-14- Vervolgens geeft de voorzitter het woord aan de fractievoorzitter van de Par tij van de Arbeid. De heer Kamp brengt dan het volgende naar voren: "Kijkend naar het financiële plaatje van onze gemeente dan ontstaat er een ge voel van somberheid. Het beleid van de rijksoverheid heeft zich de laatste jaren vooral gekenmerkt door forse kortingen op uitkeringen aan de gemeenten. De kortingen zijn zelfs zo groot geweest dat er bij de gemeenten vele duizen den arbeidsplaatsen verloren zijn gegaan. Ook Willemstad ontkomt niet aan de door de rijksoverheid veroorzaakte gevolgen. Daar waar men op rijksniveau spreekt over bezuinigingen moeten we constateren dat er in veel gevallen sprake is van het verschuiven van lasten. Uiteindelijk betaalt de burger de prijs; of dit nu in de vorm is van schoolgeld, bijdragen in kosten van de ge zondheidszorg of in de vorm van gemeentelijke belastingverhoging of retribu tie-verhoging per saldo moet er meer worden betaald. Wat aan de ene kant via lastenverlaging kado wordt gedaan, wordt via indirecte weg weer teruggenomen. Ook de termen die gebruikt worden om tot lastenverschuiving te komen worden steeds mooier. Termen als decentralisatie, profijtbeginsel en bureaucratie korting moeten fungeren als vlag op een gevaarlijke lading. Voor het gemeentebestuur geen eenvoudige opgave om de tering naar de nering te zetten. Aan vervelende keuzes valt helaas niet te ontkomen. Enerzijds mogen de lasten voor de burger niet te veel stijgen, anderzijds dient er voor gewaakt te worden dat het voorzieningen-peil niet te veel achteruit gaat. Ook moet worden voorkomen dat noodzakelijke investeringen achterwege blijven met als gevolg dat de lasten naar de komende jaren worden opgeschoven. De fractie van de Partij van de Arbeid complimenteert het college van burge meester en wethouders voor de inspanning die zij zich hebben getroost om de begroting 1988 sluitend te krijgen. Ook het ambtelijk apparaat verdient lof voor de inzet, die er toe heeft geleid dat de begroting op tijd gereed is. Kijkend naar de toekomst dan moet ook worden geconstateerd dat er sprake is van een somber beeld. De begroting wordt sluitend gemaakt met een minder aan rente-bijschrijving op reserve grote openbare werken. Het gaat hier om een bedrag van 45.000, De vraag is of deze post ook in de toekomst beschikbaar kan blijven als dek king voor de gewone dienst. Een ander probleempunt betreft de lasten voort vloeiende uit de investeringsschema's. Wanneer een op zich wenselijk investe ringsplan wordt uitgevoerd, dan kan daaruit een forse lastenverzwaring voort vloeien. Daar komt nog bij dat de uitkeringen van de rijksoverheid kunnen da len. De fractie van de Partij van de Arbeid acht het noodzakelijk dat er in 1988, en we denken dan vóór de zomervakantie, onderzoek en rapportage plaats vindt ten aanzien van: a. het investeringsbeleid met prioriteiten; zo mogelijk aanduiding van catego rieën onontkoombaar en anuitstelbaar en wenselijk. Voorkomen moet namelijk worden dat er onverwachte 'lasten op ons afkomen bij taken die de gemeente zelf kan sturen. b. privatiserings-mogelijkheden. Op voorhand willen wij geen enkele gemeente lijke taak uitsluiten Leidraad daarbij moet zijn effectiviteit, effi ciency, kwaliteit. In de rapportage dienen zo mogelijk alternatieven te worden aangegeven met consequenties. Aan de hand van de rapportages kunnen we de uitgangspunten formuleren voor het toekomstige financiële beleid. Met de begrotingsvoorbereiding voor 1989 kan dan met deze uitgangspunten rekening worden gehouden. "Willemstad brillant in gouden Delta". Met deze titel willen we graag Willem stad benoemd zien. De vraag is echter is Willemstad wel zo bekend als we zelf veronderstellen -Onze- -15- Onze fractie durft te beweren dat Willemstad niet zo bekend is als Veere. On bekend maakt onbemind. Wanneer we daar dan aan toevoegen dat het spook van de gemeentelijke reorganisatie nog steeds rondwaart, dan ligt er een grote taak weggelegd om Willemstad bekend te maken. Het accent daarbij moet liggen op de kwaliteit. In de raad is al herhaalde malen verzocht om een beleidsnota over de recreatieve functie van Willemstad. Tot nu toe is het niet verder gekomen dan een notitie over horecabeleid. Wij willen Willemstad niet graag vereenzel vigen met het feit dat bij ons onder horecabeleid recreatiebeleid moet worden verstaan. Willemstad heeft wat te bieden. Wij zijn van mening dat er dat uit moet komen. De gemeente zelf dient daarin een sturende en stimulerende rol te vervullen. De fractie van de Partij van de Arbeid is van mening dat een recrea tief- en promotiebeleid gestalte dient te krijgen. Dit zal in 1988 moeten worden ontwikkeld. De voorkeur wordt gegeven aan de in stelling van een commissie met gemengde samenstelling. In de commissie zouden naast de vertegenwoordigers vanuit de raadsfracties pok anderen zitting kunnen nemen, waarbij te denken valt aan Oudheidkundige Kring, Middenstand. Voor de uitvoering van dit beleid kan een fonds worden ingesteld. Voeding van het fonds kan plaatsvinden uit het positieve resultaat voor het dienstjaar 1987. We bepleiten dus niet om structureel middelen beschikbaar te stellen maar om juist een promotie-impuls te laten plaatsvinden. In grote lijnen kan de fractie van de Partij van de Arbeid instemmen met de voorliggende begroting. Alvorens nader in te gaan op afzonderlijke onderdelen, spreek ik uit dat mijn fractie kan instemmen met de invoering van een rioolretributie. De heffing dient plaats te vinden overeenkomstig de verdeelmaatstaf 12:15 voor de o.g.b. verdeeld over de gebruikers en de eigenaar van een pand. Mijn fractie hecht grote waarde aan de activiteiten die door veel verenigingen in Willemstad worden ontwikkeld. Met spijt moeten we instemmen met tariefsver hogingen en de subsidiekortingen. Mijn fractie is van mening dat met de korting de ondergrens is bereikt. Verdere kortingen in de toekomst kan leiden tot een aantasting van de sociale infrastructuur. Ten aanzien van de afzonderlijke onderdelen het volgende. Hoofdfunctie 1 - Openbare orde en Veiligheid. Bij het onderdeel horecabeleid wordt melding gemaakt van het feit dat de raad accoord is gegaan met de door burgemeester en wethouders opgestelde beleids lijnen t.a.v. de uitoefening van bevoegdheden in horeca-aangelegenheden. Deze gegeven typering is onjuist. De gewijzigde notitie is voor kennisgeving aange nomen. Besluitvorming was niet meer nodig, omdat het "staand beleid" betrof. Dat ter correctie. Met het wegvallen van de W.SW-kracht per 1—1—1989 kan overwogen worden op het R.P.-bureau en J.W.G. plaats te creëren. Hoofdfunctie 2 - Verkeer, vervoer en waterstaat. Herziening Wet uitkering wegen. Op zich heeft onze fractie geen moeite met een herziening van de Wet uitkering wegen en een sanering van het wegbeheer. Wij hopen, dat onder het huidige ka binet herziening in de praktijk niet weer een vermindering zal worden, zoals in het verleden al vaker vernieuwingen bleken te resulteren in vermindering van inkomsten. Overdracht polderwegen. Als de polderwegen én kunstwerken ons in 1988 toegewezen zullen worden, zullen we het uiterste moeten proberen om deze overdracht zoveel mogelijk budgettair neutraal te laten verlopen. Er zal door het waterschap "De Striene" toch wel een bijdrage betaald dienen te worden voor het onderhoud dat nu ten laste van de gemeente komt. -Waterschapsconcentratie-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1987 | | pagina 136