoording. Het college worstelt nu al enige tijd met de gedachte of nu de commissie bij een moet worden geroepen om dit soort zaken te bespreken of niet. Uiteindelijk is ervoor gekozen om de commissie dan pas bij elkaar te roepen als duidelijk is wat de keuze is van andere gemeenten ten aanzien van nieuwe zenders. Dit, Omdat een gezamenlijke keuze qua kosten beter te dragen is. Het antwoord op de vraag van de heer Boertjes n.a.v, het inzetten van de W.S.W.- kracht van de rijkspolitie als parkeerwachter moet de voorzitter schuldig blij ven. Hij zal zich hierover in verbinding stellen met de rijkspolitie. Overigens zal een en ander ook bij het werkvoorzieningsschap niet eenvoudig liggen. Voor wat betreft de opstapplaatsen voor de bussen zegt de voorzitter toe dat voor de eerstkomende vergadering van de verkeerscommissie een voorstel zal worden voorbereid om bij de B. Drenkwaartlaan een opstapplaats te maken. Tevens maakt hij melding van het feit dat ook de verkeerszuil daar zal worden geplaatst. Het parkeren van de vrachtwagens zal in het overleg met de rijkspolitie naar voren worden gebracht. Aangaande het onderhoud van de vestingmuren heeft de voorzitter zijn ongenoe gen kenbaar gemaakt over de hele gang van zaken tegenover de consulent voor de werkervaringsplaatsen Toegezegd is dat deze hele kwestie opnieuw zal worden bezien. Kennelijk is er een misverstand gerezen over het "verhuren" van het archief gebouw aldus de voorzitter. Het archiefgebouw is leeg. Een van de omwonenden mag om niet gebruik maken van het ondergedeelte omdat de gemeente niet in een verhuursituatie terecht wil komen en zodoende in de gelegenheid blijft om het pand echt te verhuren dan- wel het pand te verkopen. Ontwikkelingen in 1988 zullen duidelijk maken hoe daar verder mee om wordt ge gaan. De privatiseringsmogelijkheden zullen in de commissie algemene bestuurlijke zaken ter sprake worden gebracht in één van de eerste maanden van het nieuwe jaar. Hetzelfde stelt de voorzitter voor t.a.v. de kadernota /nota investering en op langere termijn. De aanpak hiervan zoals de P.v.d.A. die voorstelt spreekt het college zeer aan.| Ten principale is dat naar het oordeel van de voorzitter ook de enige juiste benadering. Echter, er lopen nog zoveel toezeggingen aan de raad die niet ver vuld zijn, dat nieuwe toezeggingen niet gestand kunnen worden gedaan. Voorlo- I pig wordt eerst pas op de plaats gemaakt opdat kan worden geconsolideerd dat gene wat in een eerder stadium allemaal is toegezegd. De heer Hoekwater voelt zich overvallen door het p.c.-gebeuren. Dat is zeker niet de bedoeling van het college geweest. De personal computer moet worden gezien als een stand-alone. -De- -51- De aanschaf en afschrijving, nogmaals, dat is zo gedaan omdat ook de b.t.w. zo in één keer kon worden teruggevorderd. De aanschaf werd nl. geboekt op de jachthaven en dat is een bedrijfsmatige activiteit. Over de rampenplannen zal de voorzitter zich nog eens verstaan met de plaatse lijke brandweer. Vervolgens geeft de voorzitter het woord aan wethouder Munters voor diens beantwoording in tweede termijn. Terecht is door de heer van der Sluijs opgemerkt dat geen antwoord is ontvangen m.b.t. de huur van containers en de heer Munters zegt dan ook toe dat de aan vulling op de tekst van de aanbiedingsnota over het gebruik van die containers door voornamelijk particulieren zal worden meegenomen. Ook de heer Munters hoopt met het CDA, dat afdekking van het zwembad na ver loop van tijd kostenbesparend zal zijn. Ten aanzien van het uitdiepen van de vestinggrachten merkt de heer Munters op vooralsnog optimistisch te blijven waar het gaat om de uitvoering van de wer ken in 1988. Bottleneck is echter de kwaliteit van het slib. Door de heer Boertjes is gevraagd naar de verplaatsing van het woonwagencentrum in relatie tot de voetbalvelden. Het is niet de bedoeling vanuit het college verdere initiatieven te gaan ontplooien voor verplaatsing, aldus de heer Mun ters. Over het gebruik van de zonnecollectoren in het zwembad zegt de heer Munters geen contact te hebben gehad met de gemeente Steenbergen, doch wel met de ge meente Vlist. Die collectoren werken inderdaad prima als de zon maar wil schijnen. Over de differentiatie van de tarieven die in de jachthaven zullen worden ge hanteerd zegt de heer Munters dat 90% van de passanten in de oude haven lig plaats vindt. Bij de oude haven is één watertappunt aangebracht en een licht punt terwijl in de jachthaven om de 15 meter lichtpunten etc. zijn aangebracht. Dit rechtvaardigt toch enigszins de differentiatie in de tarieven. Privatiseren van de huisvuilophaaldienst is inderdaad de wens van het college. Die mogelijkheid wordt erg intensief bekeken. Door de heer Munters is ook ge tracht duidelijk te maken dat daar nog een wachtgeldregeling achter zit. Althans die kan er achter zitten. De zaak wordt echter nauwlettend in het oog gehouden en het college is blij dat wat de wagen betreft de regeling nog twee jaar door kan lopen. Dus zolang nog over die vuilniswagen kan worden beschikt zit er niet zoveel druk op de ketel Het aanbod van bedrijfsafval is nog niet duidelijk geïnventariseerd. Zodra dat wel het geval is zal een voorstel worden gedaan over hoe dat geregeld kan wor den met degenen die bedrijfsafval produceren. Over de uitspraken van de heer Welschen heeft het college zich nog niet be raden, laat staan een standpunt over ingenomen. Wel is bekend wat de tonprijs gaat bedragen voor verbranden en daar is het college van geschrokken. Deze kosten komen nl. op 75,per ton, dus het dubbele van het tarief dat nu wordt betaald. De meerbedoelde verhouding in de rioolheffing 12 15 is inderdaad afgeleid van de O.G.B. Het standpunt dat de vervuiler betaalt is niet de enige reden om te komen tot een bepaalde verdeling. Er is nog een reden, aldus dhr. Munters. In de oude rioolheffing die in 1968 werd ingevoerd gold een basis 50 50. Die rioolheffing is indertijd verdisconteerd in de O.G.B. en daarin is dus toen ook die verdeelsleutel opgenomen. -Het-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1987 | | pagina 154