°p 2 6 AUG. 1986 -18- Aangezi.en een en ander in verband met het mogelijke renteverlies nogal wat con sequenties kan hebben zijn wij benieuwd naar de huidige stand van.zaken. Kuht u ons daarover informeren? De. voorzitter antwoordt dat het college met diverse gegadigden in onderhandeling iS-voor de verkoop van kav.els grond in zowel plan "Kloosterblokje" als in plan "Noordlangeweg" Hij benadrukt daarbij wel dat voor dit soort zaken meestal tien gegadigden nodig zijn wil er één werkelijke koper overblijven. Maar het college heeft goede moed; de raad in de tweede helft van dit.jaar voorstellen te kunnen doen ten aanzien van verkoop van bouwgrond in het zij één, hetzij het liefst beide bestemmings plannen. Vervolgens stelt de heer Groeneveld de tweede vraag,, luidende: "Tijdens het vragenhalfuurtje na de raadsvergadering van 10 september 1985 werd de vraag ge steld of het mogelijk is. langs de. Stadsedijk een fietspad aan te leggen. Alle fracties waren van mening dat aanleg van een fietspad langs de Stadsedijk aanbeveling verdient en dat nagegaan diende te worden wat de mogelijkheden zijn en of een en ander financieel gesproken haalbaar is. Kunt u hieromtrent al iets aan ons. mededelen?" De heer Munters merkt op dat zolang wegenbouwers in Nederland in staat zijn de verkeersrotonde Leidschendam aan te leggen ze ook best in staat zullen zijn om langs de Stadsedijk een fietspad aan te leggen. Wat anders is het kostenplaatje. Binnenshuis is bekeken wat de kosten bij benadering zullen zijn. Hierbij: is uit gegaan van eenheidsprijzen en is niet tot .in detail bekeken wat alles zou moeten kosten. Wanneer dat alles, op een rijtje wordt gezet dan komt de aanleg van een fietspad zo rond de 600.000,en 1.000.000,Tussen deze twee bedragen zit nogal wat ruimte maar men moet zich wel reali,serern dat al is het technisch allemaal wel uitvoerbaar, er toch nog wel wat problemen zijn. Er moeten enkele wegkruisingen worden overwonnen en degenen die dit soort werkzaamheden hebben gezien bij bijvoorbeeld de buurgemeente Fijnaart c.a. te Oudemolen, beseffen dat dat geen eenvoudige zaken zijn. Tot slot nog de mededeling dat de route van dit fietspad, is opgenomen in het fietsrouteplan voor West-Brabant. In dat plan heeft deze route een gevarennummer gekregen; het wordt aangegeven als "matig-onveilig"In datzelfde plan zijn ook routes aangegeven met een "0" hetgeen staat voor "onveilig". Tevens is er een prioriteitenstelling aangegeven waarin de onderhavige route staat aangegeven als zijnde uit te voeren in 1990. Wat dat betreft moet dus de aanleg nog zo'n vier jaar vooruit worden geschoven. Gezien het bedrag dat met de realisatie van het fietspad is gemoeid, moet de gemeente op zoek naar instan ties die voor het werk behoorlijke subsidies toe willen kennen; voor de gemeen telijke huishouding zal een ander immers een behoorlijk zware financiële operatie worden. Namens de fractie van de V.VWD. stelt de heer Hoekwater vervolgens een vraag luidende: "Bent u bereid, als proef in'de zomermaanden, één of meerdere mini-containers te plaatsen op het parkeerterrein aan het havenhoofd? Bemanningen van passagiers- en charterschepen kunnen dan op een meer verantwoorde wijze gedurende het week einde hun huishoudelijk afval achterlaten." De heer Munters antwoordt dat een dergelijke voorziening best te plaatsen is in deze tijd. Aan een dergelijke voorziening zijn evenwel kosten verbonden. En nu staan de opbrengsten van dergelijke voorzieningen niet in verhouding tot de on kosten die de gemeente daarvoor maakt. Gezocht is dan ook naar een tussenoplossing in de vorm van plaatsing van stan daards met vuilniszakken. De heer De Visser stelt voor een rek te plaatsen waarbinnen zakken geplaatst kunnen worden. Dit zou een voorziening moeten zijn waar honden en katten niet bij kunnen, dus bijvoorbeeld met behulp van gaas afgesloten. Deze voorziening is ook beduidend goedkoper. Aan de Volkeraksluizen wordt ook gebruik gemaakt van een dergelijke voorziening. _De- -19- De heer Munters merkt op dat bij het college toch nog de vraag leeft of het een taak van de gemeente is om het huishoudelijk afval dat gedurende een hele week op zo'n schip wordt verzameld, te ontvangen. De heer De Visser zegt dat wanneer dat niet de bedoeling kan zijn de havenmeester de instructie dient te krijgen erop toe te zien dat die vuilniszakken niet aan de wal worden gezet. Echter, voor hospitaalschepen zou best een uitzondering gemaakt kunnen worden. De heer Munters zegt toe een en ander te bekijken en is ook van mening dat voor hospitaalschepen inderdaad een uitzondering gemaakt kan worden. Echter schepen die op commerciële basis werken zouden zelf naar een oplossing moeten zoeken en zelf de financiële lasten van de vuilafvoer moeten dragen. De heer Hoekwater vraagt zich af of in de havenverordening inderdaad een bepaling is opgenomen op grond waarvan de havenmeester bevoegd is vuilniszakken te weige ren. Dit betekent dat of de havenverordening dient te worden aangepast of dat het tarief voor die schepen wordt verhoogd zodat er wel financiële ruimte ont staat voor een dergelijke voorziening. De heer Munters zegt dat het college zich heel goed realiseert welke problemen deze materie binnen de gemeentegrenzen brengt. De havenverordening zal nader worden bezien en daar zal zo nodig een regeling voor het deponeren van huis houdelijke afval in worden meegenomen. De heer Kamp wijst er tot slot nog op dat in ieder geval rekening dient te worden gehouden met invaliden en gehandicapten. Voorkomen dient te worden dat deze mensen door tariefsverhogingen niet meer in de gelegenheid zullen zijn de Willem stadse haven aan te doen. De heer Munters benadrukt nogmaals dat voor hospitaalschepen etc. een uitzonde ring zal woren gemaakt. Namens de P.v.d.A. stelt de heer De Visser de eerste vraag, luidende: "De leilinden in de Groenstraat worden regelmatig beschadigd doordat neerhangende takken afbreken, door de wind of anderszins. Ons verzoek is tussentijds, tijdens de groei, de takken op te binden aan de ge- leidedraden. De heer Munters antwoordt dat het afwaaien van de tak niet van groot belang is voor het uiteindelijke doel, te weten het vormen van een boog. Wanneer het voorstel zou worden gevolgd van de P.v.d.A. en het jonge loof zou worden opge bonden in de zomerperiode dan stuit dat op problemen wanneer tijdens de winter de linden gesnoeid moeten worden. Er wordt namelijk vrij veel weggesnoeid om een stevige boog te krijgen. Wel zal regelmatig worden bekeken of kapotgewaaide takken weggesnoeid kunnen worden. Vervolgens stelt de heer De Visser de tweede vraag luidende: "De fractie van de P.v.d.A. verzoekt het college van burgemeester en wethouders contact op te nemen met de P.T.T. om de plaatsing van een brievenbus te onder zoeken, ten behoeve van de bewoners\enhet"Kloosterblokje" en "Poortweide"Als mogelijke locatie kan gedacht worden aan het eind van de Koningin Wilhelminalaan, op de scheiding van de twee wijken." De voorzitter zegt dit een prima suggestie te vinden en hoopt dat de P.T.T. ook die mening is toegedaan. Het college zal in ieder geval de P.T.T. verzoeken over te gaan tot plaatsing van een brievenbus. Sluiting. Niets meer aan de orde zijnde sluit de voorzitter de vergadering. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad der gemeente Willem-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1986 | | pagina 61