-20-
Autornatisering.
Veel fracties hebben daarover gesproken. Wij stellen ons voor om in de loop
van 1988 een plan in ontwerp te maken en dat plan vervolgens voor te leggen
aan een .door uw raad in te stellen commissie ad hoc die zich vervolgens gaat
buigen over de hele automatiseringsproblematiek binnen onze gemeente voor de
komende jaren.
Dat wij daar niet zo snel mee zijn heeft niet alleen als oorzaak de kwestie
van capaciteit in ons huis om dat voor te bereiden maar bovenal ook de kosten
die ermee gemoeid zijn en de verschillende visies die er leven op het gebied
ten aanzien van de automatisering. Regelmatig zijn er schreeuwende koppen in
de krant dat de automatisering bij de overheid een chaos is. Dan hebben we
nog plannen van gemeenten gezien waar bedragen van om en nabij de 450.000,=
mee gemoeid zijn.
Daar willen wij ons evenwel niet op richten. Wij willen zelf een plan maken
speciaal afgestemd op de taken en organisatie van onze gemeente, en wel zoals
ik wel eens meer heb gezegd: "zoals de egeltjes, heel voorzichtig". Het col
lege zal uw raad in een zo vroeg mogelijk stadium daar volledig bij betrekken.
Openbare Orde en Veiligheid.
Ik mag aannemen dat de brandweerauto in een goede staat verkeert.
Vorig jaar zijn belangrijke vernieuwingen aan de brandweerauto gedaan, waar
door die voor de komende jaren weer in goede staat verkeert.
De verkrijgbaarheid van onderdelen voor de auto kan evenwel een probleem gaan
vormen, waardoor ook de inzetbaarheid ervan wel eens in gevaar zou kunnen ko
men. Doch u kunt uit de meerjarenbegroting afleiden dat over twee jaar de
brandweerauto aan vervanging toe is
Verschillende fracties hebben opmerkingen gemaakt en vragen gesteld over de
W.V.S.-kracht, op het rijkspolitiekantoor in Willemstad.
We hebben, gemeend om niet reeds per 1-1-1988 de subsidiëring van deze ar
beidsplaats te moeten beëindigen, maar dat pas te doen op 1-1-1989.
Dit, teneinde de rijkspolitie gelegenheid te geven om zich op deze situatie
in te stellen.
Echter niet dan na uitgebreid overleg met de rijkspolitie wat overigens in
middels gaande is.
De opmerking of het wellicht mogelijk is om een arbeidskracht in het kader
van het jeugdwerkgarantieplan op het rijkspolitiebureau te betrekken zullen wij
zeker meenemen.
Dit, tevens gelet op het feit dat bij de R.P. te water reeds zo eenzelfde
kracht werkzaam is.
Horeca.
De termijn om te reageren op de notitie die gemaakt is over de horeca is reeds
ruim verstreken. Wij zullen in het voor jaar 1988 een evaluatie-gesprek heb
ben met de horeca-ondernemers m.b.t. die activiteiten die in 1987 hebben
plaatsgevonden. M.b.t. het gebruik van de Parade mag ik aannemen, daar wij
hierover geen negatieve reacties hebben ontvangen, dat de horeca zich daarmee
kan verenigen
Voor met name de controle op geluidsoverlast beschikt onze R.P. te land over
eenvoudige apparatuur om geluidsmetingen te verrichten. Indien zich structu
reel problemen voordoen waar meer dan eenvoudige apparatuur voor nodig is,
zullen wij zeker een beroep doen op de activiteiten van de milieudienst binnen
het streekgewest
Verkeer, vervoer en waterstaat.
De bushalte, opstapplaatsen en invoegstroken mag ik wellicht allemaal onder
één noemer behandelen.
Er liggen voorstellen van de afd. Openbare Werken tot het doen aanbrengen van
een aantal invoegstroken. Over de opstapplaatsen zullen we ons beraden. Pro
bleem daarbij is soms dat in voorkomende gevallen de verkeersveiligheid in
het gedrang komt.
Het lijkt alsof 't realiseren van een opstapplaats de verkeersveiligheid zal
bevorderen. Wij denken, met name in Helwijk, dat dat niet altijd het geval
zal zijn en dat vraagt enig nader onderzoek en advisering.
Parkeerverbod-
Parkeerverbod vrachtwagens.
Het college heeft in 1985 een zogenaamd besluit ex art. 192 A.P.V. genomen
wat geldt voor de toenmalige hele bebouwde kom met betrekking tot het parkeren
van vrachtauto's.
Inmiddels is Willemstad enigszins uitgebreid waardoor dat besluit actualisatie
vraagt. We zullen dit in de verkeerscommissie nader aan de orde stellen, want
ook ons college bereiken klachten met name uit het "Kloosterblokje" over
structureel geparkeerde vrachtwagens.
Telefooncel Helwijk.
We zullen, wanneer zich daartoe gelegenheden voordoen, bij de P.T.T. erop blij
ven aandringen om de kosten die met de "garantiecel" gemoeid zijn geheel over
te brengen ten laste van de P.T.T.Maar tot nu toe is dat niet gelukt.
Waterschapsconcentratie
Wie gaat dat betalen?
Voor zover mijn informatie strekt is het de eigenaar van een pand die daarvoor
moet gaan betalen. De tarieven bedragen globaal afhankelijk van de waarde van
de betrokken panden, tussen de 50,en 90,per woning.
Voor de huurwoningen heeft dat geen gevolgen omdat huurprijzen volgens een an
der systeem/stelsel tot stand komen.
Economische zaken
Wat betreft het stroomverbruik van de marktkooplieden constateren wij dat er
nog steeds stroom wordt afgenomen bij particulieren.
Dat is een slechte zaak. In eerste instantie voor de veiligheid en in tweede
instantie voor de investering die wij gedaan hebben, de bewuste 2.085,waar
de CDA-fractie op doelt.
In beginsel moet dit bedrag terugkomen door de tarieven die de marktkooplieden
voor die stroomaansluiting moetengaan betalen.
De V.V.D, maakt een opmerking over het kostendekkende aspect van de markttarie-
ven.
Ik denk dat zij daar gelijk in heeft. Die moeten in beginsel kostendekkend zijn.
De fractie ziet liefst zo mogelijk nog een beetje winst. Ik wil u er op wijzen
dat het verschil tussen heel veel winst of heel veel verlies op het marktge
beuren zich beweegt rond een bedrag van 100,
Daarnaast is hetzo dat het marktgebeuren toch ook wat sociale aspecten heeft.
Als het marktgebeuren kostendekkend i szijn wij daar dan ook dik tevreden mee.
Een aantal uwer heeft vragen gesteld over hoe het nu eigenlijk zit met
centrale antenne inrichting en dan met name over de komst van Nederland 3 en
het wegvallen daardoor van Duitsland 2.
Duitsland 2 wordt momenteel ontvangen van de zenders ih.Wezel cp kanaal 35. Het
zendvermögen is in de loop van de laatste 1% jaar 2 maal gehalveerd. De laatste
halvering is overigens tijdelijk geweest.
Die had nl. te maken met werkzaamheden aan de zender. Dan nog blijft echter het
feit dat het zendvermögen 1 keer is gehalveerd. De ontvangst is hierdoor niet
meer wat het in het verleden is geweest.
Daarbij komt dat het in bedrijf komen van Nederland 3 de ontvangst van Duits
land 2 zeer problematisch wordt omdat de nieuwe Nederlandse zender ook op het
zelfde kanaal 35 zal gaan uitzenden. Mede daardoor zal Duitsland 2 worden wegge
drukt door het veel sterkere signaal van Nederland 3.
Dit, is een politieke beslissing die op landelijk niveau is genomen en wij heb
ben samen met de gemeenten die op de mast van Fijnaart zijn aangesloten daar
tegen protest aangetekend. Maar de minister houdt vast aan de afspraken die hij
terzake gemaakt heeft in 1969.
Duitsland 3 blijft normaal te ontvangen omdat die op een ander kanaal uitzendt.
De P.v.d.A. heeft vragen gesteld over de ontvangstmogelijkheid van de B.B.C..
-Technisch-