-2- ten eerste de spreker c.q. spreekster van de P.v.d.A.-fractie, vervolgens de spreker van de CDA-fractie en last but not least die van de V.V.D.-fractie. Na de eerste termijn door uw raad zal het college trachten direkt tot beant woording te komen, hetgeen naar wij verwachten tot ongeveer 21.15 21.30 uur zal duren. Daarna stel ik mij voor de vergadering voor zo'n drie kwartier te schorsen, in welke periode u in de gelegenheid bent uw tweede termijn voor te bereiden. Tijdens deze schorsing zult u tevens worden "gefourageerd" met broodjes en soep, hetgeen eveneens geldt voor onze gasten op de publieke tribune. Daarna, omstreeks 22.00 uur, vangt de tweede termijn aan voor uw raad. Het woord is nu aan de woordvoerder van de fractie van de P.v.d.A.", aldus de voorzitter. De heer De Visser die namens de fractie van de P.v.d.A, het woord neemt, brengt dan het volgende naar voren: "Lezing en bestudering van de begroting 1937, de daarbij behorende aanbiedings brief en het investeringsschema 1987-1990 nopen de fractie van de Partij van de Arbeid in uw raad tot het stellen van de volgende vragen en het maken van de volgende opmerkingen: Inleiding, uitgangspunten, de inkomsten en uitgaven op de gewone dienst, de financiële verhouding tussen rijk en gemeenten, de uitkering uit het Gemeente fonds in 1937, meerjarenperspectief algemene uitkering 1988-1990. 1. Bent u het met ons eens dat zoveel mogelijk vastgehouden moet worden aan een eenmaal vastgestelde datum voor de behandeling van de begroting? 2. Het wordt door onze fractie als redelijk storend ervaren dat de begroting vóór 1 december 1986 ter goedkeuring diende te zijn voorgelegd, terwijl eerst op 2 december daaropvolgend de vaststelling daarvan door de raad plaatsvindt. 3. Welke prioriteiten door het college worden gesteld en welke keuzes het maakt in een tijd dat de inkomsten en uitgaven onder druk staan, is duidelijk. Nog te beantwoorden blijven de vragen: Welke alternatieven heeft het college onderzocht? Welke bezuinigingen vond het college niet acceptabel? Welke keuzes vond het college niet weloverwogen? 4. Op bladzijde 5 van de aanbiedingsbrief wordt als geraamd bedrag voor secre tarieleges en rechten burgerlijke stand vermeld 24.000,Op bladzijde 6 is sprake van 44.100, 5. De onvoorziene uitgaven in 1987 bedragen 33,9% van het batig saldo. In 1986 was dat 24,8%. Vanwaar deze verhoging? 6. Volgens ons levert uw geconcretiseerd meerjarenperspectief voor Willemstad in 1990 één ton minder op dan door u geschetst. Het reservebeleid. 7. In het verleden hebben wij enkele opmerkingen gemaakt over het gebruik van de reserves. Daarvan vinden wij niets terug. Integendeel, wij leggen steeds meer reserves aan en maken ze groter door rentetoevoegingen en inflatie correcties 8. Investeringsschema A is in uw ogen het schema van de niet-uitstelbare in vesteringen. Wilt u eens uitleggen waarom u ze niet-uitstelbaar vindt? 9. Van de in investeringsschema B genoemde investeringen schrijft u dat het niet uitgesloten is dat in 1987 toch een krediet voor bepaalde van deze, vooralsnog uitgestelde, investeringen wordt gevraagd. Welke hebt u op het oog? -Het- -3- Het belastingbeleid. 10. U schrijft: onder andere zal de verandering in het beleid ten aanzien van het bijschrijven van de rente op de reserves en voorzieningen en de reser veringen voor kapitaalslasten en investeringen volgens schema A (niet-uit stelbaar) leiden tot een tekort van 88.391,Daaruit zou men kunnen afleiden dat een gedeelte ervan uw eigen keus is. Het tekort wordt daardoor groter gemaakt. U voertuit, wat u de kantteke ningen noemt van de CDA- en V.V.D.-fractie. Deze kanttekeningen werden gemaakt, toen niet de keuzes moesten worden gemaakt waar u ons nu voor zet. U zou de traditionele vorm kunnen handhaven. 11. Dankzij de nieuwe comptabiliteitsvoorschriften kan via een vergelijkende budgetanalyse een beeld gegeven worden door gemeenten met elkaar te ver gelijken. Zou u dat ook gedaan hebben, als dat in uw nadeel was geweest? 12. Op bladzijde 20 geeft u aan hoe duur het zou zijn als Willemstad een ar tikel 12 gemeente was. Wat een opkikker is dat! (over een verkorte begrotingsbehandeling gesproken!) Hoofdfunctie 0 - Algemeen bestuur. 13. Met betrekking tot het te herziene Reglement van orde voor de vergaderingen van de raad vragen wij het college eerst dan met een voorstel te komen, nadat uitvoerig overleg met de Commissie Algemeen Bestuurlijke Zaken heeft plaatsgevonden. 14. De fractie van de Partij van de Arbeid onderschrijft dat het beleid erop gericht zal zijn Willemstad als een zelfstandige gemeente voort te doen bestaan. 15. De vigerende jumelage-overeenkomst vinden wij inhoudsloos. Voor v;at onze fractie betreft zou de geraamde uitgave geschrapt mogen worden. Desalniet temin zijn wij geen tegenstander van jumelage. Een nieuwe overeenkomst zal meer structuur moeten hebben en minder "los zand". 16. Met het college spreken wij de hoop uit dat door de benoemingen in en her structurering van het ambtelijk apparaat ook inderdaad de werkdruk zal verminderen. 17. U kondigt een beperking aan van het aantal pagina's van het gemeentelijk voorlichtingsblad. Welke artikelen worden beperkt? Welke voorlichting vindt u onmisbaar? 18. De huidige gemeentegids verscheen 8 jaar geleden. Om de hoevesljaar wordt de nieuwe uitgegeven? Wij stellen voor in het adressenbestand ook de dage lijkse besturen van de Willemstadse politieke partijen op te nemen. 19. Wij vragen ons af of de oriëntatiecurus automatisering aan de verwachtingen voldoet. Voldoet het gebruik van de personal-computer? Hoofdfunctie 1 - Openbare orde en veiligheid. 20. Net betrekking tot het horeca-beleid wachten wij uw informatie af ten aan zien van het doorberekenen van kosten van bepaalde evenementen aan organi satoren. 21. De veiligheid van onze vaarwegen blijft ons zorgenkindje. Wat gedaan is en wordt aan veiligheid, is niet genoeg om onze zorg weg te nemen. Hoofdfunctie 2 Verkeer, vervoer en waterstaat. 22. Kunt u ons nadere mededelingen doen over de toekomstmogelijkheden van de zogenaamde "shopper"-lijn Steenbergen-Willemstad-Zuidplein, in verband met het tegenvallende aantal passagiers? 23. Wij missen in de aanbiedingsbrief een notitie waaruit blijkt dat de toegankelijkheid van het postkantoor voor minder-validen in 1987 wi't rea liseren. -Hoofdfunctie-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1986 | | pagina 87