-12- De voorzitter antwoordt dat er al zo'n lV2 jaar wordt geworsteld over hoe de zes in het opénbaar lichaam V.V.R.deelnemende gemeenten moeten omgaan met deze -materie. Er worden allerlei eisen gesteld en er zijn de afgelopen jaren vete Wijzigingen opgetreden in het beleid ten aanzien van dé afvalverwer king hetgeen betekent dat ér hoge investeringen te wachten staan. Gelet op het tonnage dat aan huisvuil bij de V.V.R. wordt aangeboden zijn deze inves teringen niet of nauwelijks rendabel te maken. Men zou zelfs kunnen stellen dat er sprake* is van een oneigenlijke activiteit wanneer gemeenten een der gelijk bedrijf blijven exploiteren. Alle zes gemeenten hebben in een aantal vergaderingen deze zaken besproken. De gemeente Roosendaal 'c.'a. is met een aantal mensen vanuit het dagelijks bestuur opgetreden naar G.T.E. en Heeren Vuilverwerking omdat met name de contracten met G.T.E. de ''bottleneck" vormden omdat G.T.E. de overeenkomst tot warmteievering met'de gemeenten niet wilde verbreken. De contantewaarde van hét warmteleveringscontract ten gunste van G.T.E*. bedroeg globaal zes miljoen gulden. Dat betekende dat tien miljoen als restant-boekwaarde af geschreven had moeten wórden plus dat er zes miljoen betaald had moeten worden aan G.T.E. óm het warmteleveringscontract'waaraan de gemeenten gebon den waren,' af te kopen. Op voorstel van een aantal leden van het dagèlij'ks bestuur van de V.V.R. is tóen besloten om het Verificatiebureau van de V.N.G. in de arm te neménteneinde wat zekerder en vaster om te kunnen gaan met alle cijfers en berekeningen. Het feit dat het Verificatiebureau zich serieus heeft bezig gèhoudèn met deze zaak moge een geruststelling zijn in de richting van de fractieè' vari het C.D.A. en de V.V.D. betreffende de betrouwbaarheid van d'e cijfers; De inschakeling van het Verificatiebureau had nog als bijkomstigheid dat uiteindelijk de afkoopsom tén behoeve van G.T.E. vastgesteld is op 3V2 mil joen gulden. Heeren Vuilverbranding heeft deze schuld overgenomen terwijl de zes V.V.R.-gemeenten garant zijn voor de één miljoen!, gplden. Naarmate de looptijd van de 12 jaren die nog resteren verstrijkt wordt ook de contante waarde van het warmteleveringscontract lager. In de amortisatie van die 3% miljoen gedurende 12 jaar wordt het bedrag van één miljoen waarvoor de V.V.R.-gemeenten garant zijn het eerst geamortiseerd en,weggeschreven. Dit betekent dat, wanneer zicbonverhoopt een omstandigheid zou voordoen dat Heeren Vuilverwerking niet meer in staat is de V.V.R. te exploiteren zoals dat is afgesproken tijdens de onderhandelingen en zoals dat is opgenomen in het contract, dat de gemeenten het restant van de één miljoen gulden kwijt zijn dat nog niet is afgeschreven. Het gemeentelijk huisvuil zal aan gestort moeten gaan worden op de Kragge, voorzover de gemeenten niet opnieuw besluiten zelf de V.V.R. te gaan exploi teren. De tarieven die voor het verbranden van het afval betaald moeten gaan worden aan Heeren Vuilverwerking zijn gelijk en blijven ook de komende jaren ge lijk aan het storttarief op de Kragge. Berekend, is dat Heeren Vuilverwerking de komende jaren een negatief exploitatiesaldo zal hebben van ongeveer ƒ.250.000, Men mag aannemen dat als de gemeenten de zaak niet rendabel kunnen laten draaien, Heeren Vuilverwerking dat in eerste instantie ook niet kan. Als oplossing daarvoor is gevonden dat 650 toeslag betaald gaat worden op het bedrag dat voor de Kragge 2 straks in rekening gebracht gaat worden. Op het moment dat de, stortprijs voor de Kragge 2 hoger wordt dan het tarief dat aan Heeren verschuldigd is gaan de gemeenten evenredig meer betalen aan Heeren. Dit meerdere wordt echter in mindering, gebracht op het exploi tatieverlies zijnde, de ƒ.6,50. De voorzitter deelt verder nog mede dat tijdens de vergaderingen die hebben plaatsgevonden, alle gemeenten ingestemd hebben met oplossing c voor-de af bouw van het openbaar lichaam V.V.R. Vanuit een oogpunt van doelmatigheid is dat inderdaad de minst slechte op lossing, zoals ook door de heer de Visser reeds is gezegd. Men moet niet vergeten dat toch altijd nog tien miljoen gulden wordt weggegeven voor ƒ.1,De gemeenten moeten de lasten van dat bedrag zelf betalen. -Aan- -13- Aan de andere kant is het zo dat als het openbaar lichaam V.V.R. een rookgasin stallatie zou moeten plaatsen, de stortpri'jzen zoveel hoger zouden' wordén terwijl die op geen enkele wijze terug komen ómdat er nu eenmaal niet meer vuil kan worden aangeboden dan de gemeente in werkelijkheid hebben. Het ligt ook niet op de weg van de gemeenten om afval van commerciële- be drijven of ziekenhuisafval aan te trekken. Heeren Vuilverwerking daaren tegen kan dat wel. Dit betekent dat wanneer Heeren van mening is dat er een rookgasinstallatie moet komen de kosten gedekt moeten worden vanuit het extra vuil dat hij aantrekt. Als datum van overdracht van de vuilverbrandingsinstallatie aan Heeren Vuil verwerking wordt gedacht aan 1 juli 1986. Twaalf en half jaar na deze datum zijn de gemeenten contractueel niet meer aan Heeren gebonden en kunnen zij hun huisvuil doen storten op de Kragge 2. De heer van der Sluijs vraagt in tweede termijn wat de consequenties zullen zijn wanneer één van de zes in net openbaar lichaam V.V.R. deelnemende ge meenten niet met dit voorstel tot privatisering akkoord gaat. voorzatterzegt hier het antwoord op'schuldig te moeten blijven. Hij kah zich echter nauwelijks voorstelïëri dat één gemeente niet accoord zou gaan met het voorstel van het dagëlijks bestuur van de V.V.R.. In alle redelijkheid is er niet een gemeente dié';in plaats van ƒ.80,— per ton vuil liever'ƒ.150,zou gaan betalen. Zoals reeds eerder gezegd is de oplossing waarvoor gekozen wordt nu eenmaal de mirist sléchte. Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt dan over eenkomstig het voorstel van burgemeester en Wethouders besloten: a. tot privatisering van de vuilverbrandingsinstallatie te Roosendaal; b. tot het aangaan van een overeenkomst met Heeren Vuilverbranding B.V. i.o. voor de vérwerking van afvalstoffen bij de vuilverbrandingsinstallatie te Roosendaal. Rondvraag Namens de fractie van het C.D.A. stelt de heer van der Sluijs de eërste vraag, luidende: "Ten gevolge van baldadigheden is op oudejaarsavond 1985 de plattegrond van onze gemeente uit de reklame-zuil in Helwijk verdwenen. Op de plaats waar de plattegrond behoort te zitten is nu een extra reklameplaat aangebracht door de exploitant. In het verleden is al eens gebleken dat het 8 maanden duurde voordat een nieuwe plattegrond was aangebracht. Wilt u er bij de exploitant van de reklame-zuilr op aandringen dat spoedig een nieuwe plattegrond wordt aangebracht". De heer Munters antwoordt dat zodra geconstateerd is dat de plattegrond was verdwenen, ,de exploitant is aangeschreven met het verzoek zo snel -mogelijk weer een plattegrond aan te brengen. Inmiddels is, met de vragensteller ge constateerd dat dit nog niet is gebeurd. Toegezegd wordt de exploitant een herinnering van het verzoek te sturen. Vervolgens stelt de heer van der;Sluijs de. tweede vraag, luidende: "Eveneens is op oudejaarsavond 1985 een verkeersbord-verdwenen aan het be gin van de noordelijke zijde van de Koningih Julianalaan. Indien dat bord daar- een nuttige functie had wilt,u er dan zorg voor dragen dat spoedig, een nieuw, bord geplaatst wordt?" De heer Munters .antwoordt dat dit verkeersbord inmiddels is geplaatst. Dan stelt de heer van der Sluijs. de derde vraag, luidende "Tijdens de renovatie -van de woningen -aar, het Prins Bernhardplein, is het crossbaantje dat voor de jeugd is aangelegd habij supermarkt 't Centrum, gebruikt als plaats voor opslag van bouwmaterialen en puin. De oude meerpaal die moest voorkomen dat kinderen plots vanaf het terreintje de weg op konden rijden is verdwenen. Het is er nog steeds een verschrikkelijke bende en door het vele glas en puin een gevaar voor spelende kinderen. -Met-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1986 | | pagina 18