-10- - Als locatie 4 kan, waarom kan Elim dan niet? - Waarom is er sprake van 5 locaties? -,Waarom wordt het gebied dat omsloten wordt door Steenpad, De Lierestraat, Carel van Boetzelaérstrhat en Menno van Coehoornstraat vooralsnog buiten beschouwing gelatèn? ■De fractie van de P.v.d.A. heeft kennis genomen van de wens van de huidige woon wagenbewoners en dat wordt door de P.v.d.A. gerespecteerd. De fractie hoopt dan ook dat de gedeputeerde staten akkoord zullen gaan..Er dient echter wel rekening 'te-worden gehouden met de mogelijkheid dat de gedeputeerde staten geen goed- keuring zullen verlenen voor locatie nummer 1. Sr zal dus verder gedacht moeten wórden Vandaar de eerder vermelde vragen. Bij alle instanties die zich positief hebben uitgelaten over een definitieve locatie voor het woonwagencentrum aan de Hellegatsweg heeft de fractie van de V.V.D. in het kader van de bespreking van het woonwagenplan 1986-1990 in de vorige raadsvergadering verzuimd het werkschap Woonwagenbewoners te noemen als medepleiter voor een definitieve locatiekeuze, aldaar, aldus de heer Hoekwater. Het standpunt van de V.V.D. over een definitieve locatie is genoegzaam bekend. In-feite is-er voor de fractie slechts een alternatief, namelijk de huidige vestiging aan de Hellegatsweg. Dit standpunt wordt volledig ondersteund door de huidige bewoners hetgeen voor de V.V.D. een zeer belangrijk motief is. Uit:de situatietekening welke bij het voorstel is gevoegd blijkt dat de afstand naar de openbare school vanuit de Hellegatsweg korter is dan bijvoorbeeld van uit de locatie Grintweg of Oostdijk. Aangaande de afstanden van het openbaar ver voer kan rustig worden gesteld dat de routes van het openbaar vervoer regelmatig worden bijgesteld. Dus wat nu dicht bij is kan straks ver weg zijn. Ooit heeft de fractie van de V.V.D. een motie ingediend om de locatie aan de Hellegatsweg aan te wijzen als dé locatie. Ook hier geldt: gelijk krijgen is betep dan gelijk hebben. Op de delegatie die namens de gemeente Willemstad de goede zaak bij de provin cie gaat bepleiten rust een niet geringe-, taak de goede argumenten van de ge meente: te verdedigen. Haar.wordt alle -sterkte toegewenst. Namens het CDA zegt de heer Groeneveld het volgende: Op -10 september 1985 besloot de gemeenteraad van Willemstad het college op te dragen een nader onderzoek in te stellen naar mogelijke locaties voor een woon wagencentrum, die voldoen aan de daarvoor geldende criteria. In de jaren daarvoor, sinds 1977, is over dat onderwerp al zoveel gezegd en ge schreven, dat er niet aan kan worden ontkomen nu en dan in herhalingen te ver vallen. Thans heeft het college de resultaten van het gevraagde onderzoek aangeboden .en is tot vijf mogelijke locaties gekomen voor de vestiging van het definitief woon wagencentrum in onze gemeente. Alle vijf door het óöllege genoemde mogelijke locaties zijn afzonderlijken uitvoerig schreven. In prioriteitsvolgorde worden de volgende locaties genoemd: 1 loatie Hellegatsweg 2. locatie Oostdijk 3 locatie Grintweg 4 locatie Hogeweg 5 locatie Noordlangeweg De voorkeur van het college, alsmede die van het CDA blijft uitgaan naar de lo catie aan de Hellegatsweg. Een locatie die is ingegeven door. het feit dat .de huidige standplaatshouders na drukkelijk en schriftelijk verzocht hebben aldaar het definitieve woonwagencen trum te vestigen. De brief van de Stichting Wóónwagenwerk West-Brabant die in de raadsportefeuille ter inzage ligt, spreek wat dat betreft boekdelen. -11* Die brief geeft aan wat de woonwagenbewoners zelf willen. Plen wil niet tussen huizen etc.etc. Nu reeds is vast komen te staan- dat de huidige bewoners de huidige locatie niet wensen te verlaten en ook na eventuele realisering van een woonwagencentrum elders op grond van artikel 10 van de.wóonwagenwet; verzoeken hun huidige stand plaats te mogen blijven innemen. De dwaze situatie zou daardoor kunnen ontstaan dat een elders aan te leggen definitief woonwagencentrum niet als zodanig gebruikt gaat worden. Terecht kent het college derhalve aan de wens van de bewoners een groot gewicht tóe. Dat doet ook de fractie van het CDA en hopelijk ook gedeputeerde staten. Het is niet alleen een uitstekende locatie voor een definitief .woonwagencentrum maar tevens een locatie waar menigeen graag zou willen bouwen. Wat het CDA be treft: mag het college gedeputeerde staten uitnodigen een bezoek aan Willemstad te brengen om persoonlijk de locatie te. bekijken en met de bewoners te spreken. Het zal duidelijk zijn dat het CDA kiesten blijft kiezen voor de locatie Helle gatsweg., Wat de overige door het college genoemde locaties betreft nog het vol gende. No. 3. De locatie Grintweg, zuidelijk van het zwembad en grenzende aan de Grintweg, thans in gebruik als sportveld. Deze locatie is niet de keuze van het CDA. Het sportterrein zou dan opnieuw ingedeeld moeten worden en de afstand tussen de sportvelden aan de west- en oostzijde van de Grintweg gaat dan toch wel erg groot worden, met name-voor wat betreft het ge bruik van kleed-en kantine accommodatie. Aan een rustperiode van 15 minuten zul len de sportmensen niet genoeg meer hebben en gevreesd wordt dat de voetbal vereniging al snel op de stoep zal komen te staan van het gemeentehuis om te pleiten voor de bouw van een kleed- en wasaccommodatie aldaar. Nummer 5, de locatie Noordlangeweg, begrens door.de Hogeweg, Singel, Folke Ber- nadottelaan, Steenpad en bebouwing van Plan Noordlangeweg, vindt het CDA een bijzonder slechte locatie voor een woonwagencentrum. Het is geen goede zaak om openbaar groen en speelterreinen aan hun bestemming te onttrekken, zeker niet in het plan Noordlangeweg waar juist de behoefte aan speelterreinen erg groot is. Alles overwegende, stelt het CDA het college voor de locaties nummer 3 en 5 van het lijstje af te voeren, hetgeen beslist niet wil zeggen dat het CDA geen moeite heeft met de locaties 2 en 4. De voorzitter zegt toe te trachten alle vragen te beantwoorden. De inrichtings kosten per standplaats zijn niet bekend daar dat afhangt van welke- locatie uit eindelijk gekozen wordt en van de omstandigheden ter plekke. Op zich is het in dit stadium ook niet interessant dit nu al te berekenen, want er zijn vijf lo caties waarvan er uiteindelijk één gekozen wordt en het is een gigantisch werk om nu reeds voor al die locaties de inrichtingskosten te berekenen. Daar komt nog bij dat het ministerie van V.R.O.M. 95% van de aanvaardbare kosten van in richting van standplaatsen aan de gemeente vergoed. Voor wat betreft de oppervlakte per standplaats zegt de voorzitter dat daarvoor dezelfde oppervlakte wordt aangehoudenals voor een woningwetwoning en dat is 100 a 150m2 De oppervlakte van locatie 3 en 5 is niet exact bekend. V,/el is bekend dat er meer dan voldoende ruimte is om deze locaties'in te. richten voor 4 wagens. Het verplaatsen van voorzieningen acht de voorzitter te rekenen tot de accep tabele kostenvergoeding door het ministerie.. Hij gaat er echter vooralsnog niet van uit dat er verplaatst moet worden want ook het college is van mening dat de huidige locatie de allerbeste is. Ten aanzien van de vervangende speelruimte in relatie tot locatie nummer 5 merkt de voorzitter op dat in plan Noordlangeweg nog wel wat m2 -grond vrij zijn v/aar, wanneer-denood aan de man komt, een speelvoorziening kan worden gecreëerd. De vraag van de P.v.d.A. over de reden waarom locatie nr. 4 wordt opgevoerd is: de voorzitter niet geheel duidelijk. Gesteld is ^p deze locatie was geen woning bouw mogelijk waarom.dan wel woonwagens? Wel datzelfde geldt ook voor de locatie aan de Hellegatsweg en dat is de eerste keus van de raad. -In-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1986 | | pagina 57