-6- De heer Slabbekoorn las inmiddels dat de gemachtigde van rijkswaterstaat, de ge meenten en de provincies die aan de Schelde-Rijnverbinding liggen - in hun vergade ring op 18 september 1987 hebben besloten met een particulier bedrijf in zee te gaan. Kan uit dit bericht worden geconcludeerd dat waar de centrale overheid ook naar de mening van de P.v.d.A.-fractie eigenlijk had moeten zorgen voor een afdoende rege ling maar die deels van zich afschoof, ook de gemeente Willemstad nu, al is het misschien met tegenzin, toch ook mee uitvoering wenst te geven aan een goede rege ling met een particulier bedrijf. Èn doet het college te zijner tijd alsnog een voorstel aan de raad om terzake een financiële bijdrage te leveren. Kan het college tevens een termijn aangeven waarbinnen deze regeling rondkomt? De heer Slabbekoorn denkt dat ook de veiligheid van Willemstadse burgers er mee gebaat zal zijn. De voorzitter antwoordt dat in de raadsvergadering van 25 augustus j.l. door hem nadrukkelijk is gezegd dat Willemstad vooralsnog etc.. Dit is door hem zo nadrukkelijk gezegd vanwege het feit dat binnen drie weken na 25 augustus 1987 een vergadering zou plaatshebben waar een aantal disciplines bijeen zouden komen om deze zaak te regelen. Met name de dans om de financiën moest toen nog een aanvang nemen. Om dan in een openbare raadsvergadering te zeggen dat de gemeente bereid was finan cieel bij te dragen leek de voorzitter op dat moment niet zo verstandig. De voorzitter voelt er niets voor om stukken toe te sturen aan de heer Theunisse en wel om de volgende reden. Raadstukken zijn openbaar. Wanneer nu de heer Theunisse zich op de hoogte wil stel len van datgene wat hier werkelijk is gebeurd dan kan hij zich melden ter secreta rie waar de notulen voor hem ter inzage liggen. Het moet de voorzitter overigens van het hart dat de heer Theunisse zich met dit soort brieven in en uit de markt prijst. Zo ga je namelijk niet om met overheden. Ten aanzien van de verantwoordelijkheden merkt de voorzitter op dat tijdens de ver gadering in Bergen op Zoom in principe is besloten tot een wilsinspanning in de richting van de betrokken gemeenteraden waar het gaat om het krediet dat nodig is voor een gemeentelijke bijdrage van 0,25 per inwoner in de kosten van een waakvlamovereenkomst De situatie is nu zo dat het ministerie van Binnenlandse Zaken in onderhandeling moet gaan treden met diegenen die voldoen aan de voorwaarden van het beveiligen en alles wat daarbij komt, omdat met name Binnenlandse Zaken 95% van de kosten van het verhaal voor zijn rekening neemt. Het kwartje per inwoner dat de gemeente moet gaan betalen staat volstrekt niet in verhouding tot het bedrag wat jaarlijks met een en ander gemoeid is. Een termijn aangeven waarbinnen de hele zaak is gerealiseerd is bijna ondoenlijk aldus de voorzitter. Tot slot heeft de heer Kamp naar aanleiding van ingekomen stuk nr. 10 nog wat op en aanmerkingen. Het college stelt voor dit ingekomen stuk voor kennisgeving aan te nemen. Een derge lijke gang van zaken klopt niet, omdat daar waar het gaat om situaties waarbij be stuursovereenkomsten worden getekend, de raad formeel gezien een besluit moet nemen over of hij het wel of niet eens is met die overeenkomst. Een tweede punt is dat de concept-overeenkomst op 15 september j.l. reeds is ver zonden Het college had dus alle moeite kunnen doen om leden van de raad te informeren over beze zaak met de vraag of de raad zich kan verenigen met de koers die het college voornemens is te volgen. Hij betreurt in hoge mate dat dat niet gebeurd is. En daar waar het gaat om het primaat voor de raad heeft het college toch een lastig persoon aan de heer Kamp. In de toekomst kan hij niet instemmen met dit soort handelingen. ™at de heer Kamp betreft is dit dan ook de eerste maar tevens gelijk de laatste keer. Op de een of andere manier dient het college de raad dus in dit soort aangelegen beden te vragen of deze het er wel of niet mee eens is. Als dat nlin het midden blijft moet de heer Kamp ook allerlei formele conclusies trekken. Ten eerste heeft de gemeenteraad niets goedgekeurd. Ten tweede is er een bestuurs overeenkomst ondertekend zonder dat daar een besluit aan ten grondslag ligt. Ten derde is een en ander gebeurd op een koers die door het college is uitgezet. -Doch-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1987 | | pagina 112