-26- Dal is nou typisch een item dat zich daar buitengewoon goed voor leent. De uit- gave van de gemeentegids is ook een geprivatiseerde zaak. In principe zijn wij 1 van mening dat de gemeente niet op de stoel van de ondernemer moet gaan zitten, fa Maar dat principe wordt best wel eens onderuit gehaald waar we zaken kennen die de afgelopen jaren met goed gevolg zijn geprivatiseerd. Ik mag u er in dit ver- 1 band tevens op wijzen dat met name onze afdeling openbare werken een buitenge woon groot gedeelte van voorbereidende werken, zoals die destijds werden uit- besteed aan ingenieursbureax en dat soort bedrijven, nu in eigen beheer uitvoer® Dat geldt bijvoorbeeld ookvoor de voorbereiding van de wijziging van bestem mingsplannen. Zakenwaar tot voor kort grote bedragen mee gemoeid waren doen we nu zo veel mo- gelijk in eigen huis; daar waar capaciteit aanwezig is willen we die ook be nutten. Kortom consolideren datgene wat is ingezet en in 1989 bekijken waar ruimte voor is om de wensen in te vullen, zoals de F.v.d.A. die heeft uitgesproken. Over het spook van de gemeentelijke herindeling heb ik reeds iets gezegd. Ik denk dat als wij onze verantwoordelijkheid nemen zoals we dat tot nu toe doen, dat van veel groter gewicht, importantie is dan de gemeentelijke bekendheid. Herziening Wet uitkering wegen Gesteld is dat vernieuwingen terzake geen extra belasting voor de gemeente mogen vormen. Wij hopen dat met u mee. Of dat ook zo za.1 uitpakken betwijfel ik, ge zien andere ontwikkelingen die zich rond wegenbeheer afspelen en afgespeeld hebben. De overdracht van. de polderwegen valt een beetje buiten deze invloedsfeer. Die wegen zijn eigendom van het waterschapworden door het waterschap onder houden en zijn nu in het kader van de ruilverkaveling aan de gemeente toebedacht. U weet dat we daar bezwaar tegen hebben aangetekendOver het terzake ingestel-fj de kroonberoep hebben we nog geen uitsluitsel gekregen. Ik vrees overigens dat de overdracht van de polderwegen niet gepaard gaat met I toekenning van de nodige financiële middelen. Ik denk dat ik in eerste instantie uw vragen zo goed mogelijk heb beantwoord. Mocht dat niet het geval zijn dan hoor ik dat graag van u in tweede termijn. Ik geef het woord thans aan wethouder Munters" Wethouder Munters neemt dan vervolgens het. woord en zegt; "Graag wil ik ingaan op de vragen die gesteld zijn en waarvoor ik de verant woordelijke portefeuillebeheerder ben. Het CDA informeert naar het gesprek dat heeft plaatsgevonden met voetbalveren!- ging Kogelvangers. In de beantwoording kan ik meenemen de vraag die de WD-frac- tie heeft gesteld t.a.v. de woonwagenlocatie. Inderdaad heeft er een gesprek plaatsgevonden met de v.v» Kogelvangers Dit is echter anders, verlopen dan 't CDA in zijn opmerkingen hier weergeeft. De Kogelvangers hebben duidelijk laten weten dat zij duidelijk behoefte hebben aan twee sportvelden plus een oefenveld. Het oefenveld dat is er, dat is gelegen achter het zwembad. U komt tot slot met de vraag of wij het voorstel van de voetbalvereniging op korte termijn gaan behandelen. Dat is niet de bedoeling. In het college is daar even over gesproken. Wij zijn beslist op dit moment nog niet van mening dat we woningbouw moeten gaan plegen op het oude voetbalveld achter de Kon. Wilhelmi- j nalaan. Het is wel de bedoeling dat we op korte termijn de v.v. Kogelvangers zullen informeren over ons voorlopig ingenomen standpunt. Ten aanzien van het onderhoud van het kleedlokaal merkt u terecht op dat op pagina 39 van de aanbiedingsnota een behoorlijk bedrag is opgevoerd. Dat is eigenlijk een "slip of the pen". Daar had in feite moeten staan onderhoud af scheidingen. Er is n.l. een heel klein stukje bij voor onderhoud gebouwen ter- j wijl de rest bestemd is voor onderhoud aan de afrastering die rondom het ter- I rein aanwezig is. -De- De kleedlokalen van de voetbalverenigingen zijn eigendom van de gemeente. In de huur voor de terreinen zit tevens het gebruik van de kleedlokalen opge nomen. Hier wordt dus geen afzonderlijke huur voor berekend. In het functioneren en .in het onderhoud van de kleedlokalen van zowel tennis-, korfbal- als voet balvereniging zit geen verschilDe voetbalvereniging onderhoud overigens deze kleedlokalen op een manier zoals dat van hun verwacht mag worden. De investering van 70.000,voor de tennisbaan (overigens is het niet de N.M.B. maar de N.B.M. de Nederlandsche betonmaatschappijis exclusief de be doelde bijdrage. De N.B.M. heeft terzake een mondelinge toezegging gedaan welke zij niet hard hebben gemaakt door een schriftelijke toezegging. Wij gaan er wel vanuit dat wanneer het werk doorgaat, inderdaad die bijdrage wordt verstrekt. Wij vonden het echter niet verantwoord om die bijdrage op voorhand reeds in de begroting op te nemen. Het zwembad. In het verleden is dit onderwerp al meerdere malen ter sprake gebracht. In de periode die er lag tussen drie, vier jaar geleden en nu hebben zich echter bepaalde ontwikkelingen voorgedaan. Er zijn andere betere materialen op de markt gekomen. De techniek van het op winden en. het weer uitleggen van het afdekkingsmateriaal is beter geworden. Daarnaast .is ook de prijs wat vriendelijker geworden. Dus vandaar dat we op dit moment met dit voorstel zijn gekomen. We moeten ons wel goed realiseren dat een en ander geen kostenbesparing be tekent voor de exploitatie van het zwembad. De kapitaallasten van afdekking van het zwembad zullen in het gunstigste geval gedekt kunnen worden door besparingen op het aardgas. U vraagt verder naar Fort de Hel. Hoe is het met de nota die toegezegd is begin De nota ligt op dit moment klaar. Het is de bedoeling dat die binnen enkele we ken door het college wordt behandeld. Vervolgens wordt voor een ieder de nota begin januari 1988 ter inzage gelegd. We wachten tot begin januari opdat de gemeente niet het risico loopt dat door de feestdagen mensen geen gelegenheid krijgen om kennis te nemen van. deze nota. We zullen eerst kennisnemen van eventuele reacties op de nota. Daarna kunt u een concreet voorstel m.b.t. de wijziging van de bestemming Fort de Hel tegemoet zien Baggeren van de vestingwerken. U weet dat we al heel lang met deze zaak bezig zijn. Even terugblikken naar het verleden. De situatie was zo dat externe bureaux wat onderzoek hadden gedaan naar hoe we die vestingwerken kunnen uitbaggeren en wat gaat dat kosten. We zijn toen gestuit op getaxeerde kosten van 800.000,1.000.000, Al heel snel werd dan ook de conclusie getrokken dat dat voor ons financieel een onhaalbare zaak zou zijn. We zijn nog wat verder gaan kijken en zijn deze zomer aangelopen tegen een manier van baggeren die met alleen goedkoper is, maar ook wat betreft het transport van de bagger ons beter zou passen. Daarbij vindt n.l. geen transport van bagger plaats per as maar via pijpleidingen Deze manier van baggeren is beduidend goedkoper. Van de zomer hebben we verder laten inventariseren hoeveel bagger er nu in onze havens zit. Dat heeft aangegeven dat 50.000 n? bagger moet worden verzet. Dat is dan inclusief de spuikom tegenover de vuurtoren. Verder is uitgekeken naar een depöt, want berekend is dat wanneer die 50 000 m3 bagger moet worden opgeslagen er een opslagplaats nodig is tussen de 4 en 5 ha. Ik kan u meedelen dat we over zo'n depöt kunnen beschikken en wel bijna zonder kosten. Onze volgende stap is nu om binnen enkele dagen de bagger te laten bemonsteren. Dit wordt gedaan door Rijkswaterstaat, Eerlijk gezegd is het een moeizame weg geweest om Rijkswaterstaat zo ver te- krijgen dat zij voor ons in onze vesting grachten monsters neemt. U zult zich afvragen, waarom Rijkswaterstaat? -Wij-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1987 | | pagina 142