-4-
Het is de voorzitter niet bekend 'of de andere scholen aangesloten zijn op de
c.a.i.. In ieder geval zijn van de andere scholen geen verzoeken binnengekomen
voor vergoeding op ghond van het Londo-systeem. Indien deze verzoeken nog
binnen mochten komen zullen deze overeenkomstig worden afgehandeld.
Zonder vérdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt dan overeen
komstig het voorstel van burgemeéster en wethouders besloten een krediet
beschikbaar te:stellen ad ƒ.465,65 ten behoeve van de aansluitkosten van het
schoolgebouw "de Ruigenhil" op de c.a.i. en de begroting 1986 hiermede in
overeenstemming te brengen.
'beschikbaarstelling van een krediet voor de inbraaksignalering ten behoeve
van de openbare basisschool "Willem de Zwijger".
Namens 'de fractie van de V.V.D. zegt de heer Boertjes het een noodzakelijk
kwaad-te vinden dat'moet worden overgegaan tot het aanbrengen van een inbraak
signalering.
'vat de V.V.D. mist in het voorstel is dat niet staat aangegeven wie de alar
mering uitzet. Dit mede gezien in het belang van de omwonenden. Tevens wil
de fractie weten of vooraf contact is opgenomen met de groepscommandant der
rijkspolitie in verband met de alarmering.
De heer Tuinman zegt dat de fractie van de P.v.d.A. akkoord kan gaan met de
keuze van de meterkast en de infrarood detectoren. Wel heeft de fractie een
vraag omtrent de voorgenomen plaatsing van een sirene en/of flitslicht aan de
buitenzijde van de kamer van de directeur van de school. Naar buiten gerichte
alarmering geeft primair overlast voor de omwonenden van de school. Is er
geen mogelijkheid van sigalering door middel van stil alarm naar politie of
beveiligingsorganisatie?
Het betrekking tot de eventuele jaarlijkse controlebeurten vraagt de P.v.d.A.
zich af of het college meent over voldoende technische know how te beschik
ken, dat er geen service-contract behoeft te worden afgesloten. Of is het
college juist wel van mening dat zo'n contract moet worden afgesloten?
Tenslotte vraagt de fractie van de P.v.d.A. zich af of het college heeft óver
wogen overleg te plegen met de andere scholen, zodat een en ander tegelijker
tijd en wellicht tegen gereduceerd tarief gerealiseerd had kunnen worden.
De voorzitter geeft de heer Boertjes gelijk waar het zijn opmerking betreft
inzake het noodzakelijk kwaad.
Een bekend gegeven is dat als een alarminstallatie wordt geplaatst het afrege
len van de apparatuur tot gevolg kan hebben dat er loos-alarm wordt gegeven.
"Iet ruimtedetectoren is het zélfs- zo dat wanneer er een muis door de hal van
de school gaat de alarminstallatie hier al op reageert.
Dan kan gekozen worden voor een stilalarm met aansluiting bij de politie of
een particulier bedrijf. Dit kost echter veel meer geld. Derhalve is daarvoor
niet gekozen.
"■'anneer de openbare school wordt aangesloten op een alarminstallatie ligt het
voor de hand dat, in het kader van de financiële gelijkstelling ook de andere
scholen, indien daar de behoefte bestaat, medewerking vragen voor de aanleg
van een alarminstallatie.
'teerdere aansluitingen .tegen gereduceerd tarief zal niet gelukken omdat de
panden- die aangesloten moeten worden zo. verschillen dater nooit sprake kan
zijn van exact dezelfde installaties. Een beveiligingssysteem voor een gebouw
is namelijk geen standaardproduct.
De heer Boertjes vraagt of er een sirene of een zwaailicht wordt aangebracht.
De voorzitter zegt- dat een zwaailicht alleen natuurlijk niet voldoende is dus
er wordt ook eensirene aangebracht.' Dan is het aan de omwonenden om de po
litie te waarschuwen.
De heer Tuinman zegt dat de P.v.d.A. geen moeite heeft, met het voorstel doch
nog steeds zit met de wijze van-alarmering. De voorzitter gaat er vanuit dat
de omwonenden Zullen reageren op het alram en dat zij de politie zullen waar- -
schuwen. Met het oog op he.tte realiseren steunpunt voor zorgbehoevende oude
ren lijkt deze manier van alarmering toch niet de meest ideale.
-Als-
-5-
Als- alternatief geeft de heer Tuinman de mogelijkheid van stil alarm naar een
omwonende zonder dat daar een vergoeding tegenover behoeft te staan.
Vervolgens vraagt hij nogmaals naar het service-contract.
De. voorzitter neemt aan dat in eigen huis voldoende kennis aanwezig is voor
het onderhoud van.de installatie.
Natuurlijk mpet het mogelijk zijn het alternatief van de heer Tuinman te ver
wezenlijken» Maar wie vindt je er toe bereid om 24 uur per dag, 7 dagen in de
week bij de telefoon te wachten tot misschien een keer het alarm gaat.
Het is natuurlijk niet voor niets dat er gespecialiseerde bedrijven zijn met
een bemanning voor 24. uur per dag. Dit kost erg veel geld.
De voorzitter is echter best bereid te informeren naar de kosten en dit nog
maals voor te leggen aan de raad. Hij kan echter nu reeds verzekeren dat dat
een dure grap wordt» De raad kan dan alsnog beoordelen of zulks opweegt tegen
het voorgestane doel
Samenvattend gaat de voorzitter er nu vanuit dat er een alarm komt met ver
lichting en geluid, dat is ook de strekking van het voorstel en dat de raad
omtrent de kosten van aansluiting bij abonnement bij een beveiligingsbedrijf
nog in kennis wordt gesteld waarna hij in de gelegenheid blijft alsnog de
keuze te maken tussen stil alarm en het thans voorgestelde alarm.
Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt vervolgens
overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten tot het
beschikbaar stellen van een krediet ad ƒ.3.064,25 voor de inbraaksignalering
ten behoeve van de openbare basisschool en de begroting 1986 hiermede in over
eenstemming te brengen.
Wijziging van het besluit d.d. 18 februari 1986 tot afschrijving van belas
tingen.
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig het
voorstel van burgemeester en wethouders besloten de verordening tot wijziging
van de Verordening op. de heffing van een belasting op honden alsmede de veror
dening tot wijziging van de Verordening op de heffing van.een woonforensen-
belasting in werking te laten treden op de dag na de datum van de verkrijging
van de Koninklijke goedkeuring van deze verordeningen.
Wijziging van de tabel behorende bij de "Legesverordening Willemstad 1980".
De heer Tuinman zegt namens de P.v.d.A.-fractie het Volgende.
In de brief van het Ministerie van'Verkeer en Waterstaat d.d. 23 december 1985
is het bedrag aangegeven waarop het legestarief gebaseerd kan worden. Dat ta
rief is berekend naar het totale landelijke kostenaspèct. Gemiddeld zullen de
gemeentelijke kosten ƒ.16,45 per rijbewijs bedragen (afgezien van de rijks-
en provinciale kosten). 'Irt dezelfde'brief wordt 'Vermeld""dat het gemeenten
vrij staat een eigen, op de gemeenten toegesneden, calculatie te maken. Een
en ander kan tot een ander bedrag leiden. Heeft zo'n calculatie plaatsgevonden?
Zou het college nog eens willen vertellen wat de huidige gemeentelijke kosten
zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, ver
nieuwen en omwisselen, van een rijbewijs.
voorzitter antwoordt dat de huidige kosten zeer gering zijn.
Wanneer nu een kosten-baten analyse gemaakt wordt!tussen de legeskosten die'
nu doorberekend moeten gaan worden, en deze worden afgezet tegen de appara
tuur die aangeschaft moet worden en de handelingen die verricht moeten gaan
worden per jaar dan zou het beter zijn de afgifte van rijbewijzen bij de
provincie te laten. Daar dit nu eenmaal niet kan is daarom aansluiting gezocht
bij de landelijke tarieven.
Dit voorstel strekt alleen tot aanneming van de verordening. Deze verorde
ning moet door de Kroon worden goedgekeurd. Voor 1 juli a.s. moet de wijzi
ging in werking kunnen treden. Hoe verder met de practische uitvoering te werk
wordt gegaan, wat voor apparatuur aangekocht wordt en of er inderdaad appara
tuur wordt gekocht en of dat samen moet worden gedaan met een andere gemeente
wordt momenteel onderzocht.
-Misschien-