-14-
'1/ij zijn van mening dat in die zin de cursus meer dan voldaan heeft aan de
ideeën die wij daarover hadden. De personal computer waarmee wij een eerste
aanvang hebben gemaakt tot enige automatisering van de administratie in onze ge
meente begint met name op onze afdeling Openbare Werken zijn vruchten af te
werpen. Een deel van de begroting 1987 zoals wij u die hebben aangeboden is de
vrucht van onze personal computer.
Onder Openbaar Bestuur heb ik nog een antwoord op een vraag van de fractie van
het CDA waarin zij ons vragen wat te doen met panden die niet voor de publieke
dienst bestemd zijn. 'Iet name hebben zij daarbij één pand genoemd.
Het college heeft nog onlangs uitgebreid gediscussieerd over het al of niet af
stoten van panden die niet voor de publieke dienst zijn bestemd. Zoals u onge
twijfeld weet, kunnen daar eventueel op enige termijn meerdere panden voor in
aanmerking komen.
We denken daarbij aan de affuitenloods. Als die in gebruik wordt genomen, valt
er in het centrum een pand vrij
In principe zijn wij van mening dat het niet zinvol is panden aan te houden,
waar wij verder niets mee doen. Het juiste moment om daadwerkelijk een besluit
ce nemen ten aanzien van het mogelijk afstoten is echter nog niet aangebroken.
Dat heeft onder meer te maken met de staat waarin een op te leveren pand ver
keert.
Verder stelt de fractie van het CDA een vraag over het woordje "gewenst" inzake
het beleid bij het afgeven van loterijvergunningen.
U bent daar wat indringend op ingegaan in uw toelichting.
'ij verstaan onder het woord "gewenst"niets meer en niets minder dan wat de
Dikke van Dale daarover aangeeft: "Welkom - Aangenaam".
De ervaring leert dat verenigingen nauwelijks een maand tevoren toestemming
vragen tot het houden van een loterij of iets dergelijks.
Veelal, overigens volkomen begrijpelijk, gaat het om min of meer spontane
acties
De publicatie die wij eraan .gewijd hebben heeft overigens al tot een meer "ge
wenst" resultaat geleid.
Verder beleid terzake zullen wij zo samenhangend als dat mogelijk is verder
uitstippelen.
Voorts heb ik verschillende vragen en opmerkingen gehoord over het horecabeleid
en het eventueel doorberekenen van kosten van door gemeentewege verrichte
diensten.
Voor wat betreft het horecabeleid merken wij op dat onderzocht zal worden in
hoeverre het mogelijk is enige differentiatie in een mogelijke horecabestemming
aan te geven.
Naar onze mening moet het mogelijk zijn een meer specifieke bestemming te geven
zoals dat ook mogelijk is met bijvoorbeeld detailhandelsbedrijven of industrieën
ten aanzien waarvan dan in bestemmingsplannen gewerkt wordt met
zogenaamde positieve en negatieve lijsten.
De ruimtelijke relevantie van één en ander zal daarbij dan zeer bepalend zijn en
moeten worden aangetoond.
Het is op zichzelf juist als geconstateerd wordt dat we nog meer "in huis"
hebben dan alleen de plaatselijke horeca. De horeca-ondernemingen zijn in wezen
een niet op zichzelf staande toeristische trekpleister, doch kan zich door de
historische- en recreatieve waarde van Willemstad met name in het zomerseizoen
op grote aantallen bezoekers verheugen.
Dan nog iets over het doorberekenen van kosten.
Het college is van mening dat de kosten van gemeentelijke diensten ten behoeve
van door de plaatselijke horeca te organiseren evenementen moeten worden ver
haald, om reden dat hier een specifiek commercieel belang mee gediend is.
Met evenementen zoals die worden georganiseerd door het plaatselijk verenigings
leven wordt echter een algemeen belang gediend. In die gevallen zullen wij aan
de verenigingen géén kosten doorberekenen. VIij stellen ons voor u vóór het
komende zomerseizoen een beleidsnotitie terzake te doen toekomen.
-Met-
-15-
let betrekking tot vragen over onze Centrale Antenne Installatie en dan met
name over het opnemen van een klachtenformulier in de "Brillant" kunnen wij
u meedelen dat in de "Brillant" reeds is opgenomen hoe men moet handelen in ge
val zich storingen e.d. voordoen.
Retam, het bedrijf dat één en ander voor ons verzorgt, lost deze problemen dan
op en verstrekt ons daarna elk kwartaal een overzicht van de meldingen, de wijze
waarop de storingen zijn verholpen en het tijdstip waarop dat gebeurd is.
\/erder is het juist dat u in de begroting een abonnementsbedrag van 19,
per maand ziet. Ih de vergadering van 9 december a.s. zullen wij door middel
ran een begrotingswijziging uw raad voorstellen de tarieven te verhogen naar
19,85. Een en ander, zoals dat is besproken in de commissie C.A.I.
We achtten het niet juist deze nieuwe tarieven in de begroting op te nemen om
dat de raad zich daar nog niet over uitgesproken heeft.
Van de nieuwe ontwikkelingen met betrekking tot de C.A.I. was de opzet, zo
mogelijk, als een kanaal zou vrijkomen, Music Box 's middags en Europa T.V.
's avonds in het pakket op te nemen.
U weet echter dat Europa T.V. inmiddels niet meer uitzendt.
Hoe het zich verder ontwikkelt met Tusic Dox of andere zenders die daar mogelijk
voor in de plaats komen is dus niet bekend, wint dat Europa T.V. met zulke
mooie verwachtingen zo snel ter ziele zou éijri, heeft ook ons college niet
kunnen voorzien."
Van de hak op de tak springend zoals de voorzitter zich uitdrukt deelt hij ver
volgens mede dat de winst en de daarmee gepaard gaande dividendverhoging welke
de gemeente ten deel valt als aandeelhouder van de nutsbedrijven, geheel ten
goede komt aan de algemene dienst en dus niet een specifieke bestemming heeft
maar als algemeen dekkingsmiddel wordt aangewend.
Ten aanzien van het onderwijs antwoordt hij: "De architect die van ons college
opdracht heeft gekregen de mogelijke bouw van een nieuwe openbare basisschool
voor te bereiden, is volledig op de hoogte, van de nieuwste normen en wenken.
Zo hij dat niet was, hebben wij hem daarvan op de hoogte gebracht en een aan
tal zaken ter hand gesteld waarin dat vermeld staat.
De grondprijs per rn2 van de huidige locatie van de openbare basisschool is
75,o(). Dat is conform de exploitatie-opzet voor de grond waarop de woonvoor
ziening voor ouderen zal worden gerealiseerd. De grondprijs per m2 op de voor
gestelde locatie in plan Noordlangeweg is 80,97. Beide bedragen zijn ex
clusief b.t.w."
Hat het schoolzwemmen aangaat, merkt de voorzitter op:
Wellicht is het goed eerst in te gaan op de status van het schoolzwemmen in
het algemeen. Schoolzwemmen is geen verplicht vak, zodat wij ook van rijkswege
geen specifieke bijdrage ontvangen in de kosten die hiermee gepaard gaan. De
vraag die je zou kunnen stellen of het schoolzwemmen onder het vak lichamelijke
opvoeding valt, is hier in feite óók niet ter sprake. Het aantal uren lichame
lijke opvoeding is namelijk niet uitdrukkelijk voorgeschreven,
anneer bijvoorbeeld voor het geven van lichamelijke opvoeding geen ruimte aan
wezig is, is de gemeente ook niet verplicht hiervoor te zorgen.
Uiteraard is over deze materie indringend overleg gevoerd met de Inspecteur.
Nu het zwemmen zelf.
Iet de verschillende fracties is ons college van mening dat schoolzwemmen op
zich een goede zaak is. Of dat dan ook volledig en in de huidige omvang voor
rekening van de gemeente moet komen is een vraag die wij ons gesteld hebben
nadat is gebleken dat forse bezuinigingen noodzakelijk waren teneinde de lasten
naar al onze inwoners niet te hoog te laten oplopen. Bovendien schaffen wij de
bekostiging van het schoolzwemmen niet geheel af, maar handhaven dit in de
zomermaanden, gedurende de openingstijden^ van ons eigen zwembad.
;et name de hoge vervoerskosten naar buiten onze gemeente gelegen zwembaden,
hebben bij oie overweging een belangrijke rol gespeeld.
Daapnaast is ons college van mening dat ook de~ouders een verantwoordelijkheid
hebben ten aanzien van het leren zwemmen van hun kinderen.
-Voor-