6-
Het college schrijft dat het architectenbureau en zijn opdrachtgever zijn ver
zocht het bouwplan aan te passen. De tekeningen, behorend bij dit voorstel, da
teerden van 25 februari j.l. Daarop waren eventuele aanpassingen uiteraard nog
niet zichtbaar.
Het is dus niet duidelijk of bij dit plan de garages wel of niet in de bestem
ming tuin komen. Wanneer dit wel het geval is, wat zijn dan de consequenties
voor bouwplannen elders in de Vesting?
Volgens de heer Boertjes kan ook de fractie van de V.V.D. zich vinden in het
voorstel van burgemeester en wethouders, zij het met dezelfde opmerkingen als
reeds door de vorige sprekers zijn gemaakt aangaande de garages. Vervolgens zou
zijn fractie graag weten of de vier geplande woningen straks van de toe te wijzen
contingenten af gaan.
De voorzitter antwoordt dat de raad vanavond alleen wordt gevraagd een voorbe-
reidingsbesluit te nemen ex artikel 21 Wet Ruimtelijk Ordening om zodoende later
via een "artikel 19 Wet R.O. procedure" vooruit te kunnen lopen op de wijziging
van het bestemmingsplan.
Terecht wordt vanavond door de verschillende fracties gevraagd hoe het nu zit
met de garages en de karakteristieke diepe achtertuinen. Zoals reeds in het voor
stel vermeld is inmiddels het architectenbureau gewezen op deze punten en is ge
vraagd een aangepast plan in te dienen.
Door omstandigheden en vanwege de bouwvakvakantie zijn nog geen gewijzigde teke
ningen ontvangen
Een gewijzigd bouwplan zal echter wel worden ingediend en daarbij zal dan ook
rekening worden gehouden met de opmerkingen die nu gemaakt zijn. Overigens heeft
dit alles geen enkele consequentie voor bouwplannen op plaatsen elders in de
Vesting.
Voor wat betreft de contingenten gesubsidieerde nieuwbouwwoningen deelt de voor
zitter mede dat de bouw van de vier woningen aan de Groenstraat buiten deze con
tingenten wordt gehouden daar hier sprake is van vrije-sectoxixouw 'en düs van een
particuliere aangelegenheid.
Aangaande het tijdsbestek waarbinnen deze woningen gerealiseerd zullen worden
verwacht de voorzitter dat in de loop van 1987 wel met de bouw kan worden ge
start.
Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt dan overeen
komstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten te verklaren dat een
bestemmingsplan wordt voorbereid voor het perceel kadastraal bekend gemeente
Willemstad, sectie E nr. 1072, plaatselijk bekend Groenstraat 26 en te bepalen
dat dit besluit in werking treedt op 15 juli 1986.
Beschikbaarstelling van een krediet voor het herstraten van.'de Waterpoort.
De heer Hoekwater heeft namens de fractie: van de V.V.D. naar aanleiding van het
voorstel van burgemeester en wethouders een drietal vragen.
Het college schrijft vooralsnog af te zien van het aanbrengen van een voorziening
zoals voorgesteld door de heer De Visser in de commissie Openbare Werken. Kan het
college aangeven wat zij bedoelt met de term "vooralsnog"
Ten tweede vraagt hij of kan worden medegedeeld voor welke herstratingswerkzaam-
heden de raming ad 10.000,in de begroting 1986, is bedoeld.
Tot slot vraagt de heer Hoekwater, met excuus dat deze vraag niet tijdens de ver
gadering van de commissie Openbare Werken is gesteld, hoe lang de werkzaamheden
aan de Waterpoort gaan duren.
De heer De Visser zegt dat de fractie van de P.v.d.A. akkoord kan gaan met het
voorstel van burgemeester en wethouders. Hij heeft echter nog de volgende op
merkingen.
In het college-voorstel staat met zoveel woorden vermeld dat het aanbrengen van
2 3 trekstangen met aan het uiteinde,, net buiten de muur. aan de havenzijde,
een afmeerring, technisch gezien op problemen stuit. Zoals vermeld in het ver
slag van de vergadering van de commissie openbare werken van 19 juni 1986 is er
door de heer De Visser op aangedrongen dergelijke stangen aan te brengen. Toen
werd toegezegd dat nagegaan zou worden of dat haalbaar zou zijn.
De Pvd.A.-fractie zou graag duidelijk geïnformeerd worden waarom vooralsnog
wordt afgezien van het aanbrengen van afmeermogelijkheden en wat de technische
problemen zijn van het aanbrengen van de nodige verankering.
-Tevens-
-7-
Tevens vraagt de fractie te onderzoeken of er mogelijkheden zijn voor ver
breding van de Waterpoort ten behoeve van de voetgangers. Gedacht wordt dan aan
twee rijen tegels daar waar er ruimte vooraanwezig is.
Tenslotte dringt de P.v.d.A. erop aan de stremming van het verkeer bij de
Waterpoort zo kort mogelijk te laten duren.
De heer Munters geeft voor het woord "vooralsnog" de volgende verklaring.
Bedoeld wordt dat bij het herstraten de haken en ogen met trekstangen niet
worden aangebracht om reden dat dat toch op wat technische gebreken stuit. Het
is de bedoeling dat het oude straatmateriaal wordt opgepakt, dat daarna een hele
lichte oppervlaktebewerking volgt en daarna een zandbed wordt aangebracht.
Vervolgens zou het nieuwe straatwerk kunnen worden aangebracht eventueel met ge
bruikmaking van nog goed oud materiaalWanneer daar trekstangen in aangebracht
moeten worden moet de grond worden losgemaakt tot circa 1 meter diepte.
Uit ervaring weet men inmiddels dat wanneer de grond zo diep is losgemaakt, er
een lange tijd overheen gaat alvorens de grond weer is ingezakt.
Overigens verkeert de muur ook niet meer in een al te beste staat en het ziet er
naar uit dat de raad binnen enkele jaren gevraagd wordt een krediet te voteren
ten behoeve van de verbetering van deze muur. Gelijktijdig met die werkzaam
heden zouden dan ook haken en ogen bevestigd kunnen worden ten behoeve van het
afmeren van schepen. Dan wordt ook niet het risico gelopen dat de bestrating
verzakt.
Nu zal dus nog even moeten worden doorgegaan op de huidige manier. Wanneer nu
wel trekstangen worden aangebracht zal later blijken dat het middel erger was
dan de kwaal.
Naar aanleiding van de vraag van de heer Hoekwater aangaande de heul in de
Landpoortstraat zegt de heer Munters toe hier tijdens de eerstvolgende vergade
ring van de commissie openbare werken op terug te komen daar dit eigenlijk niet
in de raadsvergadering thuishoort.
Voor wat betreft de termijn van stremming van het verkeer antwoordt de heer
Munters dat zoveel mogelijk wordt getracht het verkeer, over één rijstrook te
leiden.
Men komt er echter niet onderuit het verkeer voor 1 dag hoogstens twee dagen
om te leiden.
In tweede termijn zegt de heer De Visser het standpunt van de heer Munters ten
aanzien van de ankers niet te delen. Er kan namelijk worden volstaan,met het
inheien van een paal. Hij wil er dan ook Op aandringen dit werk nu gelijktijdig
uit te voeren. Door de heer De Visser is nog niet geconstateerd of de muur in
derdaad wel in een slechte 'staat verkeerd. Als hij dan kijkt naar het financiële
plaatje wat daarbij hoort verwacht hij dat de gemeente de eerstkomende jaren
niet toekomt aan het plegen van verbeteringswerkzaamheden aan de muur. Hij wil
er toch op wijzen dat de gemeente vroeg of laat Voor kosten komt te staan zolang
nog wordt afgemeerd aan het hek. Het hek staat al scheef en krom en wanneer
dat hek vervangen moet worden wordt dat een dure aangelegenheid.
Door nu een verankering aan te brengen aan de overzijde van de weg behoeft geen
diepe put in het wegdek aangebracht te worden. Hij verwacht niet dat de prijs
door deze voorziening erg beïnvloedt zal worden.
De heer Hoekwater zegt dat de achtergrond van de vraag met betrekking tot de
heul in de Landpoortstraat ligt in het feit dat hier over herstratingswerkzaam—
heden wordt gesproken en dat een verband is gelegd door het college tussen het
feit dat wanneer twee projecten aan elkaar worden gekoppeld men goedkoper werkt.
De verzakkingen van de heul in de Lahdpoortstraat in ogenschouw genomen was de
fractie van de V.V.D. van mening dat wanneer deze herstratingswerkzaamheden ge
lijk meegenomen worden met de herstratingswerkzaamheden aan de Waterpoort en
in Helwijk, dit kostenbesparend zou Werken.
De heer Munters zegt toe dit punt de eerstvolgende vergadering van de commis
sie openbare werken aan de orde te stellen. Hij weet niet of dat een en ander
technisch nog op tijd kan worden vóórbereid.
-Naar-