-18-
Qan kom ik tot slot aan het hoofdstuk financiën en al datgene wat daarmee
samenhangt, met name het reservebeleid en belastingbeleid.
U allen bent zeer indringend ingegaan op de voorstellen zoals wij u die ge
daan hebben.
Mag ik beginnen met de vragen zoals met name de fractie van de V.V.D. die ons
gesteld heeft.
Ik ga er daarbij vanuit dat ook een aantal vragen van andere fracties daarin
mede beantwoord worden of zijn.
U vraagt: "Daarom wil het college de belastingen en dergelijke met 10% ver
hogen in tegenstelling tot geen of slechts een matige verhoging in de afgelopen
jaren". Het antwoord daarop is dat de afgelopen jaren het college erin geslaagd
is de kortingen op de algemene uitkering van het rijk voor het merendeel in de
begroting op te vangen. u de rek eruit is en stofkamoperaties en zelfs forse
bezuinigingen geen soelaas meer bieden, hebben wij tot enige aanpassing van de
inkomsten moeten besluiten.
Ik wil u er daarbij met nadruk op wijzen dat zulks óók een gevolg is van ge
wijzigd beleid ten aanzien van de rente-inkomsten, zoals meerdere fracties uit
uw raad dat vurig hebben bepleit.
Hieruit vloeit tevens voort dat wij niet in één keer alle rentes aan de in
komsten van de gewone dienst onttrekken, omdat anders het niet gedekte tekort
nog zo'n 100.000,groter zou zijn geweest. Derhalve hebben wij besloten
een en ander te faseren met als einddatum 1990.
Daarmee meen ik dan ook vraag 10 van de P.v.d.A.-fractie beantwoord te hebben,
het de rente-inkomsten van bestemmingsreserves kunnen naar ons oordeel geen
structurele lasten worden gedekt, omdat op enig moment deze reserves zullen
worden gebruikt waardoor de rente-inkomsten wegvallen, doch de lasten van de
investeringen blijven doorlopen, waar dan geen dekkingsmiddelen meer tegenover
staan.Met het handhaven van wat u de traditionele vorm noemt is het dus niet
mogelijk om over deze reserves te beschikken, terwijl u daar juist wel voor pleit.
Het is of het één of het ander.
Of de reserves gebruiken maar dan ook de rente-inkomsten buiten beschouwing
laten voor de algemene dienst, of de rentes gebruiken waardoor dan reserves
weer in stand moeten worden gehouden.
Overigens is er 123.124,aan rente op de reserves bijgeschreven en
313.716,aan rente gebruiken we nog steeds als dekkingsmiddel op de alge
mene dienst.
In 1906 hebben wij van de bestemmingsreserves en voorzieningen een bedrag benut
van 873.317,ofwel 34.09% van de beschikbare reserves ad 2.553.253,
exclusief saldi-reserve
In 1987 zal wederom een 'oercep op de reserves worden gedaan ter grootte van
530.941,Dit bedrag is 20% van de beschikbare reserves. Los van de bij
schrijvingen middels het rekeningoverschot 1935 hebben we dan in twee jaar in
totaal 50% van de bestemmingsreserves gebruikt.
U moet zich voorstellen dat als we de rente van de reserves ineens niet meer
naar de algemene dienst zouden boeken, er een gigantisch gat zou vallen aan
de inkomstenkant van de algemene dienst.
Daarbij komt nog dat we een aantal projecten in voorbereiding hebben.
Ik breng u in herinnering de vernieuwing van "De Blokhut"2e fase zorgwoningen
het herblokken van de wegen in plan Noordlangeweg waarvoor een reserve is opge
bouwd en we hebben gemeend 150.000,te moeten reservereren voor het baggeren
van de grachten.
De V.V.D. vraagt naar aanleiding van al dit soort financiële zaken welke pro
jecten die zijn goedgekeurd in de kapitaallasten sfeer, niet zijn uitgevoerd.
In 1985 is dat geweest het herblokken van diverse wegen in plan Hoordlangeweg.
Daarmee zou een bedrag zijn gemoeid van 81.000,Na overleg met u hebben
we overigens besloten om een en ander niet te doen vanwege de bouwactiviteiten
die daar nu plaatsvinden.
In feite is dat de enige activiteit die in 1935 niet is uitgevoerd van alle
zaken die wij ons hadden voorgenomen.
-In-
-19-
In 1936 gaat het om wat meer zaken maar het jaar is nog niet voorbij en alles
kan niet op 1 januari 1987 uitgevoerd zijn.
Het gaat dan om het verharden van het opslagterrein nabij de loods voor Open
bare Merken aan het Steenpad.
De uitvoering daarvan is in een zeer ver stadium gevorderd.
Hetzelfde geldt voor het herstraten van een aantal wegen in Helwijk, het her
straten van de "Jaterpoort dat in voorbereiding is, de electra-voorziening voor
de weekmarkt waarvoor de opdracht reeds weg isde sanering van de bodemveront
reiniging te Helwijk waarvoor eerst nog nadere uitkomsten van het bodemonderzoek
worden afgewacht, het plaatsen van voorzetramen op de eerste verdieping van het
ïauritshuis waartoe uw raad heeft besloten op 11 november j.l. Voorts zijn in
dit verband zaken te noemen als de deklaag Helsedijk, slijtlaag Singel en slijt
laag parkeerterrein havenhoofd waarvooru eveneens op 11 november j.l. het licht
op groen heeft gezet alsmede de realisering van de bovenwoning van het steun
punt waarvoor een krediet is beschikbaar gesteld.
Ik denk dat ik mag concluderen dat zowel voor 1985 als ook voor 1986, het col
lege zich redelijk goed tot goed aan de taakstelling in de begroting heeft gehouden,
'lat de grondverkopen in plan Noordlangeweg aangaat kan ik u mededelen dat deze
inmiddels zijn goedgekeurd door de Gedeputeerde Staten. Wij konden niet eerder
overgaan tot het passeren van aktes, regelende het transport van gronden.
Drie transportaktes zijn inmiddels in ontwerp gereed en op 12 december a.s.
is er ten stadhuize zitting voor het passeren van alle koopaktes voor de grond.
Dan heeft u vragen gesteld over bouwkosten van de drieklassige school.
■ij ramen aan bouwkosten een bedrag van 700.000,en voor eerstsinrichting
55.000,
Zoals u weet, zullen de grondkosten globaal budgettair neutraal dienen te ver
lopen.
De rijksvergoeding van 53.103,is gebaseerd op de bedragen voor 1986 ter
wijl de restant-boekwaarde van de school ten bedrage van 35.932,in één
keer zal worden afgeschreven.
De sloopkosten van de oude school zijn verwerkt in de exploitatie-opzet van de
gronden waarop de woonvoorziening voor zorgbehoevende ouderen wordt gereali
seerd. liet andere woorden, in de mz prijs van de grond die vrijkomt als de
school is verplaatst, zijn de kosten verwerkt van het bouwrijpmaken c.q. slopen
school enz
iiermede ben ik dan gekomen aan het einde van.de beantwoording van uw eerste
termijn", aldus de voorzitter.
Vervolgens geeft de voorzitter het woord aan wethouder Munters voor de beant
woording van die vragen welke zijn portefeuilles betreffen.
De heer munters deelt mede graag in te gaan op de vragen die de drie fractie
voorzittersnaar voren hebben gebracht en welke betrekking hebben op diè por
tefeuilles waarvoor hij in eerste instantie de verantwoordelijkheid draagt.
De heer Munters vervolgt dan zijjn betoog met de woorden: "Ik realiseer me dat
ik als wethouder niet de vrijheid heb om zo door de vragen heen te grasduinen
als de voorzitter heeft gedaan.
Ik zal me dan ook strikt houden aan de volgorde van de gestelde vragen en be
ginnen met vraag acht, ingediend door de P.v.d.A.-fractie, waarin wordt ver
zocht uit te leggen waarom de in investeringsschema A opgenomen investeringen
m onze ogen niet-uitstelbaar zijn.
Ik denk dat dit toch een vraag is met een diepere achtergrond. U vraagt eigen
lijk te verklaren waarom bepaalde voorzieningen juist in 1937 moeten gaan ge
beuren, waarom bepaalde materialen en machines juist in 1987 moeten worden aan
gekocht en waarom bepaalde straten dienen te worden heringericht en de beolan-
tmg terzake moet worden aangepast.
Ik zal op de belangrijkste zaken wat nader ingaan en proberen te onderbouwen
waarom juist deze in 1937 hun beslag moeten krijgen.
Ik stel me voor dat ik niet in hoef te gaan op vragen, zoals welke investeringen
een nieuwe typemachine met zich meebrengt.
Ik wil dan ook beginnen met de belangrijkste post en dat is de herinrichting
van de affuitenloods waarmee een bedrag van 300.000,— is gemoeid.
-Er-