-22- Als de -heer Hunters, de portefeuillehouder, naar aanleiding van bepaalde op merkingen zegt dat dat nooit de opzet was van de regeling dan denkt de heer Tuinman dat men gehouden is als goed: maker van verordeningen de zaak anders te formuleren. De heer Munters heeft ook gezegd dat een en ander ook te maken heeft met wie wat schrijft. Het gaat er niet om wie het schrijft. Je moet mogen kunnen af gaan op een goed kloppende verordening en daarbij denkt de fraktie van de P.v.d.A. evenals de voorzitter, niet aan de bijbel. De heer Hunters blijft bij zijn opmerking dat wanneer iemand anders de veror dening ontworpen zou hebben de uitgangspunten voor de verordening wellicht anders zouden zijn geweest. Daarmee bedoelt hij overigens niet dat die ver ordening dan beter of minder goed zou zijn. Maar de een maakt nu eenmaal ge bruik van een andere woordkeuze dan de ander. Hij wil er toch graag nog een keer op wijzen dat deze verordening al jaren ge-, hanteerd wordt in Enkhuizen en ookdaar houdt men rekening met dagtarieven. En het is vreselijk spijtig maar het zal moeilijk anders te omschrijven zijn en dan denkt de heer Hunters met name aan artikel 5 lid twee. Het is overigens goed de zaak praktisch te bekijken. Wanneer echter de raad van mening blijft dat het goed is de verordening in zijn totaliteit nog eens door te lichten moet de raad zich wel realiseren wat de consequenties zijn. Die zijn onder meer dat op heel korte termijn de commissie bij elkaar moet komen en als het even kan volgende we:: nog een raadsvergadering. De heer Boertjes zegt inderdaad bereid te zijn medewerking te verlenen aan een extra raadsvergadering om zodoende vóór 1 februari' de verordening vastge steld te krijgen. De voorzitter schorst dan vervolgens de vergadering voor enkele ogenblikken voor intern beraad binnen het college. voorzitter heropent de vergadering en zegt dat het college bereid is het voorstel terug te nemen onder de voorwaarde dat nu direct data worden afge sproken voor de commissievergadering en de raadsvergadering opdat de zaak sluitend wordt afgesloten voor 1 februari a.s. Overigens heeft de voorzitter persoonlijk problemen met deze procedure. Door de raadsleden is gezegd dat zij tien minuten de tijd hebben beslissingen te nernen over hoe het wel of niet moet. De raad heeft op volstrekt reguliere wijze deze voorstellen ontvangen. Die zaken en die artikelen waar de frakties en de individuele leden van de raad problemen mee hebben en die wijzigingen behoefden, hadden best ook al op pa pier kunnen staan. In een artikelsgewijze behandeling zou de verordening kun nen worden geamendeerd of gewijzigd. Nu is de weg naar het gevoelen van de voorzitter minder zuiver. De heer Tuinman heeft moeite met de opmerking van de voorzitter en wel om de volgende reden. De termijn van 10 minuten om te formuleren wordt de raad, althans sommige leden van de raad voor de voeten geworpen. Hij wijst de voorzitter op het feit dat het de gewoonte is binnen de fraktie van de P.v.d.A. om zorgvuldig zaken af te wegen. Daarna voorstellen te lanceren, bezwaren in te brengen en kritiekpunten naar voren te brengen en de reactie van het college daarop af te wachten. In de stellingname van de voorzitter gaat hij er kennelijk van uit dat de raad hier met vooringenomen gedachten komt dus dat dan inderdaad alle zaken al op papier hadden kunnen staan. Mij kan wat dat betreft de gedachtengang van de voorzitter niet volgen. De voorzitter antwoordt dat dat dan zo zijHij gaat er inderdaad van uit dat wijzigingen vooraf op papier worden gesteld zeker bij een zo ingewikkelde materie als deze. Er is door een aantal mensen weken, zo niet maanden gewerkt aan deze havengeld verordening. De raad mag aannemen dat dat met de grootste zorgvuldigheid is ge beurd Dat er desalniettemin toch opmerkingen vanuit de raad komen respecteert de voorzitter en daar heeft hij ook geen problemen mee. Maar nogmaals óver de pro cedure heeft hij niet de grootste vreugde. -De- -23- De heer Boertjes interumpeert de voorzitter met de opmerking dat ook de fraktie 'van de V.V.D. zorgvuldig met dit soort zaken omgaat en sluit zich aan bij hetgeen door de heer Tuinman naar voren is gebracht. Vervolgens wordt besloten dinsdagavond 27 januari 1987 om 19.30 uur een extra raadsvergadering te houden. Op woensdag 21 januari 1937 om 19.30 uur komt de commissie ad hoe bij elkaar waar namens de diverse frakties de heren Groeneveld, Hoekwater en De Visser zitting in zullen hebben. Besloten wordt de vaststelling van de "Verordening op de heffing en invordering van havengelden in de gemeente Willemstad(1987)"aan te houden tot een volgende vergadering. Beschikbaarstelling van een krediet ten behoeve van de financiële afwik keling van de privatisering van de vuilverbrandingsinstallatie ..V.VR Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten een krediet beschikbaar te stellen, i ad 302.300,ten behoeve van de financiële afwikke ling van de privatisering van de vuilverbrandingsinstallatie V.V.H. en de be groting 1937 hiermede in overeenstemming te brengen. 12Vaststelling van de Verordening behandeling aanvragen en bezwaarschriften 10A'7. Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten tot vaststelling van de "Ver ordening behandeling aanvragen en bezwaarschriften VJet inkomensvoorziening oudei-e en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers 13Rondvraag Er zijn geen vragen voor de rondvraag ingekomen. 14. Sluiting Niets meer aan de orde zijnde dankt de voorzitter de aanwezigen voor hun in breng, die deze keer niet gering was, en sluit dan de vergadering. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad der gemeente Willemstad, gehouden op rrs 1QR7 de voorzitter,

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1987 | | pagina 12