-6-
Vorig jaar bedroegen de energiekosten al ƒ.25.000,tegenover een inkomst van
ƒ.100.000,De energiekosten kunnen dus aanzienlijk hoog genoemd worden in
relatie tót de ontvangsten. Om deze reden dient toch een en ander goed in het
oog te worden gehouden.
De voorzitter denkt dat de heer Boertjes hem wat heeft misverstaan. Door de
voorziitter is namelijk gezegd dat naarmate de 'gasprijs hoger wordt een in
vestering makkelijker is terug te verdienen dan wanneer de gasprijs lager
wordt
Wanneer'nu bijvoorbeeld een voorstel zou worden gedaan om een bedrag van
ƒ.100.000,— beschikbaar te stellen'voor energie-besparende rriaatregelen in het
zwembad en dit zou leiden tot'ƒ.25.000,-- minder Uitgaven aan gas dan zou de
heer Boertjes waarschijnlijk stijgeren en zeggen we betalen liever ƒ.25.000,
in plaats van dóf ;iO0'. OÖ0 In deze 'context zou' een en ander móeten worden
bekeken. Het collége"streeft bij het besparen van energie vöor het zwembad
naar een integrale benadering als de gemeente toch voor investeringen komt om
dan alles in een keer aan te pakken. Wanneer zich op korte 'termijn een moge
lijkheid voordoet om bijvoorbeeld door het#afdekken van het water of anderszins
iets te kunnen bereiken zal deze mogelijkheid zeer zeker worden aangegrepen,
mevrouw Kroon-Klink zegt dat ook de P.v.d.A. al jaren aandringt op energie
besparende maatregelen mits dat natuurlijk rendabel is en de P.v.d.A. is ook
van mening dat het zwembad verwarmd moet blijven. Zij heeft begrepen dat er
geen overzicht kan zijn over de ontwikkelingen van de gasprijs dit jaar van
daar het volgende voorstel. Wanneer de gasprijzen inderdaad dalen en er dan
een besparing optreecit dan zou de opbrengst van deze besparing gereserveerd
Kunnen worden en aangewend kunnen worden voor energie-besparende maatregelen.
Indien de daling van de gasprijs blijvend zou zijn stelt de P.v.d.A.-fractie
voor om dan in ieder geval voor 1987 geen tariefsverhoging door te voeren.
Dé voorzitter zegt dat men zich wel moet realiseren dat het gat tussen op
brengst van het zwembad en kosten sinds 1982 aanzienlijk groter is geworden
dan het ooit geweest is. De gasprijzen zijn sinds 1982, voorzichtig geschat,
met tenminste 30% verhoogd.Die 30% is door de gemeente volledig voor haar
eigen rekening genomen en hét bedrag is nooit tot uitdrukking gekomen in de
tarieven. Nu zou hét kunnen zijn dat de gasprijzen een beetje gaan dalen. De
voorzitter acht het niet juist dat wanneer de gasprijs een beetje daalt dit
direct tot uitdrukking te brengen in de tarieven nadat de gemeente eerst zo'n
30% verhoging voor eigen rekening heeft genomen.
Als de gasprijzen dalen tot onder het niveau van 1982 zou hij zich kunnen
voorstellen dat er dan inderdaad iets moet gebeuren. 'Maar vooralsnog dit niet
het geval is vraagt de voorzittèr de raad alles te laten zó het is en zióh te
conformeren aan het voorstel van het college.
Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming Wordt overeen
komstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten de zwembadtarieven
met 3% te verhogen en de begroting 1986 hiermede in overeenstemming te brengen.
Aanvragen en aanvaarden van leningen ten, behoeve van, teruggekochte woningen..
Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming, wordt overeenkomstig het
voorste.l van burgemeester en wethouders besloten:
a. voor de terugkoop van de woning Pr. Johan Frisostraa't 12 een lening uit
's Rijks kas ter grootte van ƒ.64.845,op grond van het besluit gelde
lijke steuh volkshuisvesting aari te vragén en te aanvaarden, alsmede een
jaarlijkse bijdrage in het exploitatietekort;
b. voor de terugkoop van de woning Pr. 'Willem Alexander straat 10 ,een lening
uit 's Rijks kas ter grootte van ƒ.59.749,op grond van het besluit gel
delijke steun volkshuisvesting aan te vragen en te aanvaarden, alsmede een
jaarlijkse bijdrage in het exploitatietekort.
-Verdeling-
-7-
Verdeling van de stadsvernieuwingsgelden voor 1986.
De heer Boertjes zegt namens de fractie van de V.V.D. dat de fractie zich kan
vinden in de voorgestelde verdeling van de stadsvernieuwingsgelden voor 1986.
Hij heeft echter nog een vraag.
In 1985 zijn wel bewoners met hun aanvraag buiten de boot gevallen. Zijn deze
bewoners alsnog benaderd om in 1986 in aanmerking te komen of moeten zij een
geheel nieuwe aanvraag indienen.
De heer van der Sluijs zegt dat het de C.D.A.-fractie bevreemdt dat er geen
aanvragen zijn vanuit de sociaal—culturele sector. Zijn er ook inderdaad geen
aanvragen ingekomen? Dit is in het voorstel' niet duidelijk verwoord.
De voorzitter antwoordt dat er geen aanvragen zijn ingekomen vanuit de sociaal-
culturele sector.
Voor wat betreft de vraag van de heer Boertjes zegt dé voorzitter dat die aan
vragen die in 1985 zijn gedaan en niet zijn'gehonoreerd omdat de pot leeg was,
in 1986 het eerst bij dé verdeling van de stadsvernieuwingsgelden aan de beurt
komen. Daar het in onze gemeente gaat óm een'overzichtelijk aantal mensen die
in 1985 buiten de boot zijn gevallen, zullen deze personen alsnog in kennis
worden gesteld van de verdeling van de gelden.
Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeen
komstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten tot vaststelling
van het Verdelingsbesluit Stadsvernieuwingsgelden 1986.
Ontwerp-partiële herziening 1985 streekplan West-Brabant.
Namens de C.D.A.-fractie zegt de heer Dane akkoord te kunnen gaan met het
commentaar dat het college geeft op onderdelen van het plan en dat het.college
ter kennis wil brengen aan de Provinciale Staten.
Toch wil de fractie van het C.D.A. op een aantal onderdelen nog wat nader in
gaan.
De jachtensluizen zijn buiten de streekplan-grenzen gelaten. Kunt u ons zeggen of
dit alvast gedaan is om de aanleg van een nieuwe jachthaven aldaar mogelijk
te maken? Of heeft dit andere redenen?
Diverse gedeelten van het buitengebied van de gemeente worden aangemerkt als
agrarisch/bosgebied met natuurwaarde en weidevogel- en ganzengebieden-
Agrarisch bosgebied met.cultuur historische waarde onder andere langs "de rode
kreek", "de kleine ton- en "de toonekreek", vindt het C.D.A. een aantasting
betreffende de uitvoering van optimale landbouwkundige mogelijkheden, de be
zwaren van het C.D.A. zijn daarover bekend.
Hetzelfde geldt voor hét gebied ten zuiden van de Oostdijk waar een weide-
vogel- en/of ganzengebied is, gepland, ook hiertegen zijn reeds bezwaren gemaakt
en er loopt een procedure naar aanleiding van het ruilverkavelingsplan.
Wanneer nu blijkt dat de procedure welke loopt, positief wordt gewaardeerd,
hoe moeten we dan omgaan met de gebieden welke nu in dit plan, wederom als'
weidevogel- en/of ganzengebied zijn opgenomen?
Het meest doelmatig grondgebruik voor de agrariër zou.kunnen samengaan met het
in stand houden van natuur en landschap Wanneer dergelijke gebieden.zoals
weidevogel- en/of ganzengebieden worden aangewezen heeft het C.D.A. grote
twijfels, over het doelmatig grondgebruik!
Verder wordt er in een nieuwe toelichting gesproken dat grasland niet blij
vend mag worden omgezet in bouwland. Hiertegen maakt het C.D.A. ernstig be
zwaar, omdat dit een beperking is voor een ju ist e,bedrijfsuitvoering
Tot slot is op de bijgevoegde kaarten niet aangegeven waar gebieden voor
openluchtrecreatie zijn:gedacht. Wat is hiervan de reden?
En is er ook plaats voor openluchtrecreatie in de bossen in de nabijheid van
"het'Bil ui zencomplex? - ir
•Naméns de P.v.d.A. -fractie merkt de,heer Tuinman het .volgende op
Aan deze ontwerp-partiële.Herziening zal-.de <P;.v,d.Ar~frac1tieniet veel woorden
meer wijden. Overigens kan de fractie zich bij de opmerkingendie reeds door
de heer Dane zijn gemaakt betreffende de jachtensluizen, aansluiten.
De P.v.d.A. kan zich vinden in het door het college voorgestelde commentaar
op de diverse onderdelen, zeker waar het college voorstelt de provinciale
-staten-