-8-
staten nadrukkelijk op een en ander te wijzen.
Aan de andere kant wil de fractie nog wel stilstaan bij een onderwerp wat in
dit verband nog niet uitvoerig -aan-ée-orde is geweest.
Zij heeft lang overwogen of het volgende aan de Orde gesteld moest worden rriaar
de fractie is van mening er niet aan te kunnen ontkomen dat te doen, overigens
zonder enige bijbedoelingen.
Op 5 juli 1983 heeft de fractie van het C.D.A. een motie ingediend waarin!de
plaatsing van kernraketten, waar ook ernstig wordt afgikeurd. Déze motie heeft
de steun van de P.v.d.A. gekregen.
De meerderheid, van de gemeenteraad 'heeft zich impliciet uitgesproken tegen
de plaatsing van kruisvluchtwapens in Woensdrecht. Gelet op de opvatting
vap de gemeenteraad ligt het voor de hand om op momenten waarop een daad ge
steld kan worden tegen plaatsing van dergelijke wapens, mogelijkheden daartoe
ook,worden aangegrepen. Op dit moment staat een wijziging van'het streekplan
West-Brabant ter discussie. De bestemming van Woensdrecht maakt het mogelijk
om aldaar kruisvluchtwapens 'te plaatsen. De P.v.d.A.-fractie acht het van be
lang de strekking van de óp 5 juli 1983 aangenomen motié in 'de reactie op het
ontwerp-streekplan mee te nemen. In concreto betekent 'dit een wijzigirig c.q.
beperking van de huidige bestemming in die zin dat de plaatsing van kruisraket
ten daar onmogelijk wordt.
De P.v.d.A. is er zich van bewust dat de regering terzake al besluiten heeft
genomen, maar de angstige bezorgdheid zoals die in de aangenomen motie is
verwoord, is daarmee niet weggenomen. Deze bezorgdheid zal moeten worden
geuit op de momenten waarop dat mogelijk.is. Een dergelijke situatie doet
zich thans voor.
De P.v.d.A.-fractie rekent er op dat het C.D.A. dat de motie destijds heeft
ingediend het voorstel zal kunnen volgen.
De heer Tuinman vraagt de voorzitter, als tenminste de C.D.A.-fractie en haar
voorzitter daar het nut van inzien, de vergadering voor tien minuten .te
schorsen, zodat .overleg tussen beide fracties kan plaatsvinden, wellicht
overigens na beantwoording door de voorzitter van de eerste termijn.
De heer Hoekwater zegt dat de V.V.D. evenals het college met zorg is vervuld
over het toekomstige volkshuisvestingsbeleid dat het college in de. toekomst
zal kunnen ontwikkelen.
Met name de relatie tussen de voor zorgbehoevende ouderen te bouwen woning
wetwoningen en de-in de toekomst te kunnen bouwen woningwetwoningen kan een
knelpunt worden.
Op bladzijde 6 doet het college een dringend verzoek om een extra contingent
aan te mogen vragen en toegewezen te krijgen. Het college vermeldt echter
tevens dat het waarschijnlijk mogelijk is dat deze contingenten terug ingele
verd moeten worden. Nog steeds blijkt hieruit dat er ook bij het college een
grote onzekerheid heerst over het teruggeven en het te bouwen aantal woningwet
woningen in de nabije toekomst. De fractie van de V.V.D. is van mening dat het
voor zowel de raad als voor de burgers nodig is dat op korte termijn klaarheid
gebracht wordt in de zaken met betrekking tot de te bouwen aantallen woning
wetwoningen in de toekomst. De V.V.D.. vindt dat het college op korte termijn
deze klaarheid dient te verschaffen in overleg met de provincie.
In het verkiezingsprogramma heeft de V.V.D. reeds gesteld dat voor een even
wichtig en doorzichtig toewijzingsbeleid er een woning-toewij zingsc.ommissie
moet komen opdat.rtaar de burgers toe heel expliciet duidelijk wordt hoe;de
vork in de steel zit en aan welke toekomst een ieder zich te spiegelen heeft.
Voorts schaart de V.V.D. zieh graag achter.de opmerkingen zoals die reeds
door de C.D.A.-fractie zijn verwoord en ondersteunt de fractie het voorstel
van het college om bij' de provincie bezwaar aan te tekenen.
De voorzitter neemt aan dat waar er onlangs sprake is geweest van een provin
ciale grenswijziging en aanvankelijk de jachtensluizen tot het Zuid-Hollandse
Zouden gaan behoren de jachtensluizen buiten de herziening van het streekplan
zijn gebleven.
-9-
Gelet op de onpraktische kant van de zaak is alsnog de grens om de jachten
sluizen heen gelegd waardoor de jachtensluizen hus tot Willemstad blijven be
horen. Waarschijnlijk is er geen juiste coördinatie geweest tussen de mensen
die zich bezig heboen gehouden met het streekplan en degenen die zich bezig
hielden met de grenswijziging waardoor de jachtensluizen buiten de kaart zijn
gebleven.
Naar de mening van de voorzitter kan het bijna niet anders zijn dan dat de
plangrens tevens de provinciegrens is. De provinciegrens is sinds 1 januari
1986 vastgesteld hetgeen betekent dat de jachtensluizen ook onderdeel uit
maken van het streekplan. In deze zin hoeft de raad zich geen zorgen te maken
over het feit dat er een nieuwe jachthaven ter plekke zal komen.
Destijds zijn daar wel verzoeken toe ingediend. De raad'heeft deze verzoeken
afgewezen en dit blijft onverkort geldenOnlangs zijn er wederom gesprekken
geweest met een watersportvereniging om daar een nieuwe jachthaven te maken
en het college heeft inmiddels medegedeeld dat het standpunt van de raad
zoals dat destijds is ingenomen, onverkort blijft gehandhaafd.
Wat het agrarisch bosgebied betreft.deelt het college de mening van de raad
dat geen belemmeringen mogen ontstaan met betrekking tot de optimale agrarische
bedrijfsvoering. De raad heeft een bestemmingsplan Buitengebied vastgesteld
dat is getoetst door de provincie aan het streekplan. Een gedeelte van het
bestemmingsplan Buitengebied heeft geen goedkeuring gekregen. Tegen de onthou
ding van deze goedkeuring is de raad in beroep gegaan bij de Kroon. De be
slissing van de Kroon is nog niet bekend alhoewel de procedure nu reeds
enkele jaren loopt.
Op het moment dat deze uitspraak van de Kroon komt en deze de visie van de
raad volgt dan kunnen de gedeputeerde staten niet om die uitspraak heen en
kan het bestemmingsplan Buitengebied dienovereenkomstig worden vastgesteld,
hetgeen betekent dat alle agrarische activiteiten met uitzondering van wel
licht het vestigen van Mammoet bedrijven in dat gebied mogelijk is en zal
blijven.
Dat geldt overigens ook voor het scheuren van grasland en alle zaken die daar
mee verband houden. In feite loopt het streekplan achter op de feitelijke
situatie, daar er immers sprake van is dat zo'n 50% van de graslanden inmid-
dels al definitief gescheurd zijn.
Wat betreft de opmerkingen over de openluchtrecreatie zegt de voorzitter dat
de provincie een Meerjarenplan Openluchtrecreatie heeft vastgesteld waar alle
zaken vanuit het streekplan in vermeld staan aangaande de openluchtrecreatie.
De fractie van de V.V.D. is wat inhoudelijker ingegaan op de problematiek om
trent de volkshuisvesting, wat ook een zeer gevoelige kwestie is.
Op dit moment is de situatie zo, aldus de voorzatter, dat de provincie de
komende vier jaar een versteöelijkingsbeleid wil gaan voeren dat met name ge
richt is op de stadsregio's. Dit betekent dat ih het streekgewest de gemeen-
ten Roosendaal en Bergen op Zoom moeten worden versterkt hetgeenten koste
gaat van de zogenaamde groeiklasse-2 gemeenten waar Willemstad er een van is.
Inmiddels heeft Willemstad tweemaal zes woningen voor de bejaarden extra ge
kregen die op termijn weer ingeleverd moeten Worden. Dit gaat dan ten koste
van' de te bouwen woningwetw'oriingen.
Vanmorgen is de toewijzing van de potentiële contingenten voor 1987 en 1988
binnengekomen. Ondanks'dé stille hoop dat' de extra woningen in de doofpot
zouden komen, is de hoop zeer ijdel gebleken omdat zowel in 1987 als 1988
4 woningen van het toegewezen contingent moeten worden ingeleverd. Dit houdt
in dat in 1987 respectievelijk 9 woningen en in 1988 10 woningen gebouwd
mogen worden verdeeld over woningwetwoningen, en premie-A-wonirigën.
Men komt dan al dicht in de buurt van het verhaal van de bouwstroom want 6
woningen bóuwen in een keer gaat wel maar 2 woningen niet meer.' De-visie van
de provincie, zoals deze ook is verwoord in het streekplan, is dat ruimte ge
creëerd zal worden om in het ene jaar het dubbele aantal woningen te bouwen,
juist vanwege die bouwstroom, en het andere jaar helemaal niets.
-Het-