Uitgaande van het beleidsprogramma heeft u als college de hoofdlijnen van het
beleid uitgewerkt en vertaald in relatie tot de beschikbare middelen.
Uit de financiële verhouding tussen rijk en gemeenten blijkt, hetgeen ook staat
in het regeeraccoord, dat lagere overheden in evenredigheid aan de rijksbe
groting een bijdrage moeten leveren tot het beperken van de overheidsuitgaven.
Met deze bezuinigingen worden ook wij in de begroting 1987 geconfronteerd.
Nog meer dan voorheen zullen wij keuzes moeten maken en prioriteiten stellen,
welke tot bezuinigingen zullen bijdragen.
Door tal van nieuwe structurele uitgaven en beleidsveranderingen ten aanzien
van het bijschrijven van rente op de reserve's en voorzieningen, tal van lagere
uitkeringen en niet uitstelbare investeringen vertoont de ontwerp-begroting 1987
ondanks vergaande bezuinigingen op de gewone dienst een ongedekt tekort van
88.391Uw bezorgdheid ten aanzien van eventuele méér bezuinigingen delen
wijwant nog meer bezuinigen zal dan zeker ten koste gaan van de dienstverlening
aan de burgers. U geeft ook mogelijkheden aan om dit tekort op te heffen, u
noemt o.a. de mogelijkheid van verhoging van de gemeentelijke inkomsten. Daar
om komt u als college naar de raad met het voorstel om de gemeentelijke belas
tingen met 10% te verhogen. Dit gaat ons als CDA-fractie te ver; wij hebben
wel begrip voor de moeilijke situatie, en achteraf zeggen, "zie je nu wel, had
den we de laatste jaren maar steeds een verhoging met kleine percentages toe
gepast", vinden wij erg goedkoop, want er komen nu zaken op ons af, die niet
waren te voorzien. Wat niet wegneemt, dat wij onze burgers, waaronder grote
groepen met een minimuminkomen en een laag inkomen, niet willen opzadelen met
een verhoging van 10%. Aan het eind van m'n betoog kom ik hierop terug.
Het investeringsschema geeft ook een duidelijk overzicht wat men denkt te in
vesteren voor verschillende zaken. Op bladzijde 26 van het investeringsschema
B is zelfs een "weegmachine" opgenomen! Wie of wat denkt u te gaan wegenAan
de hand van de investeringsplanning is af te lezen wat in de komende jaren ge
realiseerd moet of kan worden. Zoals u aangeeft zou het schoolzwemmen te Fijnaart
en Xlundert beëindigd moeten worden. Wij als CDA-fractie denken daar anders
over en wij hebben gezocht naar middelen om dit toch doorgang te laten vinden,
temeer daar het schoolrooster voor het lopende jaar al vast staat. Aan het slot
van mijn eerste termijn zullen wij mogelijkheden aangeven.
Voor wat betreft de gemeentelijke herindeling hangt het zwaard van Damocles
nog steeds boven ons hoofd. Ons standpunt daarover is bij u bekend en wij
zullen ons met alle middelen (indien nodig) inzetten tegen een eventuele her
indeling waar Willemstad bij betrokken is. Helaas denkt de P.v.d.A.-fractie in
Provinciale Staten van Noord-Brabant daar anders over. Hopelijk wil de P.v.d.A.-
fractie in deze raad, haar invloed uitoefenen op de P.v.d.A.-fractie in Provin
ciale Staten, om het ingenomen standpunt te herzien."
De heer Tuinman interrumpeert door te stellen dat dit niets van doen heeft met
het onderwerp omdat men hier als fractie in de gemeenteraad zit en niet in de
provinciale staten. Bovendien is het standpunt, van de P.v.d.A.-raadsfractie
zojuist duidelijk kenbaar gemaakt.
De heer Van der Sluijs vervolgt dan zijn betoog met de woorden:
Ook willen wij vanavond niet verzuimen onze dank uit te spreken voor de inzet
van de politie en de brandweer. Moge de wens voor 1987 luiden, dat we wederom
beschermd en veilig zijn.
Op het gebied van de sociaal-economische ontwikkelingen zijn wij met u ver
heugd over het feit dat aan het Steenpad een kleinschalig bedrijventerrein met
milieu vriendelijke bedrijven van de grond is gekomen.
In ons verkiezingsprogramma hadden wij de wens voor een dergelijk terrein op
genomen, maar op de politieke forumavond met de gezamenlijke partijen werden
wij nog al aangevallen omdat men dat niet zag zitten. U ziet, het waren dus
geen loze kreten."
Ik wil nu overgaan tot het stellen van de vragen naar aanleiding van de begro
ting 1987 en het investeringsschema 1987-1990 namens onze fractie, aldus de
heer Van der Sluijs.
-Betreffende-
-7-
"Betreffenclo de jumelage-overeenkomst met de Belgische gemeente Temse is een
bedrag van 1.000,geraamd; in hoeverre en waaraan is dit bedrag de laatste
jaren besteed? Denkt het college, nu bij het ambtelijk apparaat diverse vaca
tures zijn vervuld en na een verdere herstructurering van de ambtelijke organi
satie, dat een verdere uitbreiding op korte termijn noodzakelijk is?
Kunt u ons verklaren wat er de oorzaak van is dat de kosten van de "Brillant in
Gouden Delta" ƒ.5.000,hoger geraamd zijn, terwijl u toch heeft besloten dat
een uitgave maximaal maar uit 20 pagina's mag bestaan. Tevens zijn wij benieuwd
wat u onder een pagina verstaat? En zijn in de genoemde 20 pagina's de adver
tentiepagina s begrepen?
Het pand Benedenkade 8 is gemeentelijk bezit, de opbrengsten staan lang niet
in verhouding tot de kosten; is het daarom niet zinvol dit pand af te stoten,
zeker wanneer we het als gemeente zelf niet nodig hebben?
In het beleidsplan van de groepscommandant der rijkspolitie, landgroep Steen
bergen wordt onder meer een gerichte aanpak en bestrijding van de criminali
teit nagestreefd. In dit kader is bij het ministerie van Binnenlandse Zaken
een subsidieverzoek ingediend voor het project "preventie van de kleine crimi
naliteit". Het verzoek is inmiddels gehonoreerd met een bedrag van 5.745,50
onder bepaalde voorwaarden. Kunnen wij voor dit belangrijke project ook nog
een bijdrage tegemoet zien?
Bij het beleid voor de loterijvergunningen heeft u regels opgesteld om aan on
gewenste situaties een eind te maken. Duidelijke regexs dus. '7ij vragen ons
echter wel af of u nu zelf weer niet een stukje onduidelijkheid schept door in
de eerste regel van het nieuwe beleid te spreken: van overlapping van eenzelfde
verkoopperiode door meer dan twee verenigingen wordt niet gewenst geacht. Wat
verstaat u daaronder? Tevens denken wij dat het zinvol is om in het nieuwe be
leid ook aan te geven wanneer men een vergunning aan kan vragen. Dit om een
betere spreiding mogelijk te maken, zowel over het jaar heen, als voor de ver
enigingen onderling. Wij denken aan maximaal een x-aantal weken van te voren
°f b.v. in het eerste kwartaal voor een loterij in het tweede kwartaal enz.enz.
U schrijft onder het hoofdstuk Horeca-beleid dat met name in de zomermaanden
de plaatselijke horeca fungeert als belangrijke toeristische trekpleister. We
mogen toch aannemen dat u zich hier vergist? Verder overweegt u om kosten van
gemeentediensten ten aanzien van bepaalde evenementen door te berekenen aan de
organisatorenU bedoelt hier waarschijnlijk toch alleen de horeca en hope
lijk niet ae verenigingen en instellingen? In een nieuw te voeren beleid
worden een aantal zaken geregeld zoals: sluitingsuur, muziekvergunningen en
het jiippitaen van terrassen, zaken welke om duidelijkheid vragen. Wanneer kunnen
wij het. nieuw te voeren beieid tegemoet zien?
De minister van Verkeer en Waterstaat heeft ingestemd met de ontwikkeling en
invoering van een Meld- en Volgsysteem op de scheepvaartroute Dordrecht/Willem
stad. Wij hechten grote waarde aan zo'n systeem omdat diverse hulpverlenende
instanties in voorkomende gevallen snel en juist kunnen optreden. Onze vraag-
wanneer gaat er gestart worden met de ontwikkeling en invoering van dit systeem,
want instemming alleen is niet voldoende.
Bij het openbaar vervoer is er in 1985 in samenwerking tussen de maatschappijen
e" een autobuslijn Steenbergen-Rotterdam-zuid, de zgp. "shopperlijn"
opgezet. Ic de nu tegenvallende belangstelling reden om de "shopperlijn" op te heffen?
Zijr. er omtrent de Centrale antenne-inrichting nieuwe ontwikkelingen te ver-
betrekking tot de ontvangstmogelijkheden? En lezen wij het Poed
dat het abonnementsbedrag in 1987 19,— per maand zal blijven?
Het voorstel om het schoolzwemmen gedurende de wintermaanden te Fijnaart en
Klundert met ingang van 1 januari 1907 niet langer te vergoeden, vinden wij een
ongelukkige Keuze en wij vragen u om dit besluit te herzien.
Aan het slot van deze beschouwing zullen wij voorstellen aandragen, zodat deze
activiteir doorgang kan blijven vinden.
De vervoerskosten ingevolge artikel 45 van de Wet op het basisonderwijs worden
geraamd op j; 91.500,-.waarvan uiteindelijk 31.565,— ten laste van de ge-
j •'1J U A1Jn er mogelijkheden door middel van combinaties in het ver
voer ocze post te verminderen?
-U-