-24- Het had geen consequenties voor de volksgezondheid en kan eigenlijk overal worden gedumpt. In augustus 1986 blijkt echter ineens dat het slib uit de binnenhaven tot klasse 4 is gaan behoren met alle problemen van dien. Het is niet helemaal duidelijk aan te geven hoe dat kan. Zeker weten we in elk geval dat de onderzoeksmethode is geperfectioneerd en uitgebreid. Bij de oude onderzoeksmethode konden bepaalde stoffen moeilijker worden gelokaliseerd en dat is nu wat duidelijker geworden. Ook weten we zeker dat de gemeente sinds januari 1985 zelf geen vervuiler meer is geweest van de havens. Alle panden, zowel aan de Beneden- als Bovenkade hebben na januari 1985 geen afval meer geloosd in de haven. Het zou kunnen zijn dat in het tijdsbestek van 1,5 jaar het milieu-onvriendelijke spul, de weg naar onze binnenhaven heeft gevonden. Waar het baggerslib heen moet is ook een heel probleem. Het kan niet naar Moerdijk. We hebben allemaal in de krant kunnen lezen dat daar een opslagterrein komt voor vervuilde grond, maar j er mag geen verontreinigd baggerslib uit klasse 4 naar toe. Momenteel is erdan ook geen depot binnen ons bereik waar het slib kan worden gedeponeerd. Het kan echter wel worden vervoerd naar de in aanleg zijnde "Pappegaai-bek" De "pappegaai-uek" KOiïrc eersc meaio juxi 1987 gereed. Dan bevindt zich daar eenl opslagruimte en hoogstwaarschijnlijk kan dan ook onze gemeente haar veront reinigd slib deponeren. De kosten hiervan kunnen nog niet exact worden bepaald. Voorzichtig ramend komen deze op 20,/m3 maar dit betreft enkel het storten Daarbij komt dan nog dat in onze haven moet worden gebaggerd, de specie moet I worden getransporteerd en aankomende bij de pappegaai-bek zal de specie vanuit de bagger-bak middels een kraan in de pappegaai-bek moeten worden gestort. Er zal dus niet kunnen worden gewerkt met zogenaamde onderlossers zoals die bij de stortputten in Cromstrijen konden worden gebruikt voor de bagger uit de voorhaven. Al met al een heel kostbare geschiedenis. Er wordt nog steeds ge zocht naar meer goedkope oplossingen. Zo zijn er enkele nieuwe systemen waaronder het scheiden van baggerslib in fijn en grof materiaal. De zware metalen (P.C.B.'s) hebben de neiging zich meer te binden aan het humus- gedeelte en de klei-bestanddelen dan aan het zandgedeelte van het baggerslib. Rijkswaterstaat heeft terzake weer nieuwe normen uitgevaardigd en deze geven aan dat het scheiden toch weer niet zo'n groot verschil uitmaakt, want grotere Jj bestanddelen, zoals zand, laten de vervuiling gemakkelijker los, klei daaren- tegen houdtde vervuiling gemakkelijk vast. Bijvoorbeeld, 10 gram nikkel op een m3 zand zal kwaliteitsklasse 4 aangeven en 10 gram nikkel op een m3 klei zou onder klasse 2 kunnen vallen vanwege het vastzetten van de verontreinigde metalen. In elk geval is zeker dat onze binnenhaven in 1987 niet zal worden uitgebaggerd, want de mogelijkheden zijn op dit moment niet helemaal te voorzien. Hiermede heb ik naar mijn mening de door het CDA gestelde vragen beantwoord, Dan kom ik nu bij de beantwoording van de vragen van de V.V.D. Ten aanzien van het bedrag ad 300.000,— ten behoeve van de inrichting van I de affuitenloodszij vermeld dat hieraan een vrij gedetailleerde kostenopzet ten grondslag ligt. 3ij het kostenplaatje is ervan uitgegaan lat we gebruik maken van een profes sioneel bedrijf. Het ziet ernaar uit dat diverse werkzaamheden door de vr.S.VJ. I kunnen worden uitgevoerd. Dat zal in het kostenplaatje dan een meevaller be tekenen Dader onderzoek heeft ons geleerd dat ook nog sprake kan zijn van een tegen- valIer In eerste instantie is ervan uitgegaan dat alleen de dakpannen moesten worden 1 vernieuwd doch thans blijkt dat ook het dakbeschot en eventueel de muurplaten II nader onderhoud behoeven. -Inzake- Inzake de verhoging van de haventarieven, ondanks het nog niet vastgesteld heb ben van de heffingsgrondslag, wijs ik u erop dat ook de heffingsgrondslag voor de onroerend-goedbelasting nog niet is vastgesteld. Momenteel wordt een hertaxatie verricht en de daarop betrekking hebbende cijfers zijn nog niet helemaal omgerekend naar de heffingsgrondslag. Het lijkt me daar om onlogisch om zonder dat de nieuwe heffingsgrondslag precies bekend is wél de onroerend-goedbelastingen te verhogen en niet de haventarieven. '■■'ij hebben een uitgangspunt en dat is de totale opbrengst van het havengebeuren in 1986 verhoogd met 10% terwijl de heffingsverordening daarop zal worden af gestemd. "''at betreft het uitbesteden van het schilderwerk aan de P.K.E.H. inzake de open bare verlichting kan ik antwoorden dat niet het werk maar de begeleiding is uitbesteed. De P.N.2.M. stelt een bestek op, controleert het werk en houdt hier op toezicht. Dat kost 2,36 per paal. In dit geval is duidelijk sprake van kostenbesparende privatiseringsactiviteiten. Als de V.V.D. deze vraag heeft gesteld in het kader van een geprogrammeerd lan— taarnpaalonderhoud meen ik aardig in deze richting te hebben geantwoord. De vervanging c.q. sanering van het sanitair ponton in de jachthaven is niet vooruitgeschoven. U komt dit voor het eerst tegen op de investeringslijst voor 1988. Het is juist duidelijk naar voren gehaald. iet sanitair ponton draagt duidelijk de sporen van het gebruik, maar het is niet dusdanig vervallen dat het in 1907 niet meer redelijk zou kunnen functio neren. Omtrent het voorstel met betrekking tot de energiebesparing is reeds voldoende gezegd en dit geldt eveneens voor het baggerslib in de binnenhaven. Als hierom trent nog nadere vragen leven, hoor ik dit graag van u. Over de wijze van afschrijving van de vrachtauto, is reeds meer gesproken. 'J weet dat, toen het overschot van de rekening over 1985 werd verdeeld, er j. loO.OOO, gereserveerd is voor de aankoop van een vrachtauto. In staat C, hoofdfunctie 9 vindt u dat allemaal terug. De vrachtauto staat op het punt te worden afgeleverd en deze kost ƒ.168.000, Het bedrag van 150.000,is dit jaar in één keer afgeschreven; dat betekent dat deze bij het begin van dit jaar nog voor f. 18.000,— op de begroting stond. Laatstvermeld bedrag wordt in 7 jaar afgeschreven. De boekwaarde aan het eind van 1987 is zodoende 12.855, Er hoeft niet meer te worden gesproken over het feit waarom zo weinig is afge schreven. Ik denk juist dat er weinig investeringen zijn welke op zo'n korte termijn worden afgeschreven, want het bedrag van 12.855,— is minder dan ooit de restwaarde van de vrachtwagen zal zijn. Deze afschrijving moet ook worden gezien tegen het licht van een meerjaren- onderhoudsschema wat in 1937 ook wordt opgesteld voor onze machines en ons wagenpark Daarin krijgt die vrachtauto een plaats en er wordt dan meer gedoeld op reser vering voor de aankoop van een nieuwe dan afschrijving van de oude vrachtwagen. Ik meen tot zover de vragen die op mijn portefeuilles betrekking hebben, te hebben beantwoord", besluit de heer Munters zijn betoog. De voorzitter bedankt de heer Hunters voor zijn beantwoording en wijst erop dat indien nog niet alle vragen zijn beantwoord, de fracties hierop in de tweede termijn kunnen terugkomen. Hij geeft vervolgens het woord aan wethouder Kamp, die zich zal beperken tot hetgeen is gevraagd aangaande zijn portefeuilles. De neer Kamp begint met de beantwoording van de door de P.v.d.A.-fractie ge stelde vragen. Zijn woorden luiden als volgt: "Vraag 40. •Iet per saldo nadelig tekort van 23.663,— heeft niet betrekking op de be jaardenwoningen. Het subsidie betreft het nadelig tekort van de stichting Woon voorziening voor Ouderen en betreft het steunpunt. Het gemeentebestuur zal het tekort van de stichting structureel moeten subsi- dieren. Vraag 41. Over de werkloosheidscijfers in de maand november kan ik nog geen mededelingen doen. De cijfers worden eerst half december 1936 door het Gewestelijk Arbeids bureau openbaar gemaakt. Als de ingezette tendens doorzet is het niet uitgesloten dat de werkloosheid m november verder is gedaald. -Vraag-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1986 | | pagina 98