U bent van plan in de loop van 1987 aan de hand van de uitkomsten van het door
het Nederlands Wetenschappelijk Instituut voor Toerisme en Recreatie in 1986
verrichte onderzoek ons een beleidsnotitie voor te leggen. Wij vragen ons
echter af, of de uitkomsten van het onderzoek voldoende basis bieden om een be
leid op af te stemmen?
Want het is toch zo dat het onderzoek zich alleen heeft beperkt tot het voor
seizoen en het was tijdens het onderzoek nog behoorlijk slecht weer ook, zodat
bij de uiteindelijke interpretatie van de resultaten grote vraagtekens moeten
worden gezet. Aanbevolen werd dan ook om een herhalingsonderzoek uit te voeren!
nogmaals onze twijfels om op basis van het verschenen rapport conclusies te
trekken en laat staan een beleid op af te stemmen! Voorts is opgenomen in het
investeringsschema 1987 het uitdiepen en profileren van de binnen- en buiten
grachten. U geeft aan dat vanuit recreatief oogpunt de uitvoering van het pro
ject zeker aanbeveling verdient om subsidiemogelijkheden op dit terrein te
onderzoeken. Aan welke subsidiebronnen denkt u? En is het streekgewest Weste
lijk Noord-Brabant ook bereid een bijdrage te leveren omdat zij het opstellen
van een baggerplan als actiepunt voor 1987 hebben gepland in het deelplan
Hengelsport van het Meerjarenuitvoeringsprogramma recreatieplannen? Verder
komt u terug op eventuele uitbreiding van het aantal horecabedrijven. De be
stemming "horecabedrijven" is destijds diverse malen onderzocht en toen bleek
een bepaalde differentiatie niet mogelijk; wat is de aanleiding dat u de zaak
toch weer gaat onderzoeken?
In de doucheruimten aan de oude jachthaven wordt in het seizoen op grote schaal
gratis gedoucht, vaak zijn deze kosten vele malen hoger dan de opbrengst van
het liggeld in de haven. Het aanschaffen van munttoestellen moet toch tot de
mogelijkheden behoren?
Het gymnastiekgebouw wordt o.a. verhuurd voor sportactiviteiten door vereni
gingen en particulieren voor een bedrag van 4,50 per uur en uw voorstel is
het uurtarief te verhogen naar 5,Toch vragen wij ons af of het niet
zinvol is om in navolging van andere gemeenten hogere tarieven te gaan be
rekenen aan particulieren en aan niet ter plaatse gevestigde verenigingen en
verenigingen welke niet staan ingeschreven in het verenigingsregister
Afhankelijk van het subsidiebudget dat de minister voor 1991 aan de gemeente
reserveert en gelet op de budgettaire positie van onze gemeente in de komende
jaren overweegt u een gefaseerde restauratie van Fort De Hel. Maar uit pers
berichten hebben we toch begrepen dat de bewoners van o.a. de Helsedijk met
plannen zouden komen voor een opknap- c.q. restauratiebeurt. Kunt u ons daar
over nadere informatie geven?
Bij het gecoördineerd ouderenwerk wordt gesproken over een sterke stijging
van ƒ.1.000,Deze kosten hebben te maken met vervoerskosten welke gemaakt
worden door de plaatselijke raad. Kunt u de sterke stijging van ƒ.1.000,
nader verklaren?
De voorhaven is inmiddels uitgebaggerd, de vrijgekomen baggerspecie behorende
tot kwaliteitsklasse II afgevoerd en gestort in de putten van Cromstrijen. Ook
werd een bemonstering uitgevoerd in de binnenhaven en naar onze mening ook be
horende tot kwaliteitsklasse II, maar nu wordt gesproken over kwaliteitsklasse
IV, wat inhoudt: locaal ernstig verontreinigde specie, wat is hiervan de oor
zaak? De consequentie is dat een en ander opgeslagen moet worden in een spe
ciaal daartoe ingericht depot. Extra kosten waarschijnlijk en kunt u al iets
zeggen, over waar zo'n depot moet worden ingericht en wanneer gestart gaat
worden met baggeren, transporteren, en verwerken van de verontreinigde specie?
De prioriteitsvolgorde voor het nieuwe woonwagencentrum hebben we reeds in juli
'86 vastgesteld. Inmiddels heeft er omtrent deze locaties overleg plaatsge
vonden met de gedeputeerde mevrouw Mr. Th. Huberts-Fokkelman, welke indrukken
heeft u aan dat gesprek overgehouden?
De huur van de huurwoonwagen is per 1 augustus '36 opgezegd en voor overdracht
aan een andere gemeente ingebracht in de bij het ministerie van V.R.O.M. daarvoor
bestemde poule. Heeft dat al resultaat opgeleverd?
-De-
-9-
De Rijksoverheid streeft naar een meer gedecentraliseerde besluitvorming in de
volkshuisvesting. In 1986 is al door een aantal gemeenten proefgedraaid met
een systeem van genormeerde budgetafspraken, gericht op de bouw van woningen
in de sociale huursector. Kunt u in een kort bestek de voor- en nadelen van
decentralisatie aangeven en een indicatie van de tijdslimiet waarbinnen één en
ander gestalte krijgt?
U schrijft dat er thans concrete voornemens zijn om op de plaats van het graan—
pakhuis aan de Benedenkade tegenover d'Orangemolen, op grond van een reeds in
1979 verleende bouwvergunning 10 koopappartementen te realiseren. Hoe concreet
zijn deze plannen en zo'n vergunning, blijft die eeuwig geldig?
Om in de mogelijkheid van verplaatsing van in de vesting Willemstad gevestigde
bedrijven te voorzien is in het dorpenplan oostelijk van de woonkern Helwijk
een soort "bedrijventerrein" opgenomen, waar zich inmiddels al enkele bedrijven
hebben gevestigd. Zijn er naast de huidige en bekende vestigingen al nieuwe
plannen bij u bekend?
Tot slot mijnheer de Voorzitter komen wij nog terug op de punten welke ik
reeds aankondigde:
Op bladzijde vier van de aanbiedingsbrief heeft u de gemeentelijke inkomsten
en uitgaven aan een nadere beschouwing onderworpen en u kiest voor een aantal
maatregelen.
Wij kunnen met u accoord gaan met de toevoeging bespaarde rente aan functie
913 onder punt 1. Ook kunnen wij instemmen onder punt 2 met de vermindering
van de vermelde bedragen in de gewone dienst, welke genoemd zijn als diverse
sub-functies. Zelfs met een aantal taken onder punt 3 kunnen wij instemmen,
behoudens het schoolzwemmen bijzondere scholen en het schoolzwemmen van de open
bare school buiten Willemstad. Wij stellen daarom voor het schoolzwemmen tot
half april in de huidige vorm af te werken. Daarna moet u als college met de
diverse schoolbesturen en ouderraden in overleg treden over een andere opzet.
Het aantal groepen (klassen) dat zwemles krijgt zou eventueel verminderd kun
nen worden, ook zou een eigen bijdrage gevraagd kunnen worden en zeker zou
voorgesteld kunnen worden om het vervoer te combineren.
Een en ander betekent dat voor het schoolzwemmen weer opgevoerd moet worden tot
half april: 10 weken a 1.150,52 per week is afgerond: 11.505,
Voorts kunnen ook wij, met pijn en moeite, accoord gaan om de gemeentelijke
belastingen, retributies en tarieven met 10% te verhogen, behoudens: De op
brengst van het zwembad, de afvalstoffenheffing en de o.g.b. zakelijk gerech
tigden en gebruikers, die wij zouden willen verhogen met maximaal 6%, hetgeen
een lagere opbrengst betreft van afgerond 18.804,ten opzichte van de
door het college voorgestelde 10%.
Het verschil wordt als volgt verklaard: 10%
Opbrengst zwembad r, 4.210
Afvalstoffenheffing f, 8.628,
O.G.B. zakelijk gerechtigden en gebruikers f.32.374,
Totaal ƒ,45.212
Het verschil is dus: f. 18.084,
Tesamen met de post van 10 weken schoolzwemmen is dit 29.589,
Wij stellen daarom voor om de post onvoorzien met 20.539,te verminderen
en om uit de reserve's 9.000,te halen.
Na uw antwoord en de andere fracties gehoord te hebben zal blijken in hoeverre
wij over bovenstaande wijzigingen in tweede termijn moties in zullen dienen.
En alvorens ik m'n eerste termijn besluit wil ik de wens uitspreken, dat wij
samen met u als college en met de fracties van de P.v.d.A. en de V.V.D. ons
weer volledig zullen inzetten voor een leefbaar Willemstad. Zo willen wij onder
Gods zegen het jaar 1937 ingaan, vertrouwende dat we met elkaar tot een eerliik
en goed beleid in staat zullen zijn."
De voorzitter dankt de heer Van der Sluijs voor zijn betoog en zegt dat de tijd
die de heer De Visser korter heeft nodig gehad, de heer Van der Sluijs weer
in beslag heeft genomen, zodat men qua tijd weer op quitte staat.
-Hierna-
6%
2.526,—
5.177,—
ƒ.19.425,—
ƒ.27.128,—