4. schrijven van het dagelijks bestuur van het streekgewest Westelijk Noord-
Brabant van 16 januari 1986 inzake goedkeuring door gedeputeerde staten
van de 6e wijziging van de begroting 1985 van de algemene dienst (voorbe
reiding stortplaats De Kragge 2);
5.. schrijven van het dagelijks bestuur van het Woonwagenschap Westelijk Noord-
Brabant van 16 januari 1986 betreffende wijzigingen van de begrotingen
1985 en 1986 van het schap;
6. idem van 29 januari 1986 waarbij de on twerp- jaarrekening 1-984 wordt aange-
boden;
7 afschrift van een schrijven van de Werkgroep Vuilverbranding d.d. 27 de
cember 1985 aan de Algemene Raad van "Vuilverwerking Roosendaal" betref
fende verkoop van de vuilverbrandingsinstallatie
8. arbeidsmarktverslag van het gewest Roosendaal per ultimo december 1985 van
het Gewestelijk Arbeidsbureau Roosendaal;
9. schrijven van de Raad van Nederlandse Werkgeversverbonden V.N.O. en N.C.W.
van 17 januari 1986 inzake leges voor Hinderwetvergunningen;
10. overzicht van besluiten welke burgemeester en wethouders in 1985 hebben
genomen op grond van de aan hen door de raad gedelegeerde bevoegdheden.
Near aanleiding van ingekomen stuk nr. 7 zegt de heer de Visser dat de P.v.d.A.
fractie de bezorgdheid van de Werkgroep Vuilverbranding deelt. De fractie
verzoekt dan ook via de gemeentelijk vertegenwoordiger in de Algemene Raad
van "Vuilverwerking Roosendaal" al het mogelijke te doen om een eventuele
nieuwe "toekomstige beheerder in staat te stellen, zo nodig te verplichten,
zeer zorgvuldig gebruik te maken van de vuilverbrandings-installatie en een
mogelijk toezicht door de gemeenten te overwegen.
De neer Hoekwater mist bij de ingekomen stukken het verslag van de laatstge-^
hor,den vergadering van de commissie openbare werken. De heer Hoekwater vraagt
dan ook waarom dat verslag ontbreekt.
De voorzitter zegt dat de V.V.R.-problematiek bijna dagelijks onderwerp van
gesprek" is, zowel op bestuurlijk als op ambtelijk niveau. Hij denkt niet,
2lals de Werkgroep Vuilverbranding vreest, dat wanneer de installatie stra s
in particuliere handen is minder zorgvuldig met de hele materie zal worden
omgesprongen, dan de V.V.R. gemeenten momenteel doen.
De vrees van de werkgroep is dan ook, ofschoon begrijpelijk, niet terecht.
Overigens is de provincie hier zowel de vergunningverlenende als de toezicht
houdende instantie
De voorzitter zal er niettemin bij de onderhandelingen over de privatisering
van de V,V.R.-installatie op aandringen dat straks door de nieuwe eigenaar/
beheerder bij de exploitatie van de installatie de grootst mogelijk zorgvul
digheid dient te worden betracht. Maar meer kunnen we ook niet doen, aldus
de voorzitter, die dan tenslotte nog wijst op de gigantische investeringen
waarvoor de V.V.R -gemeenten ter voldoening aan de milieunormen in de toe
komst- komen te staan, als zij de installatie zouden blijven exploiteren.
De notulen van de laatstgehouden vergadering van de commissie openbare werken
zijn nog niet uitgewerkt en ontbreken derhalve op de lijst van ingekomen
stukken.
De, heer Munters voegt hier nog aan toe dat de ambtenaar die de betreffen e
vergaderTrïg"heeft bijgewoond en de notulen ervan moet uitwerken daags na de
vergadering friet vakantie is gegaan en eerst enkele dagen geleden is terug
gekeerd, 'V
Zonder vérdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming worden dan over
eenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders de ingekomen stukken
voor kennisgeving aangenomen.
-Herziening-
-t3-
Herziening rekening-courant overeenkomst met de n.v. Bank voor Vederlandsche
Gemeenten.
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig
het voorstel van burgemeester en wethouders besloten tot herziening van
de rekening-courant overeenkomst met de N.V. Bank voor Nederlandsche Ge
meenten, gevestigd te s-Gravenhage
Verordening tot wijziging van de verordening met betrekking tot de orga
nisatie van de financiële administratie en van het beheer van geldmiddelen
van de algemene dienst van de gemeente
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig
het voorstel van burgemeester en wethouders besloten tot vaststelling van
de verordening tot wijziging van de Verordening ex artikel, 127a der ge
meentewet, regelende de organisatie van de financiële administratle-en het
beheer van de geldmiddelen van de algemene dienst van de gemeente, alsmede
van de le wijziging van de Instructie voor sub-kassiers in de gemeente.
Opheffing gemeenschappelijke regeling van "Het samenwerkingsverband voor
automatisering van overheidsadministratiesin Midden- en West Brabant.
De heer van der Sluijs zegt dat zijn fractie niet heeft kunnen achterhalen
wat de afkorting C.B.T. betekent. Voorts is de fractie van het C.D.A.
benieuwd wat de eventuele financiële consequenties zijn van de opheffing
van het samenwerkingsverband.
De heer Hoekwater vraagt wat precies wordt bedoeld met de in het voorstel
staande zin: "Voor de opheffingsdatum van 1 mei 1986 is gekozen met het
oog op de komende gemeenteraadsverkiezingen".
De afkorting C.B.T. staat voor het Centrum Automatisering Breda en Til
burg, zegt de voorzitter.
Voor wat betreft de eventuele financiële consequenties van de opheffing
wijst de voorzitter erop dat, indien het personeel van het M.W.B. niet bij
de gemeente Breda noch bij het C.B.T. kan worden herplaatst, er financiële
verplichtingen tegenover het personeel zullen zijn welke na opheffing van
het M.W.B. per saldo een te kort van ruim ƒ.500.000,zullen veroorzaken.
Dit bedrag zal onder meer kunnen worden gedekt uit de bijdrage in de exploi
tatiekosten van het M.W.B. die de deelnemers nog over het gehele jaar 1986
zullen moeten betalen, ofschoon het M.W.B. in de tweede helft van 1986
niet meer werkzaam zal zijn en er dus van exploitatiekosten dan geen sprake
meer is. Voorts zal een en ander gedekt worden door een eventuele bijdrage
over 1987.
In het meest ongunstige geval zal de gemeente alzo na 1986 nog één jaar
een bedrag voor de gemeenschappelijke regeling kwijt zijn. Overigens denkt
de voorzitter dat het niet zo ver zal komen omdat deskundigen op het ge
bied van automatisering nogal schaars zijn en dus herplaatsing van het over
grote deel van het M.W.B.-personeel wellicht niet zo moeilijk zal verlopen.
Als opheffingsdatum is juist 1 mei gekozen omdat een latere datum met zich
zou brengen dat er nog een nieuw algemeen bestuur van het M.W.B. zou moeten
worden gevormd in verband met de dan reeds gehouden gemeenteraadsverkiezin
gen. Het algemeen bestuur van het M.W.B. bestaat namelijk uit afgevaardig
den uit de raden van de bij het M.W.B. aangesloten gemeenten. Een en ander
is tevens de reden waarom de gemeente Breda als liquidator zal optreden.
Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt dan ver
volgens overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten
tot opheffing van de gemeenschappelijke regeling "Het samenwerkingsverband
voor automatisering van overheidsadministratiesin Midden- en West-Brabant".
Vaststelling vergoeding voor het bijzonder kleuteronderwijs over 1984.
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig
het voorstel van burgemeester en wethouders besloten:
-l.de-