-10- Hierna krijgt de woordvoerder van de V.V.D.-fractie het woord. De heer Boertjes zegt dan namens de fractie van de V.V.D. het volgende: "De aanbiedingsnota 1987 laat zien dat de bakens verzet gaan worden, iets wat de V.V.D.-fractie reeds een aantal jaren bepleit. Wij hebben u om keuzes gevraagd om de gevolgen van het veranderd Regerings beleid al in een vroeg stadium op te vangen. Toen al hebben wij gewezen op de uitgavenkant, opdat u de inkomsten trendmatig zou kunnen blijven verhogen. Nu echter kondigt u een forse 10%-verhoging aan over de gehele linie, terwijl u voorts ook nog komt met een ingrijpend voorstel om o.a. het schoolzwemmen in de wintermaanden af te schaffen. Tegen een algemene tariefsverhoging van 10% hebben wij ernstig bezwaar, temeer daar er een post bij zit waarvan de heffingsgrondslag nog niet eens is vastgesteld. Een algemene ongedifferentieerde verhoging geeft niet de indruk dat er een nauwkeurig afwegingsproces heeft plaatsgevonden. Uw suggestie op bladzijde 46 om een zogenaamde toeristenbelasting te gaan hef fen op vaartuigen die de haven voor korte tijd binnenlopen, om bijvoorbeeld boodschappen te gaan doen, vinden wij onaanvaardbaar en niet in overeenstemming met het gastvrije karakter van onze gemeente. Tevens merken wij op dat zo'n maatregel onze middenstand alleen maar kan schaden. Zoals wij als V.V.D.-fractie naar de investeringsstaat kijken, kunnen wij ons niet aan de indruk onttrekken, dat hier geen wezenlijke wijziging van beleid plaatsvindt. De V.V.D.-fractie is van mening dat fasering in uitvoering van werken en het begrip privatisering hier van toepassing kan zijn. Dat u argumenten ontleent aan een Vergelijkende Budget Analyse om uw voorstel van een 10% verhoging te onderbouwen, slaat bij de V.V.D.-fractie in het ge heel niet aan. De zelfstandige gemeente Willemstad voert een eigen beleid; nadien kan bekeken worden in hoeverre ons inkomsten- en uitgavenpatroon zich verhoudt tot verge lijkbare gemeenten. De V.V.D.-fractie is van mening dat de financiële gevolgen van de herfinan ciering van het restant van de V.V.R. schuld ook op een andere wijze gefinan cierd kan worden. Hierop kan naar onze mening het profijtbeginsel van toepas sing zijn. Mogelijk hebben de ontwikkelingen op het kleinschalige bedrijventerrein bijge dragen tot een daling van het aantal werkzoekenden in onze gemeente. Indien een verdere ontwikkeling aldaar het aantal werkzoekenden nog verder kan ver lagen, zullen wij uw voorstellen terzake positief beoordelen. Om werkzoekenden een betere kans op de arbeidsmarkt te geven is her-, om-, en bijscholing een eerste vereiste. Uit dien hoofde ondersteunen wij uw instemming om Roosendaal en Bergen op Zoom in deze een "voortrekkers"~rol te laten vervullen. De V.V.D.-fractie is verbaasd dat de bij de vorige begrotingsbehandeling toe gezegde nota over het subsidiebeleid voor het sociaal-cultureel werk weer een jaar vooruitgeschoven wordt en afhankelijk wordt gesteld van de komst van de nieuwe 'Welzijnswet. De subsidie-normen zijn sinds 1982 bevroren waardoor men kan spreken van een verlaging. Toch had u er verstandiger aan gedaan nu al met wijzigingsvoor stellen te komen, opdat de klap die hierop volgt geen donderslag bij heldere hemel zal zijn. De V.V.D.-fractie kan zich vinden met uw opmerking dat bij maatschappelijke noodsituaties zo snel mogelijk hulp ingeroepen moet worden. Kunt u via de Brillant de burgers attenderen op de mogelijkheid tot het tijdig verkrijgen van maatschappelijke hulp? Wij zien als voordeel van een samenwerking binnen het streekgewest, op gebied van de volkshuisvesting, dat er in een bepaald jaar per gemeente een groter aantal woningen gebouwd kan worden. Dit kan de kostprijs in gunstige zin beïnvloeden. -Hiertoe- -11- Hiertoe is echter consensus noodzakelijk. Ontbreekt de wil tot hechte samenwerking dan moet aan deze ontwikkeling geen medewerking worden verleend. Het huidige beleid van afspraken tussen kleine gemeenten onderling moet dan worden voortgezet. Wij zijn bezorgd over de stijgende kosten van het streekgewest indien al deze taken door hen moeten worden uitgevoerd. Binnen een klein aantal jaren zal de eerste spade de grond in moeten in het be stemmingsplan zuidelijk van het Kloosterblokje. Binnen welke termijn kunnen wij van u een beleidsnota terzake tegemoet zien? Tot slot, Meneer de Voorzitter, kan de V.V.D.-fractie concluderen dat deze be groting er één is die verschilt met die van voorgaande jaren. Namelijk, wel sluitend maar gepaard gaande met forse verhogingen. U stelt nu dat er wederom prioriteiten en keuzes gemaakt moeten worden; de V.V.D.-fractie heeft dit al een aantal jaren opgemerkt in deze raad, maar het hoefde niet zo nodig. De tendens dat er minder geld naar de gemeente zou vloeien was al enige jaren duidelijk, want het financieringstekort van de Rijksoverheid moest en moet worden teruggedrongen. Toch werd het alsmaar voor ons uitgeschoven, maar nu worden wij echt voor vol dongen feiten geplaatst. Nu ontkomt u er niet meer aan, Meneer de Voorzitter. Er moeten inderdaad keuzes gemaakt worden! Dat dit geen gemakkelijke taak is, begrijpen wij als V.V.D.-fractie ook; keuzes maken doet pijn. De procentuele verhogingen welke u in algemeenheid aangeeft, vinden wij als V.V.D.-fractie aan de forse kant. Toch zijn er een aantal V.V.D.-wensen door u overgenomen, zoals: - verhoging saldireserves met inflatiepercentages; - bijschrijving rente bestemmingsreserve en eventuele tariefsverhogingen ge lijktijdig met de begrotingsbehandeling te doen plaatsvinden. Wat de begrotingsbehandeling betreft, heeft de V.V.D.-fractie al 3 jaar aan u ge vraagd of deze in een andere vorm gegoten kon worden» Nu is het dan zo ver. Natuurlijk dient er nog een evaluatie plaats te vinden zodat het daarna opge nomen kan worden in het reglement van orde. Het komende jaar hoopt de V.V.D.-fractie met u, de twee overige fracties in deze raad en de ambtelijke medewerkers, te komen tot een positief en evenwichtig be leid. Dit moet kunnen leiden tot het maken van de juiste keuzes, om zo de zelf standigheid van onze gemeente en de belangen van Willemstad en haar inwoners te kunnen blijven behartigen." Daarna stelt de heer Boertjes de volgende concrete vragen: "Waarom wil het college de belastingen, retributies, tarieven en huren met 10% verhogen, in tegenstelling tot voorgaande jaren, waarin deze verhogingen slechts 3% bedroegen? U vermeldt in de nota over het reservebeleid, dat in de begroting 1990 de rente volledig op de dan nog bestaande bestemmingsreserves en voorzieningen worden bijgeschreven. Waarom geschiedt dit pas in 1990? Hoe benu u aan het bedrag van 300.000,gekomen voor de herinrichting van de affuitenloods? Zijn in het bedrag van 755.000,voor de nieuwbouw van de openbare basis school de kosten begrepen van het slopen van de oude school, inclusief de ver wijdering van funderingen, verplaatsen houten lokalen, verhuizing en inrichting^ Waarom verhoogt u de haventarieven, terwijl de heffingsgrondslag nog niet is vastgesteld? Waarom geeft u bij de vergelijkende budgetanalyse van klasse-gemiddelde versus Willemstad, niet een kompleet uitgavenpatroon? Hoe grooi. is het bedrag van de goedgekeurde projecten, welke in 1985 en 1986 niet in uitvoering zijn genomen? Hoofdfunctie 0 van het investeringsschema A geeft een tweetal posten aan met be trekking tot automatisering. Waarom haalt u deze financiering uit de gewone dienst en niet uit de reserves? -Waarom-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1986 | | pagina 91