-30-
Het is overigens moeilijk een maatstaf aan te leggen waardat op gebaseerd moet
worden. Men zou 't op het watergebruik van een bedrijf kunnen baseren, want
dat water komt hoogstwaarschijnlijk in de riolering terecht.
Tenslotte is onder dit punt gevraagd wat onder een aansluiting moet worden
verstaan. Wel, een aansluiting is een woning, alleen met die verfijning dat
wanneer één woning twee aansluitingen heeft krijgt men slechts één aanslag.
Wanneer echter twee woningen één aansluiting hebben worden er twee aanslagen
opgelegd.
N.a.v, de vraag over de 3.600,voor bestrijding van geluidhinder meld ik u
dat uxt bedrag gebruikt wordt om de algemene kosten van geluidhinderbestrij-
ding te drukken. Uitgaven voor dit onderdeel van het milieubeheer worden daar
mee gedekt.
Het college is content over de manier waarop Woningbouwvereniging "Brabants
Westhoek" functioneert. Er komen weinig klachten en ook van het spreekuur dat
eens per maand wordt gehouden wordt weinig gebruik gemaakt. Daaruit mag de
conclusie worden getrokken dat het hier loopt, zoals we dat graag willeb heb
ben.
Tot slot het intrekken van. de subsidie-regeling voor een bijdrage in verhuis
kosten voor ouderen.
Deze regeling gold voor mensen van 60 jaar en ouder en komt nu in z'n totali
teit per 1-1-1988 te vervallen.
Tot zover de vragen van het CDA. Dan wil ik nu over gaan tot beantwoording van
de vragen van de V.V.D.-fractie.
De V.V.D.maakt op blz. 2 van haar beschouwingen de opmerking dat tot hun grote
genoegen de lijst van woningbehoefte niet meer in de aanbiedingsnota is opge
nomen
Inderdaad, wij hebben goed geluisterd. Overigens zou dat ook dubbel werk zijn,
want in de raadsvergadering van augustus 1987 is de raad een. uitvoerige lijst
aangeboden gelijk met de bouwplanning voör 1988 en volgende jaren. De V.V.D.-
fractie heeft in dit verband nog gezegd niet aan te nemen dat er nu geen knel
punten meer zijn op de woningmarkt
Toch is dat eigenlijk wel het geval. Wij mogen vaststellen dat het aantal
knelpunten voor een groot gedeelte is verdwenen. Waar echter nog behoefte aan
is, zijn woningen voor alleenstaanden. Daar heeft ook de P.v.d.A. nog een
vraag over gesteld, waar ik straks nog op terug zal komen.
Verder maakt de V.V.D. zich nogal zorgen over de kostenstijging van de afde
ling Openbare Werken.
In antwoord op een vraag van de V.V.D. het volgende.
De vrachtauto is in de staat C terug te vinden voor een restant kapitaallast
van 3.061,en in de verdeeldienst voor openbare werken komt men terzake
kapitaallasten tegen van 22.998,Dit bedrag moet worden onderverdeeld in
3.061,voor de vrachtauto, 14,727,voor de tractor en 5.213,voor
de klepelmaaier.
Wanneer met dit antwoord de vraag van de V.V.D.-fractie niet is opgelost hoor
ik dat wel in de tweede termijn.
De stijging van 90.000,voor Openbare Werken t.o.v. 1987 zitten hem onder
meer ook in de verhoging van de pensioenpremies voor de medewerkers.
Tevens is op voorstel van de V.V.D. een reservering voor vervoermiddelen inge
voerd. En we hebben wat hogere onderhoudslasten i.v.m. de nieuwe loods die aan
het Steenpad staat. Wanneer je een nieuw gebouw aantrekt moet je immers ook
wat opvoeren voor onderhoud.
In de opmerking van de V.V.D. dat de kosten van openbare werken begrensd moeten
worden meen ik een negatief geluid te horen. Dat is niet terecht.
Natuurlijk, de kostenplaats openbare werken is de laatste jaren gestegen. En
dan kom ik vanzelf op de gepresenteerde grafiek die ik eerlijk gezegd niet
begrijp.
Als ik die onderdeel voor onderdeel ga bekijken dan begin ik met het riool
recht wat de V.V.D. laat ingaan per 1 januari 1987 en behoorlijk laat klimmen
tot 31 december 1987.
-Moet-
-31-
Moet ik hieruit concluderen dat de V.V.D. het rioolrecht met terugwerkende
kracht wil invoeren en wel vanaf 1-1-1987, Het is nl. de bedoeling van het
college om het rioolrecht pas per 1 januari 1988 in te voeren.
In diezelfde grafiek zie ik dat de O.G.B.-opbrengst in een uitermate rechte
lijn is weergegeven. Daarboven is dan opgenomen de lijn van de kostenplaats
openbare werken.
Ik denk toch dat hier een beetje appels met peren worden vergeleken.
De grafiek in kwestie begint al bij het jaar 1981. De.periode 1981 t/m 1985 is
echter een periode geweest waarvan er nog geen kostenplaats was voor openbare
werken. Dus de cijfers uit die periode zijnniet te vergelijken met de cijfers
van de jaren daarna.
Een giaflek is dacht ik bedoeld om goede informatie te geven. In dit verband
heeft de V.V.D.—fractie verzuimd in de grafiek de lijn voor de kosten van
externe bureaux aan te geven.
In het verleden is veelvuldig gebruik gemaakt van externe bureaux. Grabowskie
en Poort alsmede de Grontmij waren "kind aan huis".
Al met al bedroegen deze kosten zo'n 30.000,tot 50.000,per jaar.
U vindt in de begroting 1987 en 1988 geen gulden meer terug voor inschakeling
van externe bureaux. Dus wanneer de. V.V.D. nog een lijntje getekend zou hebben
dan zou duidelijk zijn geworden dat het zeer begrijpelijk is dat de kosten
voor openbare werken zijn gestegen.
Tenslotte ontgaat mij de relatie die wordt gelegd tussen de O.G.B. en Openbare
Werken
Ik dacht dat de O.G.B. een bredere bestemming had dan alleen de kosten Open
bare Werken te drukken
Dan kom ik bij de aanschaf van de zoutstrooier
De zoutstrooier heeft toch een algemene functie. Wanneer we een afdeling wegen-
onderhoud hebben zou de zoutstrooier op die post terecht komen.
De V.V.D. zegt ook hetzelfde over het sanitair ponton en het baggeren van de
jachthaven. 't Is zo dat en het sanitair ponton én de zoutstrooier en de aan
hangwagen in het investeringsschema staan opgenomen voor 1989.
Ik zeg u toe dat in de ontwerp—begroting 1989 met een en ander rekening zal
worden gehouden.
Dan gaan we naar de nutsbedrijven.
Ik dacht niet dat in de aanbiedingsbrief m.b.t. de bijdrage-regeling gasaan—
sluiting onrendabele gebieden de suggestie wordt gewekt dat alle bewoners van
het buitengebied nu zonder meer maar aangesloten kunnen worden op het gasnet.
Als die indruk wel is gewekt dan is dat spijtig, want dat is beslist niet de
bedoeling geweest.
De V.V.D. stelt, dat wanneer de 25.000,die als overwinst van Intergas in
1987 is ontvangen niet aan de algemene middelen waren onttrokken de O.G.B.
praktisch niet verhoogd zou hoeven te worden. Dit is echter niet helemaal
juist, want die 25.000,is nlnooit toegevoegd aan de algemene middelen.
Dat bedrag is in de loop van 1987 naar de gemeentetoegevloeid. Dat was een
eenmalig iets. 't ls een uitkering van Intergas vanwege een extra winst in
1986, U weet net zo goed als wij dat je zo'n éénmalige financiële meevaller
niet kan gebruik om structurele problemen mee op te lossen.
Over het zwembad heb ik reeds voldoende informatie gegeven dacht ik. Evenzo
over de havens.
Dan kom ik bij het verbranden van afval in de Singel.
Ik zou haast zeggen dat dat ook zo'n jaarlijks terugkerende opmerking is. Ik
heb daardan ook eigenlijk niet zo veel nieuws over te zeggen.
D heeft aan het begin van uw betoog opmerkingen gemaakt dat de afdeling O.W.
noga.1 een "dure" afdeling is.
Wij proberen een beetje zuinig om te gaan met onze gelden, doch voeren al, op
ow aanzeggen want riet en slootafval af naar de Kragge. U moet zich wel reali
seren dat, elke ton afval die we daar brengen de gemeente 45,kost, terwijl,
als je een sloot opschoont, je al snel over een veelvoud van tientallen ton
nen afval praat.
-Nogmaals-