-28- Wii dachten dat de objectiviteit van de monster-name door Rijkswaterstaat gewaar borgd zou Zijn, zodat wanneer we bij officiële instanties terecht moeten voor vergunning om deze bagger ergens op te slaan de manier van monstername en de uitslag van het onderzoek daarvan niet ter discussie zullen staan. Wil eaan er overigens nog steeds vanuit dat de bagger vrij schoon zal zijn. De volgende stap zal zijn een aannemer benaderen en gelijktijdig subsidiebronnen aanboren, Wij hebben nog geen keiharde subsidietoezeggingen binnen. We zijn ook nog niet echt op pad geweest om die binnen te halen omdat we eerst willen weten wat de kwaliteit van de bagger is. Dat is bepalend hoe en waar de bagger kan worden op geslagen. Een volgende stap is vergunning aanvragen voor het storten van de bagger. Als dat allemaal op papier staat zal de raad via de commissie Openbare Werken uit voerig worden geïnformeerd over de stand van zaken op dat moment. Wij hopen dan in oktober 1988 met het werk een aanvang te kunnen maken. T.a.v. de havens. Gevraagd is of het mogelijk is om in de haven kostenbesparend te werken door allerlei zaken te combineren. Dit is ook juist ons streven. Zo worden er in. het komend voorjaar nieuwe steigers aangebracht, waarbij dan gelijk het onderhoud aan palen zal worden verricht. Dan stelt het CDA de vraag hoe het staat met het onderzoek naar alternatieve mogelijkheden. Ik denk dat die vraag betrekking heeft op de manier van baggeren. Ook hier is nogal wat voorbereidend werk gedaan. De komende weken zullen ook in de jacht haven monsters worden genomen. We zijn van mening en we hebben ook een beetje hoop dat de kwaliteit van de bagger uit de jachthaven beter zal zijn dan van de oude haven. Wanneer nu het slib van de jachthaven tot klasse III- of minder zal behoren weten we dat we die bagger in de putten, van Cromstrijen kunnen bergen. Dat werkt dan duidelijk kostenbesparend. Wat de oude haven betreft, waar wel klasse IV slib in zit, wijs ik u erop da er vrij recent gesprekken zijn geweest met vertegenwoordigers van Rijkswater staat. Die hebben ons toen het advies gegeven om die klasse IV-baggerslib nog minstens één jaar te laten zitten. Er zijn namelijk nieuwe ontwikkelingen bij Rijkswaterstaat in voorbereiding. Rijkswaterstaat zal ook alternatieve zuiverings- methodes toe gaan staan en hoogst waarschijnlijk zullen die wat meer mogelijkhe ai bieden dan uitsluitend afvoer naar de "Papegaaienbek" die op dit moment alleen in beeld is. De consequentie van de nieuwe mogelijkheden zou zonder meer zijn dat het allemaal goedkoper kan. Ook. Rijkswaterstaat is tegen het feit aangelopen dat transport van bagger naar de "Papegaaienbek" met name voor commerciële bedrijven onbetaalbaar is. Havengeld. De motivatie om differentiatie aan te brengen in de verhoging van het havengeia voor passanten en vaste ligplaatshouders is gelegen in het feit dat in de jach haven op dit moment heel wat investeringen worden gedaan. Vorig jaar is van de steiger een deel vernieuwd. Dit jaar wordt wederom een be langrijk deel ervan vernieuwd. Aan afmeerpalen moeten voorzieningen worden ge troffen dus dat is een enorme investering die voor zeg maar 90% ten goede komt aan vaste ligplaatshouders. Een tweede reden om de betreffende differentiatie aan te brengen is het feit- dat er in de jachthaven meer service wordt geboden aan de vaste ligplaatshouders. Er zijn daar ook meer aftapmogelijkheden voor water en electra. Tot slot komt het CDA met de vraag hoe het nou zit met de concurrentiepositie t.o.v. andere havens. We hebben zo hier en daar eens geïnformeerd en vastgesteld dat we met onze have nog redelijk in de markt liggen. -Dan- -29- Dan kom ik bij de vraag over de afvalverwijdering. De CDA vraagt hoe het nou zit met de reinigingsrechten. Die gaan naar 95, Tevens vraagt deze fractie hoe het zit met de privatiseringsmogelijkheden. Het is u bekend dat Kiundert uit de mini regeling voor de huisvuilophaaldienst stapt. Die gemeente zal hoogstwaarschijnlijk het ophalen van huisvuil privati seren. Als u wil weten of deze mogelijkheid ook voor Willemstad al tot op de bodem is uitgespit dan moet ik daar ontkennend op antwoorden. We hebben nog maar heel oppervlakkig daar naar gekeken. We zijn om twee redenen nog niet in detail op de zaak ingegaan. In eerste instantie vanwege het feit dat de auto die het huisvuil ophaaj. - nog in een dusdanige conditie verkeert dat we nog minstens twee jaar vooruit kunnen zonder dat we grote onkosten, kunnen verwachten. In de tweede plaats, en dat is wel de hoofdreden, speelt de problematiek omtrent het over plaatsen van de chauffeur en de beladers van de huisvuilwagen Deze mensen zijn in deze functie aangenomen en in goed overleg moeten zij dan ook op een andere plaats ingezet kunnen worden. Wij hopen dat zij daar dan aan mee willen werken. Ten aanzien van die 95,reinigingsrechten zegt het CDA dat dat toch wel heel dicht bij het klassegemiddelde komt. Toch denk ik dat haar cijfers niet geheel juist zijn, want het CDA vergelijkt nu onze begrotingscijfers voor 1988 met de vergelijkende cijfers voor de begroting 1987 uit vergelijkbare gemeenten. I-iet kan best zijn dat wanneer, we de cijfers van die gemeenten ook voor 1988 in ogenschouw nemen dat we weer hetzelfde verschil constateren als bij de begro- ting 1987. J e Dat zou aangeven dat we terzake echt nog wel een verhoging kunnen toepassen zonder boven het gemiddelde uit te schieten. Bedrijsafval Hier wordt met een jaarlijkse regelmaat naar gevraagd. Er is geen sluitende regeling hiervoor. Het is ook vreselijk moeilijk om een sluitende regeling op papier te zetten. We hebben de laatste tijd toch nogal wat aandacht besteed aan hoe het nu gere geld kan worden dat bijv. een eenpersoonshuishouding niet hoeft mee te betalen aan het ophalen en verwerken van vuil door bedrijven. We zijn van plan om in de maand december a.s. te inventariseren welke bedrijven "huisvuil" aan de straat zetten. Daarbij zal dan worden nagegaan hoeveel dat is en wat dat voor conse- ^uenties heeft. Als we dat in beeld hebben en een voorlopige inventarisatie geeft aan dat we niet over tientallen bedrijven praten is het wellicht mogelijk een gesprek te beleggen met de betreffende bedrijven en deze te adviseren hun afval via containers van een commercieel bedrijf af te laten voeren. Dan kom ik bij de rioolheffing. Dat is een nieuwe invorderingsmogelijkheid voor °nze gemeente. Er wordt gevraagd wie er nu straks aanslagplichtig is, de eigenaar of de gebrui ker of een combinatie daarvan? liet college heeft daar wel. een id.ee over. Uw raad heeft daar ook voorstellen J over gekregen. Het voorstel op zich wanneer vandaag de begroting 1 zo wordt vastgesteld voor de invoering van het rioolrecht komt overigens in de vergadering van 8 december a.s. -aan de orde. De P.v.d.A. zegt terzake graag vast te willen houden aan de verhouding 12 15, zijnde de verhouding tussen het gebruikers- en eigenaarsgedeelte. Ik heb daar noch het CDA noch de V.V.D. een opmerking over horen maken. De verhouding 12 15 spreekt ook het college het meest aan. Het voorstel dat I 8 december a.s. zal bereiken zal dan ook die richting uitgaan. Het heeft geen gevolgen voor de huren. Het is wat dat betreft een extra belasting voor de eigenaar, welke niet mag worden doorberekend in de huursom. ■iet is vooralsnog niet de bedoeling afzonderlijke tarieven voor bedrijven te 'gaan berekenen. -Het-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1987 | | pagina 143