-2-
8. schrijven van het dagelijks bestuur van het Streekgewest Westelijk Noord-
Brabant van 9 april 1986 waarbij het ontwerp van de le begrotings
wijziging voor de gewestelijke gezondheidsdienst en de ambulancedienst
voor 1986 wordt aangeboden;
9. idem van 10 april 1936 inzake de besluitvorming over de overgang van de Cen
trale Post Ambulancevervor naar het Streekgewest Westelijk Noord-Bra
bant;
10. idem van 28 maart 1986 inzake de door de gedeputeerde staten van Noord-
Brabant goedgekeurde rekeningen voor het dienstjaar 1984 van de ge
zondheidsdienst en de algemene dienst;
11. idem van 26 maart 1986 inzake de vaststelling door de gewestraad van
dé le begrotingswijziging 1986 van de algemene dienst van het gewest;
12. schrijven van het dagelijks bestuur van de Regionale Brandweerkring
Roosendaal van 25 april 1986 houdende mededeling dat de gedeputeerde
staten van Noord-Brabant goedkeuring hebben verleend aan de 3e wijzi
ging van de begroting 1985 en de begroting voor 1986;
13. schrijven van het dagelijks bestuur van het Werkvoorzieningsschap West
Noord-Brabant van 9 april 1986, houdende mededeling dat de gedeputeerd©.
s'taten van Noord-Brabant goedkeuring hebben verleend aan de jaarreke
ning van het schap voor 1984;
14. schrijven van burgemeester en wethouders van Abcoude van 27 maart 1986
inzake het betuigen van adhesie aan de motie van de raad dier gemeente
inzake, verdeling rijksgelden "flankerend bejaardenbeleid";
15. arbeidsmarktverslag van het gewest Roosendaal per ultimo maart 1986
van het Gewestelijk Arbeidsbureau Roosendaal;
16. schrijven van de medewerkers van de Vakgroep Planning Ontwerpen en Or
ganisatie Afdeling der Civiele Techniek /Technische Hogeschool Delft van
9 april 1986 waarbij een rapport wordt aangeboden inzake het onder
zoek dat verricht is naar de wijze van beleidsvoorbereiding en beleids
keuzen van de regering inzake vestigingsplaatsen kerncentrales;
17. schrijven van de "stichting Volwasseneneducatie Dinteloord e.o." 15-4-
1986 waarbij gewezen wordt op lees- en schrijfcursussen voor (jong)
volwassenen die niet of nauwelijks kunnen lezen;en/of schrijven;
18. verslag van de commissie openbare werken van 20 maart 1986;
19. concept-verslag van de commissie openbare werken van 24 april 1986.
Met betrekking tot ingekomen stuk nr. 14 en 17 vraagt de heer De Visser
het volgende
Naar aanleiding van ingekomen stuk nummer 14 aangaande het verzoek van de
gemeenteraad van Abcoude om adhesie te betuigen aan hun motie inzake de
verdeling van rijksgelden flankerend bejaardenbeleid zou de P.v.d.A.
fractie graag informatie krijgen over óf inzicht hebben in de regeling
flankerend bejaardenbeleid.
Misschien kan dan de brief van de gemeenteAbcoude de volgende vergadering
opnieuw op de lijst van ingekomen,stukken opgenomep worden.
Aangaande ingekomen stuk nr. 17 betreffende de lees-, en schrijfcursussen
voor (jong-) volwassenen vraagt de heer De Visser of hier aandacht aan ge
schonken wordt in de Brillant in Gouden Delta.
De héér Tuinman verwijst naar de ingekomen stukker! nummers 18 en'19.
Onder nummer 18 staat vermeld: verslag commissie openbare werken van 20
maart en onder nummer 19: concept-vérslag commissie ópénbare werken van 24
april 1986.
-Hij-
-3-
Hij heeft de vorige raadsvergadering gevraagd of de verslagen van de commissie
openbare werken van 20 maart en 27 februari voor wat betreft de havens, ver
daagd konden worden naar een volgende vergadering en dat is ook toegezegd.
Nu staan op de lijst de verslagen van 20 maart 1986 en 24 april 1986 terwijl
toegezonden zijn de verslagen van 24 april en die van 27 februari maar niet
die van 20 maart-Kan hier enige verduidelijking in gegeven worden.
Overigens merkt de heer Tuinman op dat op blz. 2 van het concept-verslag van
24 april staat vermeld dat: "in de raadsvergadering van februari min of meer
■terecht door een vertegenwoordiger van de V.V.D.-fractie is opgemerkt dat het
niet juist is dat voorstellen die om advies in de commissie openbare werken
zijn behandeld ter vaststelling in de raad komen zonder dat de raad kennis
heeft kunnen nemen van het verslag van de vergadering van de commissie openbare
werken. Nu is tijdens de laatste raadsvergadering door de heer Tuinman gezegd
dat verslagen van de commissie openbare werken ter inzage waren gelegd die nog
niet waren goedgekeurd. Maar de mening van de voorzitter zit er wat
duellisme in deze beide opmerkingen."
Het is geenszins de bedoeling geweest van de heer Tuinman strijd aan te gaan
met de.vertegenwoordiger van de V.V.D. want dat duidt het woord duellisme aan.
Er zou hooguit sprake kunnen zijn van dualisme namelijk twee begrippen die on
geveer evenveel waard zijn. Bovendien is er geen sprake van tegenstrijdigheid
want kennis kunnen npmen van is iets anders dan voor kennisgeving aannemen.1
De heer Tuinman is ook een groot voorstander van het feit dat de raad kennis
kan nemen van de stukken. Er.zit zelfs een oorzakelijk verband txissen die twee,
want je kunt pas iets.voor kennisgeving aannemen als je er kennis van hëbt
kunnen nemen. Overigens vindt hij het een vondst van het college dat de con
structie is gevonden om met ingang van heden concept-notulen op de lijst van
ingekomen stukken te zetten.
In antwoord op de opmerking van de heer De Visser naar aanleiding van inge
komen stuk nummer 14 merkt de voorzitter op dat het college vooralsnog niet
voornemens is adhesie te betuigen aan de brief van Abcoude. Want ook deze motie
is niet vrij van duellisme. Aan de ene kant wordt gesteld dat het flankerend
bejaardenbeleid geheel een zaak van de gemeenten moet worden bijvoorbeeld in
de vorm van een verhoging van de algemene uitkering. Anderzijds schrijft Ab
coude dat de provincie die zaak in handen moet houden.
Wat dat betreft zit de gemeente Willemstad in een wat moeilijke situatie en
wel in die zin dat toen het flankerend bejaardenbeleid nog een rijkstaak was
de gemeente een niet onaanzienlijk bedrag aan subsidie heeft gekregen voor de
bouw van het steunpunt. Vervolgens krijgt de gemeente nu van de provincie' grote
bedragen voor de galerij langs de zorgwoningen en er bestaat een goede kans
dat de volledige verbouwing/bouw van de bovenwoning bij het steunpunt waarmee
een bedrag van 135.000,gemoeid is, wordt vergoed.
Als het zo zou zijn dat deze bedragen zouden komen te vervallen en opgedeeld
zouden worden bij de algemene uitkering, dan krijgt de gemeente nog maar een
paar gulden per inwoner per jaar, zoals alle gemeenten dat dan zullen krijgen.
Dan krijgt de gemeente nooit meer zulke hoge bijdragen dan waar nu over ge
sproken wordt. Dat komt doordat deze hele zaak nog in ontwikkeling is. Willem
stad heeft het voortouw genomen voor wat betreft de ontwikkeling van een soort
flankerend bejaardenbeleid. De provincie heeft daar een aantal elementen als
richtlijnen voor andere gemeenten van overgenomen. Inmiddels is die voortrek
kersrol door allerlei bijdragen goed gehonoreerd. De voorzitter is dan ook van
mening dat wanneer deze bedragen verdwijnen in de algemene uitkering zowel de
gemeenten met plannen als de gemeenten zonder plannen dezelfde uitkering
krijgen. De gemeente Willemstad heeft de afgelopen jaren veel initiatieven ont
plooid en financieel gezien is dat ook goed gehonoreerd. Willemstad heeft er
dus geen belang bij om de zaak zoals die nu is te veranderen.
De regelingen die er zijn zullen de volgende vergadering bij de ingekomen stuk
ken ter inzage worden gelegd.
-De-