U bent van plan in de loop van 1987 aan de hand van de uitkomsten van het door het Nederlands Wetenschappelijk Instituut voor Toerisme en Recreatie in 1986 verrichte onderzoek ons een beleidsnotitie voor te leggen. Wij vragen ons echter af, of de uitkomsten van het onderzoek voldoende basis bieden om een be leid op af te stemmen? Want het is toch zo dat het onderzoek zich alleen heeft beperkt tot het voor seizoen en het was tijdens het onderzoek nog behoorlijk slecht weer ook, zodat bij de uiteindelijke interpretatie van de resultaten grote vraagtekens moeten worden gezet. Aanbevolen werd dan ook om een herhalingsonderzoek uit te voeren! nogmaals onze twijfels om op basis van het verschenen rapport conclusies te trekken en laat staan een beleid op af te stemmen! Voorts is opgenomen in het investeringsschema 1987 het uitdiepen en profileren van de binnen- en buiten grachten. U geeft aan dat vanuit recreatief oogpunt de uitvoering van het pro ject zeker aanbeveling verdient om subsidiemogelijkheden op dit terrein te onderzoeken. Aan welke subsidiebronnen denkt u? En is het streekgewest Weste lijk Noord-Brabant ook bereid een bijdrage te leveren omdat zij het opstellen van een baggerplan als actiepunt voor 1987 hebben gepland in het deelplan Hengelsport van het Meerjarenuitvoeringsprogramma recreatieplannen? Verder komt u terug op eventuele uitbreiding van het aantal horecabedrijven. De be stemming "horecabedrijven" is destijds diverse malen onderzocht en toen bleek een bepaalde differentiatie niet mogelijk; wat is de aanleiding dat u de zaak toch weer gaat onderzoeken? In de doucheruimten aan de oude jachthaven wordt in het seizoen op grote schaal gratis gedoucht, vaak zijn deze kosten vele malen hoger dan de opbrengst van het liggeld in de haven. Het aanschaffen van munttoestellen moet toch tot de mogelijkheden behoren? Het gymnastiekgebouw wordt o.a. verhuurd voor sportactiviteiten door vereni gingen en particulieren voor een bedrag van 4,50 per uur en uw voorstel is het uurtarief te verhogen naar 5,Toch vragen wij ons af of het niet zinvol is om in navolging van andere gemeenten hogere tarieven te gaan be rekenen aan particulieren en aan niet ter plaatse gevestigde verenigingen en verenigingen welke niet staan ingeschreven in het verenigingsregister Afhankelijk van het subsidiebudget dat de minister voor 1991 aan de gemeente reserveert en gelet op de budgettaire positie van onze gemeente in de komende jaren overweegt u een gefaseerde restauratie van Fort De Hel. Maar uit pers berichten hebben we toch begrepen dat de bewoners van o.a. de Helsedijk met plannen zouden komen voor een opknap- c.q. restauratiebeurt. Kunt u ons daar over nadere informatie geven? Bij het gecoördineerd ouderenwerk wordt gesproken over een sterke stijging van ƒ.1.000,Deze kosten hebben te maken met vervoerskosten welke gemaakt worden door de plaatselijke raad. Kunt u de sterke stijging van ƒ.1.000, nader verklaren? De voorhaven is inmiddels uitgebaggerd, de vrijgekomen baggerspecie behorende tot kwaliteitsklasse II afgevoerd en gestort in de putten van Cromstrijen. Ook werd een bemonstering uitgevoerd in de binnenhaven en naar onze mening ook be horende tot kwaliteitsklasse II, maar nu wordt gesproken over kwaliteitsklasse IV, wat inhoudt: locaal ernstig verontreinigde specie, wat is hiervan de oor zaak? De consequentie is dat een en ander opgeslagen moet worden in een spe ciaal daartoe ingericht depot. Extra kosten waarschijnlijk en kunt u al iets zeggen, over waar zo'n depot moet worden ingericht en wanneer gestart gaat worden met baggeren, transporteren, en verwerken van de verontreinigde specie? De prioriteitsvolgorde voor het nieuwe woonwagencentrum hebben we reeds in juli '86 vastgesteld. Inmiddels heeft er omtrent deze locaties overleg plaatsge vonden met de gedeputeerde mevrouw Mr. Th. Huberts-Fokkelman, welke indrukken heeft u aan dat gesprek overgehouden? De huur van de huurwoonwagen is per 1 augustus '36 opgezegd en voor overdracht aan een andere gemeente ingebracht in de bij het ministerie van V.R.O.M. daarvoor bestemde poule. Heeft dat al resultaat opgeleverd? -De- -9- De Rijksoverheid streeft naar een meer gedecentraliseerde besluitvorming in de volkshuisvesting. In 1986 is al door een aantal gemeenten proefgedraaid met een systeem van genormeerde budgetafspraken, gericht op de bouw van woningen in de sociale huursector. Kunt u in een kort bestek de voor- en nadelen van decentralisatie aangeven en een indicatie van de tijdslimiet waarbinnen één en ander gestalte krijgt? U schrijft dat er thans concrete voornemens zijn om op de plaats van het graan— pakhuis aan de Benedenkade tegenover d'Orangemolen, op grond van een reeds in 1979 verleende bouwvergunning 10 koopappartementen te realiseren. Hoe concreet zijn deze plannen en zo'n vergunning, blijft die eeuwig geldig? Om in de mogelijkheid van verplaatsing van in de vesting Willemstad gevestigde bedrijven te voorzien is in het dorpenplan oostelijk van de woonkern Helwijk een soort "bedrijventerrein" opgenomen, waar zich inmiddels al enkele bedrijven hebben gevestigd. Zijn er naast de huidige en bekende vestigingen al nieuwe plannen bij u bekend? Tot slot mijnheer de Voorzitter komen wij nog terug op de punten welke ik reeds aankondigde: Op bladzijde vier van de aanbiedingsbrief heeft u de gemeentelijke inkomsten en uitgaven aan een nadere beschouwing onderworpen en u kiest voor een aantal maatregelen. Wij kunnen met u accoord gaan met de toevoeging bespaarde rente aan functie 913 onder punt 1. Ook kunnen wij instemmen onder punt 2 met de vermindering van de vermelde bedragen in de gewone dienst, welke genoemd zijn als diverse sub-functies. Zelfs met een aantal taken onder punt 3 kunnen wij instemmen, behoudens het schoolzwemmen bijzondere scholen en het schoolzwemmen van de open bare school buiten Willemstad. Wij stellen daarom voor het schoolzwemmen tot half april in de huidige vorm af te werken. Daarna moet u als college met de diverse schoolbesturen en ouderraden in overleg treden over een andere opzet. Het aantal groepen (klassen) dat zwemles krijgt zou eventueel verminderd kun nen worden, ook zou een eigen bijdrage gevraagd kunnen worden en zeker zou voorgesteld kunnen worden om het vervoer te combineren. Een en ander betekent dat voor het schoolzwemmen weer opgevoerd moet worden tot half april: 10 weken a 1.150,52 per week is afgerond: 11.505, Voorts kunnen ook wij, met pijn en moeite, accoord gaan om de gemeentelijke belastingen, retributies en tarieven met 10% te verhogen, behoudens: De op brengst van het zwembad, de afvalstoffenheffing en de o.g.b. zakelijk gerech tigden en gebruikers, die wij zouden willen verhogen met maximaal 6%, hetgeen een lagere opbrengst betreft van afgerond 18.804,ten opzichte van de door het college voorgestelde 10%. Het verschil wordt als volgt verklaard: 10% Opbrengst zwembad r, 4.210 Afvalstoffenheffing f, 8.628, O.G.B. zakelijk gerechtigden en gebruikers f.32.374, Totaal ƒ,45.212 Het verschil is dus: f. 18.084, Tesamen met de post van 10 weken schoolzwemmen is dit 29.589, Wij stellen daarom voor om de post onvoorzien met 20.539,te verminderen en om uit de reserve's 9.000,te halen. Na uw antwoord en de andere fracties gehoord te hebben zal blijken in hoeverre wij over bovenstaande wijzigingen in tweede termijn moties in zullen dienen. En alvorens ik m'n eerste termijn besluit wil ik de wens uitspreken, dat wij samen met u als college en met de fracties van de P.v.d.A. en de V.V.D. ons weer volledig zullen inzetten voor een leefbaar Willemstad. Zo willen wij onder Gods zegen het jaar 1937 ingaan, vertrouwende dat we met elkaar tot een eerliik en goed beleid in staat zullen zijn." De voorzitter dankt de heer Van der Sluijs voor zijn betoog en zegt dat de tijd die de heer De Visser korter heeft nodig gehad, de heer Van der Sluijs weer in beslag heeft genomen, zodat men qua tijd weer op quitte staat. -Hierna- 6% 2.526,— 5.177,— ƒ.19.425,— ƒ.27.128,—

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1986 | | pagina 90