-11-
11, Rondvraag.
Namens de P.v.d.A. stelt de heer Slabbekoorn de volgende vragen:
"1. l.v.m. het opnieuw inzaaien van gras o.a. op bastion Zeeland en het veldje ach
ter de school "De Ruigenhil" en het daarbij bestrijden van aanwezige mollen met
vergif, de vragen:
a. is deze bestrijding met gif(-capsuleséénmalig; welk soort vergif betreft
het; welke uitwerking heeft dit produkt; hoe lang blijft het werkzaam; wat is
eventueel de schadelijkheid voor andere levende organisme?
b. zijn er middelen/mogelijkheden om die mollen te doen verdwijnen zonder ze te
doden? Dit vanwege het feit dat de mol een insekteneter is en derhalve een
nuttige functie kan hebben.
2. Gehoord de opmerkingen van diverse bewoners over de afzetting van het bouwter
rein voor de 4 HAT-woningen aan de Groenstraat de volgende vragen:
a. was het i.v.m. de aard van de bouw noodzakelijk tot haverwege de openbare weg
te komen met de hekken? (die nemen nlnogal een flink deel van de rijbaan in
beslag, nagenoeg de helft waardoor geen auto's kunnen worden geparkeerd);
b. naar verondersteld wordtis de plaatsing geschied met toestemming van en in
overleg met de gemeente?
c. zou het in voorkomende gevallen mogelijk te overwegen zijn in de Brillant de
omwonenden alvast in 't kort te informeren over mogelijk wat ongemakken tij
dens de periode van bouwaktiviteiten (o.m. hekken, stenen op de stoep etc.);
3. In het weekblad Schuttevaer, d.d. 5 september 1987 werd het hierbij als bijlage
gevoegde artikel gelezen. Naar aanleiding daarvan de vraag:
a. is het college genegen na te gaan of mogelijk de "averij"-haven (de voormali
ge werkhaven) te Willemstad ook bij de eventueel over te dragen waterwegen
behoort?
b. zo ja, ziet het college dan wat in een eventuele overname?
c. wil het college zich dan alsnog inspanning getroosten, zo de haven nu niet
in het plaatje mocht voorkomen, om te proberen de "averij"haven bij Rijkswa
terstaat (c.q. Min. van Verkeer en Waterstaat) "los te weken" en onder gemeen
telijk beheer te brengen?
N.a.v. de gestelde vragen onder 3 en m.b.t. bedoeld artikel worden de volgende
overwegeningen aangegeven:
- De huidige "averij"haven is de laatste jaren slechts een aantal malen gebruikt
voor schepen met averij; dit betrof dan vnl"droge-lading"-schepen met motor
problemen of schade na aanvaring. Deze schepen hadden slechts een beperkte lig
plaats nodig, terwijl het overig deel van de haven ongebruikt bleef, c.q, tij
delijk ook nog ligplaats bood aan dienstvaartuigen van R.W.S. of bij uitzon
dering aan aannemersmateriaal.
- De averijhaven is door zijn locatie 200 m. van de woonbebouwing van Willem
stad) totaal ongeschikt voor het afmeren van vaartuigen (het grootste deel
daarvan) die produkten vervoeren die onder de werking vallen van de Wet Gevaar
lijke Stoffen of de Wet Chemische Afvalstoffen.
Uit het oogpunt van veiligheid/gezondheid van de inwoners van (in de le plaats
de oude kern van) Willemstad is het ten enenmale ongewenst dat schepen die
bijv. benzines, chemicaliën, etc. vervoeren daar (ook al is het tijdelijk)
worden afgemeerd.
- Hiervoor zouden betere lokaties te vinden zijn op grotere afstand van de be
bouwde kom van Willemstad, bijv. in het Noord-Hellegat (nabij de inloop van de
spuisluizen
Daarbij ware dan tevens gelijk te denken aan een geschikte plaats voor de
schipperij om evt. aan boord meegevoerde auto's (voor privé—gebruik) aan de
wal te kunnen brengen.
- Bij het elders inrichten van een geschikte plaats voor schepen met averij
(voor alle categoriën) zou de huidige "averij"—haven o.i. dan zeker gezien de
aard, geen onderdeel meer uitmaken van essentieel rijksbeheer, zodat deze
haven in het "plaatje" overname zou kunnen komen.
-Voor-