-12- Voor eventueel "eigen" aktiviteiten van R.W.S. (o.a. kantonniersdienst) zou eventueel de westelijke zijde beschikbaar kunnen blijven. Voordelen in praktisch op zicht voor Willemstad: - Veiliger ingeval van gebeurtenissen met vaartuigen waarbij stoffen kunnen vrij komen; ten opzichte van de eigen inwoners. Beschikking over een haven waarin men met grote passagierschepen vrij gemakke lijk terecht kan bestaande grote steiger aan de zuidzijde); het gebeurt nu ook dat grote m.p.s. uitwijken naar deze haven i.v.m. plaatsgebrek in de ge meentelijke haven (derving havengeld?) - Mogelijkheden om aan de oostzijde bijv. schepen van de zgn. "bruine vloot", met lengte van 20-30 m. een ligplaats te doen hebben. - Mogelijkheid om te overwegen een gedeelte van de haven geschikt te maken voor bedrijfsmatige aktiviteiten (neringdoenden/ambachtslieden). - Opvang van eventueel "overflow" voor de huidige gemeentelijke havens bij grote drukte (samenkomsten van watersportverenigingen e.d.)". De tinanciële consequenties blijven in het midden, daarop heeft de heer Slabbekoorn voorlopig nog geen zicht. Wethouder Munters antwoordt op de vraag of de bestrijding van mollen met gif één malig is het volgende. De bestrijding is twee keer uitgevoerd om honderd procent succes te hebben bij die bestrijding. Het gif waarmee is gewerkt is fosforwaterstofDe uitwerking is dode lijk maar dat is ook de bedoeling. Het gif is 2 x 24 uur werkzaam en is voor micro organismen niet schadelijk. Torren en kevers hebben er wel last van. Dit heft dan eigenlijk de tweede vraag van de heer Slabbekoorn op. Voor alle duidelijkheid merkt de heer Munters op dat alvorens men met dit gif mag werken men een speciale cursus moet hebben gevolgd. Er wordt heel zorgvuldig omge sprongen met die gifcapsules en voorzover bekend hebben zich nog nooit ongelukken voorgedaan met dat gif. Ten aanzien van de tweede vraag over de afzetting in de Groenstraat bij de bouw van de vrije sectorwoningen merkt de heer Munters op dat het in verband met die werk zaamheden nodig was om een stukje van de openbare weg te gebruiken voor de afzet ting. Het terrein waar de woningen gebouwd worden is zo klein dat daar geen moge- J-ijkheid bestaat voor de opslag van materialen. Volgens de heer Munters is dat gedeelte wat van de straat in beslag wordt genomen net zo veel als de ruimte die wordt ingenomen door drie geparkeerde auto's; niets meer en niets minder. Met Openbare Werken is hierover vooraf overleg geweest. Of dit nu in de "Brillant" moet worden aangekondigd, betwijfelt de heer Munters. Hij is van mening dat het met de overlast voor de bewoners allemaal nogal mee valt. Ten aanziertvan de laatste vraag van de heer Slabbekoorn zegt de heer Munters het artikel in de Schuttevae.r niet te hebben gelezen. Het college is best bereid om na te gaan of het in de peiling ligt of de werkha- ven wordt overgedragen aan een lagere overheidsinstantie. Het is moeilijk de mening van het college in dezen naar voren te brengen. De rond vraag is nl. vanmorgen pas ontvangen en er is geen collegeberaad meer geweest. heer Munters wil wel heel voorzichtig zijn persoonlijke mening geven over de vraag of men er voordelen in ziet om die werkhaven over te nemen. Hij is daar best positief over. Er zullen echter wel financiële consequenties aan verbonden zijn. e heer Slabbekoorn heeft er al even op geduid dat er van financiële consequenties sprake zal zijn. Veronderstel dat er binnen enkele jaren gebaggerd zou moeten wor sen. Het is met ondenkbeeldig dat er klasse IV-specie in de bodem zit en dan heeft ae gemeente wel wat binnen gehaald. Wanneer dat het geval zou zijn moet Rijkswater staat dat zelf maar verwerken, aldus de heer Munters. Het zelfde geldt ook voor de laatste vraag van de heer Slabbekoorn nlwanneer een en ander niet kan of het college zich dan hard wil maken om de averij-haven onder gemeentelijk beheer te brengen. De gemeente bevindt zich dan toch in een zwakke positie tijdens de onderhandelingen. -Al-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1987 | | pagina 118