-8- Geluidshinderbestrijding. Kunt u ons een inzicht geven waaraan en waarvoor het bedrag van 3600 gulden kan en mag worden gebruikt? Woningbouwvereniging. Welke indruk heeft het college over het functioneren van de Woningbouwver eniging en hoe kijkt u achteraf aan tegen de overdracht van het gemeentelijk (sociale) woningbezit? Intrekken subsidieregeling verhuizing ouderen. Bij ons leefde de gedachte dat de subsidieregeling betrekking had op ook anderen dan ouderen. Vervalt nu de regeling alleen voor ouderen of in alle gevallen? Meneer de voorzitter, na deze vragen nog een paar opmerkingen tot slot. Al heeft de Eerte Kamer een tweetal herindelingsplannen verworpen, nog steeds is de dreiging van herindeling aanwezig. Reden voor ons er voor te pleiten het comité "Gezamenlijke aktievoerenden te gen gemeentelijke herindeling in de Provincie Noord-Brabant" ook nu te blijven ondersteunen en niet alleen op het moment dat het water aan onze lippen staat. Bij het besluiten van de eerste termijn eindig ik met de wens dat wij samen met u als college en met de frakties van Partij van de Arbeid en Volkspartij voor Vrijheid en Demokratie, ons weer willen inzetten voor een Willemstad waar de burgers in rust en vrede kunnen leven. Zo willen wij onder Gods zegen het jaar 1988 in gaan". voorzitter geeft vervolgens het woord aan de fraktie van de V.V.D. met de opmerking dat de 5 minuten die de heer van der Sluijs te lang heeft gesproken door de andere twee frakties wel weer ingelopen kunnen worden. De heer Boertjes vraagt of hij nu wat vlugger moet spreken en gaat dan over tot het voorlezen van de algemene beschouwingen van zijn fraktie, welke als volgt luiden: "In ons kommentaar op de aanbiedingsbrief 1987 schreven we de indruk te heb ben dat de bakens verzet gingen worden. De fraktie van de V.V.D. constateert dat haar inbreng in de afgelopen periode doorklinkt in deze begroting. De zakelijke stijl en bondige inhoud van de aan biedingsbrief 1988 spreken ons aan. Wij gaan er dan ook van uit dat deze op zet de volgende jaren wordt gecontinueerd. Er worden voor 1988 daadwerkelijk wijzigingen van beleid in de sfèer van culturele voorzieningen en recreatie door u voorgesteld. Wij realiseren ons dat het voor menige vereniging een onaangename beslissing zal zijn; met name bij de korf- en voetbalvereniging zal het op termijn diep in het vlees snijden. U kunt dit verantwoorden door het feit dat de totale uitgaven het maatschap pelijk draagvlak niet zullen aantasten. Integendeel, er is slechts sprake van verschuivingen. Om deze te illusteren geven wij u een grafisch overzicht van de nadelige ver schillen tussen inkomsten en uitgaven van de hoofdfuncties 4, 5, 6 en 7 uit de aanbiedingsbrief over respectievelijk de jaren 1985, 1986, 1987 en 1988, daarbij voor 1985 en 1986 uitgaande van de werkelijk nadelige en voor 1987 en 1988 de begrote nadelige cijfers. Ik denk dat deze grafiek boekdelen spreekt. De begroting 1988 laat voor de ongedekte uitgaven per begrotingshoofdstuk een stijging zien waarbij de begrote uitgaven groter zijn dan in enig voorgaand jaar. Daarbij komt nog dat u een bedrag van 25.000,wenst af te zonderen voor mogelijk toekomstige gasaansluitingen in onrendabele gebieden. -Het- -9- Het woningbehoefte-overzicht, wat telkenjare een punt van kritiek was, is dit jaar geheel verdwenen. Wij nemen niet aan dat dit betekent dat er voor onze burgers geen knelpunten meer zijn op de woningmarkt. Een fenomeen dat vorig jaar zijn intrede heeft gedaan, is het aanhalen van punten uit de "Vergelijkbare Budgetanalyse". Indien u meent dat de verhoging van de gemeentelijke belastingtarieven mede gerechtvaardigd worden door de vergelijking met klassegemiddelden, dan moet onze fractie hier ernstig bezwaar tegen aantekenen. De toevoeging "alsmede de nog ruime heffingsmogelijkheden" spreekt naar onze mening boekdelen. Een opmerking in de zin dat u verheugd bent dat onze gemeente behoort tot die gemeenten, waar, als gevolg van een terughoudend en zuinig beleid, de gemeen telijke tarieven behoren tot de lagere tarieven in verhouding tot het klasse gemiddelde, komt op z»n minst heel wat sympathieker over. Toch geeft u wijzigingen aan welke bij de fractie van de V.V.D. vragen oproe pen. Zo ook de kostenplaats O.W. waar een ander bedrag met betrekking tot de vracht wagen wordt opgevoerd dan in staat "C". Gaarne willen wij van u vernemen welke motieven hieraan ten grondslag liggen. Evenzeer bracht onze fractie in een eerder stadium naar voren dat zonder mede weten van de Raad, een Personal Computer, printer plus bijbehorende software ten bedrage van 10.000,was aangeschaft. Nu echter moeten wij hieromtrent weer constateren dat deze aanschaf ontbreekt op de staat "geactiveerde kapitaaluitgaven 1988". Het is voor ons derhalve onduidelijk vast te stellen of deze kosten zijn ver werkt in de verdeling kostenplaatsen O.W. ten behoeve van de begroting 1988. De algehele kostenstijging van de dienst Openbare Werken baart ons zorgen. De mening van de V.V.D.-fractie is, dat deze trend omgebogen zal moeten worden. De dienst zal naar onze mening aan een budget gebonden moeten worden. Onze fractie vindt het onverantwoord dat, terwijl de touwtjes op het gebied van het sociaal-/culturele- en recreatieve leven in onze gemeente worden aan gehaald, de dienst O.W. geheel buiten schot blijft. De kosten van de dienst O.W. worden via een verdeelsleutel toegerekend aan diverse kostendragers binnen de begroting welke op zich geen invloed hebben op de hoogte van deze kosten. Ons klemmend advies is dan ook het kostenniveau van O.W. te begrenzen. Dit beperkt dan tevens voor een deel de stijging van de ongedekte uitgaven van de overige begrotingsposten. In een grafiek laten wij u de totale kosten van O.W. zien over de periode 1981 tot en met 1988 ten opzichte van de opbrengst van de onroerendgoed- belasting over dezelfde jaren. Hierbij is voor 1988 uitgegaan van begrote kosten O.W. versus begrote opbrengst OGB/rioolrecht. Investeringen Wij staan achter uw reservebeleid voor 1988. Een aantal opmerkingen m.b.t. dit beleid: a. reserves mogen niet onbegrensd groeien. Indien een redelijke reserve voor een bepaald doel op korte termijn is opgebouwd, dan moet de vraag gesteld worden of en waarom we nog door moeten gaan met toevoegingen aan die reser ve b. reserves mogen geen vrijbrief zijn voor aanschaffingen;

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1987 | | pagina 133