-8- staten nadrukkelijk op een en ander te wijzen. Aan de andere kant wil de fractie nog wel stilstaan bij een onderwerp wat in dit verband nog niet uitvoerig -aan-ée-orde is geweest. Zij heeft lang overwogen of het volgende aan de Orde gesteld moest worden rriaar de fractie is van mening er niet aan te kunnen ontkomen dat te doen, overigens zonder enige bijbedoelingen. Op 5 juli 1983 heeft de fractie van het C.D.A. een motie ingediend waarin!de plaatsing van kernraketten, waar ook ernstig wordt afgikeurd. Déze motie heeft de steun van de P.v.d.A. gekregen. De meerderheid, van de gemeenteraad 'heeft zich impliciet uitgesproken tegen de plaatsing van kruisvluchtwapens in Woensdrecht. Gelet op de opvatting vap de gemeenteraad ligt het voor de hand om op momenten waarop een daad ge steld kan worden tegen plaatsing van dergelijke wapens, mogelijkheden daartoe ook,worden aangegrepen. Op dit moment staat een wijziging van'het streekplan West-Brabant ter discussie. De bestemming van Woensdrecht maakt het mogelijk om aldaar kruisvluchtwapens 'te plaatsen. De P.v.d.A.-fractie acht het van be lang de strekking van de óp 5 juli 1983 aangenomen motié in 'de reactie op het ontwerp-streekplan mee te nemen. In concreto betekent 'dit een wijzigirig c.q. beperking van de huidige bestemming in die zin dat de plaatsing van kruisraket ten daar onmogelijk wordt. De P.v.d.A. is er zich van bewust dat de regering terzake al besluiten heeft genomen, maar de angstige bezorgdheid zoals die in de aangenomen motie is verwoord, is daarmee niet weggenomen. Deze bezorgdheid zal moeten worden geuit op de momenten waarop dat mogelijk.is. Een dergelijke situatie doet zich thans voor. De P.v.d.A.-fractie rekent er op dat het C.D.A. dat de motie destijds heeft ingediend het voorstel zal kunnen volgen. De heer Tuinman vraagt de voorzitter, als tenminste de C.D.A.-fractie en haar voorzitter daar het nut van inzien, de vergadering voor tien minuten .te schorsen, zodat .overleg tussen beide fracties kan plaatsvinden, wellicht overigens na beantwoording door de voorzitter van de eerste termijn. De heer Hoekwater zegt dat de V.V.D. evenals het college met zorg is vervuld over het toekomstige volkshuisvestingsbeleid dat het college in de. toekomst zal kunnen ontwikkelen. Met name de relatie tussen de voor zorgbehoevende ouderen te bouwen woning wetwoningen en de-in de toekomst te kunnen bouwen woningwetwoningen kan een knelpunt worden. Op bladzijde 6 doet het college een dringend verzoek om een extra contingent aan te mogen vragen en toegewezen te krijgen. Het college vermeldt echter tevens dat het waarschijnlijk mogelijk is dat deze contingenten terug ingele verd moeten worden. Nog steeds blijkt hieruit dat er ook bij het college een grote onzekerheid heerst over het teruggeven en het te bouwen aantal woningwet woningen in de nabije toekomst. De fractie van de V.V.D. is van mening dat het voor zowel de raad als voor de burgers nodig is dat op korte termijn klaarheid gebracht wordt in de zaken met betrekking tot de te bouwen aantallen woning wetwoningen in de toekomst. De V.V.D.. vindt dat het college op korte termijn deze klaarheid dient te verschaffen in overleg met de provincie. In het verkiezingsprogramma heeft de V.V.D. reeds gesteld dat voor een even wichtig en doorzichtig toewijzingsbeleid er een woning-toewij zingsc.ommissie moet komen opdat.rtaar de burgers toe heel expliciet duidelijk wordt hoe;de vork in de steel zit en aan welke toekomst een ieder zich te spiegelen heeft. Voorts schaart de V.V.D. zieh graag achter.de opmerkingen zoals die reeds door de C.D.A.-fractie zijn verwoord en ondersteunt de fractie het voorstel van het college om bij' de provincie bezwaar aan te tekenen. De voorzitter neemt aan dat waar er onlangs sprake is geweest van een provin ciale grenswijziging en aanvankelijk de jachtensluizen tot het Zuid-Hollandse Zouden gaan behoren de jachtensluizen buiten de herziening van het streekplan zijn gebleven. -9- Gelet op de onpraktische kant van de zaak is alsnog de grens om de jachten sluizen heen gelegd waardoor de jachtensluizen hus tot Willemstad blijven be horen. Waarschijnlijk is er geen juiste coördinatie geweest tussen de mensen die zich bezig heboen gehouden met het streekplan en degenen die zich bezig hielden met de grenswijziging waardoor de jachtensluizen buiten de kaart zijn gebleven. Naar de mening van de voorzitter kan het bijna niet anders zijn dan dat de plangrens tevens de provinciegrens is. De provinciegrens is sinds 1 januari 1986 vastgesteld hetgeen betekent dat de jachtensluizen ook onderdeel uit maken van het streekplan. In deze zin hoeft de raad zich geen zorgen te maken over het feit dat er een nieuwe jachthaven ter plekke zal komen. Destijds zijn daar wel verzoeken toe ingediend. De raad'heeft deze verzoeken afgewezen en dit blijft onverkort geldenOnlangs zijn er wederom gesprekken geweest met een watersportvereniging om daar een nieuwe jachthaven te maken en het college heeft inmiddels medegedeeld dat het standpunt van de raad zoals dat destijds is ingenomen, onverkort blijft gehandhaafd. Wat het agrarisch bosgebied betreft.deelt het college de mening van de raad dat geen belemmeringen mogen ontstaan met betrekking tot de optimale agrarische bedrijfsvoering. De raad heeft een bestemmingsplan Buitengebied vastgesteld dat is getoetst door de provincie aan het streekplan. Een gedeelte van het bestemmingsplan Buitengebied heeft geen goedkeuring gekregen. Tegen de onthou ding van deze goedkeuring is de raad in beroep gegaan bij de Kroon. De be slissing van de Kroon is nog niet bekend alhoewel de procedure nu reeds enkele jaren loopt. Op het moment dat deze uitspraak van de Kroon komt en deze de visie van de raad volgt dan kunnen de gedeputeerde staten niet om die uitspraak heen en kan het bestemmingsplan Buitengebied dienovereenkomstig worden vastgesteld, hetgeen betekent dat alle agrarische activiteiten met uitzondering van wel licht het vestigen van Mammoet bedrijven in dat gebied mogelijk is en zal blijven. Dat geldt overigens ook voor het scheuren van grasland en alle zaken die daar mee verband houden. In feite loopt het streekplan achter op de feitelijke situatie, daar er immers sprake van is dat zo'n 50% van de graslanden inmid- dels al definitief gescheurd zijn. Wat betreft de opmerkingen over de openluchtrecreatie zegt de voorzitter dat de provincie een Meerjarenplan Openluchtrecreatie heeft vastgesteld waar alle zaken vanuit het streekplan in vermeld staan aangaande de openluchtrecreatie. De fractie van de V.V.D. is wat inhoudelijker ingegaan op de problematiek om trent de volkshuisvesting, wat ook een zeer gevoelige kwestie is. Op dit moment is de situatie zo, aldus de voorzatter, dat de provincie de komende vier jaar een versteöelijkingsbeleid wil gaan voeren dat met name ge richt is op de stadsregio's. Dit betekent dat ih het streekgewest de gemeen- ten Roosendaal en Bergen op Zoom moeten worden versterkt hetgeenten koste gaat van de zogenaamde groeiklasse-2 gemeenten waar Willemstad er een van is. Inmiddels heeft Willemstad tweemaal zes woningen voor de bejaarden extra ge kregen die op termijn weer ingeleverd moeten Worden. Dit gaat dan ten koste van' de te bouwen woningwetw'oriingen. Vanmorgen is de toewijzing van de potentiële contingenten voor 1987 en 1988 binnengekomen. Ondanks'dé stille hoop dat' de extra woningen in de doofpot zouden komen, is de hoop zeer ijdel gebleken omdat zowel in 1987 als 1988 4 woningen van het toegewezen contingent moeten worden ingeleverd. Dit houdt in dat in 1987 respectievelijk 9 woningen en in 1988 10 woningen gebouwd mogen worden verdeeld over woningwetwoningen, en premie-A-wonirigën. Men komt dan al dicht in de buurt van het verhaal van de bouwstroom want 6 woningen bóuwen in een keer gaat wel maar 2 woningen niet meer.' De-visie van de provincie, zoals deze ook is verwoord in het streekplan, is dat ruimte ge creëerd zal worden om in het ene jaar het dubbele aantal woningen te bouwen, juist vanwege die bouwstroom, en het andere jaar helemaal niets. -Het-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1986 | | pagina 16