-6- Vorig jaar bedroegen de energiekosten al ƒ.25.000,tegenover een inkomst van ƒ.100.000,De energiekosten kunnen dus aanzienlijk hoog genoemd worden in relatie tót de ontvangsten. Om deze reden dient toch een en ander goed in het oog te worden gehouden. De voorzitter denkt dat de heer Boertjes hem wat heeft misverstaan. Door de voorziitter is namelijk gezegd dat naarmate de 'gasprijs hoger wordt een in vestering makkelijker is terug te verdienen dan wanneer de gasprijs lager wordt Wanneer'nu bijvoorbeeld een voorstel zou worden gedaan om een bedrag van ƒ.100.000,— beschikbaar te stellen'voor energie-besparende rriaatregelen in het zwembad en dit zou leiden tot'ƒ.25.000,-- minder Uitgaven aan gas dan zou de heer Boertjes waarschijnlijk stijgeren en zeggen we betalen liever ƒ.25.000, in plaats van dóf ;iO0'. OÖ0 In deze 'context zou' een en ander móeten worden bekeken. Het collége"streeft bij het besparen van energie vöor het zwembad naar een integrale benadering als de gemeente toch voor investeringen komt om dan alles in een keer aan te pakken. Wanneer zich op korte 'termijn een moge lijkheid voordoet om bijvoorbeeld door het#afdekken van het water of anderszins iets te kunnen bereiken zal deze mogelijkheid zeer zeker worden aangegrepen, mevrouw Kroon-Klink zegt dat ook de P.v.d.A. al jaren aandringt op energie besparende maatregelen mits dat natuurlijk rendabel is en de P.v.d.A. is ook van mening dat het zwembad verwarmd moet blijven. Zij heeft begrepen dat er geen overzicht kan zijn over de ontwikkelingen van de gasprijs dit jaar van daar het volgende voorstel. Wanneer de gasprijzen inderdaad dalen en er dan een besparing optreecit dan zou de opbrengst van deze besparing gereserveerd Kunnen worden en aangewend kunnen worden voor energie-besparende maatregelen. Indien de daling van de gasprijs blijvend zou zijn stelt de P.v.d.A.-fractie voor om dan in ieder geval voor 1987 geen tariefsverhoging door te voeren. Dé voorzitter zegt dat men zich wel moet realiseren dat het gat tussen op brengst van het zwembad en kosten sinds 1982 aanzienlijk groter is geworden dan het ooit geweest is. De gasprijzen zijn sinds 1982, voorzichtig geschat, met tenminste 30% verhoogd.Die 30% is door de gemeente volledig voor haar eigen rekening genomen en hét bedrag is nooit tot uitdrukking gekomen in de tarieven. Nu zou hét kunnen zijn dat de gasprijzen een beetje gaan dalen. De voorzitter acht het niet juist dat wanneer de gasprijs een beetje daalt dit direct tot uitdrukking te brengen in de tarieven nadat de gemeente eerst zo'n 30% verhoging voor eigen rekening heeft genomen. Als de gasprijzen dalen tot onder het niveau van 1982 zou hij zich kunnen voorstellen dat er dan inderdaad iets moet gebeuren. 'Maar vooralsnog dit niet het geval is vraagt de voorzittèr de raad alles te laten zó het is en zióh te conformeren aan het voorstel van het college. Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming Wordt overeen komstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten de zwembadtarieven met 3% te verhogen en de begroting 1986 hiermede in overeenstemming te brengen. Aanvragen en aanvaarden van leningen ten, behoeve van, teruggekochte woningen.. Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming, wordt overeenkomstig het voorste.l van burgemeester en wethouders besloten: a. voor de terugkoop van de woning Pr. Johan Frisostraa't 12 een lening uit 's Rijks kas ter grootte van ƒ.64.845,op grond van het besluit gelde lijke steuh volkshuisvesting aari te vragén en te aanvaarden, alsmede een jaarlijkse bijdrage in het exploitatietekort; b. voor de terugkoop van de woning Pr. 'Willem Alexander straat 10 ,een lening uit 's Rijks kas ter grootte van ƒ.59.749,op grond van het besluit gel delijke steun volkshuisvesting aan te vragen en te aanvaarden, alsmede een jaarlijkse bijdrage in het exploitatietekort. -Verdeling- -7- Verdeling van de stadsvernieuwingsgelden voor 1986. De heer Boertjes zegt namens de fractie van de V.V.D. dat de fractie zich kan vinden in de voorgestelde verdeling van de stadsvernieuwingsgelden voor 1986. Hij heeft echter nog een vraag. In 1985 zijn wel bewoners met hun aanvraag buiten de boot gevallen. Zijn deze bewoners alsnog benaderd om in 1986 in aanmerking te komen of moeten zij een geheel nieuwe aanvraag indienen. De heer van der Sluijs zegt dat het de C.D.A.-fractie bevreemdt dat er geen aanvragen zijn vanuit de sociaal—culturele sector. Zijn er ook inderdaad geen aanvragen ingekomen? Dit is in het voorstel' niet duidelijk verwoord. De voorzitter antwoordt dat er geen aanvragen zijn ingekomen vanuit de sociaal- culturele sector. Voor wat betreft de vraag van de heer Boertjes zegt dé voorzitter dat die aan vragen die in 1985 zijn gedaan en niet zijn'gehonoreerd omdat de pot leeg was, in 1986 het eerst bij dé verdeling van de stadsvernieuwingsgelden aan de beurt komen. Daar het in onze gemeente gaat óm een'overzichtelijk aantal mensen die in 1985 buiten de boot zijn gevallen, zullen deze personen alsnog in kennis worden gesteld van de verdeling van de gelden. Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeen komstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten tot vaststelling van het Verdelingsbesluit Stadsvernieuwingsgelden 1986. Ontwerp-partiële herziening 1985 streekplan West-Brabant. Namens de C.D.A.-fractie zegt de heer Dane akkoord te kunnen gaan met het commentaar dat het college geeft op onderdelen van het plan en dat het.college ter kennis wil brengen aan de Provinciale Staten. Toch wil de fractie van het C.D.A. op een aantal onderdelen nog wat nader in gaan. De jachtensluizen zijn buiten de streekplan-grenzen gelaten. Kunt u ons zeggen of dit alvast gedaan is om de aanleg van een nieuwe jachthaven aldaar mogelijk te maken? Of heeft dit andere redenen? Diverse gedeelten van het buitengebied van de gemeente worden aangemerkt als agrarisch/bosgebied met natuurwaarde en weidevogel- en ganzengebieden- Agrarisch bosgebied met.cultuur historische waarde onder andere langs "de rode kreek", "de kleine ton- en "de toonekreek", vindt het C.D.A. een aantasting betreffende de uitvoering van optimale landbouwkundige mogelijkheden, de be zwaren van het C.D.A. zijn daarover bekend. Hetzelfde geldt voor hét gebied ten zuiden van de Oostdijk waar een weide- vogel- en/of ganzengebied is, gepland, ook hiertegen zijn reeds bezwaren gemaakt en er loopt een procedure naar aanleiding van het ruilverkavelingsplan. Wanneer nu blijkt dat de procedure welke loopt, positief wordt gewaardeerd, hoe moeten we dan omgaan met de gebieden welke nu in dit plan, wederom als' weidevogel- en/of ganzengebied zijn opgenomen? Het meest doelmatig grondgebruik voor de agrariër zou.kunnen samengaan met het in stand houden van natuur en landschap Wanneer dergelijke gebieden.zoals weidevogel- en/of ganzengebieden worden aangewezen heeft het C.D.A. grote twijfels, over het doelmatig grondgebruik! Verder wordt er in een nieuwe toelichting gesproken dat grasland niet blij vend mag worden omgezet in bouwland. Hiertegen maakt het C.D.A. ernstig be zwaar, omdat dit een beperking is voor een ju ist e,bedrijfsuitvoering Tot slot is op de bijgevoegde kaarten niet aangegeven waar gebieden voor openluchtrecreatie zijn:gedacht. Wat is hiervan de reden? En is er ook plaats voor openluchtrecreatie in de bossen in de nabijheid van "het'Bil ui zencomplex? - ir •Naméns de P.v.d.A. -fractie merkt de,heer Tuinman het .volgende op Aan deze ontwerp-partiële.Herziening zal-.de <P;.v,d.Ar~frac1tieniet veel woorden meer wijden. Overigens kan de fractie zich bij de opmerkingendie reeds door de heer Dane zijn gemaakt betreffende de jachtensluizen, aansluiten. De P.v.d.A. kan zich vinden in het door het college voorgestelde commentaar op de diverse onderdelen, zeker waar het college voorstelt de provinciale -staten-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1986 | | pagina 15