-8- De heer Boertjes zegt dat de V.V.D. in juli 1985 accoord is gegaan met de ver bauw van Kerkring 40 tot steunpunt. Nu wordt een krediet gevraagd voor de verbouw van de bovenverdieping tot woon ruimte In het kader van het flankerend bejaardenbeleid is door gedeputeerde staten een bedrag van 133.000,beschikbaar gesteld. De fractie van de V.V.D. begrijpt dat er nu nog een aanvullend krediet nodig is. Kan het college mededelen hoe hoog dit bedrag moet zijn. De architect is er een voorstander van dat twee aannemers worden uitgenodigd om prijsopgave te doen. Bekend is dat de V.V.D.-fractie dit een goede zaak vindt. Zij heeft echter ook begrip voor de argumenten die de meerderheid van het college naar voren brengt om slechts een aannemer uit te nodigen. Toch nog een aantal vragen ten aanzien van dit punt. 'die vormt de minderheid binnen het college Is de aannemer bereid met een open begroting en een afstandsverklaring te werken? De heer Van der Sluijs vraagt tot slot ook wie het minderheidsstandpunt binnen het college inneemt. Overigens is de fractie van het CDA met het college van mening dat het beter is de aannemer die de benedenverdieping heeft verbouwd ook de rest van de werkzaam heden te laten uitvoeren. De voorzitter antwoordt dat, overeenkomstig de lijn die altijd al is gevolgd, het in de rede ligt dat de aannemer die de eerste fase naar volle tevredenheid heeft uitgevoerd ook wordt uitgenodigd te praten over de volgende fasen. In feite is nu nog veel indringender sprake van twee fasen die ineen lopen, want zoals bekend is bij het verbouwen van de benedenwoning al voor ruim ƒ.20.000, aan werkzaamheden verricht die een rechtstreekse relatie hebben met de bovenwoning Dit is voor het college eens te meer aanleiding geweest in principe met deze aannemer in zee te willen gaan. In antwoord op de vraag van de heer Boertjes aangaande de financiën zegt de voor zitter dat die informatie vertrouwelijk is gegeven bij de raadsstukken. Hij wil daar nu verder niet over uitweiden om reden dat wanneer de bedragen openbaar zijn het voor de aannemer niet zo moeilijk is daar naar toe te rekenen. Voor wat betreft het minderheidsstandpunt deelt de voorzitter mede dat wethouder kamp oprecht van mening is dat twee aannemers uitgenodigd dienen te worden. Tot slot merkt hij op dat voor aanbestedingen regels zijn. Daar kan erg lang over worden gesproken. Elke situatie is anders en vraagt om een eigen oplossing. Het kan best zijn dat er ooit een situatie ontstaat dat de werkzaamheden in eerste fase niet naar genoegen zijn afgewikkeld zodat voor de volgende fasen andere aannemers worden uitgenodigd. In dit geval is er geen sprake van slecht werk of wat dan ook en daar de gemeente te allen tijde wil voorkomen dat er misschien problemen komen ten aanzien van aansprakelijkheid van de ene of de andere aannemer is dus bewust gekozen voor deze oplossing die ook commercieel alleszins verantwoord is, mede daar wordt gesproken over open begroting en afstandsverklaring. De heer Tuinman zegt dat de fractie van de P.v.d.A. naar aanleiding van de be antwoording door de voorzitter in eerste termijn behoefte heeft aan intern be raad. De heer Boertjes zegt het onjuist te vinden dat reeds in de eerste fase voor ƒ.20.000,is verspijkerd aan werkzaamheden die in de tweede fase uitgevoerd moeten worden. De voorzitter vraagt of de heer Boertjes zich kan vinden in de opmerking dat dit is gedaan om subsidie-technische redenen. De heer Boertjes zegt daar dan maar vanuit te gaan. Vervolgens schorst de voorzitter de vergadering op verzoek van de fractie van de P.v.d.A. 'Ta heropening van de vergadering, na een 5 minuten durende schorsing zegt de heer De Visser dat de P.v.d.A. op haar standpunt is blijven staan. Tevens is zij het niet met het college eens dat het hier een complex betreft waar slechts een aannemer aan het werk is -De- -9- De voorzitter interumpeert de heer De Visser, met de opmerking dat niet wordt ge sproken over steunpunt met zorgwoningen doch alleen over steunpunt/woning dus niet over het complex in zijn geheel. De heer De Visser zegt dat hij daar anders over denkt. De woning maakt deel uit van het totale complex en de P.v.d.A. is van mening dat wanneer twee aannemers op dit complex kunnen werken dat dat dan ook voor het steunpunt en de bovenwoning moet gelden. De fractie blijft alzo op haar standpunt dat twee aannemers prijsopgave moeten doen. De heer Dane roept in herinnering de vergadering van de commissie openbare werken van 24 april 198S. Toen is ter sprake gebracht de rioleringswerkzaamheden fase II. Ook toen is uit voerig gesproken over de wijze van aanbesteding en toen ging de voorkeur van alle leden uit naar de aannemer welke ook de rioleringsfase I had uitgevoerd om reden dat alles moest aansluiten op de werkzaamheden die reeds in de eerste fase door de aannemer waren uitgevoerd. Men was het er toen over eens dat, mochten er ooit problemen komen bij de aansluitingen, het moeilijk zou zijn om, indien twee aannemers werkzaamheden hadden uitgevoerd, bij één van de twee verhaal te halen. Nu verkeert de gemeente in een identieke situatie. De heer Dane vraagt dan ook de P.v.d.A.-fractie om een duidelijke argumentatie waarom nu afgeweken moet worden van deze gang van zaken. De voorzitter beaamt hetgeen door de heer Dane is gezegd. De heer De Visser zegt dat een belangrijk argument is het feit dat de architect duidelijk aangeeft een voorstander van twee aannemers te zijn. De voorzitter zegt dat de architect dat zegt vanuit een andere verantwoordelijk heid dan de gemeente heeft. Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt vervolgens met de stem van de gehele fractie van de P.v.d.A. tegen overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten een krediet beschikbaar te stellen voor de verbouw van de bovenverdieping van het steunpunt Kerking 40 tot woonruimte en het voor het gehele project ten laste van de gemeente blijvende bedrag te dekken uit de reserve bejaardenvoorziening. 3. Beschikbaarstelling van een aanvullende bijdrage aan de stichting Scouting Willemstad ten behoeve van de renovatie van de "Schaapskooi". De heer Groeneveld zegt dat teneinde ook Scouting Willemstad en dan met name de padvinders en padvindsters te helpen aan een noodzakelijke en doelmatige accom modatie voor de verenigingsactiviteiten het CDA destijds kon instemmen met de overdracht en renovatie van de Schaapskooi alsmede het in erfpacht geven van de ondergrond Het werkvoorzieningsschap VJest Noord-Brabant dat de renovatiewerkzaamheden zou gaan uitvoeren taxeerde de voor de renovatie benodigde materialen op 10.000, en de loonkosten in "J.S.W.-verband op bijna 4.300,Totaal derhalve plm. 14.300,--. Overeenkomstig het voorstel van het college besloot de raad om aan Scouting Wil lemstad 4.000,beschikbaar te stellen, zijnde de kosten voor het aan brengen van een nieuwe vloer in de Schaapskooi. De raad ging er daarbij vanuit dat ook "Jantje Beton" een bedrag voor het project beschikbaar zou stellen. "Jantje Beton" stelde 8.500,beschikbaar. Derhalve had Scouting Willemstad 12.500,aan dekkingsmiddelen beschikbaar. Nu blijkt dat de kosten van de renovatie aanmerkelijk hoger zijn uitgevallen ter wijl voorzieningen als aanleg c.v., plaatsen eenvoudig keukenblok, bestrating aanleggen, gas aansluiten, afwerken van de vloer en schilderwerk aan plafonds nog moeten gebeuren. Daarnaast is Scouting geconfronteerd met 612,aan notariskosten met betrek king tot de akte van erfpacht en is er aanzienlijk meer tijd, dus geld, gekropen in de door de W.S.W. vervaardigde kastenwand. De heer Groeneveld sluit deze le termijn af met de volgende twee vragen. De voorzieningen die nog moeten worden getroffen zoals aanleg c.v. en dergelijke; betreft het hier uitsluitend de kosten van aanleg, dus arbeidskosten of moeten °°k de benodigde materialen nog worden aangeschaft? Is er bij het college iets van bekend hoe Scouting Willemstad, die toch met een liquiditeitsprobleem kampt, dit denkt op te lossen? ,r -Vervolgens-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1986 | | pagina 80