-18- Verenigingsgebouwen "De Blokhut": met de raming, die voor 1988 voor "De Blokhut" is opgenomen, kun nen wij instemmen. Gebouw "Irene": een onderzoek naar mogelijkheden voor een multi-functioneel gebruik achten wij zinvol. Hoofdfunctie 6: Sociale voorzieningen en maatschappelijk werk. Werkloosheid. De toenemende werkloosheid heeft ook voor Willemstad zijn sporen nagelaten. Met name voor langdurig werklozen is de situatie problematisch. Wij zijn bijzonder ingenomen met het feit dat het college van burgemeester en wethouders de mogelijkheden heeft benut in het kader van de Tijdelijke Voor ziening Werkgelegenheids Initiatieven voor jongeren. Wij gaan er vanuit dat, wanneer de rijksoverheid faciliteiten biedt voor de aanpak van de problematiek van de langdurig werklozen, dat het college van burgemeester en wethouders hier creatief op in zal spelen. Opvang asielzoekers. Gaarne zouden wij zien dat het college initiatief neemt in de richting van het ministerie van W.V.C. voor de opvang van genodigde vluchtelingen in Willmestad. We denken daarbij aan het beschikbaar stellen van twee woningen. Hoofdfunctie 7 - Volksgezondheid. Gewestelijke gezondheidszorg. Het netto te betalen aandeel in de kosten voor de gewestelijke gezondheidszorg aan het streekgewest is fors. De vraag is of er door het streekgewest pogingen zijn ondernomen om de kosten van de curatieve logopedie ten laste te brengen van het ziekenfonds. In principe zouden de kosten van de algemene gezondheids zorg volledig gefinancierd moeten worden uit de rijksvergoeding. Logopedie en b.h.k.o. vallen hier buiten. Gemeentereiniging. Gaarne worden wij in 1988 nader geïnformeerd over de mogelijkheden van geschei den inzameling van afval. In het onderzoek kunnen privatiseringsmogelijkheden worden betrokken. Mits elders geen problemen ontstaan over ophoping van vuil. Bedrijfsafval Hiervoor achten wij een volledige kostendekking noodzakelijk. Hoofdfunctie 8 - Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting. Woningbouwvereniging Brabants Westhoek. Opgevallen is dat betrekkelijk weinig bewoners lid zijn geworden van de ver eniging. Woonwagenschap Gezien de standpunten inhoudende de overname van het aandeel in de sloopter- reinen alleen ten laste van die gemeenten te laten komen waar een sloopter- rein aanwezig is of was, mogen we dan aannemen dat de uitgavepost voor Willem stad naar beneden kan (boekwaarde investeringen ad 6.834, Woningbouw - 1988 en volgende jaren De fractie is zeer tevreden met het feit dat het laatste terrein in plan Noord- langeweg in-zijn huidige vorm gerealiseerd is kunnen worden, i.p.v. de ruïnes. Ook het project "In de Veste" mag o.i. gezien worden en voorziet in een be hoefte. Onze vraag is of er nog meer(dere) HAT-woningen gebouwd kunnen gaan worden, daar er toch ook naar deze woonmogelijkheid vraag zal blijven. -Overige- -19- 0VER1GE OPMERKINGEN. Kosten begraafplaats. De kostenplaats openbare werken ad 11.000,— op welke begraafplaats heeft deze betrekking. Veegmachine. Een groot vraagteken plaatsen wij bij de aanschaf van een veegmachine. Vooralsnog ontgaat ons de noodzaak van een dergelijke aanschaf. .Heratraten Voorstraat. Bij het hanteren van het criterium onontkoombaar - onuitstelbaar vragen wij ons af of het noodzakelijk is de Voorstraat in 1988 te herstraten. Gaarne toelichting'.' De voorzitter zegt te zullen proberen als eerste namens het college met be antwoording van een aantal vragen een aanvang te doen nemen en daarbij zoveel mogelijk vragen van de fracties te combineren. Hij richt zicht dan tot de raad met de volgende woorden: "De CDA-fractie begint haar beschouwingen en vragen met een vraag over de op pervlakte van onze gemeente en wat daarmee gebeurd is. De oppervlakte is eerst gekrompen en later weer groter geworden. Dit komt om dat de gemeente voor 2 jaar terug een oppervlakte had van 2931 ha.. Nadien is die oppervlakte als gevolg van een grenscorrectie gesteld op 2629 ha., waarna vervolgens door het C.B.S. die grenswijziging weer wat nader is beschouwd, waarbij men is gekomen op een definitieve oppervlakte van 2786 ha. voor het jaar 1988. Die oppervlakte is buitengewoon belangrijk voor onze gemeente om dat daaraan niet alleen de algemene uitkering uit het Gemeentefonds is gekop peld, maar ook de autokostenvergoeding van de burgemeester. Dan vraagt de CDA-fractie vervolgens naar het reglement van orde. Het college had zich voorgesteld om in 1987 de raad zo een reglement voor te leggen. Helaas, is ons dat niet gelukt. En zoals het er nu naar uitziet zal dat begin 1989 worden gerealiseerd. Dan maakt het CDA een opmerking van financiële aard over de ambulancedient. Ik mag aannemen dat dat van de CDA-fractie in goed nederlands en slip of the pen is, want zij voert een bedrag van 40.868,— op. Echter, dat bedrag is het totaal van de kosten van de gewestelijke gezondheidsdienst. Het CPA-gedeelte daarin bedraagt slechts 1.356, Dan de kosten en tarieven van de huwelijken. U weet dat wij in het verleden twee tarieven gekend hebben. Eén tarief voor inwoners van de gemeente en één voor hen wonende buiten Willemstad. Dat onderscheid was niet meer geoorloofd, omdat het hier gaat om eenzelfde soort dienstverlening waar geen twee ver schillende tarieven op los gelaten mogen worden. Helaas betalen dus alle men sen zowel van binnen als van buiten deze gemeente hetzelfde tarief voor een huwelijksvoltrekking. De 200,— ten opzichte van het tot nu toe gegolden tarief is natuurlijk een forse verhoging. Maar we leven een beetje bij de vergelijking en als we dan vergelijken is trouwen in Willemstad nog een koopje. Meerdere fracties vragen aandacht voor de gemeentegidsNadat alle te verrichten werkzaamheden, kosten, tijdbeslag en zo meer, waren geïnventariseerd hebben we gemeend de uitgifte van een gemeentegids te moeten privatiseren i.e. te laten verzorgen door een particulier bedrijf. Ik neem aan dat de uitgifte van zo een gids voor de ondernemer kostendekkend zal zijn. Begin 1988 moet dat z n beslag vinden. Inmiddels is men al druk doende met de acuisitie van de advertenties welke de kosten van de gids moeten dragen. Waarom wij de advertentietarieven van "de Brillant" niet verhogen, is gevoelsmatig een marketing kwestie, waar het gaat om elasticiteit van kostenomzet en zo meer. Vandaar dat wij denken dat het niet goed is de tarieven voor "de Bril lant" aanzienlijk te verhogen, omdat daardoor naar onze mening een zodanige vraaguitval zou kunnen ontstaan dat daarmee het paard achter de wagen wordt gespannen. -Automatisering-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1987 | | pagina 138