-11- 11, Rondvraag. Namens de P.v.d.A. stelt de heer Slabbekoorn de volgende vragen: "1. l.v.m. het opnieuw inzaaien van gras o.a. op bastion Zeeland en het veldje ach ter de school "De Ruigenhil" en het daarbij bestrijden van aanwezige mollen met vergif, de vragen: a. is deze bestrijding met gif(-capsuleséénmalig; welk soort vergif betreft het; welke uitwerking heeft dit produkt; hoe lang blijft het werkzaam; wat is eventueel de schadelijkheid voor andere levende organisme? b. zijn er middelen/mogelijkheden om die mollen te doen verdwijnen zonder ze te doden? Dit vanwege het feit dat de mol een insekteneter is en derhalve een nuttige functie kan hebben. 2. Gehoord de opmerkingen van diverse bewoners over de afzetting van het bouwter rein voor de 4 HAT-woningen aan de Groenstraat de volgende vragen: a. was het i.v.m. de aard van de bouw noodzakelijk tot haverwege de openbare weg te komen met de hekken? (die nemen nlnogal een flink deel van de rijbaan in beslag, nagenoeg de helft waardoor geen auto's kunnen worden geparkeerd); b. naar verondersteld wordtis de plaatsing geschied met toestemming van en in overleg met de gemeente? c. zou het in voorkomende gevallen mogelijk te overwegen zijn in de Brillant de omwonenden alvast in 't kort te informeren over mogelijk wat ongemakken tij dens de periode van bouwaktiviteiten (o.m. hekken, stenen op de stoep etc.); 3. In het weekblad Schuttevaer, d.d. 5 september 1987 werd het hierbij als bijlage gevoegde artikel gelezen. Naar aanleiding daarvan de vraag: a. is het college genegen na te gaan of mogelijk de "averij"-haven (de voormali ge werkhaven) te Willemstad ook bij de eventueel over te dragen waterwegen behoort? b. zo ja, ziet het college dan wat in een eventuele overname? c. wil het college zich dan alsnog inspanning getroosten, zo de haven nu niet in het plaatje mocht voorkomen, om te proberen de "averij"haven bij Rijkswa terstaat (c.q. Min. van Verkeer en Waterstaat) "los te weken" en onder gemeen telijk beheer te brengen? N.a.v. de gestelde vragen onder 3 en m.b.t. bedoeld artikel worden de volgende overwegeningen aangegeven: - De huidige "averij"haven is de laatste jaren slechts een aantal malen gebruikt voor schepen met averij; dit betrof dan vnl"droge-lading"-schepen met motor problemen of schade na aanvaring. Deze schepen hadden slechts een beperkte lig plaats nodig, terwijl het overig deel van de haven ongebruikt bleef, c.q, tij delijk ook nog ligplaats bood aan dienstvaartuigen van R.W.S. of bij uitzon dering aan aannemersmateriaal. - De averijhaven is door zijn locatie 200 m. van de woonbebouwing van Willem stad) totaal ongeschikt voor het afmeren van vaartuigen (het grootste deel daarvan) die produkten vervoeren die onder de werking vallen van de Wet Gevaar lijke Stoffen of de Wet Chemische Afvalstoffen. Uit het oogpunt van veiligheid/gezondheid van de inwoners van (in de le plaats de oude kern van) Willemstad is het ten enenmale ongewenst dat schepen die bijv. benzines, chemicaliën, etc. vervoeren daar (ook al is het tijdelijk) worden afgemeerd. - Hiervoor zouden betere lokaties te vinden zijn op grotere afstand van de be bouwde kom van Willemstad, bijv. in het Noord-Hellegat (nabij de inloop van de spuisluizen Daarbij ware dan tevens gelijk te denken aan een geschikte plaats voor de schipperij om evt. aan boord meegevoerde auto's (voor privé—gebruik) aan de wal te kunnen brengen. - Bij het elders inrichten van een geschikte plaats voor schepen met averij (voor alle categoriën) zou de huidige "averij"—haven o.i. dan zeker gezien de aard, geen onderdeel meer uitmaken van essentieel rijksbeheer, zodat deze haven in het "plaatje" overname zou kunnen komen. -Voor-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1987 | | pagina 117