-14-
Vervolgens geeft de voorzitter het woord aan de fractievoorzitter van de Par
tij van de Arbeid.
De heer Kamp brengt dan het volgende naar voren:
"Kijkend naar het financiële plaatje van onze gemeente dan ontstaat er een ge
voel van somberheid. Het beleid van de rijksoverheid heeft zich de laatste
jaren vooral gekenmerkt door forse kortingen op uitkeringen aan de gemeenten.
De kortingen zijn zelfs zo groot geweest dat er bij de gemeenten vele duizen
den arbeidsplaatsen verloren zijn gegaan. Ook Willemstad ontkomt niet aan de
door de rijksoverheid veroorzaakte gevolgen. Daar waar men op rijksniveau
spreekt over bezuinigingen moeten we constateren dat er in veel gevallen
sprake is van het verschuiven van lasten. Uiteindelijk betaalt de burger de
prijs; of dit nu in de vorm is van schoolgeld, bijdragen in kosten van de ge
zondheidszorg of in de vorm van gemeentelijke belastingverhoging of retribu
tie-verhoging per saldo moet er meer worden betaald. Wat aan de ene kant via
lastenverlaging kado wordt gedaan, wordt via indirecte weg weer teruggenomen.
Ook de termen die gebruikt worden om tot lastenverschuiving te komen worden
steeds mooier. Termen als decentralisatie, profijtbeginsel en bureaucratie
korting moeten fungeren als vlag op een gevaarlijke lading.
Voor het gemeentebestuur geen eenvoudige opgave om de tering naar de nering te
zetten. Aan vervelende keuzes valt helaas niet te ontkomen. Enerzijds mogen de
lasten voor de burger niet te veel stijgen, anderzijds dient er voor gewaakt
te worden dat het voorzieningen-peil niet te veel achteruit gaat. Ook moet
worden voorkomen dat noodzakelijke investeringen achterwege blijven met als
gevolg dat de lasten naar de komende jaren worden opgeschoven.
De fractie van de Partij van de Arbeid complimenteert het college van burge
meester en wethouders voor de inspanning die zij zich hebben getroost om de
begroting 1988 sluitend te krijgen. Ook het ambtelijk apparaat verdient lof
voor de inzet, die er toe heeft geleid dat de begroting op tijd gereed is.
Kijkend naar de toekomst dan moet ook worden geconstateerd dat er sprake is
van een somber beeld.
De begroting wordt sluitend gemaakt met een minder aan rente-bijschrijving op
reserve grote openbare werken. Het gaat hier om een bedrag van 45.000,
De vraag is of deze post ook in de toekomst beschikbaar kan blijven als dek
king voor de gewone dienst. Een ander probleempunt betreft de lasten voort
vloeiende uit de investeringsschema's. Wanneer een op zich wenselijk investe
ringsplan wordt uitgevoerd, dan kan daaruit een forse lastenverzwaring voort
vloeien. Daar komt nog bij dat de uitkeringen van de rijksoverheid kunnen da
len.
De fractie van de Partij van de Arbeid acht het noodzakelijk dat er in 1988,
en we denken dan vóór de zomervakantie, onderzoek en rapportage plaats vindt
ten aanzien van:
a. het investeringsbeleid met prioriteiten; zo mogelijk aanduiding van catego
rieën onontkoombaar en anuitstelbaar en wenselijk. Voorkomen moet namelijk
worden dat er onverwachte 'lasten op ons afkomen bij taken die de gemeente
zelf kan sturen.
b. privatiserings-mogelijkheden. Op voorhand willen wij geen enkele gemeente
lijke taak uitsluiten Leidraad daarbij moet zijn effectiviteit, effi
ciency, kwaliteit. In de rapportage dienen zo mogelijk alternatieven te
worden aangegeven met consequenties.
Aan de hand van de rapportages kunnen we de uitgangspunten formuleren voor
het toekomstige financiële beleid. Met de begrotingsvoorbereiding voor 1989
kan dan met deze uitgangspunten rekening worden gehouden.
"Willemstad brillant in gouden Delta". Met deze titel willen we graag Willem
stad benoemd zien. De vraag is echter is Willemstad wel zo bekend als we zelf
veronderstellen
-Onze-
-15-
Onze fractie durft te beweren dat Willemstad niet zo bekend is als Veere. On
bekend maakt onbemind. Wanneer we daar dan aan toevoegen dat het spook van de
gemeentelijke reorganisatie nog steeds rondwaart, dan ligt er een grote taak
weggelegd om Willemstad bekend te maken. Het accent daarbij moet liggen op de
kwaliteit. In de raad is al herhaalde malen verzocht om een beleidsnota over
de recreatieve functie van Willemstad. Tot nu toe is het niet verder gekomen
dan een notitie over horecabeleid. Wij willen Willemstad niet graag vereenzel
vigen met het feit dat bij ons onder horecabeleid recreatiebeleid moet worden
verstaan. Willemstad heeft wat te bieden. Wij zijn van mening dat er dat uit
moet komen. De gemeente zelf dient daarin een sturende en stimulerende rol te
vervullen. De fractie van de Partij van de Arbeid is van mening dat een recrea
tief- en promotiebeleid gestalte dient te krijgen.
Dit zal in 1988 moeten worden ontwikkeld. De voorkeur wordt gegeven aan de in
stelling van een commissie met gemengde samenstelling. In de commissie zouden
naast de vertegenwoordigers vanuit de raadsfracties pok anderen zitting kunnen
nemen, waarbij te denken valt aan Oudheidkundige Kring, Middenstand.
Voor de uitvoering van dit beleid kan een fonds worden ingesteld. Voeding van
het fonds kan plaatsvinden uit het positieve resultaat voor het dienstjaar
1987. We bepleiten dus niet om structureel middelen beschikbaar te stellen
maar om juist een promotie-impuls te laten plaatsvinden.
In grote lijnen kan de fractie van de Partij van de Arbeid instemmen met de
voorliggende begroting.
Alvorens nader in te gaan op afzonderlijke onderdelen, spreek ik uit dat mijn
fractie kan instemmen met de invoering van een rioolretributie. De heffing
dient plaats te vinden overeenkomstig de verdeelmaatstaf 12:15 voor de o.g.b.
verdeeld over de gebruikers en de eigenaar van een pand.
Mijn fractie hecht grote waarde aan de activiteiten die door veel verenigingen
in Willemstad worden ontwikkeld. Met spijt moeten we instemmen met tariefsver
hogingen en de subsidiekortingen. Mijn fractie is van mening dat met de korting
de ondergrens is bereikt. Verdere kortingen in de toekomst kan leiden tot een
aantasting van de sociale infrastructuur.
Ten aanzien van de afzonderlijke onderdelen het volgende.
Hoofdfunctie 1 - Openbare orde en Veiligheid.
Bij het onderdeel horecabeleid wordt melding gemaakt van het feit dat de raad
accoord is gegaan met de door burgemeester en wethouders opgestelde beleids
lijnen t.a.v. de uitoefening van bevoegdheden in horeca-aangelegenheden. Deze
gegeven typering is onjuist. De gewijzigde notitie is voor kennisgeving aange
nomen. Besluitvorming was niet meer nodig, omdat het "staand beleid" betrof.
Dat ter correctie.
Met het wegvallen van de W.SW-kracht per 1—1—1989 kan overwogen worden op
het R.P.-bureau en J.W.G. plaats te creëren.
Hoofdfunctie 2 - Verkeer, vervoer en waterstaat.
Herziening Wet uitkering wegen.
Op zich heeft onze fractie geen moeite met een herziening van de Wet uitkering
wegen en een sanering van het wegbeheer. Wij hopen, dat onder het huidige ka
binet herziening in de praktijk niet weer een vermindering zal worden, zoals
in het verleden al vaker vernieuwingen bleken te resulteren in vermindering
van inkomsten.
Overdracht polderwegen.
Als de polderwegen én kunstwerken ons in 1988 toegewezen zullen worden, zullen
we het uiterste moeten proberen om deze overdracht zoveel mogelijk budgettair
neutraal te laten verlopen. Er zal door het waterschap "De Striene" toch wel
een bijdrage betaald dienen te worden voor het onderhoud dat nu ten laste van
de gemeente komt.
-Waterschapsconcentratie-