-14- Het gemeentelijk beleid in Willemstad is gericht op het behoud en het bevor- deren van de werkgelegenheid. Voor een regionaal werkgelegenheidsmst^tuut kan een taak liggen in Westelijk Noord-Brabant, Hoewel een eventueel welslagen van een gebundeld sociaal-economisch beleid noa in nevelen gehuld is, lijkt de P.v.d.A. de oprichting van een R.W.I. een stap die men moet durven zetten. Het zal gezien het bovenstaande, duidelijk zijn datde fractie, van de P.v.d.A. zich kan vinden in het voorstel van het college van burgemeester en wethouders. Overigens mist de fractie het onder punt 1 van het voorstel vermelde bijgaande concept-besluit. Ook de fractie van de V.V.D. vindt het een loffelijk streven dat met name de grote gemeenten in deze regio de handen ineen slaan om alles te doen wat mogelijk is om de economie in dit gewest te stimuleren, bedrijven aan te trek ken en eventuele onderlinge rivaliteit te bundelen in een coördinatiecentrum wat dan het regionaal werkgelegenheidsinstituut 'Westelijk Noord-Brabant gaat heten, aldus de heer Hoekwater. Ook de V.V.D. merkt overigens op het concept-besluit te missen. De voorzitter antwoordt dat het concept-besluit bij de stukken was gevoegd die ter inzage hebben gelegen in de raadsportefeuilleVoor wat betreft de ver deling van de verschillende aandelen merkt hij op dat de grote gemeenten met een D-aandeel „een commissaris in de n.v. krijgen en de gemeente 'Willemstad met een A-aandeel is slechts aandeelhouder met de daaraan verbonden rechten en plichten; niet meer en niet minder. Er zijn gemeenten die in principe niet voor een D-aandeel in aanmerking komen maar die zich bundelen en dan met z'n vijfen of zessen een D-aandeel kopen. Daar is ruimte voor opengelaten voor die gemeenten die terzake een groter be lang hebben, bijvoorbeeld in het kader van verkoop van industriegronden, dan de gemeente Willemstad hier heeft. In het algemeen merkt de voorzitter op dat de raad unaniem voorstander is van de instelling van een R.W.I. Of de onderlinge rivaliteit gebundeld zal kunnen worden is een vraagteken om dat een aantal gemeenten er nogal belang bij heeft om industriegrond te verkopen. Onder andere vanwege de werkgelegenheid., maar zeker ,opk gezien de economische situatie van een gemeente, als verkoper .van de grond,, Een rechtstreeks belang van.de gemeente Willemstad, in de zin van het aan trekken van bedrijven, omdat grond verkocht moet worden is niet aanwezig, doch meer in het kader van de werkgelegenheid, aangezien veel inwoners van Willemstad werkzaam zijn of zouden kunnen zijn in gemeenten die wel industrie- gronden hebben. Dat is de reden geweest om deel te nemen in het R.W.I. Een en ancfer echter ook uit oogpunt van solidariteit en met name tegen de achtergrond dat wanneer^ er voor de gemeente maar een betrekkelijk gering bedrag mee gemoeid is, zij niets mag nalaten "öm de werkgelegenheid te bevorderen in en in de omgeving van de gemeente Willemstad. /oor wat betreft de opmerking van de heer Tuinman over het in nevelen gehuld zijn van het eventueel welslagen van een gebundeld sociaal—economisch be leid zegt de voorzitter dat getracht moet worden er iets van te maken. Hij hoopt ten zeerste dat dat ook werkelijk lukt en dat in de regio een gezonde structuur wordt verkregen alsmede een gezonde overlegsituatie tussen met name de twee grote gemeenten die in dit geheel een voortrekkersrol zullen moeten gaan spelen, In tweede termijn vraagt de heer De Visser of in de toekomst zorgvuldiger can worden aangegeven waar een concept-besluit kan worden aangetroffen, in de raadsportefeuille qf bij de agendastukken die rde^raadsleden toegezonden hebben gekregen. De voorzitter antwoordt dat bij de bestudering van de stukken in de raadspor tefeuille een ieder had kunnen zien dat daar het concept-besluit bij was ge voegd. -Zeker- -15- Zeker bij een agendapunt wat zo belangrijk is mag verwacht worden dat alle in formatie in de raadsportefeuille wordt doorgenomen. Hij zegt echter toe in voorkomende gevallen in de toekomst aan te geven waar het concept-besluit kan worden gevonden zodat, daar niet naar gezoc e oe worden. Ook zal het betreffende besluit alsnog worden toegezonden. Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt vervolgens over eenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten: a. tot achtste wijziging van de gemeenschappelijke regeling otreekgewest Jeste lijk Noord-Brabant, houdende instelling van een regionaal werkgelegenheids instituut; b. een krediet beschikbaar te stellen ad 1.000,- ten behoeve van de aankoop van een A-aandeel van de R.W.I. Regio Westelijk Noord-Brabant n.v. en de be groting 1986 hiermede in overeenstemming te brengen. Beschikbaarstelling van een krediet ten behoeve van de aanschaf van reserve- materiaal C.A.I. A Namens de fractie van de V.V.D. stelt de heer Hoekwater voor dit agendapunt te rug te nemen en eventueel op de agenda te plaatsen nadat de commissie c.a.i. is geïnstalleerd en zich dus daarover heeft kunnen beraden. In de tweede plaats zou een dergelijk bedrag pas dan uitgegeven dienen te worden wanneer met de buurgemeenten overleg is geweest en de mogelijkheid is bekeken om met de buirgemeenten een centraal depot te vormen voor reserve materialen. Op grond van het bovenstaande acht de V.V.D.-fractie dit voorstel prematuur. Namens de CDA-fractie vraagt de heer Maris of het nodig is dat de gemeente re serve-materialen aankoopt terwijl het onderhoud van de antenne-mstallaxie ligt bij de firma Retam. Tevens vraagt hij of er veel klachten zijn over de aanleg en de kwaliteit van de ontvangst van de zenders. Tot slot vraagt de heer Maris of het bij het college bekend is dat er nog steeds abonnementen worden opgezegd. De voorzitter antwoordt dat de laatste opmerking van de heer Maris voor dit agendapunt niet relevant is. In antwoord op hetgeen door de heer Hoekwater is gezegd merkt de voorzitter op dat het een vurige wens van hem was een commissie c.a.i. in te stellen. Datgene wat dus binnen die commissie aan de orde moet komen zal ook daar ter sprake worden gebracht. Deze commissie is er vooralsnog niet maar toch staat de ge meente nu voor de noodzaak reserve-materialen aan te schaffen voor het geval zich omstandigheden voordoen met defecten en calamiteiten. Overigens is al een keer een verdeelkast kapot gereden en toen zat de gemeente zonder reserve materiaal en de abonnee's zonder televisie. Hij acht het dan ook niet juist om met de aanschaf van reserve-materialen te wachten tot een commissie c.a.i. is ingesteld. De gemeente exploiteert namelijk de c.a.i. bedrijfsmatig hetgeen betekent, in de visie.van het college, dat ook diensten verleénd moeten kunnen worden in het geval er zich calamiteiten voor doen. Het is natuurlijk onmogelijk dat, wanneer weer zo'n verdeelkast omver wordt gereden, zo'n drie maanden moet worden gewacht op nieuw materiaal omdat er nog geen commissie c.a.i. is. ;Vandter ook de noodzaak om de materialen nu aan te schaffen. Aangaande de opmerking van de heer Maris dat Retam verantwoor delijk is voor het onderhoud zegt de voorzitter dat er zo'n scala aan antenne- installaties is dat het voor Retam' bijna onmogelijk is om voor alle instal laties die zij in Nederland heeft geïnstalleerd en waarvoor zij het onderhoud heeft, ook de reserve-materialen irt huis- te hebben. Willemstad heeft dus gekozen voor een basispakket'hoogstnoodzakelijke reserve onderdelen waarvan het college vindt dat die voor een goede bedrijfsvoering van de c.a.i. nodig zijn. Dit wordt gefinancierd uit de reserve die dit jaar wordt opgebouwd, gebudgetteerd in de begroting 1986. De middelen zijn er dus voor aanwezig. -Het-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1986 | | pagina 41