-26- Vraag 45. Zodra bekend is dat het Intergemeentelijk Risico-fonds in werking treedt, zul len wij u daarover informeren. Vraag 46. Op 11 november j.l. hebben wij u een uitgebreid voorstel voorgelegd omtrent de I opheffing van het woonwagenschap Westelijk lïoord-Brabant. Daarin was verwoord dat het welzijnswerk voor de woonwagenbewoners behartigd wordt door de Stichting Woonwagenwerk West-Brabant In het kader van de integratie-gedachte was de raad met ons college van mening I dat de ter plaatse werkende instellingen ook het welzijnswerk voor de woonwagen bewoners dienen te behartigen. Ma de opheffing van het woonwagenschap op 1 januari 1980 behoeft er voor de woonwagenbewoners geen afzonderlijke welzijnsinstelling te blijven bestaan. Onderzocht wordt op welke wijze voor woonwagenzaken die het gemeentelijk niveau,, te boven gaan en voor de onderlinge afstemming van het gemeentelijk woonwagen- beleid in gewestelijk verband een overleg-vorm tot stand kan komen. Vraag 47. Omtrent de ruimtelijke locatie voor het definitief woonwagencentrum kunt u volgend jaar een voorstel tegemoet zien. Op 10 oktober 1986 hebben de provinciale staten het Provinciaal Woonwagenplan g 1935-1990 vastgesteld. Naar aanleiding van de reactie op het ontwerp-woonwagen-I plan (zie raadsvergadering 10 juni 1986) hebben de provinciale staten besloten 1 dat wanneer wordt aangetoond dat binnen de planperiode 1986-1990 de standplaats behoefte in Willemstad het aantal van 2 niet overstijgt, desgevraagd, van het provinciaal bestuur, ontheffing kan worden gekregen voor de inrichting van I de overige 2 standplaatsen. Vooralsnog wordt het aantal in te richten standplaatsen op 4 gehandhaafd. Omtrent het gesprek met de gedeputeerde heeft de voorzitter u reeds geïnfor meerd. Vraag 48. Met normkostensysteem wordt door de Rijksoverheid in het kader van de decentra-B lisatie van de Volkshuisvesting, per 1 januari 1908 ingevoerd. Van "toetreding" tot het systeem is dus geen sprake; de gemeente heeft geen keus, want het systeem wordt haar van "bovenaf" opgelegd. Het leek ons evenwel een goede zaak, om zeker nu Volkshuisvesting daartoe de mogelijkheid heeft geboden, in 1937 reeds ervaring met de nieuwe regeling op te doen Vraag 49. Wanneer er meer bekend is over de plannen met betrekking tot de samenwerking J op het volkshuisvestingsterrein binnen het streekgewest zullen wij u daaromtrent zeker informeren." Daarna geeft de heer Kamp als volgt antwoord op de door de CDA-fractie gestelde vragen: "Vraag 17. (Iet subsidie aan de stichting gecoördineerd ouderenwerk De Noord Westhoek stijgt® met 1.562,Het grootste gedeelte van deze stijging, te weten ƒ.1.000,-- is een gevolg van hogere door de plaatselijke ouderenraad te maken vervoers kosten. Gedurende 40 weken wordt door maximaal 25 ouderen (er is overigens een wacht tijd voor deze activiteit) gezwommen in het zwembad te Fijnaart. De vervoers kosten (door "De Favoriet") bedragen voor 1937 6.000,(1985: ƒ.5.000,—). De entreekosten die in het subsidie zijn opgenomen belopen 2.850,per jaar. Vraag 20. De huurwoonwagen is nog steeds niet aan een andere gemeente overgedragen. Wel hebben 2 gemeenten belangstelling getoond (Heerlen en Alblasserdam) Vraag 21. Voor- en nadelen normkostensysteem: Voordeel -de- -27- - de gemeente weet tijdig binnen welk budget het aan haar toegewezen contingent woningen dient te worden gerealiseerd, zodat in ieder geval in de planfase een overschrijding van de aanvaardbare stichtingskosten kan worden voor komen - binnen het aan haar toegekende budget heeft de gemeente, zij het een beperkte, een bepaalde "speelruimte". Dit schept mogelijkheden om aan specifieke wensen binnen de lokale volkshuis vestingsbehoefte tegemoet te komen; - in haar relatie tot de woningbouwcorporatie, kan de gemeente door haar nieuwe taken en bevoegdheden, meer dan voorheen sturend optreden. 'Nadeel - overschrijding van het toegekend budget als gevolg van tegenvallers tijdens de bouw wordt door het Rijk niet vergoed tenzij de meerkosten verband houden met een hoger kwaliteitsniveau en voor het realiseren van de extra kwaliteit vooraf toestemming is verleend door Volkshuisvesting; - afzonderlijke verzoeken om buiten het toegekende budget om,de acceptabele stichtingskosten voor bepaalde sociale huurwoningen te verhogen (zoals bijv. tot op heden met betrekking tot de zorgwoningen voor ouderen is gedaan) zijn niet langer mogelijk en zullen dan ook njet langer door Volkshuisvesting worden gehonoreerd Het .Normkostensysteem zalvolgens de planning van het ministerie van Volkshuis vesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, per 1 januari 1938 definitief worden ingevoerd. Vraag 22. Een eenmaal afgegeven bouwvergunning is in beginsel niet intrekbaar. Er is sprake van een begunstigende beschikking. Op grond van de Woningwet kan een bouwvergunning wordeningetrokken als er sprake is van bedrog door de aanvrager van de vergunning. Voorts als binnen 6 maanden na afgifte van de vergunning geen begin met de werkzaamheden is gemaakt. Sr is echter geen aanleiding om de vergunning in te trekken. De V.V.D. heeft geen vragen gesteld betreffende de door mij beheerde porte feuilles Ik hoop u met het vorenstaande voldoende te hebben geïnformeerd," besluit de heer Kamp zijn beantwoording. De voorzitter dankt de heer Kamp en deelt vervolgens mede aanstonds tot schor sing van de vergadering over te gaan tot uiterlijk 22.00 uur. In die tussentijd kunnen de fracties zich bezinnen over de door het college gegeven beantwoording ,cq. zich voorbereiden op hun vragen en reacties in tweede termijn. Vervolgens schorst dan de voorzitter de vergadering. Ma afloop van de schorsingstermijn opent de voorzitter de vergadering en geeft het woord voor het houden van de tweede termijn aan de fractie van de P.v.d.A. Naar de mening van de woordvoerder van de P.v.d.A.-fractie, de heer De Visser zijn de vragen nummers 1 en 2 van de P.v.d.A. nog niet beantwoord. .■laar aanleiding van vraag 3 zijn er nog enkele opmerkingen. In investerings schema A heeft men gemeend wat bezuinigingen te kunnen aanbrengen. Te beginnen, kost de inrichting van de affuitenloods 300.000,Als dit in iasen gebeurt, temeer nog daar het door de W.S.W. wordt gedaan, verwacht men niet dat zoveel mensen zullen worden ingezet om binnen een jaar de hele klus te klaren. Gedacht wordt eerst te werken aan een voorziening voor openbare werken aange zien dit de hoogste prioriteit heeft. Gedacht 'wordt dan aan een derde van de loods met een zolder en misschien ook nog wel aan een ruimte voor het archief, maar wellicht dat dit nog een jaar kan wachten. De P.v.d.A.-fractie denkt aan de volgende bezuiniging: de investering van 300.000,-- verdelen over drie fasen, is 100.000,— per fase. -Gesproken-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1986 | | pagina 99