-2- 8. schrijven van het dagelijks bestuur van het Streekgewest Westelijk Noord- Brabant van 9 april 1986 waarbij het ontwerp van de le begrotings wijziging voor de gewestelijke gezondheidsdienst en de ambulancedienst voor 1986 wordt aangeboden; 9. idem van 10 april 1936 inzake de besluitvorming over de overgang van de Cen trale Post Ambulancevervor naar het Streekgewest Westelijk Noord-Bra bant; 10. idem van 28 maart 1986 inzake de door de gedeputeerde staten van Noord- Brabant goedgekeurde rekeningen voor het dienstjaar 1984 van de ge zondheidsdienst en de algemene dienst; 11. idem van 26 maart 1986 inzake de vaststelling door de gewestraad van dé le begrotingswijziging 1986 van de algemene dienst van het gewest; 12. schrijven van het dagelijks bestuur van de Regionale Brandweerkring Roosendaal van 25 april 1986 houdende mededeling dat de gedeputeerde staten van Noord-Brabant goedkeuring hebben verleend aan de 3e wijzi ging van de begroting 1985 en de begroting voor 1986; 13. schrijven van het dagelijks bestuur van het Werkvoorzieningsschap West Noord-Brabant van 9 april 1986, houdende mededeling dat de gedeputeerd©. s'taten van Noord-Brabant goedkeuring hebben verleend aan de jaarreke ning van het schap voor 1984; 14. schrijven van burgemeester en wethouders van Abcoude van 27 maart 1986 inzake het betuigen van adhesie aan de motie van de raad dier gemeente inzake, verdeling rijksgelden "flankerend bejaardenbeleid"; 15. arbeidsmarktverslag van het gewest Roosendaal per ultimo maart 1986 van het Gewestelijk Arbeidsbureau Roosendaal; 16. schrijven van de medewerkers van de Vakgroep Planning Ontwerpen en Or ganisatie Afdeling der Civiele Techniek /Technische Hogeschool Delft van 9 april 1986 waarbij een rapport wordt aangeboden inzake het onder zoek dat verricht is naar de wijze van beleidsvoorbereiding en beleids keuzen van de regering inzake vestigingsplaatsen kerncentrales; 17. schrijven van de "stichting Volwasseneneducatie Dinteloord e.o." 15-4- 1986 waarbij gewezen wordt op lees- en schrijfcursussen voor (jong) volwassenen die niet of nauwelijks kunnen lezen;en/of schrijven; 18. verslag van de commissie openbare werken van 20 maart 1986; 19. concept-verslag van de commissie openbare werken van 24 april 1986. Met betrekking tot ingekomen stuk nr. 14 en 17 vraagt de heer De Visser het volgende Naar aanleiding van ingekomen stuk nummer 14 aangaande het verzoek van de gemeenteraad van Abcoude om adhesie te betuigen aan hun motie inzake de verdeling van rijksgelden flankerend bejaardenbeleid zou de P.v.d.A. fractie graag informatie krijgen over óf inzicht hebben in de regeling flankerend bejaardenbeleid. Misschien kan dan de brief van de gemeenteAbcoude de volgende vergadering opnieuw op de lijst van ingekomen,stukken opgenomep worden. Aangaande ingekomen stuk nr. 17 betreffende de lees-, en schrijfcursussen voor (jong-) volwassenen vraagt de heer De Visser of hier aandacht aan ge schonken wordt in de Brillant in Gouden Delta. De héér Tuinman verwijst naar de ingekomen stukker! nummers 18 en'19. Onder nummer 18 staat vermeld: verslag commissie openbare werken van 20 maart en onder nummer 19: concept-vérslag commissie ópénbare werken van 24 april 1986. -Hij- -3- Hij heeft de vorige raadsvergadering gevraagd of de verslagen van de commissie openbare werken van 20 maart en 27 februari voor wat betreft de havens, ver daagd konden worden naar een volgende vergadering en dat is ook toegezegd. Nu staan op de lijst de verslagen van 20 maart 1986 en 24 april 1986 terwijl toegezonden zijn de verslagen van 24 april en die van 27 februari maar niet die van 20 maart-Kan hier enige verduidelijking in gegeven worden. Overigens merkt de heer Tuinman op dat op blz. 2 van het concept-verslag van 24 april staat vermeld dat: "in de raadsvergadering van februari min of meer ■terecht door een vertegenwoordiger van de V.V.D.-fractie is opgemerkt dat het niet juist is dat voorstellen die om advies in de commissie openbare werken zijn behandeld ter vaststelling in de raad komen zonder dat de raad kennis heeft kunnen nemen van het verslag van de vergadering van de commissie openbare werken. Nu is tijdens de laatste raadsvergadering door de heer Tuinman gezegd dat verslagen van de commissie openbare werken ter inzage waren gelegd die nog niet waren goedgekeurd. Maar de mening van de voorzitter zit er wat duellisme in deze beide opmerkingen." Het is geenszins de bedoeling geweest van de heer Tuinman strijd aan te gaan met de.vertegenwoordiger van de V.V.D. want dat duidt het woord duellisme aan. Er zou hooguit sprake kunnen zijn van dualisme namelijk twee begrippen die on geveer evenveel waard zijn. Bovendien is er geen sprake van tegenstrijdigheid want kennis kunnen npmen van is iets anders dan voor kennisgeving aannemen.1 De heer Tuinman is ook een groot voorstander van het feit dat de raad kennis kan nemen van de stukken. Er.zit zelfs een oorzakelijk verband txissen die twee, want je kunt pas iets.voor kennisgeving aannemen als je er kennis van hëbt kunnen nemen. Overigens vindt hij het een vondst van het college dat de con structie is gevonden om met ingang van heden concept-notulen op de lijst van ingekomen stukken te zetten. In antwoord op de opmerking van de heer De Visser naar aanleiding van inge komen stuk nummer 14 merkt de voorzitter op dat het college vooralsnog niet voornemens is adhesie te betuigen aan de brief van Abcoude. Want ook deze motie is niet vrij van duellisme. Aan de ene kant wordt gesteld dat het flankerend bejaardenbeleid geheel een zaak van de gemeenten moet worden bijvoorbeeld in de vorm van een verhoging van de algemene uitkering. Anderzijds schrijft Ab coude dat de provincie die zaak in handen moet houden. Wat dat betreft zit de gemeente Willemstad in een wat moeilijke situatie en wel in die zin dat toen het flankerend bejaardenbeleid nog een rijkstaak was de gemeente een niet onaanzienlijk bedrag aan subsidie heeft gekregen voor de bouw van het steunpunt. Vervolgens krijgt de gemeente nu van de provincie' grote bedragen voor de galerij langs de zorgwoningen en er bestaat een goede kans dat de volledige verbouwing/bouw van de bovenwoning bij het steunpunt waarmee een bedrag van 135.000,gemoeid is, wordt vergoed. Als het zo zou zijn dat deze bedragen zouden komen te vervallen en opgedeeld zouden worden bij de algemene uitkering, dan krijgt de gemeente nog maar een paar gulden per inwoner per jaar, zoals alle gemeenten dat dan zullen krijgen. Dan krijgt de gemeente nooit meer zulke hoge bijdragen dan waar nu over ge sproken wordt. Dat komt doordat deze hele zaak nog in ontwikkeling is. Willem stad heeft het voortouw genomen voor wat betreft de ontwikkeling van een soort flankerend bejaardenbeleid. De provincie heeft daar een aantal elementen als richtlijnen voor andere gemeenten van overgenomen. Inmiddels is die voortrek kersrol door allerlei bijdragen goed gehonoreerd. De voorzitter is dan ook van mening dat wanneer deze bedragen verdwijnen in de algemene uitkering zowel de gemeenten met plannen als de gemeenten zonder plannen dezelfde uitkering krijgen. De gemeente Willemstad heeft de afgelopen jaren veel initiatieven ont plooid en financieel gezien is dat ook goed gehonoreerd. Willemstad heeft er dus geen belang bij om de zaak zoals die nu is te veranderen. De regelingen die er zijn zullen de volgende vergadering bij de ingekomen stuk ken ter inzage worden gelegd. -De-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1986 | | pagina 35