-20-
Er zijn vier redenen, eigenlijk drie, welke het noodzakelijk maken in 1987 tot
uitvoering over te gaan en één bijkomende reden die aangeeft dat langer uitstel
eigenlijk ook niet kan worden verdragen.
In de eerste plaats hebben wij op de afdeling openbare werken vier ambtenaren
die met bepaalde regelmaat binnendiensten verrichten en bureau's op die af
deling bezetten.
Deze ambtenaren moeten beschikken over tekentafels en ruimte er omheen om hun
werk ongestoord te kunnen uitvoeren, waardoor uitbreiding van de werkaccommo-
datie dringend nodig is.
De tweede reden voor het op korte termijn herinrichten van de affuitenloods
is dat er een herverdeling van taken heeft plaatsgevonden in het ambtelijk ge
beuren op de secretarie.
De afdeling sociale zaken wordt met ingang van 1 februari 1937 door een ander
persoon bemand/bevrouwd en het verdient aanbeveling met name uit een oogpunt
van privacy, de afdeling sociale zaken in een gescheiden afdeling onder te
brengen. Dit nu, kan enkel plaatsvinden als de afdeling openbare werken uit zijn
huidige localiteit is verdwenen.
De derde reden is het feit dat in de affuitenloods het statisch archief
kan worden ondergebracht.
Op dit moment is dat archief ondergebracht in het archiefgebouw aan de Voor
straat, gelegen achter het voormalig raadhuis. '?anneer wij daarheen materiaal
moeten brengen of zaken vandaan moeten halen, moet telkens een bepaalde af
stand worden overbrugd.
De vierde bijkomstige, reden is dat het dak van de affuitenloods slijtage-
verschijnselen vertoont waardoor onherroepelijk herstelwerkzaamheden moeten
worden uitgevoerd.
De tweede belangrijkste investering voor 1937 is het herstraten en -inrichten
van diverse weg- en straatgedeeltes. Een totale raming van 557.000,
Zo moet op het middenpad van de Voorstraat de ruimte tussen de boomspiegels
worden aangepast. Hier voeren we eigenlijk alleen datgene uit wat in 1984 is
toegezegd; dat is dan namelijk de eindfase van een plan wat in dat jaar is op
gestart.
De kon."'ilhelminalan en Juliana van Stolberglaan moeten worden herstraat en
voorzien van een nieuwe riolering. De Carel van Boetzelaerstraat en lïenno van
Coehoornstraat moeten ook opnieuw worden herstraat. Het stratenplan en het weg
dek op. zich verkeert hier in een zodanige vervallen toestand, dat wij menen dat
de bewoners en gebruikers niet langer met dergelijke wegen geconfronteerd
mogen worden, liet name de riolering vraagt veel aandacht.
V;ij menen ook hier helemaal te werken in de richting van de nota die jongstleden
vanuit de provincie bij de gemeenten op tafel is verschenen.
In die nota is vermeld dat in de provincie Noord-Brabant een vrij vervallen rio-
leringsnet ligt met een vervaningswaarde van 7 miljard gulden.
Als we die 7 miljard gaan delen door een gemiddelde levensduur dan betekent dit
dat elk jaar in de provincie Noord-Brabant 150 miljoen moet worden besteed aan
vervanging van rioleringen.
-Jij menen in dit spoor te moeten meegaan omdat volgens de provincie, die aanpas
sing twee problemen met zich meebrengt.
In de eerste plaats een milieuprobleem, want versleten, lekkende rioleringen
zijn bijzonder schadelijk voor het milieu temeer daar huishoudelijke vervuilers
bijzonder grote vervuilers kunnen zijn Voor het milieu.
Het tweede probleem is van financiële aard.
Een derde van belang zijnde zaak in het komende jaar, is de vervanging van een
gedeelte van de jachtensteigerhetgeen reeds is teruggebracht van 1S2 naar
70 meter.
Hij menen dat dit werk verder uitstel niet kan verdragen en dat vervanging der
halve in 1987 moet worden uitgevoerd.
Het aanschaffen van een nieuwe rnaaimachine staat ook op de planning voor 1937.
Onze huidige rnaaimachine die wordt ingezet voor het onderhoud van de sport
velden en de terreinen in onze plantsoenen, is versleten. Wij hebben heel voor
zichtig geïnformeerd wanneer de bestaande machine een grote opknapbeurt zou
moeten hebben en wat dat zal gaan kosten.
-21-
Wij weten inmiddels dat hiermede meer dan 10.000,zal zijn gemoeid. De
hydro-motoren zijn reeds een keer gereviseerd doch weer versleten en dat be
tekent dat veel geld moet worden besteed aan een oude machine.
Gezien de 6,5 hectare sportvelden en 7 hectare plantsoenen hebben we dringend
een vertrouwde machine nodig.
Dit wat vraag 8 betreft van de P.v.d.A.
Ten aanzien van vraag 9 (investeringsschema B) wordt gevraagd welke investeringen
in 1987 met een bepaalde zekerheid kunnen worden tegemoet gezien.
Dat is moeilijk te zeggen. Neem nu bijvoorbeeld de vervanging van de Renault
bestelwagen. Deze heeft er inmiddels al heel wat jaartjes op zitten. Wanneer
blijkt dat deze wagen in 1987 nog rustig mee kan, dan hoort u niets van ons op
dat gebied. Als de auto het in september 1987 evenwel begeeft dan zal er toch
naar een ander vervoermiddel moeten worden uitgekeken. In dat geval wordt u dan
ook geconfronteerd met een kredïetvotering voor de vervanging van de bestelauto.
Vervolgens ga ik met een grote sprong door de door de P.v.d.A. gestelde vragen
naar vraag 22 met betrekking tot de shopper-lijn.
Ook het CDA heeft daaromtrent een vraag gesteld.
We hebben recentelijk geïnformeerd bij de B.B.A. en Z.W.N. en desgevraagd werd
medegedeeld dat deze lijn zeker in stand zal worden gehouden tot 1 januari 1988.
Na deze datum wordt aan de hand van de gegevens over het voorgaande jaar be
keken wat verder zal gebeuren met deze lijn.
Het betrekking tot vraag 23 van de P.v.d.A. (toegankelijkheid postkantoor
mmder-validen) merk ik op dat terecht niet in de aanbiedingsbrief de door u
bedoelde notitie is opgenomen.
De vertegenwoordigster van de P.v.d.A. heeft in de verkeerscommissie gezegd
dat er aan de toegankelijkheid van het postkantoor wat gedaan moet worden; zij
heeft ook in deze commissie mogelijkheden aangedragen.
Op de afdeling openbare werken is op dit moment een aldaar geboren plan uitge
werkt en het ziet ernaar uit dat het technisch haalbaar zal zijn.
Dat plan is binnen hëel korte tijd kant en klaar waarna het zal worden voorge
legd aan de Rijksgebouwendienst van de P.T.T. We hopen en rekenen er eigenlijk
op dat een en ander buiten de schatkist van de gemeente om, kan worden gereali
seerd.
Van de beantwoording van vraag 2£ neem ik maar een gedeelte voor mijn rekening
aangezien de burgemeester het eerste deel met betrekking tot de nutsbedrijven
en de financiële revenuen ervan aan u heeft uitgelegd." Als antwoord op het
tweede deel van dc vraag met betrekking tot de uitbreiding van het gasleiding-
net en met name de meerkosten per aansluiting en het oorspronkelijk doel van
deze aanleg antwoordt de heer Munters
"Het doel van de aanleg was Willemstad te voorzien van een reserve-toevoerlei
ding. Wat gas betreft wordt Willemstad op dit moment alleen voorzien vanuit de
"Stadsedijk-leiding.
Vorig jaar hebben we de situatie gehad dat de leiding bij bepaalde werkzaam
heden werd stukgeslagen en dan is er in Willemstad bijna aan geen gas te komen;
dat heeft dan zeker onaangename consequenties voor mensen die op dat moment
gebruik wensen te maken van dc gasvoorzieninp.
Langs de Noordlangeweg vordt nu een tweede reserve-transportleiding aangelegde
it betekent dat Wiu.ero.stad - m de toekomst verzekerd van kan zijn bij even-
ue e rea<x.n pan nu de consequenties voor
het aansluiten op de transportleiding voor de huishoudens e.d. die aan de Noord-
langeweg wonen. inreeg,.;; is bereid betrokkenen in de gelegenheid te stellen,
gebruik te maker. van het gas dat '.".oor dc transportleiding stroomt. Dan moet er
p6pnn 10 "i"'. -lW"--Pr"^aau lVjrd;~n 8eP-Laatst waarvan de kosten variëren van
kósten J.2.oC0,— per pand, te verhogen met de normale aansluitings-
Ten aanzien van vraag 33 (controle en inning van de toeristenbelasting voor
plezierjachten m welke richcipg de V.V.D. ook een vraag heeft gesteld) wordt
opgemerkt door de heer Munters: "Deze vraag houdt ook ons nog steeds bezig.
-In-