-24- lk wil erop wijzen dat wat die lastenverzwaring aangaat we ook in eigen vlees i gesneden hebben. We hebben sinds twee jaar 250.000,rente onttrokken aan de gewone dienst. We hebben een school gebouwd die dan gelukkig bijna klaar is. Die school had een voordelig exploitatie-saldo destijds van bijna 25.000, I Nu kost het 25.000,- hetgeen betekent dat daardoor een gat ontstaan is van I 50.000,- wat we elders hebben moeten bezuinigen en moeten dekken. De Blokhut, u kent dat 25.000, We hebben meer inkomsten gehad door verhogingen van 75.000, Per saldo heb- f ben we 350.000,verdiend in de afgelopen jaren. We hebben dus niet alleen de kortingen van het rijk verhaald op onze inwoners maar ook zelf terdege een buitengewoon groot aandeel geleverd in het opvangen daarvan. Kortom een sobere, ontwerp-begroting 1980 maar vanuit een gezonde uitgangsposi tie. De computer achtervolgt mij al twee jaar. Ik kijk dan naar de V.V.D.. Over dezel computer is nlal enkele malen uitvoerig gesproken. We hebben, u weet dat, hier op het gemeentehuis een introductiecursus voor de automatisering gehouden. In verband daarmee hebben we een computer gekocht. Die computer is verantwoord in de exploitatie van de jachthaven, om reden dat I dan de B.T.W. kon worden verrekend. Voorts is de betreffende investering in één; keer afgeschreven. Vandaar dat u hier de computer niet meer terug kunt vinden, Zelfs niet voor 1,wat in het bedrijfsleven heel gebruikelijk is om zicht- 1 baar te houden dat er een computer in huis is. Binnen de gemeentelijke comptabiliteit werkt zoiets echter via een andere metho-1 diek. Inmiddels blijkt dat er met de computer zo aardig wordt omgesprongen dat inmid dels vele programma's voor openbare werken zijn ontwikkeld en daar dus heel goed gebruik van wordt gemaakt. De P.v.d.A.-fractie heeft genoemd efficient, economisch en kwaliteit. Dat is nou precies wat wij hier in dus huis nastreven. Dat reserves geen vrijbrief zijn voor aanschaffingen is een vanzelfsprekende zaak. Elke aanschaffing of investering die uit de reserves komt, is over het algemeen van zodanige aard dat we daar de raad uitvoerig over zullen informeren. Rampenbestijding. Er wordt gesproken over de maatregelen die zijn genomen en die worden voorbe reid. We hebben nog onlangs gesproken over de rampenbestrijdingsplannen die er I zijn gemaakt. In het kort de historie. Wij hadden destijds een aanvalsplan voor de Voikeraksluizen Dat is vervallen. Er is daarentegen een rampenplan gekomen voor de Rijn-Scheldeverbinding ten zuiden van het sluizencomplex, inclusief het sluizencomplex. Er is nu zo'n zelfde plan gemaakt door een aantal gemeenten voor het vaargebiedl ten noorden van de Voikeraksluizen. Van dat plan is de tekst nog maar amper droog; het is nog maar pas vastgesteld door de burgemeesters van de betrokken gemeenten. Voor mijn gevoel moet er nu I een coördinatie tussen bedoelde twee plannen komen. Of een integratie van die plannen waar het gaat om het sluizen complex. Want het is immers een rare situ-l atie dat als zich op of rond het sluizencomplex iets zou voltrekken wat meer is| dan een brandje in een machine-kamer, beide plannen operationeel worden. Terzake zal begin volgend jaar overleg, plaatsvinden. Als dan over een en ander meer duidelijkheid komt zullen we eens met de plannen gaan oefenen. Het is echter een heel complexe materie. -Het- -25- Het is erg lang geleden dat er een rampenbestrijdingsoefening is geweest. Ik heb echter begrepen dat de gemeente Fijnaart aan de beurt is om zo een oefe ning voor te bereiden Archiefgebouw Verkopen of niet verkopen. Een algemeen standpunt van het college is dat gebou wen die niet voor de openbare dienst bestemd zijn en die vrijkomen afgestoten moeten worden. Zo hebben wij u ook de toestemming gevraagd voor de verkoop van het pand Bene- denkade 8. In beginsel geldt hetzelfde voor het archiefgebouw, maar vooralsnog willen we die zaak even aanzien; kijken wat de ontwikkelingen zijn t.a.v. een aantal za ken rondom de Voorstraat, Benedenkade en Bovenkadevoordat we een definitief besl uit nemen of we dat pand wel of niet verkopent Is immers een wat bijzon der pand op een wat bijzondere plaats. Ik kijk even naar de fractie van de V.V.D. die in haar slotbeschouwing spreekt over een lange niet minder moeilijk begaanbare weg, alsmede wat opmer kingen maakt over de begrotingsbehandeling. Ik kan niet goed opmaken of de weg zoals we die nu hebben bewandeld in de ogen van de V.V.D. de goede weg is of dat het anders had gemoeten waar de V.V.D. praat over een goed en gestructureerd overleg tussen college en raad. .Dit laatste is voor het college een vanzelfsprekende zaak. Ik denk dat we ook langs die weg invulling hebben gegeven aan een aantal zaken. Anders verneem ik dat graag in tweede termijn van de fractie van de V.V.D.. De P.v.d.A. heeft veel aandacht geschonken aan een aantal zaken waar plannen voor moeten worden gemaakt. Ik denk dat daar terecht aandacht voor wordt ge vraagd omdat het steeds moeilijker wordt om keuzes te maken en prioriteiten te stellen Ten aanzien van het investeringsbeleid vraagt u een soort kadernota of voor jaarsnota naar ik aanneem, waarin opgenomen investeringen die onontkoombaar, onuitstelbaar of wenselijk zijn. In beginsel een uitstekende methodiek om daar langs die weg mee om te gaan. Voor wat betreft onverwachte lasten, zijn we dacht ik op het goede spoor, met name door de meerjarenonderhoudsbegroting die toch een wat egaliserende werking heeft t.a.v. investeringen die ons de komende jaren te wachten staan. Nou heb ik één probleem ora met zo'n voorjaarsnota te komen. De fractie van het CDA heeft daar al op geduid en ik denk terecht. Qua bezetting, capaciteit is het nauwelijks mogelijk althans op dit moment, om aan de P.v.d.A.-wensen te voldoen Wij denken, en dat geldt voor een aantal wensen van uw raad waar het gaat om nota's of notities of anderszins dat het goed is om het komende jaar die zaken die "op de rit" zijn, en die zaken die wij vorig jaar en voor 1986 hebben inge zet te consolideren en tot een goed einde te brengen. Wanneer dat achter de rug is, komt er ruimte voor zaken als voorjaarnota's e.d.. Overigens zijn we met de begroting 1988 helemaal niet toegekomen aan investe ringen die wenselijk waren. Ik wil u er op wijzen dat we zelfs hebben geschrapt in naar ons gevoel nauwelijks onontkoombare investeringen. Dus ook daardoor is het minder noodzakelijk om een lijst te maken van zaken die wenselijk zijn en waarvan de realisering nauwelijks in. zicht is. Dan kom je nl. op verlangens uit en u weet dat daar prijskaartjes aanhangen. Hetzelfde geldt voor privatiseringsmogelijkheden Op zichzelf zou het een goede zaak zijn om een nota te maken hoe wij daar in de toekomst mee moeten omgaan. Een soort blauwdruk dus waar langs je toekomstige beslissingen kunt meten over wat wel of niet voor privatisering in aanmerking komt. Dit, nog los van de politiek-princjpiëievisie die je terzake kunt hebben. Tot nu toe is het zo dat wij daar, Waar mogelijk, privatiseren en dan. denken we eigenlijk alleen aan de pragmatische kant ofwel de financiële zijde. Ik mag u er overigens op wijzen dat we het onderhoud van. de sanitaire voorzieningen in de havens geprivatiseerd hebben. Op dit moment daagt, die situatie voor de huis vuilophaaldienst. -Dat-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1987 | | pagina 141