-14- '1/ij zijn van mening dat in die zin de cursus meer dan voldaan heeft aan de ideeën die wij daarover hadden. De personal computer waarmee wij een eerste aanvang hebben gemaakt tot enige automatisering van de administratie in onze ge meente begint met name op onze afdeling Openbare Werken zijn vruchten af te werpen. Een deel van de begroting 1987 zoals wij u die hebben aangeboden is de vrucht van onze personal computer. Onder Openbaar Bestuur heb ik nog een antwoord op een vraag van de fractie van het CDA waarin zij ons vragen wat te doen met panden die niet voor de publieke dienst bestemd zijn. 'Iet name hebben zij daarbij één pand genoemd. Het college heeft nog onlangs uitgebreid gediscussieerd over het al of niet af stoten van panden die niet voor de publieke dienst zijn bestemd. Zoals u onge twijfeld weet, kunnen daar eventueel op enige termijn meerdere panden voor in aanmerking komen. We denken daarbij aan de affuitenloods. Als die in gebruik wordt genomen, valt er in het centrum een pand vrij In principe zijn wij van mening dat het niet zinvol is panden aan te houden, waar wij verder niets mee doen. Het juiste moment om daadwerkelijk een besluit ce nemen ten aanzien van het mogelijk afstoten is echter nog niet aangebroken. Dat heeft onder meer te maken met de staat waarin een op te leveren pand ver keert. Verder stelt de fractie van het CDA een vraag over het woordje "gewenst" inzake het beleid bij het afgeven van loterijvergunningen. U bent daar wat indringend op ingegaan in uw toelichting. 'ij verstaan onder het woord "gewenst"niets meer en niets minder dan wat de Dikke van Dale daarover aangeeft: "Welkom - Aangenaam". De ervaring leert dat verenigingen nauwelijks een maand tevoren toestemming vragen tot het houden van een loterij of iets dergelijks. Veelal, overigens volkomen begrijpelijk, gaat het om min of meer spontane acties De publicatie die wij eraan .gewijd hebben heeft overigens al tot een meer "ge wenst" resultaat geleid. Verder beleid terzake zullen wij zo samenhangend als dat mogelijk is verder uitstippelen. Voorts heb ik verschillende vragen en opmerkingen gehoord over het horecabeleid en het eventueel doorberekenen van kosten van door gemeentewege verrichte diensten. Voor wat betreft het horecabeleid merken wij op dat onderzocht zal worden in hoeverre het mogelijk is enige differentiatie in een mogelijke horecabestemming aan te geven. Naar onze mening moet het mogelijk zijn een meer specifieke bestemming te geven zoals dat ook mogelijk is met bijvoorbeeld detailhandelsbedrijven of industrieën ten aanzien waarvan dan in bestemmingsplannen gewerkt wordt met zogenaamde positieve en negatieve lijsten. De ruimtelijke relevantie van één en ander zal daarbij dan zeer bepalend zijn en moeten worden aangetoond. Het is op zichzelf juist als geconstateerd wordt dat we nog meer "in huis" hebben dan alleen de plaatselijke horeca. De horeca-ondernemingen zijn in wezen een niet op zichzelf staande toeristische trekpleister, doch kan zich door de historische- en recreatieve waarde van Willemstad met name in het zomerseizoen op grote aantallen bezoekers verheugen. Dan nog iets over het doorberekenen van kosten. Het college is van mening dat de kosten van gemeentelijke diensten ten behoeve van door de plaatselijke horeca te organiseren evenementen moeten worden ver haald, om reden dat hier een specifiek commercieel belang mee gediend is. Met evenementen zoals die worden georganiseerd door het plaatselijk verenigings leven wordt echter een algemeen belang gediend. In die gevallen zullen wij aan de verenigingen géén kosten doorberekenen. VIij stellen ons voor u vóór het komende zomerseizoen een beleidsnotitie terzake te doen toekomen. -Met- -15- let betrekking tot vragen over onze Centrale Antenne Installatie en dan met name over het opnemen van een klachtenformulier in de "Brillant" kunnen wij u meedelen dat in de "Brillant" reeds is opgenomen hoe men moet handelen in ge val zich storingen e.d. voordoen. Retam, het bedrijf dat één en ander voor ons verzorgt, lost deze problemen dan op en verstrekt ons daarna elk kwartaal een overzicht van de meldingen, de wijze waarop de storingen zijn verholpen en het tijdstip waarop dat gebeurd is. \/erder is het juist dat u in de begroting een abonnementsbedrag van 19, per maand ziet. Ih de vergadering van 9 december a.s. zullen wij door middel ran een begrotingswijziging uw raad voorstellen de tarieven te verhogen naar 19,85. Een en ander, zoals dat is besproken in de commissie C.A.I. We achtten het niet juist deze nieuwe tarieven in de begroting op te nemen om dat de raad zich daar nog niet over uitgesproken heeft. Van de nieuwe ontwikkelingen met betrekking tot de C.A.I. was de opzet, zo mogelijk, als een kanaal zou vrijkomen, Music Box 's middags en Europa T.V. 's avonds in het pakket op te nemen. U weet echter dat Europa T.V. inmiddels niet meer uitzendt. Hoe het zich verder ontwikkelt met Tusic Dox of andere zenders die daar mogelijk voor in de plaats komen is dus niet bekend, wint dat Europa T.V. met zulke mooie verwachtingen zo snel ter ziele zou éijri, heeft ook ons college niet kunnen voorzien." Van de hak op de tak springend zoals de voorzitter zich uitdrukt deelt hij ver volgens mede dat de winst en de daarmee gepaard gaande dividendverhoging welke de gemeente ten deel valt als aandeelhouder van de nutsbedrijven, geheel ten goede komt aan de algemene dienst en dus niet een specifieke bestemming heeft maar als algemeen dekkingsmiddel wordt aangewend. Ten aanzien van het onderwijs antwoordt hij: "De architect die van ons college opdracht heeft gekregen de mogelijke bouw van een nieuwe openbare basisschool voor te bereiden, is volledig op de hoogte, van de nieuwste normen en wenken. Zo hij dat niet was, hebben wij hem daarvan op de hoogte gebracht en een aan tal zaken ter hand gesteld waarin dat vermeld staat. De grondprijs per rn2 van de huidige locatie van de openbare basisschool is 75,o(). Dat is conform de exploitatie-opzet voor de grond waarop de woonvoor ziening voor ouderen zal worden gerealiseerd. De grondprijs per m2 op de voor gestelde locatie in plan Noordlangeweg is 80,97. Beide bedragen zijn ex clusief b.t.w." Hat het schoolzwemmen aangaat, merkt de voorzitter op: Wellicht is het goed eerst in te gaan op de status van het schoolzwemmen in het algemeen. Schoolzwemmen is geen verplicht vak, zodat wij ook van rijkswege geen specifieke bijdrage ontvangen in de kosten die hiermee gepaard gaan. De vraag die je zou kunnen stellen of het schoolzwemmen onder het vak lichamelijke opvoeding valt, is hier in feite óók niet ter sprake. Het aantal uren lichame lijke opvoeding is namelijk niet uitdrukkelijk voorgeschreven, anneer bijvoorbeeld voor het geven van lichamelijke opvoeding geen ruimte aan wezig is, is de gemeente ook niet verplicht hiervoor te zorgen. Uiteraard is over deze materie indringend overleg gevoerd met de Inspecteur. Nu het zwemmen zelf. Iet de verschillende fracties is ons college van mening dat schoolzwemmen op zich een goede zaak is. Of dat dan ook volledig en in de huidige omvang voor rekening van de gemeente moet komen is een vraag die wij ons gesteld hebben nadat is gebleken dat forse bezuinigingen noodzakelijk waren teneinde de lasten naar al onze inwoners niet te hoog te laten oplopen. Bovendien schaffen wij de bekostiging van het schoolzwemmen niet geheel af, maar handhaven dit in de zomermaanden, gedurende de openingstijden^ van ons eigen zwembad. ;et name de hoge vervoerskosten naar buiten onze gemeente gelegen zwembaden, hebben bij oie overweging een belangrijke rol gespeeld. Daapnaast is ons college van mening dat ook de~ouders een verantwoordelijkheid hebben ten aanzien van het leren zwemmen van hun kinderen. -Voor-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1986 | | pagina 93