-4- Het is de voorzitter niet bekend 'of de andere scholen aangesloten zijn op de c.a.i.. In ieder geval zijn van de andere scholen geen verzoeken binnengekomen voor vergoeding op ghond van het Londo-systeem. Indien deze verzoeken nog binnen mochten komen zullen deze overeenkomstig worden afgehandeld. Zonder vérdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt dan overeen komstig het voorstel van burgemeéster en wethouders besloten een krediet beschikbaar te:stellen ad ƒ.465,65 ten behoeve van de aansluitkosten van het schoolgebouw "de Ruigenhil" op de c.a.i. en de begroting 1986 hiermede in overeenstemming te brengen. 'beschikbaarstelling van een krediet voor de inbraaksignalering ten behoeve van de openbare basisschool "Willem de Zwijger". Namens 'de fractie van de V.V.D. zegt de heer Boertjes het een noodzakelijk kwaad-te vinden dat'moet worden overgegaan tot het aanbrengen van een inbraak signalering. 'vat de V.V.D. mist in het voorstel is dat niet staat aangegeven wie de alar mering uitzet. Dit mede gezien in het belang van de omwonenden. Tevens wil de fractie weten of vooraf contact is opgenomen met de groepscommandant der rijkspolitie in verband met de alarmering. De heer Tuinman zegt dat de fractie van de P.v.d.A. akkoord kan gaan met de keuze van de meterkast en de infrarood detectoren. Wel heeft de fractie een vraag omtrent de voorgenomen plaatsing van een sirene en/of flitslicht aan de buitenzijde van de kamer van de directeur van de school. Naar buiten gerichte alarmering geeft primair overlast voor de omwonenden van de school. Is er geen mogelijkheid van sigalering door middel van stil alarm naar politie of beveiligingsorganisatie? Het betrekking tot de eventuele jaarlijkse controlebeurten vraagt de P.v.d.A. zich af of het college meent over voldoende technische know how te beschik ken, dat er geen service-contract behoeft te worden afgesloten. Of is het college juist wel van mening dat zo'n contract moet worden afgesloten? Tenslotte vraagt de fractie van de P.v.d.A. zich af of het college heeft óver wogen overleg te plegen met de andere scholen, zodat een en ander tegelijker tijd en wellicht tegen gereduceerd tarief gerealiseerd had kunnen worden. De voorzitter geeft de heer Boertjes gelijk waar het zijn opmerking betreft inzake het noodzakelijk kwaad. Een bekend gegeven is dat als een alarminstallatie wordt geplaatst het afrege len van de apparatuur tot gevolg kan hebben dat er loos-alarm wordt gegeven. "Iet ruimtedetectoren is het zélfs- zo dat wanneer er een muis door de hal van de school gaat de alarminstallatie hier al op reageert. Dan kan gekozen worden voor een stilalarm met aansluiting bij de politie of een particulier bedrijf. Dit kost echter veel meer geld. Derhalve is daarvoor niet gekozen. "■'anneer de openbare school wordt aangesloten op een alarminstallatie ligt het voor de hand dat, in het kader van de financiële gelijkstelling ook de andere scholen, indien daar de behoefte bestaat, medewerking vragen voor de aanleg van een alarminstallatie. 'teerdere aansluitingen .tegen gereduceerd tarief zal niet gelukken omdat de panden- die aangesloten moeten worden zo. verschillen dater nooit sprake kan zijn van exact dezelfde installaties. Een beveiligingssysteem voor een gebouw is namelijk geen standaardproduct. De heer Boertjes vraagt of er een sirene of een zwaailicht wordt aangebracht. De voorzitter zegt- dat een zwaailicht alleen natuurlijk niet voldoende is dus er wordt ook eensirene aangebracht.' Dan is het aan de omwonenden om de po litie te waarschuwen. De heer Tuinman zegt dat de P.v.d.A. geen moeite heeft, met het voorstel doch nog steeds zit met de wijze van-alarmering. De voorzitter gaat er vanuit dat de omwonenden Zullen reageren op het alram en dat zij de politie zullen waar- - schuwen. Met het oog op he.tte realiseren steunpunt voor zorgbehoevende oude ren lijkt deze manier van alarmering toch niet de meest ideale. -Als- -5- Als- alternatief geeft de heer Tuinman de mogelijkheid van stil alarm naar een omwonende zonder dat daar een vergoeding tegenover behoeft te staan. Vervolgens vraagt hij nogmaals naar het service-contract. De. voorzitter neemt aan dat in eigen huis voldoende kennis aanwezig is voor het onderhoud van.de installatie. Natuurlijk mpet het mogelijk zijn het alternatief van de heer Tuinman te ver wezenlijken» Maar wie vindt je er toe bereid om 24 uur per dag, 7 dagen in de week bij de telefoon te wachten tot misschien een keer het alarm gaat. Het is natuurlijk niet voor niets dat er gespecialiseerde bedrijven zijn met een bemanning voor 24. uur per dag. Dit kost erg veel geld. De voorzitter is echter best bereid te informeren naar de kosten en dit nog maals voor te leggen aan de raad. Hij kan echter nu reeds verzekeren dat dat een dure grap wordt» De raad kan dan alsnog beoordelen of zulks opweegt tegen het voorgestane doel Samenvattend gaat de voorzitter er nu vanuit dat er een alarm komt met ver lichting en geluid, dat is ook de strekking van het voorstel en dat de raad omtrent de kosten van aansluiting bij abonnement bij een beveiligingsbedrijf nog in kennis wordt gesteld waarna hij in de gelegenheid blijft alsnog de keuze te maken tussen stil alarm en het thans voorgestelde alarm. Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt vervolgens overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten tot het beschikbaar stellen van een krediet ad ƒ.3.064,25 voor de inbraaksignalering ten behoeve van de openbare basisschool en de begroting 1986 hiermede in over eenstemming te brengen. Wijziging van het besluit d.d. 18 februari 1986 tot afschrijving van belas tingen. Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten de verordening tot wijziging van de Verordening op. de heffing van een belasting op honden alsmede de veror dening tot wijziging van de Verordening op de heffing van.een woonforensen- belasting in werking te laten treden op de dag na de datum van de verkrijging van de Koninklijke goedkeuring van deze verordeningen. Wijziging van de tabel behorende bij de "Legesverordening Willemstad 1980". De heer Tuinman zegt namens de P.v.d.A.-fractie het Volgende. In de brief van het Ministerie van'Verkeer en Waterstaat d.d. 23 december 1985 is het bedrag aangegeven waarop het legestarief gebaseerd kan worden. Dat ta rief is berekend naar het totale landelijke kostenaspèct. Gemiddeld zullen de gemeentelijke kosten ƒ.16,45 per rijbewijs bedragen (afgezien van de rijks- en provinciale kosten). 'Irt dezelfde'brief wordt 'Vermeld""dat het gemeenten vrij staat een eigen, op de gemeenten toegesneden, calculatie te maken. Een en ander kan tot een ander bedrag leiden. Heeft zo'n calculatie plaatsgevonden? Zou het college nog eens willen vertellen wat de huidige gemeentelijke kosten zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, ver nieuwen en omwisselen, van een rijbewijs. voorzitter antwoordt dat de huidige kosten zeer gering zijn. Wanneer nu een kosten-baten analyse gemaakt wordt!tussen de legeskosten die' nu doorberekend moeten gaan worden, en deze worden afgezet tegen de appara tuur die aangeschaft moet worden en de handelingen die verricht moeten gaan worden per jaar dan zou het beter zijn de afgifte van rijbewijzen bij de provincie te laten. Daar dit nu eenmaal niet kan is daarom aansluiting gezocht bij de landelijke tarieven. Dit voorstel strekt alleen tot aanneming van de verordening. Deze verorde ning moet door de Kroon worden goedgekeurd. Voor 1 juli a.s. moet de wijzi ging in werking kunnen treden. Hoe verder met de practische uitvoering te werk wordt gegaan, wat voor apparatuur aangekocht wordt en of er inderdaad appara tuur wordt gekocht en of dat samen moet worden gedaan met een andere gemeente wordt momenteel onderzocht. -Misschien-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1986 | | pagina 23