-8- De technische kennis en apparatuur kan niet alleen door de gemeente; tÜrhïnd geleverd worden. De fractie van de P.v.d.A,. denkt dat het kl^s^band co het gebied van de- technische milieuzorg, zoals m het voorstel geformul staat, goed gekozen is. Zoals reeds eerder door de fractie in haar algemene beschouwingen over de begroting 1986 is gesteld, heeft zij geen behoefte aan een onnodig dure cehtrale milieudienst. Belangrijk zal het zijn om het gemeente-aandeel in het samenwerkingsverband zo poed mogelijk te laten verlopen. De organisatie van hinderwetaanvragen, klachten meldingen en de behandeling daarvan zal zo effectief mogelijk opgezet dienen te worden. Zowel in de administratief, juridische sfeer als- aan de technische kant van de milieuzorg. Financieel gezien ia het een structurele lastenverzwaring voor de gemeente Toch kan de gemeente er niet om heen om deze zaak zo goe moge Gezien de achterstand die de gemeente op dit gebied heeft is het misschien wel mogelijk dat in de toekomst na het wegwerken van deze achterstand de kosten ta^betrefrie legesverordening en de doorberekening van de kosten van de milieuzorg naar de particuliere inrichtingen wacht de P.v.d.A.-fractie he NamensPdeffractie van het CDA stelt de heer Van der Sluijs dat het m°Zel^k is om thans terzake tot een structurering/groei van de samenwerking te komen. Vanuit de samenwerkende gemeenten wordt het groeiproces bevorderd. Verdere samenwerking waardoor bestuurlijke besluitvorming mogelijk wordt en net opzetten van een uniform systeem voor het planmatig uitvoeren van periodieke controles iuicht het CDA toe. Want bijvoorbeeld de naleving van de voorwaarden van hinderwetvergunningen zou regelmatig gecontroleerd moeten worden. Een laatste vraag die de CDA fractie no| rest is of de opname van de mensdagen geen te zware belasting vormen voor De heerMunters1 antwoordt dat niet al te optimistisch gedacht moet worden over vermindering van de kosten na wegwerking van de achterstand die er nu is. Vastgesteld moet echter worden dat op dit moment de kosten echt-niet de pan ZoS'voohopig het financiële plaatje eruit ziet kost het de gemeente Willem- stad f. 6.000,— per jaar. In de begroting is een post ongenomen van ƒ.5.000, hetgeen dus een overschrijding betekent van 1.000, De kostenpost van f. 6.000,zal de eerste twee jaar niet drastisch stijgen. De milieutaken van de gemeente houden béslist niet op bij het a geven van m derwetvergunningen en de controle daarop. Vastgesteld moet worden dat de ge meente ook te maken krijgt met bodem- en waterverontreinigingen. alert te ziin zodat dit kan worden voorkomen of een en ander m ieder ge binnen aanvaardbare normen te houden. Gezien dit alles verwacht de heer unters dat de gemeente de eerste jaren nog zeker gebruik zal moeten blijven make van de intergemeentelijke samenwerking, Voor wat betreft de opmerking van de heer Van der Sluijs betreffende mens- dagen en de belasting voor de ambtenaren antwoordt de heer Munters het volgende. Met de wethouder van Roosendaal c.a., die binnen het streekgewest Milieu in zijn portefeuille heeft is dit besproken. Bekend is dat de gemeente Wille stad de eérste twee jaar vastzit aan de mensdagen die zijn opgenomen in de gemeenschap'pelijke regeling. Daarbij is duidelijk gesteld dat na deze twee jaar een evaluatie plaatsvindt. Mocht blijken dat na die twee jaar de gemeente doende know-how in huis heeft en voldoende mankracht, dan kan gorden terug gekomen op datgene wat voor de eerste twee jaar is toegezegd. Het zou dys kunnen zijn dat de mensdagen na 1988 inderdaad wat kunnen worden teruggebracht. 'Me moeten ons daar echter niet te veel van voorstellen want die specifieke kennis waarover de centrumgemeenten beschikken kan de gemeente Willemstad nooit in huis krijgen. -Zonder- -9- Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt vervolgens overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten kennis te nemen van de eindrapportage vervolgplan technische. milieuzorg, in te stemmen met het standpunt van het college over het bijstandscontractmodel en de maat die het college daaraan vanaf 1 januari 1987 gedurende 2 jaren wenst te geven en tevens kennis te nemen van de verdere gang van zaken. Verkoop van grond in het bestemmingsplan Kloosterblokje. De heer Hoekwater zegt dat de fractie van de V.V.D. zich kan verenigen met het voorstel. Ten aanzien van de bijgevoegde situatieschets wil de heer Hoek water weten wat de bestemming is van het nog resterende gedeelte grond. De heer Groeneveld zegt dat de CDA-fractie accoord kan gaan met de verkoop van een kavel bouwgrond in het bestemmingsplan Kloosterblokje voor het op richten van twee halfvrijstaande vrije-sector woningen. In een poging er zeker van te zijn dat op de te verkopen grond ook werkelijk gebouwd gaat worden heeft het college een aantal voorwaarden in het concept besluit opgenomen. Eén van die voorwaarden is dat uiterlijk drie maanden na afgifte van de bouwvergunning met de bouw van de woningen begonnen dient te worden. De CDA-fractie vraagt zich af of de omschrijving onder punt 6 van de voor waarden voldoende zekerheid verschaft dat er ook werkelijk woningen worden op gericht. "Met de bouw beginnen" is naar de mening van het CDA een nogal ruim begrip. Is het niet mogelijk of wenselijk tevens een termijn op te nemen waarbinnen de bouw gerealiseerd dient te zijn? Onder punt 7 van de voorwaarden verwerft het college zich het recht bij het niet of niet behoorlijk nakomen van de verplichtingen, de benodigde werkzaam heden op kosten van de koper te doen verrichten. Heeft deze bepaling betrekking op het in een akte opnemen van punt 6 bij even tuele overdracht of geeft deze bepaling de verkoper het recht op kosten van de koper te "beginnen met de' bouw"? Tot slot stelt het college dat na deze verkoop nog 2 kavels voor vrije-sector- bouw op het Kloosterblokje resteren. Ook voor die twee kavels hebben zich in middels gegadigden aangemeld. Als ook die twee kavels verkocht zijn, waar kunnen we dan terecht voor de vrije-sector bouw? De voorzitter antwoordt dat de door heer Hoekwater bedoelde grond gelegen naast de te verkopen bouwgrond bestemd is tot "openbaar groen". De aan de andere zijde van de onderhavige bouwgrond gelegen vrije-sectorkavel van 350m2 is reeds verkocht. Voor de 2 resterende kavels aan de De Lierestraat heeft zich een potentiële koper gemeld. Helaas is het college ingevolge de gemeentewet niet bevoegd tot het verlenen van optie dus wordt hier wat voorzichtig mee omgesprongen. De voorzitter heeft echter goede hoop dat de twee percelen zullen worden verkocht. Dan rest er in plan Kloosterblokje inderdaad geen grond meer voor de bouw van vrij e-sectorwoningen De gemeenteheeft echter nog een schitterende en unieke locatie namelijk in plan Noórdlangeweg. Daar liggen prachtige percelen grond en wanneer de nood zich daartoe aandient kunnen daar vrije-sectorkavels worden aangeboden. Deze kavels liggen tussen de Cees van Gendlaan en de Zr.Lankhaarlaan en daar zouden 4 of 2 mooie bungalows gebouwd kunnen worden. Mochten zich dus mensen ver dringen voor vrije-sectorgrpnd dap,moeten zij zich maar melden bij de voor zitter. Ten aanzien van de in het ontwerp-verkoopbesluit opgenomen voorwaarden zegt de voorzitter dat bewust punt 6 is opgenomen. In het verleden heeft de ge meente daar zoals bekend een niet te beste ervaring mee gehad. De voltooiing van de bouw is niet afdwingbaar vandaar dat dat ook niet in de voorwaarden staat opgenomen. -Overigens-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1986 | | pagina 38