-24-
Het had geen consequenties voor de volksgezondheid en kan eigenlijk overal
worden gedumpt.
In augustus 1986 blijkt echter ineens dat het slib uit de binnenhaven tot klasse
4 is gaan behoren met alle problemen van dien.
Het is niet helemaal duidelijk aan te geven hoe dat kan.
Zeker weten we in elk geval dat de onderzoeksmethode is geperfectioneerd en
uitgebreid. Bij de oude onderzoeksmethode konden bepaalde stoffen moeilijker
worden gelokaliseerd en dat is nu wat duidelijker geworden.
Ook weten we zeker dat de gemeente sinds januari 1985 zelf geen vervuiler meer
is geweest van de havens.
Alle panden, zowel aan de Beneden- als Bovenkade hebben na januari 1985 geen
afval meer geloosd in de haven.
Het zou kunnen zijn dat in het tijdsbestek van 1,5 jaar het milieu-onvriendelijke
spul, de weg naar onze binnenhaven heeft gevonden. Waar het baggerslib heen moet
is ook een heel probleem. Het kan niet naar Moerdijk. We hebben allemaal in de
krant kunnen lezen dat daar een opslagterrein komt voor vervuilde grond, maar j
er mag geen verontreinigd baggerslib uit klasse 4 naar toe.
Momenteel is erdan ook geen depot binnen ons bereik waar het slib kan worden
gedeponeerd.
Het kan echter wel worden vervoerd naar de in aanleg zijnde "Pappegaai-bek"
De "pappegaai-uek" KOiïrc eersc meaio juxi 1987 gereed. Dan bevindt zich daar eenl
opslagruimte en hoogstwaarschijnlijk kan dan ook onze gemeente haar veront
reinigd slib deponeren.
De kosten hiervan kunnen nog niet exact worden bepaald.
Voorzichtig ramend komen deze op 20,/m3 maar dit betreft enkel het
storten
Daarbij komt dan nog dat in onze haven moet worden gebaggerd, de specie moet I
worden getransporteerd en aankomende bij de pappegaai-bek zal de specie vanuit
de bagger-bak middels een kraan in de pappegaai-bek moeten worden gestort.
Er zal dus niet kunnen worden gewerkt met zogenaamde onderlossers zoals die
bij de stortputten in Cromstrijen konden worden gebruikt voor de bagger uit de
voorhaven. Al met al een heel kostbare geschiedenis. Er wordt nog steeds ge
zocht naar meer goedkope oplossingen.
Zo zijn er enkele nieuwe systemen waaronder het scheiden van baggerslib in fijn
en grof materiaal.
De zware metalen (P.C.B.'s) hebben de neiging zich meer te binden aan het humus-
gedeelte en de klei-bestanddelen dan aan het zandgedeelte van het baggerslib.
Rijkswaterstaat heeft terzake weer nieuwe normen uitgevaardigd en deze geven
aan dat het scheiden toch weer niet zo'n groot verschil uitmaakt, want grotere Jj
bestanddelen, zoals zand, laten de vervuiling gemakkelijker los, klei daaren-
tegen houdtde vervuiling gemakkelijk vast.
Bijvoorbeeld, 10 gram nikkel op een m3 zand zal kwaliteitsklasse 4 aangeven
en 10 gram nikkel op een m3 klei zou onder klasse 2 kunnen vallen vanwege het
vastzetten van de verontreinigde metalen.
In elk geval is zeker dat onze binnenhaven in 1987 niet zal worden uitgebaggerd,
want de mogelijkheden zijn op dit moment niet helemaal te voorzien.
Hiermede heb ik naar mijn mening de door het CDA gestelde vragen beantwoord,
Dan kom ik nu bij de beantwoording van de vragen van de V.V.D.
Ten aanzien van het bedrag ad 300.000,— ten behoeve van de inrichting van I
de affuitenloodszij vermeld dat hieraan een vrij gedetailleerde kostenopzet
ten grondslag ligt.
3ij het kostenplaatje is ervan uitgegaan lat we gebruik maken van een profes
sioneel bedrijf. Het ziet ernaar uit dat diverse werkzaamheden door de vr.S.VJ. I
kunnen worden uitgevoerd. Dat zal in het kostenplaatje dan een meevaller be
tekenen
Dader onderzoek heeft ons geleerd dat ook nog sprake kan zijn van een tegen-
valIer
In eerste instantie is ervan uitgegaan dat alleen de dakpannen moesten worden 1
vernieuwd doch thans blijkt dat ook het dakbeschot en eventueel de muurplaten II
nader onderhoud behoeven.
-Inzake-
Inzake de verhoging van de haventarieven, ondanks het nog niet vastgesteld heb
ben van de heffingsgrondslag, wijs ik u erop dat ook de heffingsgrondslag voor
de onroerend-goedbelasting nog niet is vastgesteld.
Momenteel wordt een hertaxatie verricht en de daarop betrekking hebbende cijfers
zijn nog niet helemaal omgerekend naar de heffingsgrondslag. Het lijkt me daar
om onlogisch om zonder dat de nieuwe heffingsgrondslag precies bekend is wél
de onroerend-goedbelastingen te verhogen en niet de haventarieven.
'■■'ij hebben een uitgangspunt en dat is de totale opbrengst van het havengebeuren
in 1986 verhoogd met 10% terwijl de heffingsverordening daarop zal worden af
gestemd.
"''at betreft het uitbesteden van het schilderwerk aan de P.K.E.H. inzake de open
bare verlichting kan ik antwoorden dat niet het werk maar de begeleiding is
uitbesteed. De P.N.2.M. stelt een bestek op, controleert het werk en houdt hier
op toezicht. Dat kost 2,36 per paal.
In dit geval is duidelijk sprake van kostenbesparende privatiseringsactiviteiten.
Als de V.V.D. deze vraag heeft gesteld in het kader van een geprogrammeerd lan—
taarnpaalonderhoud meen ik aardig in deze richting te hebben geantwoord.
De vervanging c.q. sanering van het sanitair ponton in de jachthaven is niet
vooruitgeschoven. U komt dit voor het eerst tegen op de investeringslijst voor
1988. Het is juist duidelijk naar voren gehaald.
iet sanitair ponton draagt duidelijk de sporen van het gebruik, maar het is
niet dusdanig vervallen dat het in 1907 niet meer redelijk zou kunnen functio
neren.
Omtrent het voorstel met betrekking tot de energiebesparing is reeds voldoende
gezegd en dit geldt eveneens voor het baggerslib in de binnenhaven. Als hierom
trent nog nadere vragen leven, hoor ik dit graag van u.
Over de wijze van afschrijving van de vrachtauto, is reeds meer gesproken.
'J weet dat, toen het overschot van de rekening over 1985 werd verdeeld, er
j. loO.OOO, gereserveerd is voor de aankoop van een vrachtauto. In staat C,
hoofdfunctie 9 vindt u dat allemaal terug.
De vrachtauto staat op het punt te worden afgeleverd en deze kost ƒ.168.000,
Het bedrag van 150.000,is dit jaar in één keer afgeschreven; dat betekent
dat deze bij het begin van dit jaar nog voor f. 18.000,— op de begroting stond.
Laatstvermeld bedrag wordt in 7 jaar afgeschreven. De boekwaarde aan het eind
van 1987 is zodoende 12.855,
Er hoeft niet meer te worden gesproken over het feit waarom zo weinig is afge
schreven. Ik denk juist dat er weinig investeringen zijn welke op zo'n korte
termijn worden afgeschreven, want het bedrag van 12.855,— is minder dan
ooit de restwaarde van de vrachtwagen zal zijn.
Deze afschrijving moet ook worden gezien tegen het licht van een meerjaren-
onderhoudsschema wat in 1937 ook wordt opgesteld voor onze machines en ons
wagenpark
Daarin krijgt die vrachtauto een plaats en er wordt dan meer gedoeld op reser
vering voor de aankoop van een nieuwe dan afschrijving van de oude vrachtwagen.
Ik meen tot zover de vragen die op mijn portefeuilles betrekking hebben, te
hebben beantwoord", besluit de heer Munters zijn betoog.
De voorzitter bedankt de heer Hunters voor zijn beantwoording en wijst erop dat
indien nog niet alle vragen zijn beantwoord, de fracties hierop in de tweede
termijn kunnen terugkomen. Hij geeft vervolgens het woord aan wethouder Kamp,
die zich zal beperken tot hetgeen is gevraagd aangaande zijn portefeuilles.
De neer Kamp begint met de beantwoording van de door de P.v.d.A.-fractie ge
stelde vragen. Zijn woorden luiden als volgt:
"Vraag 40.
•Iet per saldo nadelig tekort van 23.663,— heeft niet betrekking op de be
jaardenwoningen. Het subsidie betreft het nadelig tekort van de stichting Woon
voorziening voor Ouderen en betreft het steunpunt.
Het gemeentebestuur zal het tekort van de stichting structureel moeten subsi-
dieren.
Vraag 41.
Over de werkloosheidscijfers in de maand november kan ik nog geen mededelingen
doen. De cijfers worden eerst half december 1936 door het Gewestelijk Arbeids
bureau openbaar gemaakt.
Als de ingezette tendens doorzet is het niet uitgesloten dat de werkloosheid
m november verder is gedaald.
-Vraag-