-10-
- Als locatie 4 kan, waarom kan Elim dan niet?
- Waarom is er sprake van 5 locaties?
-,Waarom wordt het gebied dat omsloten wordt door Steenpad, De Lierestraat, Carel
van Boetzelaérstrhat en Menno van Coehoornstraat vooralsnog buiten beschouwing
gelatèn?
■De fractie van de P.v.d.A. heeft kennis genomen van de wens van de huidige woon
wagenbewoners en dat wordt door de P.v.d.A. gerespecteerd. De fractie hoopt dan
ook dat de gedeputeerde staten akkoord zullen gaan..Er dient echter wel rekening
'te-worden gehouden met de mogelijkheid dat de gedeputeerde staten geen goed-
keuring zullen verlenen voor locatie nummer 1. Sr zal dus verder gedacht moeten
wórden
Vandaar de eerder vermelde vragen.
Bij alle instanties die zich positief hebben uitgelaten over een definitieve
locatie voor het woonwagencentrum aan de Hellegatsweg heeft de fractie van de
V.V.D. in het kader van de bespreking van het woonwagenplan 1986-1990 in de
vorige raadsvergadering verzuimd het werkschap Woonwagenbewoners te noemen als
medepleiter voor een definitieve locatiekeuze, aldaar, aldus de heer Hoekwater.
Het standpunt van de V.V.D. over een definitieve locatie is genoegzaam bekend.
In-feite is-er voor de fractie slechts een alternatief, namelijk de huidige
vestiging aan de Hellegatsweg. Dit standpunt wordt volledig ondersteund door
de huidige bewoners hetgeen voor de V.V.D. een zeer belangrijk motief is.
Uit:de situatietekening welke bij het voorstel is gevoegd blijkt dat de afstand
naar de openbare school vanuit de Hellegatsweg korter is dan bijvoorbeeld van
uit de locatie Grintweg of Oostdijk. Aangaande de afstanden van het openbaar ver
voer kan rustig worden gesteld dat de routes van het openbaar vervoer regelmatig
worden bijgesteld. Dus wat nu dicht bij is kan straks ver weg zijn.
Ooit heeft de fractie van de V.V.D. een motie ingediend om de locatie aan de
Hellegatsweg aan te wijzen als dé locatie.
Ook hier geldt: gelijk krijgen is betep dan gelijk hebben.
Op de delegatie die namens de gemeente Willemstad de goede zaak bij de provin
cie gaat bepleiten rust een niet geringe-, taak de goede argumenten van de ge
meente: te verdedigen. Haar.wordt alle -sterkte toegewenst.
Namens het CDA zegt de heer Groeneveld het volgende:
Op -10 september 1985 besloot de gemeenteraad van Willemstad het college op te
dragen een nader onderzoek in te stellen naar mogelijke locaties voor een woon
wagencentrum, die voldoen aan de daarvoor geldende criteria.
In de jaren daarvoor, sinds 1977, is over dat onderwerp al zoveel gezegd en ge
schreven, dat er niet aan kan worden ontkomen nu en dan in herhalingen te ver
vallen.
Thans heeft het college de resultaten van het gevraagde onderzoek aangeboden .en
is tot vijf mogelijke locaties gekomen voor de vestiging van het definitief woon
wagencentrum in onze gemeente.
Alle vijf door het óöllege genoemde mogelijke locaties zijn afzonderlijken uitvoerig
schreven.
In prioriteitsvolgorde worden de volgende locaties genoemd:
1 loatie Hellegatsweg
2. locatie Oostdijk
3 locatie Grintweg
4 locatie Hogeweg
5 locatie Noordlangeweg
De voorkeur van het college, alsmede die van het CDA blijft uitgaan naar de lo
catie aan de Hellegatsweg.
Een locatie die is ingegeven door. het feit dat .de huidige standplaatshouders na
drukkelijk en schriftelijk verzocht hebben aldaar het definitieve woonwagencen
trum te vestigen.
De brief van de Stichting Wóónwagenwerk West-Brabant die in de raadsportefeuille
ter inzage ligt, spreek wat dat betreft boekdelen.
-11*
Die brief geeft aan wat de woonwagenbewoners zelf willen. Plen wil niet tussen
huizen etc.etc.
Nu reeds is vast komen te staan- dat de huidige bewoners de huidige locatie niet
wensen te verlaten en ook na eventuele realisering van een woonwagencentrum
elders op grond van artikel 10 van de.wóonwagenwet; verzoeken hun huidige stand
plaats te mogen blijven innemen.
De dwaze situatie zou daardoor kunnen ontstaan dat een elders aan te leggen
definitief woonwagencentrum niet als zodanig gebruikt gaat worden.
Terecht kent het college derhalve aan de wens van de bewoners een groot gewicht
tóe. Dat doet ook de fractie van het CDA en hopelijk ook gedeputeerde staten.
Het is niet alleen een uitstekende locatie voor een definitief .woonwagencentrum
maar tevens een locatie waar menigeen graag zou willen bouwen. Wat het CDA be
treft: mag het college gedeputeerde staten uitnodigen een bezoek aan Willemstad
te brengen om persoonlijk de locatie te. bekijken en met de bewoners te spreken.
Het zal duidelijk zijn dat het CDA kiesten blijft kiezen voor de locatie Helle
gatsweg., Wat de overige door het college genoemde locaties betreft nog het vol
gende. No. 3. De locatie Grintweg, zuidelijk van het zwembad en grenzende aan
de Grintweg, thans in gebruik als sportveld. Deze locatie is
niet de keuze van het CDA. Het sportterrein zou dan opnieuw ingedeeld moeten
worden en de afstand tussen de sportvelden aan de west- en oostzijde van de
Grintweg gaat dan toch wel erg groot worden, met name-voor wat betreft het ge
bruik van kleed-en kantine accommodatie. Aan een rustperiode van 15 minuten zul
len de sportmensen niet genoeg meer hebben en gevreesd wordt dat de voetbal
vereniging al snel op de stoep zal komen te staan van het gemeentehuis om te
pleiten voor de bouw van een kleed- en wasaccommodatie aldaar.
Nummer 5, de locatie Noordlangeweg, begrens door.de Hogeweg, Singel, Folke Ber-
nadottelaan, Steenpad en bebouwing van Plan Noordlangeweg, vindt het CDA een
bijzonder slechte locatie voor een woonwagencentrum.
Het is geen goede zaak om openbaar groen en speelterreinen aan hun bestemming
te onttrekken, zeker niet in het plan Noordlangeweg waar juist de behoefte aan
speelterreinen erg groot is.
Alles overwegende, stelt het CDA het college voor de locaties nummer 3 en 5
van het lijstje af te voeren, hetgeen beslist niet wil zeggen dat het CDA geen
moeite heeft met de locaties 2 en 4.
De voorzitter zegt toe te trachten alle vragen te beantwoorden. De inrichtings
kosten per standplaats zijn niet bekend daar dat afhangt van welke- locatie uit
eindelijk gekozen wordt en van de omstandigheden ter plekke. Op zich is het in
dit stadium ook niet interessant dit nu al te berekenen, want er zijn vijf lo
caties waarvan er uiteindelijk één gekozen wordt en het is een gigantisch werk
om nu reeds voor al die locaties de inrichtingskosten te berekenen. Daar komt
nog bij dat het ministerie van V.R.O.M. 95% van de aanvaardbare kosten van in
richting van standplaatsen aan de gemeente vergoed.
Voor wat betreft de oppervlakte per standplaats zegt de voorzitter dat daarvoor
dezelfde oppervlakte wordt aangehoudenals voor een woningwetwoning en dat is
100 a 150m2
De oppervlakte van locatie 3 en 5 is niet exact bekend. V,/el is bekend dat er
meer dan voldoende ruimte is om deze locaties'in te. richten voor 4 wagens.
Het verplaatsen van voorzieningen acht de voorzitter te rekenen tot de accep
tabele kostenvergoeding door het ministerie.. Hij gaat er echter vooralsnog niet
van uit dat er verplaatst moet worden want ook het college is van mening dat
de huidige locatie de allerbeste is.
Ten aanzien van de vervangende speelruimte in relatie tot locatie nummer 5 merkt
de voorzitter op dat in plan Noordlangeweg nog wel wat m2 -grond vrij zijn v/aar,
wanneer-denood aan de man komt, een speelvoorziening kan worden gecreëerd.
De vraag van de P.v.d.A. over de reden waarom locatie nr. 4 wordt opgevoerd is:
de voorzitter niet geheel duidelijk. Gesteld is ^p deze locatie was geen woning
bouw mogelijk waarom.dan wel woonwagens?
Wel datzelfde geldt ook voor de locatie aan de Hellegatsweg en dat is de eerste
keus van de raad.
-In-