-8-
Geluidshinderbestrijding.
Kunt u ons een inzicht geven waaraan en waarvoor het bedrag van 3600 gulden
kan en mag worden gebruikt?
Woningbouwvereniging.
Welke indruk heeft het college over het functioneren van de Woningbouwver
eniging en hoe kijkt u achteraf aan tegen de overdracht van het gemeentelijk
(sociale) woningbezit?
Intrekken subsidieregeling verhuizing ouderen.
Bij ons leefde de gedachte dat de subsidieregeling betrekking had op ook
anderen dan ouderen.
Vervalt nu de regeling alleen voor ouderen of in alle gevallen?
Meneer de voorzitter, na deze vragen nog een paar opmerkingen tot slot.
Al heeft de Eerte Kamer een tweetal herindelingsplannen verworpen, nog steeds
is de dreiging van herindeling aanwezig.
Reden voor ons er voor te pleiten het comité "Gezamenlijke aktievoerenden te
gen gemeentelijke herindeling in de Provincie Noord-Brabant" ook nu te blijven
ondersteunen en niet alleen op het moment dat het water aan onze lippen staat.
Bij het besluiten van de eerste termijn eindig ik met de wens dat wij samen
met u als college en met de frakties van Partij van de Arbeid en Volkspartij
voor Vrijheid en Demokratie, ons weer willen inzetten voor een Willemstad
waar de burgers in rust en vrede kunnen leven.
Zo willen wij onder Gods zegen het jaar 1988 in gaan".
voorzitter geeft vervolgens het woord aan de fraktie van de V.V.D. met de
opmerking dat de 5 minuten die de heer van der Sluijs te lang heeft gesproken
door de andere twee frakties wel weer ingelopen kunnen worden.
De heer Boertjes vraagt of hij nu wat vlugger moet spreken en gaat dan over
tot het voorlezen van de algemene beschouwingen van zijn fraktie, welke als
volgt luiden:
"In ons kommentaar op de aanbiedingsbrief 1987 schreven we de indruk te heb
ben dat de bakens verzet gingen worden.
De fraktie van de V.V.D. constateert dat haar inbreng in de afgelopen periode
doorklinkt in deze begroting. De zakelijke stijl en bondige inhoud van de aan
biedingsbrief 1988 spreken ons aan. Wij gaan er dan ook van uit dat deze op
zet de volgende jaren wordt gecontinueerd. Er worden voor 1988 daadwerkelijk
wijzigingen van beleid in de sfèer van culturele voorzieningen en recreatie
door u voorgesteld.
Wij realiseren ons dat het voor menige vereniging een onaangename beslissing
zal zijn; met name bij de korf- en voetbalvereniging zal het op termijn diep
in het vlees snijden.
U kunt dit verantwoorden door het feit dat de totale uitgaven het maatschap
pelijk draagvlak niet zullen aantasten.
Integendeel, er is slechts sprake van verschuivingen.
Om deze te illusteren geven wij u een grafisch overzicht van de nadelige ver
schillen tussen inkomsten en uitgaven van de hoofdfuncties 4, 5, 6 en 7 uit
de aanbiedingsbrief over respectievelijk de jaren 1985, 1986, 1987 en 1988,
daarbij voor 1985 en 1986 uitgaande van de werkelijk nadelige en voor 1987 en
1988 de begrote nadelige cijfers.
Ik denk dat deze grafiek boekdelen spreekt.
De begroting 1988 laat voor de ongedekte uitgaven per begrotingshoofdstuk een
stijging zien waarbij de begrote uitgaven groter zijn dan in enig voorgaand
jaar.
Daarbij komt nog dat u een bedrag van 25.000,wenst af te zonderen voor
mogelijk toekomstige gasaansluitingen in onrendabele gebieden.
-Het-
-9-
Het woningbehoefte-overzicht, wat telkenjare een punt van kritiek was, is dit
jaar geheel verdwenen.
Wij nemen niet aan dat dit betekent dat er voor onze burgers geen knelpunten
meer zijn op de woningmarkt.
Een fenomeen dat vorig jaar zijn intrede heeft gedaan, is het aanhalen van
punten uit de "Vergelijkbare Budgetanalyse".
Indien u meent dat de verhoging van de gemeentelijke belastingtarieven mede
gerechtvaardigd worden door de vergelijking met klassegemiddelden, dan moet
onze fractie hier ernstig bezwaar tegen aantekenen.
De toevoeging "alsmede de nog ruime heffingsmogelijkheden" spreekt naar onze
mening boekdelen.
Een opmerking in de zin dat u verheugd bent dat onze gemeente behoort tot die
gemeenten, waar, als gevolg van een terughoudend en zuinig beleid, de gemeen
telijke tarieven behoren tot de lagere tarieven in verhouding tot het klasse
gemiddelde, komt op z»n minst heel wat sympathieker over.
Toch geeft u wijzigingen aan welke bij de fractie van de V.V.D. vragen oproe
pen.
Zo ook de kostenplaats O.W. waar een ander bedrag met betrekking tot de vracht
wagen wordt opgevoerd dan in staat "C".
Gaarne willen wij van u vernemen welke motieven hieraan ten grondslag liggen.
Evenzeer bracht onze fractie in een eerder stadium naar voren dat zonder mede
weten van de Raad, een Personal Computer, printer plus bijbehorende software
ten bedrage van 10.000,was aangeschaft.
Nu echter moeten wij hieromtrent weer constateren dat deze aanschaf ontbreekt
op de staat "geactiveerde kapitaaluitgaven 1988".
Het is voor ons derhalve onduidelijk vast te stellen of deze kosten zijn ver
werkt in de verdeling kostenplaatsen O.W. ten behoeve van de begroting 1988.
De algehele kostenstijging van de dienst Openbare Werken baart ons zorgen.
De mening van de V.V.D.-fractie is, dat deze trend omgebogen zal moeten worden.
De dienst zal naar onze mening aan een budget gebonden moeten worden.
Onze fractie vindt het onverantwoord dat, terwijl de touwtjes op het gebied
van het sociaal-/culturele- en recreatieve leven in onze gemeente worden aan
gehaald, de dienst O.W. geheel buiten schot blijft.
De kosten van de dienst O.W. worden via een verdeelsleutel toegerekend aan
diverse kostendragers binnen de begroting welke op zich geen invloed hebben
op de hoogte van deze kosten.
Ons klemmend advies is dan ook het kostenniveau van O.W. te begrenzen.
Dit beperkt dan tevens voor een deel de stijging van de ongedekte uitgaven
van de overige begrotingsposten.
In een grafiek laten wij u de totale kosten van O.W. zien over de periode
1981 tot en met 1988 ten opzichte van de opbrengst van de onroerendgoed-
belasting over dezelfde jaren. Hierbij is voor 1988 uitgegaan van begrote
kosten O.W. versus begrote opbrengst OGB/rioolrecht.
Investeringen
Wij staan achter uw reservebeleid voor 1988.
Een aantal opmerkingen m.b.t. dit beleid:
a. reserves mogen niet onbegrensd groeien. Indien een redelijke reserve voor
een bepaald doel op korte termijn is opgebouwd, dan moet de vraag gesteld
worden of en waarom we nog door moeten gaan met toevoegingen aan die reser
ve
b. reserves mogen geen vrijbrief zijn voor aanschaffingen;